Hardware decoder MPEG4p10/AVC/h.264

Pagina: 1
Acties:
  • 870 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-02 23:21
hallo beste tweakers,

ik zit met een klein probleempje.
ik ben van plan om HTPC op te bouwen voor als ik straks op mezelf ga, en ben dus al een beetje aan het inlezen op onderdelen etc.

mijn probleem is dat ik relatief goedkoop uit wil zijn maar toch wel wat eisen heb. vooral dat het systeem zuinig en erg stil moet zijn. het zal namelijk nogal vaak aanstaan.
daarnaast wil ik met het systeem DVB-S2 kunnen ontvangen (high definition via de schotel dus)

nou is het zou dat high definition en zuinig op dit moment gewoon niet samen gaan, je hebt gewoon een vette processor nodig en een videokaart die eventueel een handje meehelpt.

daarom ben ik op zoek naar een kaart die hardwarematig h.264 kan decoderen, of wat zelfs beter zou zijn al gelijk een DVB-S2 kaart die hardwarematig h.264 en MPEG2 decodeert. (twin tuner)
echter na veel google'en heb ik nog steeds niets gevonden behalve reference designs waarvan sommigen al ouder dan een jaar zijn.

dus de concrete vraag of iemand van jullie bekend is met soortgelijk hardware en waar deze verkrijgbaar zou zijn.

alvast bedankt.

EDIT: even voor de duidelijkheid. ik ben dus op zoek naar een hardwarematige decoder en niet een hardware ACCELLERATED decoder (zoals dat nu gedaan wordt mbv videokaarten)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

als je zon kaart bedoelt die vroegah bij dvdromspelers meegeleverd werden... die zijn er geloof ik niet meer.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• dangerpaki
bartgrefte schreef op donderdag 05 april 2007 @ 10:05:
als je zon kaart bedoelt die vroegah bij dvdromspelers meegeleverd werden... die zijn er geloof ik niet meer.
ik bedoel inderdaad en soortgelijke kaart maar dan eentje die ook h.264 decodeert
want dan kan ik gewoon een simpel zuinig processortje erin stoppen ipv van een grote krachtpatser die extreem veel energie gebruikt en geluid verorrzaakt

EDIT: http://www.nero.com/enu/PR_2006_01_06.html

zoiets dus maar dan nog iemand die er een mooi bordje van maakt met deze chip erop. en hopelijk dat het dus niet alleen met nero werkt maar ook gewoon met andere software MCE bv

[ Voor 20% gewijzigd door dangerpaki op 05-04-2007 11:11 ]

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20-01 16:49
Mja, ik snap wat je bedoelt. Die kaartjes zijn er nog niet. Ik heb hier op het werk ook al eens nagevraagd waar ze blijven aangezien we daar een reference-design kant en klaar hebben. Er zijn alleen geen klanten die het willen bouwen blijkbaar.

Het enige wat je kan doen is een 7600GT halen en die gebruiken via DXVA. (Recente Powerdvd en recente forceware levert gpu-acceleratie van h264/mpeg4avc)

Ik zal hier intern nog eens even navragen. :)

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• rkrythe
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-06-2025
zo'n kaartje zou idd een hele mooi uitkomst voor veel mensen zijn.

even je systeem HD-ready maken :P

Flickr

• dangerpaki
Vorlon schreef op donderdag 05 april 2007 @ 11:57:
Mja, ik snap wat je bedoelt. Die kaartjes zijn er nog niet. Ik heb hier op het werk ook al eens nagevraagd waar ze blijven aangezien we daar een reference-design kant en klaar hebben. Er zijn alleen geen klanten die het willen bouwen blijkbaar.

Het enige wat je kan doen is een 7600GT halen en die gebruiken via DXVA. (Recente Powerdvd en recente forceware levert gpu-acceleratie van h264/mpeg4avc)

Ik zal hier intern nog eens even navragen. :)
bedankt. hopelijk is er nu al wel een bedrijf dat het maakt. scheelt je namelijk wel wat kosten maar ook gewoon veel geluid en stroom. dat van 7600gt kan inderdaad, maar ja dan heb je nog steeds een redelijke processor nodig. terwijl als ik een goede hardware decoder zou hebben dan zou ik met een shitty processor ook gewoon kunnen doen.
ruubruub schreef op donderdag 05 april 2007 @ 12:40:
zo'n kaartje zou idd een hele mooi uitkomst voor veel mensen zijn.

even je systeem HD-ready maken :P
uhu zeker weten... en voor htpc's is het ideaal
hopelijk kan vorlon misschien via interne connecties wat goed nieuws leveren

ik hoop er gewoon op dat een tweaker hier al een kaart kent die pas uit is of gewoon niet zo heel bekend is.

