Nieuw workstation

Pagina: 1
Acties:

• Mathijs1
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik ga in de zomervakantie een nieuwe pc aanschaffen omdat mijn huidige werkstation toch alweer 4 jaar oud wordt en niet alles gaat even snel meer. Ik gebruik mijn PC voornamelijk voor internetten/programmeren/kantoorgebruik maar af en toe wil ik ook wel eens een spelletje spelen (en dan graag ook het nieuwste van t nieuwste) en ook voor photoshop en andere fratsen wordt hij nog wel eens gebruikt. Op dit moment heb ik een aparte fileserver, die wil ik gaan combineren in mijn nieuwe werkstation zodat ik een pc-kast minder op mijn kamer heb staan (er komen dus een flink aantal harde schijven in te hangen). Ook moet mijn nieuwe pc het een jaar of 4 uithouden, net zoals mijn huidige dat ook gedaan heeft.

Hier een lijstje met onderdelen met een korte uitleg waarom ik hiervoor gekozen heb:

Kast: Lian Li PC-201B €269
Mooie luxe zwarte kast met plek voor 14 harde schijven en 7x 5,25" drives. De 14 harde schijf plekken heb ik hard nodig, er zijn niet veel andere kasten waar je dit zomaar in kwijt kan. Bovendien is deze kast ook qua luchtstroming goed ingedeeld waardoor het geen sauna wordt.

Voeding: Thermaltake Toughpower 650W €109
Omdat er zo'n 14 harde schijven, een flinke processor en PCI-E videokaart in komen heb ik gekozen voor genoeg vermogen (650W). Thermaltake is een goed merk dus ik verwacht hiervan ook een stabiele voeding.

Moederbord: Asus P5W DH Deluxe €189
Dit moederbord heeft zelf een S-ATA RAID controller aan boord, ondersteuning voor de processor en videokaart die ik wil, en komt ook goed uit testen. Onboard geluid ga ik niet gebruiken dus dat maakt me niet zoveel uit.

Processor: Intel Core 2 Duo E6420 €180
Core 2 Duo zijn de laatste processoren van Intel, erg snel (heb er al eens mee mogen werken), en aangezien ik de processor wil overklokken is dit de handigste cpu om mee te werken omdat het in potentie gewoon een E6700 is die lager geklokt is, en volgens een reply hieronder moet ik de 3,6GHz met onderstaande koeler kunnen halen.

Processorkoeler: Scythe Infinity €45
Aangezien het makkelijk blijkt te zijn om de E6*** te overclocken, ga ik dit proberen met de beste koeler uit deze test. Ik kies niet voor de bijgeleverde Intel-koeler vanwege het geluid.

Geheugen: G.E.I.L. 2 GB DDR2-800 Kit €139
Als ik de processor ga overklokken dan moet het geheugen hier natuurlijk wel de ruimte voor bieden, vandaar de keuze voor PC6400 geheugen. Verder gok ik dat 2GB de komende tijd wel voldoende zal zijn, ik kan altijd nog upgraden naar 4GB.

Harde Schijf (OS): Western Digital Raptor, 74GB €139
Ik overwoog eerst om RAID1 te gebruiken voor mijn OS schijven maar ik heb er nu voor gekozen om belangrijke files op mijn RAID5 array te zetten en gewoon 1 raptor als OS-schijf te gebruiken. 2 schijven in RAID0 zou sneller zijn maar ik wil de prijs van dit systeem niet nog hoger maken...

Harde Schijf (Opslag): Samsung SpinPoint T166, 500GB (4x) €476
De stilste schijven uit dit artikel, deze ga ik 4 stuks in een RAID5 array stoppen, als er dan eentje uitvalt dan heb ik mijn data nog, de andere 3 heb ik voor opslag.

RAID controller: Promise SuperTrak EX8350 €389
Aangezien RAID5 niet door mijn moederbord ondersteunt wordt heb ik hier een aparte controller voor nodig, ik koos eerder voor HighPoint maar nav. een post hieronder heb ik mijn keuze heroverwogen. Op deze controller passen 8 S-ATA schijven, dus als ik ooit nog 4 schijven erbij wil hebben dan kan dat prima.

