Toon posts:

Upgraden naar 4 Gig voor Cubase 4 en DFH Superior?

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik heb inmiddels mijn nieuwe systeem binnen, specs:
Intel E6600 C2D
Asus P5B-Deluxe Wifi
Seagate Barracuda 320 Gb 7200.10 x 2 (RAID)
Corsair, TWIN2X2048-6400C4 (is dus 2 Gb matched pair)
Vista Home Premium 32 bits

Ik ga het systeem vooral gebruiken voor muziekproducties (audio en midi) en krijg deze week Cubase 4 en Drumkit from Hell Superior binnen. Nou zie ik dat alleen Vista al ca. 800 Mb. geheugen pakt. DFHS schijnt ongeveer 1,5 Gb nodig te hebben.

Is het verstandig om er nog een paar exact hetzelfde geheugen in te zetten, dus dan in totaal 4 Gb? Kost toch weer 200 eu dus als dit niet nodig is.. hoor ik het graag. Of als ik beter ander geheugen kan kopen.

Benieuwd! Kan niet wachten om er van het weekend mee aan de slag te gaan. Eerst de boel installeren, alleen DFHS is al 4 dual layer DVD's.......... 8)7

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik zou eerst even afwachten hoe de snelheid is, en dan beslissen.

En met 32 bits vista zul je niet meer dan 3,2-3,5 gb kunnen gebruiken btw.

specs

Verwijderd

Topicstarter
waarom zou ik maar tot 3.2 / 3.5 kunnen gebruiken? vista 32 bts ondersteunt tot 4 Gb. Ok, netto blijft voor overige progs enzo dan 3.2 tot 3.5 over. Is dat wat je bedoelt?

Mijn vraag is dan ook of mijn huidige 2 Gig (min Vista gebruik) volstaat voor gebruik van Cubase 4 en DFHS, waarbij ik veel sporen gebruik en nogal wat VSTi's effecten/instrumenten naast DFHS...

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2007 @ 10:55:
Hoi,

ik heb inmiddels mijn nieuwe systeem binnen, specs:
Intel E6600 C2D
Asus P5B-Deluxe Wifi
Seagate Barracuda 320 Gb 7200.10 x 2 (RAID)
Corsair, TWIN2X2048-6400C4 (is dus 2 Gb matched pair)
Vista Home Premium 32 bits

Ik ga het systeem vooral gebruiken voor muziekproducties (audio en midi) en krijg deze week Cubase 4 en Drumkit from Hell Superior binnen. Nou zie ik dat alleen Vista al ca. 800 Mb. geheugen pakt. DFHS schijnt ongeveer 1,5 Gb nodig te hebben.

Is het verstandig om er nog een paar exact hetzelfde geheugen in te zetten, dus dan in totaal 4 Gb? Kost toch weer 200 eu dus als dit niet nodig is.. hoor ik het graag. Of als ik beter ander geheugen kan kopen.

Benieuwd! Kan niet wachten om er van het weekend mee aan de slag te gaan. Eerst de boel installeren, alleen DFHS is al 4 dual layer DVD's.......... 8)7
Let wel dat Vista geen 800mb gebruik maar vult met programma`s die je veel gebruikt. Als je dus een ander programma gaat gebruiken zal Vista indien nodig het geheugen vrij maken.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2007 @ 12:17:
waarom zou ik maar tot 3.2 / 3.5 kunnen gebruiken? vista 32 bts ondersteunt tot 4 Gb. Ok, netto blijft voor overige progs enzo dan 3.2 tot 3.5 over. Is dat wat je bedoelt?

Mijn vraag is dan ook of mijn huidige 2 Gig (min Vista gebruik) volstaat voor gebruik van Cubase 4 en DFHS, waarbij ik veel sporen gebruik en nogal wat VSTi's effecten/instrumenten naast DFHS...
Om verschillende reden,
-Met een 32 bits OS zonder PAE kun je niet gebruik maken van ge-remapped geheugen, wat dan in beslag genomen wordt door PCI-IO adressen. Dat kan flink oplopen, tot wel meer dan een GB. Dus afhankelijk van je hardware config ben je bij de boot al ram kwijt. Vista 32 heeft denk ik net als XP 32 een niet werkende PAE (PAE alleen maar voor DEP)

-Vista 32 heeft denk ik net zoals XP sp2 de opgelegde limitatie van maximaal 3,2 - 3,5 GB ram adresseerbaar, om het makkelijker te maken voor drivers. Veel drivers gaan namelijk over de zeik bij hoge adressen. (omdat het kl*te drivers zijn :) )

-In princiepe staat de licentie wel 4GB toe, maar daar zul je niet aan komen denk ik met een 32 bits OS (windows 2003 server 32bit wel trouwens)

Ik denk dat je RAM gebruik erg afhangt van hoe zwaar je cubase belast, en dat zal wel voor iedereen anders zijn.

specs

Verwijderd

Het lijkt me toch dat je met deze dikke configuratie een heel eind moet komen.
Een essentieel onderdeel mis ik echter: ga je gebruik maken van de onboard sound? :D
Als je het toch goed aan wilt pakken, koop er dan een nette soundcard bij, die neemt een hoop taken dan over. Scheelt echt een hele hoop.

