file associatie probleem Vista

Pagina: 1
Acties:
  • 839 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kaasje123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-03 20:00
Hallo iedereen. Na vele uren bezig geweest te zijn ben ik er nog steeds niet uit hoe dit op te lossen

Ik heb het volgende probleem met Vista:

Ik heb verschillende programma's waaronder paint shop pro 7 en Gomplayer (een videoplayer) draaien op vista. Op zich geen probleem maar ik krijg het niet voor elkaar de betreffende programma's te laten associeren met bepaalde bestandstypes zoals jpg voor paintshop en avi voor gomplayer.

Nu weet ik uiteraard dat je kan kiezen voor "Openen met" en kiezen voor "altijd gebruiken" maar dat werkt niet zoals het hoort. Als ik namelijk dat doe voor Paintshop pro dan opent hij elke keer een nieuwe instantie voor elke jpg foto die ik aanklik in plaats dat hij de betreffende foto opent in de paintshop instantie die dan al geopend is.

Het rare is is dat paintshop zelf ingebouwde optie heeft om bestandstypes te associeren met dit programma maar dat werkt niet onder Vista want hij pikt dit niet op om 1 of adere rede. Onder XP is dit geen enkel probleem maar op Vista werkt dit niet en hetzelfde geldt voor Gomplayer. Het vervelende is is dat ik gisteren dacht het probleem opgelost te hebben door uac uit te zetten dan paintshop laten proberen de jpg te laten asocieren toen opende hij eindelijk elke foto in de al geopende paintshop maar nu werkt het weer niet en ook niet meer als ik uac aan of uit zet.

Dit lijkt iets kleinigs maar voor mij betekent dit heel veel omdat ik veel met foto's werk en paintshop pro zo fijn vind werken en daarom zou ik graag iemands raad willen gebruiken. Daarnaast moet je gewoon met behulp van de programma's zelf dit kunnen oplossen en niet aan de hand van openen met en dan kiezen welke programma's want dat werkt dus niet eens correct.

Ik heb ook al proberen te zoeken op google maar dat levert geen nuttige resultaten op helaas.

Bij voorbaat al heeeel erg bedankt!

P.S. Als er typfouten in staan mijn excuses ik ben licht dyslectisch.

• Kaasje123
Ok ik denk dat ik het probleem verholpen heb en ook weet hoe ik het kan oplossen als het weer misgaat.

Ik heb met regedit gewoon de extensie jpg verwijderd uit HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrecntVersion\Explorer\FileExts\.jpg

Ik heb gewoon die hele map verwijderd toen opnieuw een foto geopend en nu wekrt het weer correct. De eerst volgende keer dat dit weer misgaat haal ik die key weg :)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:06

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan ook het programma uitvoeren als Admin en dan de associaties opnieuw toepassen. Dat had ik gedaan toen ik MPC als default player in ging stellen. Mocht je weer je problemen hebben hoef je niet speciaal weer die sleutel te verwijderen, je kan deze ook bewerken. Controleer wat de "(default)" waarde nu is bij .jpg en .jpeg (en elk ander bestand dat je wilt openen met PSP). Daar zal vast iets staan van "Paint Shop Pro Image". Als je programma weer niet werkt, controleer wat er daar in de plaats voor staat en pas het aan naar hoe het was. Dit zou het probleem weer moeten oplossen.

Owja, de key waar je dan moet zoeken is niet in HKCU maar in HKEY_CLASSES_ROOT. Daar staat alles wat je moet hebben voor bestandsextenties. Dit is een samenvoeging van HKCU en HKLM.

[ Voor 13% gewijzigd door Hero of Time op 05-04-2007 17:39 . Reden: Beter sleutelpad toegevoegd ]

Commandline FTW

• Kaasje123
Hero Of Time schreef op donderdag 05 april 2007 @ 17:37:
Je kan ook het programma uitvoeren als Admin en dan de associaties opnieuw toepassen. Dat had ik gedaan toen ik MPC als default player in ging stellen. Mocht je weer je problemen hebben hoef je niet speciaal weer die sleutel te verwijderen, je kan deze ook bewerken. Controleer wat de "(default)" waarde nu is bij .jpg en .jpeg (en elk ander bestand dat je wilt openen met PSP). Daar zal vast iets staan van "Paint Shop Pro Image". Als je programma weer niet werkt, controleer wat er daar in de plaats voor staat en pas het aan naar hoe het was. Dit zou het probleem weer moeten oplossen.

Owja, de key waar je dan moet zoeken is niet in HKCU maar in HKEY_CLASSES_ROOT. Daar staat alles wat je moet hebben voor bestandsextenties. Dit is een samenvoeging van HKCU en HKLM.
Bedankt voor je tip Die neem ik mee! :)