[ Voor 4% gewijzigd door dangerpaki op 05-04-2007 13:08 ]

• rkrythe
dangerpaki schreef op donderdag 05 april 2007 @ 13:01
ik hoop er gewoon op dat een tweaker hier al een kaart kent die pas uit is of gewoon niet zo heel bekend is.
nou, ik lees altijd ut nieuws en kijk regelmatig op het forum, maar dit heb ik nog nooit voorbij zien komen. De enige HD versnellers zijn videokaarten op dit moment

[ Voor 4% gewijzigd door rkrythe op 05-04-2007 13:11 ]

Flickr

• dangerpaki
ruubruub schreef op donderdag 05 april 2007 @ 13:11:
[...]

nou, ik lees altijd ut nieuws en kijk regelmatig op het forum, maar dit heb ik nog nooit voorbij zien komen. De enige HD versnellers zijn videokaarten op dit moment
damn.. das niet zo goed nieuws he.

nou iemand een idee dan wanneer er zo'n kaart mogelijk uit zou komen.

• rkrythe
je zou wat fabrikanten kunnen mailen en verder rest je alleen maar het nieuws een btj in de gaten te houden.

Momenteel ben ik zelf ook bezig om een HTPC te bouwen en ik heb er een 4600+ EE voor besteld. Verbruikt een stuk minder, dus dat is ook een optie

Flickr

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

maar het zou mooier zijn als je een epia systeem zou kunnen gebruiken, die zijn klein, laag stroomverbruik. Ideaal, als ie dan hardwarematig hd-spul zou kunnen decoderen

edit: zou deze dat kunnen? nieuws: VIA introduceert Epia ITX-platform met CX700M2-mediacpu

[ Voor 15% gewijzigd door Raven op 05-04-2007 16:25 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• dangerpaki
bartgrefte schreef op donderdag 05 april 2007 @ 16:23:
maar het zou mooier zijn als je een epia systeem zou kunnen gebruiken, die zijn klein, laag stroomverbruik. Ideaal, als ie dan hardwarematig hd-spul zou kunnen decoderen

edit: zou deze dat kunnen? nieuws: VIA introduceert Epia ITX-platform met CX700M2-mediacpu
hmmm, das een goede vraag. ik kan er nergens iets over vinden. zou wel mooi zijn als deze dat wel kon.. mooi systeempje op de epia gebaseerd. maar eerlijk gezegd klinkt het wel erg mooi om waar te zijn

EDIT: hier wat gevonden: http://www.epiacenter.de/...a=showpage&pid=214&page=9
in de VIA EPIA-EX15000G zit de media processor (CX700m2) 720p dat lukt nog aardig maar 1080i daar choket deze al heel erg op. dat is wel jammer.
als je onderaan klikt kun je bij het uitleg komen over het mobo en chipset en dan kom je hier http://www.epiacenter.de/...ntent&pa=showpage&pid=214

verder zijn het allemaal core2duo's meestal die het goed doen. en ja eigenlijk wil ik veel zuiniger dan dat

[ Voor 30% gewijzigd door dangerpaki op 06-04-2007 09:45 ]

• dangerpaki
subtiele kick....

intussen al gevonden dat de via optie hierboven beschreven niet voldoet. deze heeft gewoon niet genoeg kracht daarnaast zijn de drivers erg brak waardoor alles nog slechter loopt

• basz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-10-2025

basz

Professioneel prutser

Moet het een HTPC oplossing zijn? Is een hardware-oplossing niks voor je? Ben zelf erg tevreden met m'n reelbox. (let wel, het is wel een beetje een hobbybak, á la de dreambox maar dan met meer mogelijkheden. hardware mpeg4 is leverbaar als uitbreiding, net zoals DVB-S2)
http://www.reel-multimedia.de

[ Voor 5% gewijzigd door basz op 08-04-2007 22:43 ]

• Vorlon
Het is wel pasen en zoveel info heb ik dan wel niet, maar even een update van mijn kant.

Micronas heeft twee reference designs die ik zelf ook wel interessant vind.

De eerste heet MicRacer en is een H.264/MPEG4ACV/VC-1 decoder en de tweede is MicHognose en dat is een dual tuner DVB-S2 kaart met dezelfde hardware decoder aan boord. Beide kaarten hebben een PCIe 1x aansluiting.

Het enige wat er bij de Hognose nog aan schort voor NL is een CI slot. Het grootste gedeelte van de apparatuur wordt toch voor free to air gebruikt (buiten Nederland dan he) dus daarom zit dat niet in het reference design. Maar een softcam werkt voor de meeste toepassingen ook goed.

Ik heb al wel wat info gekregen over fabrikanten, maar voordat ik dingen ga blaten voor mijn beurt wil ik even navragen wat bekend mag worden en wat niet. Er zijn iig wel projecten bezig. :)

Mijn eigen setup op dit moment is een DVB-S2 settopbox met mpeg4avc decoder aan boord. (Humax HD2000CI). Dat werkt best goed, alleen ik kan er niet mee opnemen... Dus ik wacht ook nog met smart op een dvb-s2 kaart met hardware decoder. :)

Even ten overvloede waarschijnlijk maar dit is op persoonlijke titel en heeft niets met mijn werk voor Micronas te maken.