Verwijderd

Topicstarter
Natuurlijk heb ik een goede geluidskaart met externe breakout box. :)

ging me nu even om belasting van het RAM. DFH wordt geheel in het geheugen geladen.

ik ben bang dat de opmerkingen (afko's ;) ) van maratropa een beetje te hoog voor me gegrepen zijn..

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2007 @ 15:07:
Natuurlijk heb ik een goede geluidskaart met externe breakout box. :)

ging me nu even om belasting van het RAM. DFH wordt geheel in het geheugen geladen.

ik ben bang dat de opmerkingen (afko's ;) ) van maratropa een beetje te hoog voor me gegrepen zijn..
sorry te veel nerdspeak he.... 8)

-De kans is groot dat ondanks dat je er 4 GB in stopt je door 32 bits limitaties icm met de bios er toch maar 3,5 oid van kan gebruiken.
-De kans is groot dat je door vista 32 limitaties maar 3,2GB oid kan gebruiken.

Iig, zonder 64bits os zul je niet zo snel de volle 4Gb kunnen gebruiken, maar soms is 3Gb ten opzichte van 2Gb als een heel verschil. Maar dat je het even weet :)

specs

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

maratropa schreef op donderdag 05 april 2007 @ 14:27:
[...]
-Met een 32 bits OS zonder PAE kun je niet gebruik maken van ge-remapped geheugen....Vista 32 heeft denk ik net als XP 32 een niet werkende PAE (PAE alleen maar voor DEP)
Uit Windows Vista or Windows Server 2003 may report less memory than you expect maak ik op dat dit in NT5.2/NT6 kernels te forceren is met een boot.ini commando, maar dat dit dus alleen gaat werken met Windows 2003 omdat Vista geen boot.ini gebruikt.. hoera voor MS documentatie 8)7

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Een 32-bits OS kan dat niet, punt. Ook niet met een gemodde boot.ini.

Wel kun je in sommige BIOS'en instellen dat het als extra RAM voor je videokaart, of extra Cache voor je HDD gebruikt wordt.

Wat Vista nu doet is in feite niet veel anders dan die laatste optie, het prefetched gewoon 75% van je geheugen vol om vaak gebruikte programma's snel te starten enzo.

@onder: Ah, leuk. Weleens van de term gehoord, maar niet van de werking ervan :)

[ Voor 10% gewijzigd door TheZeroorez op 05-04-2007 15:40 ]

• maratropa
  • Niet online
Cio schreef op donderdag 05 april 2007 @ 15:29:
[...]

Uit Windows Vista or Windows Server 2003 may report less memory than you expect maak ik op dat dit in NT5.2/NT6 kernels te forceren is met een boot.ini commando, maar dat dit dus alleen gaat werken met Windows 2003 omdat Vista geen boot.ini gebruikt.. hoera voor MS documentatie 8)7
Ze hebben het over PAE. PAE zit wel in XP 32 SP2 en vista 32, maar alleen maar voor DEP, en niet om bij geheugen hoger dan 4GB te komen. Al zou Vista 32 boot.ini gebruiken dan kom je nog niet bij dat geheugen. Naast andere softwarematige barrieres..

Alleen een 32bits OS met werkende PAE kan boven de 4GB komen. (zoals 2003 server varianten)

[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 05-04-2007 15:44 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
maratropa schreef op donderdag 05 april 2007 @ 15:17:
[...]

sorry te veel nerdspeak he.... 8)

-De kans is groot dat ondanks dat je er 4 GB in stopt je door 32 bits limitaties icm met de bios er toch maar 3,5 oid van kan gebruiken.
-De kans is groot dat je door vista 32 limitaties maar 3,2GB oid kan gebruiken.