Videokaart: XFX 7900GS/450M €185
Hier heb ik enigzins op bezuinigd, dit is een medium-range kaart, maar toch al een stuk beter dan mijn huidige kaart (Radeon 9600 Pro). Ik hoop hiermee toch wel alle spellen te kunnen spelen, uiteraard niet met de hoogste instellingen.

DVD-brander: NEC AD-7170S €35
Simpele S-ATA brander, gebruik waarschijnlijk toch maar een enkele keer om iets over te zetten naar een pc met traag of geen internet.

geluidskaart, scherm, toetsenbord, muis, speakers en dvdspeler haal ik uit mijn oude pc en heb ik dus niet nieuw nodig. ook komen er nog 6 harde schijven in te hangen die ik nu in mijn fileserver en workstation heb zitten (in totaal dus 12 harde schijven).

Ik heb nog een aantal vragen (anders postte ik hier niet uiteraard):
  • Zijn er andere kasten dan die eigenlijk te dure Lian Li waar ook zoveel HD's inpassen en voor de rest genoeg ruimte bieden voor uitbereidingen? Serverkasten kunnen eventueel ook, zolang het uiteraard niet duurder is dan het geld dat ik er nu voor neertel.
  • Ik ben ook nog niet helemaal tevreden met mijn videokaart, ik twijfel of ik deze niet te traag is vergeleken met de rest van het systeem. heeft iemand ervaringen met specifiek deze combo cpu/gpu of geheugen/gpu Ik ga op het laatste moment mijn videokaartkeuze bepalen, dit is over een aantal maanden waarschijnlijk heel anders dan het nu is.
  • Er zitten op het moederbord 2 S-ATA RAID controllers die beiden RAID1 kunnen en de volgende chipsets hebben: Intel ICH7R Southbridge en Silicon Image Sil4723. Bedenk wel dat ik de geluidskaart waarschijnlijk uitschakel, dus de southbridge zal in mindere mate intensief gebruikt worden. Welke kan ik het beste gebruiken voor mijn raptor raid1?Ik heb inmiddels gekozen voor een single raptor opstelling voor mijn OS-schijf, de onboard controller zal dus niet meer voor raid gebruikt worden.
  • Ik heb gegokt dat de intel koeler van een core2 meer herrie maakt dan mijn keuze koeler, heb dit alleen nog niet bevestigd gezien/gehoord. weet iemand hier meer van? Ik heb gekozen voor de Scythe Infinity omdat ik toch wil overklokken, eventuele herrie neem ik dan maar op de koop toe.
Prijs (17-04-2007): € 2.155,-

Alvast bedankt!

[ Voor 22% gewijzigd door Mathijs1 op 18-04-2007 00:42 ]

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
chieftec CA serie kasten doen wat jij wil :) €80 bereik :) heb er zelf een staan, geweldig :)

ik zoek dalijk (na het eten :P ) wel meer info voor je :) )

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Die intel koeler maakt amper herrie op normaal toeren tal. Hij is zeker prima te gebruiken als je niet gaat overklokken. Trouwens die raptors gaan waarschijnlijk meer herrie maken dan je koelers.

Die highpoint controllers zijn niet zo super, kijk is naar die van areca.

800MHz is niet nodig als je niet gaat overklokken. Processor bus speed is 1066MHz, 533MHz geheugen in dual channel is dus genoeg, 533*2=1066.

