Nieuwe Mobo+Proc+Mem Budget:400 euro

Pagina: 1
Acties:
  • 205 views sinds 30-01-2008

• pauldegroot
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

pauldegroot

silent sounds

Topicstarter
Hallo, ik ben van plan binnenkort een nieuwe pc te gaan kopen, althans onderdelen dus.

Ik draai momenteel:

Proc: AMD Athlon 64 3000+ (venice) S939
Mem: 2GB DDR Corsair 400mhz
Mobo: Asus A8VE-SE (of iets in die richting)

Nou is bij veel spellen en 3d rendering mijn processor toch mijn bottleneck terwijl me videokaart nog meer kan (7900gt).
Aangezien een s939 processor bijna onbetaalbaar is voor de snelheid die hij levert wil ik een overstap maken naar een AM2 socket.

Ik heb zelf al even gekeken naar wat ik ongeveer wil.

Proc: AMD Athlon 64 X2 5000+, komt goed uit de test (Hardware.info) en de 2x 1mb cache schijnt ook te helpen hierbij. 148,- in PW

Mem: Hier heb ik dus geen verstand van vandaar dat ik hierheen kom. Ik hoor van alles op dat hij in ieder geval 1:1 moet draaien en een beetje overklokpotentieel lijkt mij ook wel wat voor de toekomst. In ieder geval 2GB (2x 1 GB). Richtprijs: 100-140 euro

Mobo: Ik heb mijn oog laten vallen op MSI K9N Ultra-2F, nForce 570. Ook omdat SLI voor mij niet nodig is, het een goedkoop bordje is en hij ook goed uit de test komt (Hardware.info). 71,- in PW

Hebben jullie tips over geheugen wat ik moet nemen en verdere tips over mobo en processor?
Mijn maximale budget is 400,- maar het liefst minder want een Samsung 226BW moet er ook nog bij.

Thx..

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom ga je niet voor een Core 2 Duo E4300. Ik denk dat je dan meer performance hebt voor die €400 dan met een AMD systeem.

• pauldegroot
  • Niet online

pauldegroot

silent sounds

Topicstarter
Maar dan ben ik verplicht om standaard altijd over te clocken niet?
Ik ben ook fan van een stil systeem en dus niet eentje met een jezuskoeler erop.
De overstap van AMD naar Intel vind ik ook lastig aangezien ik altijd tevreden ben geweest over mijn AMD.
Ook heb ik in Reviews en vergelijkingen gelezen dat de 5000+ vaak tussen de C2D 6400 en 6600 in zit.
Correct me if I'm wrong, ben te lang niet met nieuwe systemen bezig geweest.

Edit: nog even opgezocht maar de E4300 levert stock lang niet zoveel prestaties als een 5000+. Overclocken is meer een hobby dan dagelijks met een overgeclockte cpu werken.

[ Voor 16% gewijzigd door pauldegroot op 04-04-2007 21:57 ]

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:36

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Eens met Terw_Dan. Voor 100 euro heb je een mobo, voor nog eens 100 heb je 2Gb geheugen. Hou je dus max 200 euro over waarvoor je toch al een leuk C2D'tje uit kunt zoeken. Wacht tot 22 April en je hebt een nog betere deal
Ik ben ook fan van een stil systeem en dus niet eentje met een jezuskoeler erop.
De overstap van AMD naar Intel vind ik ook lastig aangezien ik altijd tevreden ben geweest over mijn AMD.
Ook heb ik in Reviews en vergelijkingen gelezen dat de 5000+ vaak tussen de C2D 6400 en 6600 in zit.
Je hoeft niet over te clocken, een C2D is perfect stil te krijgen (net als een AMD) en een 5000+ zit wellicht tussen de 6400/6600 qua performance, maar jij haalt een 3000+ aldus je TS.

[ Voor 45% gewijzigd door We Are Borg op 04-04-2007 21:58 ]

• pauldegroot
  • Niet online

pauldegroot

silent sounds

Topicstarter
22 april is nog wel te doen, maar waarom?
Mijn budget is wel 400 euro maar ik blijf liever rond de 350,-.
400 is echt dan ook de max.

Edit: nee ik draai nu een 3000+ maar wil overstappen naar een 5000+ x2

[ Voor 21% gewijzigd door pauldegroot op 04-04-2007 21:59 ]

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-05 13:51
omdat dan de prijzen van de C2D's zakken :+

you had me at EHLO

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

pauldegroot schreef op woensdag 04 april 2007 @ 21:55:
Tuurlijk ben je niet verplicht over te clocken. ik zie niet in waarom het zou moeten. Het is alleen zo dat een E4300 ene prima overclocker is.

Verder is het natuurlijk een beetje onzin dat een overstap van AMD naar Intel lastig is. Het is beide gewoon x86 spul, dus daar is weinig anders aan. Alleen geeft Intel met de C2D gewoon meer performance voor hetzelfde geld, dus dan kun je toch net zo goed voor Intel gaan?

De E4300 is er al voor 150€, spotgoedkoop dus.

• pauldegroot
  • Niet online

pauldegroot

silent sounds

Topicstarter
Terw_Dan schreef op woensdag 04 april 2007 @ 22:00:
[...]

Tuurlijk ben je niet verplicht over te clocken. ik zie niet in waarom het zou moeten. Het is alleen zo dat een E4300 ene prima overclocker is.

