Ik ga in de zomervakantie een nieuwe pc aanschaffen omdat mijn huidige werkstation toch alweer 4 jaar oud wordt en niet alles gaat even snel meer. Ik gebruik mijn PC voornamelijk voor internetten/programmeren/kantoorgebruik maar af en toe wil ik ook wel eens een spelletje spelen (en dan graag ook het nieuwste van t nieuwste) en ook voor photoshop en andere fratsen wordt hij nog wel eens gebruikt. Op dit moment heb ik een aparte fileserver, die wil ik gaan combineren in mijn nieuwe werkstation zodat ik een pc-kast minder op mijn kamer heb staan (er komen dus een flink aantal harde schijven in te hangen). Ook moet mijn nieuwe pc het een jaar of 4 uithouden, net zoals mijn huidige dat ook gedaan heeft.
Hier een lijstje met onderdelen met een korte uitleg waarom ik hiervoor gekozen heb:
Kast: Lian Li PC-201B €269
Mooie luxe zwarte kast met plek voor 14 harde schijven en 7x 5,25" drives. De 14 harde schijf plekken heb ik hard nodig, er zijn niet veel andere kasten waar je dit zomaar in kwijt kan. Bovendien is deze kast ook qua luchtstroming goed ingedeeld waardoor het geen sauna wordt.
Voeding: Thermaltake Toughpower 650W €109
Omdat er zo'n 14 harde schijven, een flinke processor en PCI-E videokaart in komen heb ik gekozen voor genoeg vermogen (650W). Thermaltake is een goed merk dus ik verwacht hiervan ook een stabiele voeding.
Moederbord: Asus P5W DH Deluxe €189
Dit moederbord heeft zelf een S-ATA RAID controller aan boord, ondersteuning voor de processor en videokaart die ik wil, en komt ook goed uit testen. Onboard geluid ga ik niet gebruiken dus dat maakt me niet zoveel uit.
Processor: Intel Core 2 Duo E6420 €180
Core 2 Duo zijn de laatste processoren van Intel, erg snel (heb er al eens mee mogen werken), en aangezien ik de processor wil overklokken is dit de handigste cpu om mee te werken omdat het in potentie gewoon een E6700 is die lager geklokt is, en volgens een reply hieronder moet ik de 3,6GHz met onderstaande koeler kunnen halen.
Processorkoeler: Scythe Infinity €45
Aangezien het makkelijk blijkt te zijn om de E6*** te overclocken, ga ik dit proberen met de beste koeler uit deze test. Ik kies niet voor de bijgeleverde Intel-koeler vanwege het geluid.
Geheugen: G.E.I.L. 2 GB DDR2-800 Kit €139
Als ik de processor ga overklokken dan moet het geheugen hier natuurlijk wel de ruimte voor bieden, vandaar de keuze voor PC6400 geheugen. Verder gok ik dat 2GB de komende tijd wel voldoende zal zijn, ik kan altijd nog upgraden naar 4GB.
Harde Schijf (OS): Western Digital Raptor, 74GB €139
Ik overwoog eerst om RAID1 te gebruiken voor mijn OS schijven maar ik heb er nu voor gekozen om belangrijke files op mijn RAID5 array te zetten en gewoon 1 raptor als OS-schijf te gebruiken. 2 schijven in RAID0 zou sneller zijn maar ik wil de prijs van dit systeem niet nog hoger maken...
Harde Schijf (Opslag): Samsung SpinPoint T166, 500GB (4x) €476
De stilste schijven uit dit artikel, deze ga ik 4 stuks in een RAID5 array stoppen, als er dan eentje uitvalt dan heb ik mijn data nog, de andere 3 heb ik voor opslag.
RAID controller: Promise SuperTrak EX8350 €389
Aangezien RAID5 niet door mijn moederbord ondersteunt wordt heb ik hier een aparte controller voor nodig, ik koos eerder voor HighPoint maar nav. een post hieronder heb ik mijn keuze heroverwogen. Op deze controller passen 8 S-ATA schijven, dus als ik ooit nog 4 schijven erbij wil hebben dan kan dat prima.
Videokaart: XFX 7900GS/450M €185
Hier heb ik enigzins op bezuinigd, dit is een medium-range kaart, maar toch al een stuk beter dan mijn huidige kaart (Radeon 9600 Pro). Ik hoop hiermee toch wel alle spellen te kunnen spelen, uiteraard niet met de hoogste instellingen.
DVD-brander: NEC AD-7170S €35
Simpele S-ATA brander, gebruik waarschijnlijk toch maar een enkele keer om iets over te zetten naar een pc met traag of geen internet.
geluidskaart, scherm, toetsenbord, muis, speakers en dvdspeler haal ik uit mijn oude pc en heb ik dus niet nieuw nodig. ook komen er nog 6 harde schijven in te hangen die ik nu in mijn fileserver en workstation heb zitten (in totaal dus 12 harde schijven).
Ik heb nog een aantal vragen (anders postte ik hier niet uiteraard):
Alvast bedankt!
Hier een lijstje met onderdelen met een korte uitleg waarom ik hiervoor gekozen heb:
Kast: Lian Li PC-201B €269
Mooie luxe zwarte kast met plek voor 14 harde schijven en 7x 5,25" drives. De 14 harde schijf plekken heb ik hard nodig, er zijn niet veel andere kasten waar je dit zomaar in kwijt kan. Bovendien is deze kast ook qua luchtstroming goed ingedeeld waardoor het geen sauna wordt.
