Toon posts:

E6400 met prestaties van E6600

Pagina: 1
Acties:
  • 164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Een E6400 (2.13Ghz) is zo'n 80 euro goedkoper dan de E6600 (2.4Ghz). Aan overclocken doe ik niet, maar ik zou toch wel eens willen gaan proberen (niet extreem, gewoon een klein beetje).

Als een E6400 op 2.4Ghz draait, heeft die dan ook dezelfde resultaten als een E6600? Of is daar meer voor nodig?

Een E6400 van 2.13 op 2.4 laten lopen lijkt me geen probleem, ik wil niet tegen de grens van de processor aan gaan. Ik wil er een Zalman CNPS7700-Cu koelertje op zetten. Dat zou betere koelprestaties moeten geven dan de stock koeler.

Heeft iemand misschien ervaring met hetgeen dat ik wil doen? Klopt het dat een E6400 op 2.4Ghz even snel is als een E6600? Is die Zalman koeler beter, en wat voor temps zou ik daarmee kunnen verwachten?

Ik heb zeker al zelf wat info gezocht, maar ik zou toch graag een antwoord willen op mijn precieze vragen (om teleurstelling te voorkomen mocht het niet zo zijn als ik denk).

Alvast bedankt :)

Verwijderd

Een e6600 heeft wel 2x zoveel cache dan een e6400. Die win je niet als je gaat overclocken. Dus hetzelfde presteren zal hij niet doen. Je kan hem wel op dezelfde snelheden laten lopen idd.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2007 @ 12:10:
Een e6600 heeft wel 2x zoveel cache dan een e6400. Die win je niet als je gaat overclocken. Dus hetzelfde presteren zal hij niet doen. Je kan hem wel op dezelfde snelheden laten lopen idd.
Dat is wel erg kort door de bocht, misschien als je aardig wat over de clock van de 6600 heen gaat dat je even snel gaat, Je ziet bij AMD ook wel dat 2 cpu's de zelfde rating krijgen de een met minder cache en hogere clock de ander lagere clock meer cache om maar eens een voorbeeld te geven, overigens spelen er natuurlijk meer factoren mee. Maar ik denk wel dat het kan ja.

• DMN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:14

DMN

Je hebt ongeveer 200Mhz extra nodig om de 2 mb cache te compenseren. Je 6400 zal dus op 2.6 Ghz moeten draaien om even snel te zijn als de 6600.

Freude am Fahren

• DeeJayV
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
gpXtreme schreef op donderdag 05 april 2007 @ 15:31:
Je hebt ongeveer 200Mhz extra nodig om de 2 mb cache te compenseren. Je 6400 zal dus op 2.6 Ghz moeten draaien om even snel te zijn als de 6600.
en dat is zelfs met een E6300 goed te doen :)

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Hij kan zelfs sneller worden als een E6600 als je maar hoog genoeg klokt, denk dat een 2600-2700Mhz het wel gaat winnen van een E6600. En dat doen ze bijna allemaal wel.(Geen garantie natuurlijk)

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-01 18:01

DaWaN

'r you wicked ??

Ik heb een onwijs slechte CPU maar ik draai 24/7 gewoon 3,0GHz, dat kan nét niet op stock vcore. Dus ik overvolt de CPU met 0,05V

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:14
Lees de OC topics op GOT door let op je geheugen en moederbord keuzes.

Verwijderd

DaWaN schreef op donderdag 05 april 2007 @ 15:35:
Ik heb een onwijs slechte CPU maar ik draai 24/7 gewoon 3,0GHz, dat kan nét niet op stock vcore. Dus ik overvolt de CPU met 0,05V
Wat probeer je in vredesnaam te zeggen?

• Iet
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2025

Iet

Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2007 @ 15:43:
[...]

Wat probeer je in vredesnaam te zeggen?
Dat hij met een slechte CPU 3,0GHz draait. Hij noemt hem slecht.

Hij probeert duidelijk te maken dat je dus zelfs met een 'slechte' CPU rond de 3,0 komt.

Met andere woorden dus: Dat de TS makkelijk E6600 prestaties haalt met een beetje overclocken.

I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"

Verwijderd

Iet schreef op donderdag 05 april 2007 @ 15:50:
[...]

Dat hij met een slechte CPU 3,0GHz draait. Hij noemt hem slecht.

Hij probeert duidelijk te maken dat je dus zelfs met een 'slechte' CPU rond de 3,0 komt.