Verder is het natuurlijk een beetje onzin dat een overstap van AMD naar Intel lastig is. Het is beide gewoon x86 spul, dus daar is weinig anders aan. Alleen geeft Intel met de C2D gewoon meer performance voor hetzelfde geld, dus dan kun je toch net zo goed voor Intel gaan?

De E4300 is er al voor 150€, spotgoedkoop dus.
Maar ik wil juist niet overclocken continu. Een keertje is leuk om te pushen en scores te halen (SuperPI e.d.) maar ik wil niet de hele tijd overclocken.

Trouwens, x86? x64 toch? Of begrijp ik dit ook weer niet?

[ Voor 3% gewijzigd door pauldegroot op 04-04-2007 22:07 ]

• We Are Borg

We Are Borg

pauldegroot schreef op woensdag 04 april 2007 @ 22:03:
[...]

Maar ik wil juist niet overclocken continu. Een keertje is leuk om te pushen en scores te halen (SuperPI e.d.) maar ik wil niet de hele tijd overclocken.
Maar dat schrijft hij ook: je hoeft niet over te clocken, maar het kan heel erg goed met de C2D die hij aanhaalt.

22 April dalen de prijzen van de C2D's zoals al is gezegd, zie tweakers.net frontpage (ff zoeken en je hebt het artikel zo te pakken) :)

• pauldegroot
  • Niet online

pauldegroot

silent sounds

Topicstarter
We Are Borg schreef op woensdag 04 april 2007 @ 22:17:
[...]

Maar dat schrijft hij ook: je hoeft niet over te clocken, maar het kan heel erg goed met de C2D die hij aanhaalt.

22 April dalen de prijzen van de C2D's zoals al is gezegd, zie tweakers.net frontpage (ff zoeken en je hebt het artikel zo te pakken) :)
Nou dan is het dus de tip om daarop te wachten.
Weet je toevallig ook tot hoever de E6400 gaat zakken (niet in dat nieuwsbericht) want dat was mijn 2e keuze aangezien mijn vader deze ook heeft en die hem zeer goed bevalt plus niet warmer wordt als 25 graden idle.
Toch nog maar even op de laptop doorzetten dus.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

pauldegroot schreef op woensdag 04 april 2007 @ 22:03:
[...]

Trouwens, x86? x64 toch? Of begrijp ik dit ook weer niet?
Dan OC je toch niet? Dan draait je cpu gewoon op 1800MHz wat standaard is voor dat geval.

en x86 is de processor architectuur.

• We Are Borg

We Are Borg

nieuws: Prijsverlaging Core 2 op 22 april, Celeron in juni

Heb het even voor je in een grafiekje gezet :>

• pauldegroot
  • Niet online

pauldegroot

silent sounds

Topicstarter
Terw_Dan schreef op woensdag 04 april 2007 @ 22:42:
[...]

Dan OC je toch niet? Dan draait je cpu gewoon op 1800MHz wat standaard is voor dat geval.

en x86 is de processor architectuur.
Maar dan draai ik weer langzamer als bijv een 5000+ van vergelijkbare kosten. Dus een E4300 is voor mij geen optie omdat ik niet continu wil oveclocken.

• pauldegroot
  • Niet online

pauldegroot

silent sounds

Topicstarter
ach schat had je niet hoeven doen.. :9
Ik had het bericht al opgezocht maar kon er niet de E6400 in vinden.
Of wordt deze vervangen door de E6420?
Ik ga eerst even slapen :O Morgen lees ik weer verder..

Trusten..

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

pauldegroot schreef op woensdag 04 april 2007 @ 23:12:
[...]

Maar dan draai ik weer langzamer als bijv een 5000+ van vergelijkbare kosten. Dus een E4300 is voor mij geen optie omdat ik niet continu wil oveclocken.
Maar je hoeft toch ook niet te OCen? Dat de E4300 erg populair is onder OCers wil niet zeggen dat je ook daadwerkelijk moet OCen? en hoe kom je erbij dat een E4300 langzamer is?

• pauldegroot
  • Niet online

pauldegroot

silent sounds

Topicstarter
Terw_Dan schreef op woensdag 04 april 2007 @ 23:18:
[...]

Maar je hoeft toch ook niet te OCen? Dat de E4300 erg populair is onder OCers wil niet zeggen dat je ook daadwerkelijk moet OCen? en hoe kom je erbij dat een E4300 langzamer is?
Kijk hier:

Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/nl-NL/productdb/ZGJnnWZnyZtl/bGNkaJiUmJXK,bGNkbZiUmJPK/viewbenchmark/
Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/nl-NL/productdb/ZGJnnWZnyZpl/bGNkaJiUmJXK,bGNkbZiUmJPK/viewbenchmark/
Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/nl-NL/productdb/ZGJnnWZnyZxl/bGNkaJiUmJXK,bGNkbZiUmJPK/viewbenchmark/
Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/nl-NL/productdb/ZGJnnWZoyZpl/bGNkaJiUmJXK,bGNkbZiUmJPK/viewbenchmark/

Gehaald van hardware.info

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

In Complete Systemen & Laptops loopt een "Wat kan ik het beste hieraan upgraden?" topic. Daarin kun je je vraag wel kwijt :) Hier in PMG heb je in principe genoeg aan Welke moet ik nemen? voor de specifieke vragen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.