Voeding: Thermaltake Toughpower 650W €109
Omdat er zo'n 14 harde schijven, een flinke processor en PCI-E videokaart in komen heb ik gekozen voor genoeg vermogen (650W). Thermaltake is een goed merk dus ik verwacht hiervan ook een stabiele voeding.
Moederbord: Asus P5W DH Deluxe €189
Dit moederbord heeft zelf een S-ATA RAID controller aan boord, ondersteuning voor de processor en videokaart die ik wil, en komt ook goed uit testen. Onboard geluid ga ik niet gebruiken dus dat maakt me niet zoveel uit.
Processor: Intel Core 2 Duo E6420 €180
Core 2 Duo zijn de laatste processoren van Intel, erg snel (heb er al eens mee mogen werken), en aangezien ik de processor wil overklokken is dit de handigste cpu om mee te werken omdat het in potentie gewoon een E6700 is die lager geklokt is, en volgens een reply hieronder moet ik de 3,6GHz met onderstaande koeler kunnen halen.
Processorkoeler: Scythe Infinity €45
Aangezien het makkelijk blijkt te zijn om de E6*** te overclocken, ga ik dit proberen met de beste koeler uit deze test. Ik kies niet voor de bijgeleverde Intel-koeler vanwege het geluid.
Geheugen: G.E.I.L. 2 GB DDR2-800 Kit €139
Als ik de processor ga overklokken dan moet het geheugen hier natuurlijk wel de ruimte voor bieden, vandaar de keuze voor PC6400 geheugen. Verder gok ik dat 2GB de komende tijd wel voldoende zal zijn, ik kan altijd nog upgraden naar 4GB.
Harde Schijf (OS): Western Digital Raptor, 74GB €139
Ik overwoog eerst om RAID1 te gebruiken voor mijn OS schijven maar ik heb er nu voor gekozen om belangrijke files op mijn RAID5 array te zetten en gewoon 1 raptor als OS-schijf te gebruiken. 2 schijven in RAID0 zou sneller zijn maar ik wil de prijs van dit systeem niet nog hoger maken...
Harde Schijf (Opslag): Samsung SpinPoint T166, 500GB (4x) €476
De stilste schijven uit dit artikel, deze ga ik 4 stuks in een RAID5 array stoppen, als er dan eentje uitvalt dan heb ik mijn data nog, de andere 3 heb ik voor opslag.
RAID controller: Promise SuperTrak EX8350 €389
Aangezien RAID5 niet door mijn moederbord ondersteunt wordt heb ik hier een aparte controller voor nodig, ik koos eerder voor HighPoint maar nav. een post hieronder heb ik mijn keuze heroverwogen. Op deze controller passen 8 S-ATA schijven, dus als ik ooit nog 4 schijven erbij wil hebben dan kan dat prima.
Videokaart: XFX 7900GS/450M €185
Hier heb ik enigzins op bezuinigd, dit is een medium-range kaart, maar toch al een stuk beter dan mijn huidige kaart (Radeon 9600 Pro). Ik hoop hiermee toch wel alle spellen te kunnen spelen, uiteraard niet met de hoogste instellingen.
DVD-brander: NEC AD-7170S €35
Simpele S-ATA brander, gebruik waarschijnlijk toch maar een enkele keer om iets over te zetten naar een pc met traag of geen internet.
geluidskaart, scherm, toetsenbord, muis, speakers en dvdspeler haal ik uit mijn oude pc en heb ik dus niet nieuw nodig. ook komen er nog 6 harde schijven in te hangen die ik nu in mijn fileserver en workstation heb zitten (in totaal dus 12 harde schijven).
Ik heb nog een aantal vragen (anders postte ik hier niet uiteraard):
- Zijn er andere kasten dan die eigenlijk te dure Lian Li waar ook zoveel HD's inpassen en voor de rest genoeg ruimte bieden voor uitbereidingen? Serverkasten kunnen eventueel ook, zolang het uiteraard niet duurder is dan het geld dat ik er nu voor neertel.
- Ik ben ook nog niet helemaal tevreden met mijn videokaart, ik twijfel of ik deze niet te traag is vergeleken met de rest van het systeem. heeft iemand ervaringen met specifiek deze combo cpu/gpu of geheugen/gpu Ik ga op het laatste moment mijn videokaartkeuze bepalen, dit is over een aantal maanden waarschijnlijk heel anders dan het nu is.
- Er zitten op het moederbord 2 S-ATA RAID controllers die beiden RAID1 kunnen en de volgende chipsets hebben: Intel ICH7R Southbridge en Silicon Image Sil4723. Bedenk wel dat ik de geluidskaart waarschijnlijk uitschakel, dus de southbridge zal in mindere mate intensief gebruikt worden. Welke kan ik het beste gebruiken voor mijn raptor raid1?Ik heb inmiddels gekozen voor een single raptor opstelling voor mijn OS-schijf, de onboard controller zal dus niet meer voor raid gebruikt worden.
- Ik heb gegokt dat de intel koeler van een core2 meer herrie maakt dan mijn keuze koeler, heb dit alleen nog niet bevestigd gezien/gehoord. weet iemand hier meer van? Ik heb gekozen voor de Scythe Infinity omdat ik toch wil overklokken, eventuele herrie neem ik dan maar op de koop toe.
Alvast bedankt!
[ Voor 22% gewijzigd door Mathijs1 op 18-04-2007 00:42 ]