Met andere woorden dus: Dat de TS makkelijk E6600 prestaties haalt met een beetje overclocken.
Het zegt alsnog niets omdat 3,0GHz helemaal niets over de snelheid zegt. Ook zijn 'slechte' cpu's soms vrij goed overclockbaar.

Voegt niet echt wat toe.

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
uhm, volgens mij bedoelt hij dat z'n C2D 'slecht' overclockt maar hij toch 3,0 GHz haalt (niet zo moeilijk, zeker een 6600 moet wel erg rot zijn als dat de limiet is).

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 17:21

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Hij noemt em waarschijnlijk 'slecht' omdat er ook genoeg E6600 CPU's zijn die op de standaard vCore gewoon 3GHz draaien. Net zoals de mijne overigens.
Ik denk dat je E6400 wel een stuk sneller is dan een standaard E6600, als je em op 3.0 GHz laat draaien. En hoe minder cache, hoe beter ze klokken is het meestal. (Minder cache => kleinere die => minder warmte.)

[ Voor 3% gewijzigd door --MeAngry-- op 05-04-2007 16:11 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, dus als ik het goed begrijp moet het mogelijk zijn om een E6400 te overclocken zodat die even goed of beter presteerd dan de E6600.

Nu nog een vraagje: is de koeler die ik in de startpost aangaf beter dan de stock koeler? En kan ik 'm daarmee dus beter overclocken zonder of bijna niet de Vcore aan te passen?

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-01 21:14
Veel beter. Koelt zeer goed.

• m0nkey
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10-2023
Voor temps enzo zou ik eens kijken naar benchmarks en comparisons, op hardware.info staat net een koelertest met 46 verschillende koelers. Oh, ik kan trouwens niet helemaal opmaken of je die E6400 nou al hebt omdat je over de prijs begint, in ieder geval is er deze maand een prijsdaling, de E6600 zou rond de prijs van de E6400 moet komen te zitten. ;) Intel plant meer sterke prijsverlagingen

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2007 @ 15:27:
[...]
Je ziet bij AMD ook wel dat 2 cpu's de zelfde rating krijgen de een met minder cache en hogere clock de ander lagere clock meer cache om maar eens een voorbeeld te geven, overigens spelen er natuurlijk meer factoren mee.
Nee, dat bestaat niet. Er zit een hele structuur in, die series verschillen bijv. altijd 100 punten van elkaar.

Kijk voor de grap eens hier.

Verder is dit een erg basic topic, in het verkeerde subforum. Met wat inzet waren er wel genoeg resultaten te vinden, en proberen kan natuurlijk nooit kwaad. Ook zonder resultaten kon je het zelf wel uitzoeken ;)

Verwijderd

Topicstarter
m0nkey schreef op donderdag 05 april 2007 @ 19:12:
Voor temps enzo zou ik eens kijken naar benchmarks en comparisons, op hardware.info staat net een koelertest met 46 verschillende koelers. Oh, ik kan trouwens niet helemaal opmaken of je die E6400 nou al hebt omdat je over de prijs begint, in ieder geval is er deze maand een prijsdaling, de E6600 zou rond de prijs van de E6400 moet komen te zitten. ;) Intel plant meer sterke prijsverlagingen
Dat de prijsverlagingen komen weet ik, maar de E6400 zal natuurlijk ook wel in prijs dalen. Mocht het verschil groot blijven, dan kies ik toch liever voor een E6400 die ik een beetje van overclocken natuurlijk.

Op dit moment is mijn P4 (2.4Ghz) al wat te verouderd, daarom wil ik wat nieuws gaan aanschaffen. Met SuperPI 1M haal ik 1 minuut en 45 seconden, en CINEBENCH 9.5 haal ik een score van 275... erg laag allemaal. De nieuwste games kan ik nog net wel of niet op low (soms medium) spelen. Ik heb daarentegen wel een beperkt budget voor een computer, omdat ik niet al te veel geld uit wil geven. Met een E6400 @ 2.6Ghz ga ik al enorm vooruit, en ga ik volgens de scores van SuperPI en Cinebench toch wel 3x zoveel vooruit.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit is geen technisch CPU-probleem, maar gewoon een stukje OC-theorie.

Processors, Mobo's & Geheugen » Tweaking, Cooling & Overclocking Algemeen dus.
Pagina: 1