[PXE] Initrd over nfs/ftp ipv tftp?

Pagina: 1
Acties:

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-02 22:15

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Ik heb in mijn thuisnetwerk een paar diskless nodes staan, deze starten via PXE op.

Via PXE draait dan DSL (damn small linux) op de nodes, maar ik heb 1 'probleem'
Ik heb via een how-to dsl zover gekregen om vanaf een initrd te starten (dus de rootfs in een initrd, dat wordt dan een ramdisk, en werkt supersnel)

Het heeft alleen 1 nadeel, de initrd wordt opgehaald via tftp, en dat is verbazingwekkend sloom (0.6MB/s), heb vanalles geprobeerd, maar geen duidelijke snelheidverhoging.

Is het mogelijk om via een pxe loader om ervoor te zorgen dat het rootfs (en als het kan ook de kernel) via ftp of nfs binnen te halen, zodat ik een beetje in de buurt van 100mbit kan komen.

Nu denk je, waarom niet root via nfs: nou, root via nfs is tijdens het starten erg traag, omdat je dan voor leke file via nfs moet verbinden, deze opstelling is in vergelijking met root over nfs al een procent of 30 sneller. Alleen nu gaat 80% van de boottijd zitten in het binnenhalen van de initrd...

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Ik denk dat je niet aan symptoonbestrijding moet doen, maar voor een echte oplossing moet gaan; waarom is tftp zo traag?

Theoretisch gezien is tftp snelller dan tcp-orientated protocollen. Het ligt voor de hand om zo aan te nemen dat je een hoog data-loss op je netwerk hebt. Al naar gekeken?

iRacing Profiel

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-01 08:08

TrailBlazer

Karnemelk FTW

tftp is lang niet in alle gevallen sneller. Ik moest laatst een ios (cisco software image) via tftp overhalen over een high speed high latency link en dat werkt echt niet met TFTP.

Maar ik zal eens een sniffer aanzetten en kijken wat er misgaat

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-02 22:15

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
<schopje>
Ik heb de tftp server 's op een andere pc gezet, een die ruim 10x zo snel is, en deze met 1 switch ertussen aan de netboot machine gehangen (normaal zitten er 2 switches en 1 hub tussen), op die manier is de transfersneleheid een stuk hoger (~2.6MB/s), maar nog steeds ver van de beoogde 100MBit (die is trouwens wel haal met ftp over dezelfde verbinding met dezelfde computers)

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-01 08:08

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ik denk dat het voornamelijk te maken heeft met de beperkignen van tftp. Er zal vast wel een ack mechanisme inzitten. Als je window te laag is krijg je er gewoon niet meer overheen

Verwijderd

Een oplossing zou kunnen zijn om niet de gehele root binnen te halen als initrd via tftp. Je kunt zelf een kleine initrd maken, welke via nfs de root mount en zo verder start.

Zo werkt bijvoorbeeld Linux Terminal Server Project (www.ltsp.org) ook volgens mij.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 17:13:
Een oplossing zou kunnen zijn om niet de gehele root binnen te halen als initrd via tftp. Je kunt zelf een kleine initrd maken, welke via nfs de root mount en zo verder start.

Zo werkt bijvoorbeeld Linux Terminal Server Project (www.ltsp.org) ook volgens mij.
Dat wil 'ie juist niet want dat is trager.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1