Iig, zonder 64bits os zul je niet zo snel de volle 4Gb kunnen gebruiken, maar soms is 3Gb ten opzichte van 2Gb als een heel verschil. Maar dat je het even weet :)
maar wel bedankt hoor! 8)

en hoe zit dit nou als ik er 1 Gb van het zelfde geheugen bij zou stoppen? dus 3 Gb totaal als soort compromis voor de portemonnee?

aangezien die VST's en DFH rechtstreeks je geheugen leegzuigen kan een upgrade van een gig al veel winst betekenen.

zijn hier cubase /DFHS/DAW gebruikers met relevante ervaringen?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2007 17:12 . Reden: ff wat vergetuh ]

• Nasadus
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-04 20:32
Ik heb ook een vraag omtrent 4GB aan geheugen op een 32bits systeem (Vista Home Premium). Als ik er nou 4 reepjes van 1GB in stop en alleen ~3,2GB kan gebruiken zal het wel in Dual Channel lopen? Volgens mij wel alleen weet ik het niet zeker.

• ninouchka
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-09-2022
Hoi,
Ik ben ook een DAW gebruiker, Cubase3,DFHS etc etc
Persoonlijk heb ik een dual boot met XP en Vista gemaakt, gewoon om de reden
dat Vista trager is met Cubase dan XP. Dus XP Pro gebruik ik als DAW OS.
Ikzelf heb 2x1GB dual channel en 2x512MB dual channel, dus 3GB in totaal.
Eerst had ik 2GB, maar had id problemen om al mijn samples te kunnen laden
in een project.
4GB wordt niet volledig herkent, dus 3GB was de gulden oplossing.
Wat bleek nu? Vanaf dat ik meer dan 1.3GB aan samples laadde, begon Cubase
heel raar te doen en crashte zelf mijn PC volledig.
Na wat opzoeken te doen, blijkt dat XP SP2 32bit per applicatie+windows nie meer dan 2GB aan RAM kan geven/gebruiken.
Hiervoor is echter een oplossing, /LargeAddressAware in combinatie met de /3GB switch
Na dit beide toe te passen, kan ik nu vlot over de 2GB aan geheugen gebruiken in Cubase.
Ongeveer 2,3GB. De rest is voor het OS.
Ik geloof dat Cubase 4 nu wel /LargeAddressAware is (hoop ik voor jou).
Maar de 3GB boot switch, zal zowieso als je RAM bijsteekt zijn nut bewijzen.

info

The /3GB switch only works in XP or higher, and as far as I know, is not supported in 2k. With any amount of RAM, you'd be insane not to use the /3GB switch if your work required access to more memory. /3GB switch tells windows to allocate 1GB Virtual Address Space to the OS Kernel and 3GB Virtual Address Space to the User Environment. The 4GB Virtual Address Space being divided is always present in a 32bit OS because it's how memory is managed. Memory is the global container, RAM is just 1 of its components, all managed by the Virtual Memory Manager (VMM). That 4GB is then assigned to either physical RAM or pagefile or released from RAM and just left unpaged because some things aren't written to as much as read and referred to. When you do use the switch, XP will try to use as much RAM as possible, and page out what hasn't been used recently in doing so, but it decides if something is required in RAM, because it is volatile and being modified frequently, or if it is in pagefile, because it has not been accessed recently. Not using the /3GB switch basically limits all your work to 2GB, which is fine if you can work in that limitation.

Now some systems cannot use the 3GB switch and still run... they have drivers or other components that reside below the allocated 3GB and above memory range. In those cases, you use /3GB /USERVA=xxxx, where xxxx is a range of memory in MB between 2048 and 3072 (above 2GB and below 3GB).. you try working down from the top auntil your system runs without crashing freezing. For ex, my system with the newest vid card and its memory demands, uses USERVA=2850 . Anything higher and it doesn't want to work consistently. Anything lower and I'm just not using the memory.

If Sonar is not Large Address Aware, it should be made so pronto. Just to allow for expansion.

By the way, in that screen grab of the TaskManager, Sonar was using about 2.35GB of Virtual memory, which indicates the 3GB switch was working. Otherwise, you'd have crashed the program or it would have told you no way am I going there.

Maneswar

The 3 Gig switch ONLY works for applications that support LargeAddressAware. You can take a hex editor and modify the EXE to make it LargeAddressAware. Be aware though you probably won't get support from the vendor though if you do. The 3 gig switch works fine though when the application supports 3 gigs. Tracktion supports it without a hack. I've known people with Cubase who've hacked it and it worked too. That's up to you. Not sure if Cubase 4 automatically supports this, but SX 1, 2, and 3 did not. Not sure if Sonar 6 does? Anyone know?

Dus int kort, als je meer dan 2GB aan RAM gaat steken, ben je vrijwel verplicht
de /3GB switch toe te passen.
Meer info op het forum van DrumkitFromHellSuperior hoe dit toe te passen.
En over cubase wordt hier wat gezegt
http://forum.cubase.net/p...39d44931288640bbb43f71a55
Pagina: 1