[Vista] GPO printer deployment problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 422 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:12
Print problemen door deploy via GPO

Ik heb in windows Vista een 10-tal PC’s waarop printers staan die ik als administrator met geen mogelijkheid kan verwijderen. Ik heb op internet/google me te pleurus gezocht maar kom geen vergelijk probleem tegen (tenminste niet met de door mij gebruikte zoekopdracht) .

Eerst een stukje geschiedenis:
  1. Diverse printers geïnstalleerd op de Printserver en geshared
  2. Deze printers opgenomen in een GPO voor automatisch deployment
  3. De automatische installatie op de Vista clients verloopt niet lekker. De printers zijn wel zichtbaar in de lokale printermap van de client maar afdrukken gaat niet.
  4. Windows 2000 biedt printerdrivers niet op correcte wijze aan voor Vista
  5. Besloten om de Terminalserver ook als printserver te gebruiken
  6. De printers verwijderd van de Printserver
  7. De printers lokaal geïnstalleerd op de Terminalserver vervolgens geshared
  8. De GPO aangepast zodat de printers van de Terminal server deployed zijn.
  9. Nu worden de printers netjes op de Vista clients geïnstalleerd. En dat werkt zoals verwacht.
  10. De printers die echter bij stap3 op de Vista cliënt zijn geïnstalleerd zijn met geen mogelijkheid te verwijderen
  11. De lokale registry van de client geeft aan dat het een beveiligde key is (op zich logisch omdat deze destijds via een GPO is geïnstalleerd)
Situatie/ verdere info:
  • Netwerkserver: W2k3 R2 x64 standard
  • Terminalserver: W2k3 R2 x32 standard
  • Printserver: W2k standard
  • Clients: De cliënts zijn voorzien van Windows Vista Enterprise
  • De printers die niet te verwijderen zijn betreft een combinatie van HP en Kyocera printers. Het is dus niet zo dat de driver van één bepaald merk de problemen veroorzaakt
  • Ik weet zeker dat de GPO’s die nu nog in gebruik zijn geen enkele verwijzing meer bevatten naar printers die niet meer gedeeld worden.
  • De netwerkserver is de AD/domein controller. De Terminal server heeft geen AD.
Er gaat dus iets fout met de verwerking van cd Group policies. En ja ik heb op alle het commando Gpupdate /force al meerdere keren gebruikt.

Ik sta open voor suggesties. ;)

Hans van Zijl

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Waarom zou als je stap 8 en 9 goed gaan, en je nieuwe printerdrivers wel correct geinstalleerd worden, er iets mis zijn met je GPOs?

Dit lijkt me gewoon een verhaaltje foute kernel-mode drivers voor Vista eerlijk gezegd..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• jwpmzijl
@alt-92
Je kunt best gelijk hebben maar dan zou ik de bestanden en registry settings gewoon moeten kunnen verwijderen en dat lukt nu net niet.

Hans van Zijl

• jwpmzijl
Is er niemand die een vergelijkbaar probleem eerder onder windows xp heeft meegemaakt. De oplossing die je toen hebt gebruikt zou mij kunnen helpen om mijn probleem op te lossen :)

Hans van Zijl

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

jwpmzijl schreef op donderdag 05 april 2007 @ 12:54:
@alt-92
Je kunt best gelijk hebben maar dan zou ik de bestanden en registry settings gewoon moeten kunnen verwijderen en dat lukt nu net niet.
Niets wat een tijdelijke re-ACL en ownership actie niet kan verhelpen hoor.

Hetzelfde heb ik gezien bij Server 2003 SP1 toen NT4 kernelmode drivers niet meer gebruikt konden worden.
stop de spooler, reacl de registrykeys die weg moeten en de bestanden, en verder gaan met die geit.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• jwpmzijl
OK, ik heb via de gebruikelijke kanalen geen oplossing kunnen vinden voor dit probleem en heb het (tegen betaling) aangemeld bij Microsoft Professonial support services. Het probleem is reproduceerbaar en ook de eerste lijns support medewerker die mijn case behandelde kon geen oplossing vinden. Men heeft de case vervolgens geescaleerd en het is onderzocht door medewerkers die toegang tot de broncode van Vista hebben. Daaruit is gebleken dat er hier sprake is van gedrag dat "by design" is.
  • Als je eerst een printer deeld
  • vervolgens deze printer deployed via een GPO
  • daarna een Vista werkstation aanmeld en deze krijgt via de GPO de printerdrivers geïnstalleerd
  • vervolgens een aanpassing maakt aan de gedeelde printer zonder dat je de gedeelde printer eerst verwijderd uit de GPO en deze wijziging op de cliënt laat verwerken
  • dan is het op de cliënt niet meer mogelijk om de printer d.m.v. het gebruikersinterface te verwijderen
  • dit gedrag is anders dan onder Windows XP daar kun je de printer gewoon verwijderen nadat deze uit de GPO is verwijderd
Heb je printers die je onder Vista niet kunt verwijderen omdat je ze via een GPO hebt geïnstalleerd/depoyed en vervolgens niet de juiste procedure hebt gebruikt voor aanpassen van de GPO dan zul je in de registry moeten duiken. Hierbij een extract van de oplossing die mij is voorgeschoteld. Je moet in alle hieronder staande sleutels de printers en printerpoorten verwijderen die je via het normale gebruiksinterface niet kunt verwijderen.
  • Voor aanpassingen in de registry gelden alle normale waarschuwingen. Maak eerst een backup en als je niet exact weet wat je aan het doen bent doe het dan NIET!.
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Print\Connections\{E865E7B6-6326-4ED6-9527-7C85C6D1B7A4}
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Print\Providers
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows NT\Printers\PushedPrinterConnectionStore\{94258790-C9F8-4ED6-8BE8-BC9B9A8A95E8}
HKEY_USERS\S-1-5-21-2268768159-562448281-1421698685-500\Printers\Connections\,,dc,HP LaserJet
HKEY_USERS\S-1-5-21-2268768159-562448281-1421698685-500\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\devices (deleted \\dc\hp - path to my printer)
HKEY_USERS\S-1-5-21-2268768159-562448281-1421698685-500\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\PrinterPorts ((deleted \\dc\hp - path to my printer ))

First I have matched the GUID of the policy in the registry and sysvol to make sure I was deleting the right key and then backed up and deleted all these keys and rebooted the client machine , after logon the printer has been removed from my system.
Voor zover ik tot nu toe heb begrepen is dit een issue dat alleen betrekking heeft op de combinatie Windows 2003 R2 en Vista. Verder heb ik begrepen dat MS voorlopig nog geen aanpassingen zal maken in het gedrag van Vista. Ik schijn de eerste te zijn die dit fenomeen heeft meegemaakt en er zullen meerdere cases moeten verschijnen voordat MS aanpassingen zal overwegen.

[ Voor 6% gewijzigd door jwpmzijl op 24-05-2007 02:05 ]

Hans van Zijl

Pagina: 1