Print problemen door deploy via GPO
Ik heb in windows Vista een 10-tal PC’s waarop printers staan die ik als administrator met geen mogelijkheid kan verwijderen. Ik heb op internet/google me te pleurus gezocht maar kom geen vergelijk probleem tegen (tenminste niet met de door mij gebruikte zoekopdracht) .
Eerst een stukje geschiedenis:
Ik sta open voor suggesties.
Ik heb in windows Vista een 10-tal PC’s waarop printers staan die ik als administrator met geen mogelijkheid kan verwijderen. Ik heb op internet/google me te pleurus gezocht maar kom geen vergelijk probleem tegen (tenminste niet met de door mij gebruikte zoekopdracht) .
Eerst een stukje geschiedenis:
- Diverse printers geïnstalleerd op de Printserver en geshared
- Deze printers opgenomen in een GPO voor automatisch deployment
- De automatische installatie op de Vista clients verloopt niet lekker. De printers zijn wel zichtbaar in de lokale printermap van de client maar afdrukken gaat niet.
- Windows 2000 biedt printerdrivers niet op correcte wijze aan voor Vista
- Besloten om de Terminalserver ook als printserver te gebruiken
- De printers verwijderd van de Printserver
- De printers lokaal geïnstalleerd op de Terminalserver vervolgens geshared
- De GPO aangepast zodat de printers van de Terminal server deployed zijn.
- Nu worden de printers netjes op de Vista clients geïnstalleerd. En dat werkt zoals verwacht.
- De printers die echter bij stap3 op de Vista cliënt zijn geïnstalleerd zijn met geen mogelijkheid te verwijderen
- De lokale registry van de client geeft aan dat het een beveiligde key is (op zich logisch omdat deze destijds via een GPO is geïnstalleerd)
- Netwerkserver: W2k3 R2 x64 standard
- Terminalserver: W2k3 R2 x32 standard
- Printserver: W2k standard
- Clients: De cliënts zijn voorzien van Windows Vista Enterprise
- De printers die niet te verwijderen zijn betreft een combinatie van HP en Kyocera printers. Het is dus niet zo dat de driver van één bepaald merk de problemen veroorzaakt
- Ik weet zeker dat de GPO’s die nu nog in gebruik zijn geen enkele verwijzing meer bevatten naar printers die niet meer gedeeld worden.
- De netwerkserver is de AD/domein controller. De Terminal server heeft geen AD.
Ik sta open voor suggesties.
Hans van Zijl