[ Voor 11% gewijzigd door Vorlon op 09-04-2007 11:01 ]

• dangerpaki
het hoeft niet per se een htpc zijn. dus ik ga even kijken naar de reelbox. want als ik me goed herinner kan je daarmee ook cardsharing doen wat erg mooi is.

@vorlon: dat klinkt erg goed, maar inderdaad de oplossing voor de CI moet dan maar via softcams.
maar ben benieuwd wat je allemaal wel mag vertellen...

vooral omdat het zuinig moet zijn lijkt me de relook optie een erg goede optie. echter ik heb het vermoeden dat de relook ook wel redelijk wat zal kosten :)

EDIT: wooh das wel erg prijzig die reelbox. het is wel allemaal erg mooi spul. maar met een hardwarematige decoder zou je zelf met dat soort specificaties veel goedkoper uit zijn

[ Voor 15% gewijzigd door dangerpaki op 09-04-2007 23:36 ]

• Vorlon
Hmm, dit is wel leuk nieuws. Ik krijg waarschijnlijk een pre-productie model van de MicRacer om mee te testen. :D Tenminste die hebben ze van marketing hier aangevraagd voor mij. Ik houd jullie op de hoogte. :)

• dangerpaki
Vorlon schreef op donderdag 12 april 2007 @ 12:29:
Hmm, dit is wel leuk nieuws. Ik krijg waarschijnlijk een pre-productie model van de MicRacer om mee te testen. :D Tenminste die hebben ze van marketing hier aangevraagd voor mij. Ik houd jullie op de hoogte. :)
WUAAAAAAAAAHHHHHHHH..... _/-\o_

ben echt benieuwd naar hoe dit dingen werken...
hopelijk werken ze super goed... dan kan je gewoon een amd geode erin donderen op socket a en dan zo'n ding erbij met een mooie videokaart die HDCP verwerkt en klaar is kees.

alleen jammer dat je niet de ene met de geïntegreerde dvb-s2 tuner krijgt. daar ben ik ook wle benieuwd naar

[ Voor 5% gewijzigd door dangerpaki op 12-04-2007 14:46 ]

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:16

Mentalist

[avdD]

dangerpaki schreef op donderdag 12 april 2007 @ 14:44:
[...]

WUAAAAAAAAAHHHHHHHH..... _/-\o_

ben echt benieuwd naar hoe dit dingen werken...
hopelijk werken ze super goed... dan kan je gewoon een amd geode erin donderen op socket a
Ik denk het niet aangezien beide kaarten een PCIe-aansluiting hebben.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• dangerpaki
W3ird_N3rd schreef op donderdag 12 april 2007 @ 14:52:
[...]

Ik denk het niet aangezien beide kaarten een PCIe-aansluiting hebben.
ooh ja vergeten... maar ja genoeg ander zuinige processors. neem je wat anders toch. gaat om het idee dat je geen fat-ass processor en videokaart nodig hebt. :)

• dangerpaki
heb je al iets binnen gehad vorlon???

• Vorlon
dangerpaki schreef op woensdag 18 april 2007 @ 10:49:
heb je al iets binnen gehad vorlon???
Nee, nog niets gezien hier. Zou al wel wat binnen kunnen zijn, maar er zijn er een aantal niet op kantoor de laatste tijd... (Zitten in VS, Korea en Japan op zakenreis.) :| Ik wacht nog in spanning af :)

• dangerpaki
Vorlon schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 17:29:
[...]

Nee, nog niets gezien hier. Zou al wel wat binnen kunnen zijn, maar er zijn er een aantal niet op kantoor de laatste tijd... (Zitten in VS, Korea en Japan op zakenreis.) :| Ik wacht nog in spanning af :)
nou ik ben benieuwd hoop wel dat er wat moois uit komt

• dangerpaki
Vorlon schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 17:29:
[...]

en iedereen een beetje terug? al wat binnen ben namelijk wel erg benieuwd

Verwijderd

Zo'n kaartje zou inderdaad mooi zijn.

Ik heb het wachten erop opgegeven en ben voor de Geforce 8500 gegaan. Ook niet duur (90 of zo).
Een reference design obv pci zou overigens interessanter zijn. Moederborden die pci-x1 hebben, hebben meestal ook een x16. Voor die bordjes is het dus niet zo interessant. Wat echt populair zou kunnen worden is een decoder waarmee je je bestaande socket A of pentium 3/4 weer up-to-date kunt krijgen.
Niet zo'n slimme keus dus van Micronas op het eerste gezicht.

En als die kaartjes komen moeten er ook nog knappe direct-show filters bij zitten en/of je moet aansluiten op de hardwarematige ondersteuning door de populaire software (h)dvd-decoders.

Met de geforce 8500 is dat toch eigenlijk bizar? 100% decoder in hardware maar je hebt nog steeds een software decoder nodig om er gebruik van te kunnen maken 8)7

Eigenlijk verbaast het me niet zo dat men niet staat te dringen deze kaartjes te maken.
Pagina: 1