• Mathijs1
  • Niet online
bassie_ schreef op woensdag 04 april 2007 @ 19:00:
Die intel koeler maakt amper herrie op normaal toeren tal. Hij is zeker prima te gebruiken als je niet gaat overklokken. Trouwens die raptors gaan waarschijnlijk meer herrie maken dan je koelers.
Ik heb het even opgezocht, de raptors produceren tijdens gebruik 46 dBA aan geluid, dit is waarschijnlijk niet veel meer dan de andere harde schijven die erin zitten. De raptor 'X' maakt gebruik van zgn. WhisperDrive-technologie (wat het ook moge zijn), in idle produceren ze 39 dBA.
Die highpoint controllers zijn niet zo super, kijk is naar die van areca.
Ik ben van plan om het hele systeem bij Alternate te bestellen (goeie ervaringen mee tot nu toe), en zij hebben van Areca alleen de ARC-1280ML (24 apparaten, PCIe x8) á €1499, dus ik blijf voorlopig nog even bij mijn huidige keuze :+.
800MHz is niet nodig als je niet gaat overklokken. Processor bus speed is 1066MHz, 533MHz geheugen in dual channel is dus genoeg, 533*2=1066.
Bedankt, ga het zo aanpassen in mijn configuratie

[ Voor 42% gewijzigd door Mathijs1 op 04-04-2007 19:13 ]

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
http://www.azerty.nl/prod...01b-b-sl-zwart-grijs.html

bij deze, een ideale behuizing die alles wat jij wil doet, voor €200 minder :)

die videokaart: op dit budget merk je het niet eens zozeer meer (:P) maar neem nou tenminste een 8600ultra over iets van twee weken. je wil nog een tijd meekunnen, dan zal je dus DX10 nodig hebben. ook is het wel zo prettig in snelheid. als je het budget hebt wie weet toch de 8800GTS 320MiB ? zeker geen slecht dingetje :) en op een 7900 GS kan je nù lekker spelen op subtop performance, maar dat wordt over een tijdje ook wel anders. die 8800 gaat gewoon zo'n tijd mee :)

* iceheart heeft tot 1,5 maand geleden met een FX5700 gedaan :P . dus het kan :+

neem nou wel tenminste een nieuwe DVDbrander. betere kwaliteit dan 4 jaar geleden is tegenwoordig een paar tientjes, je weet zeker dat het in orde is, het is sneller en het kost je geen drol meer :P

@bassie

yep, en voor areca betaal je ook een veelvoud. highpoint is gewoon een andere prijsklasse.

• Mathijs1
  • Niet online
iceheart schreef op woensdag 04 april 2007 @ 19:25:
http://www.azerty.nl/prod...01b-b-sl-zwart-grijs.html

bij deze, een ideale behuizing die alles wat jij wil doet, voor €200 minder :)
Toch passen daar ipc maar 8+2 hd's in, dan moet ik met convertors gaan werken die ik in de 5,25" slots moet stoppen waarna ik praktisch niet meer kan uitbereiden. Ik blijf toch nog bij mn Lian Li.
die videokaart: op dit budget merk je het niet eens zozeer meer (:P) maar neem nou tenminste een 8600ultra over iets van twee weken. je wil nog een tijd meekunnen, dan zal je dus DX10 nodig hebben. ook is het wel zo prettig in snelheid. als je het budget hebt wie weet toch de 8800GTS 320MiB ? zeker geen slecht dingetje :) en op een 7900 GS kan je nù lekker spelen op subtop performance, maar dat wordt over een tijdje ook wel anders. die 8800 gaat gewoon zo'n tijd mee :)

* iceheart heeft tot 1,5 maand geleden met een FX5700 gedaan :P . dus het kan :+
Ik denk dat ik de keuze voor videokaart maar even 2 maandjes uitstel, aangezien dit zo snel verandert, ook qua prijs. Ligt er natuurlijk ook maar net aan hoe ik er dan financieel voorsta. Videokaart heeft een lagere prio dan hd's en cpu op dit moment.
neem nou wel tenminste een nieuwe DVDbrander. betere kwaliteit dan 4 jaar geleden is tegenwoordig een paar tientjes, je weet zeker dat het in orde is, het is sneller en het kost je geen drol meer :P
Je hebt gelijk, ik kies er zo eentje uit. (had tot voorkort geen dvd-brander maar t is de moeite niet echt om hierop te besparen)
@bassie

yep, en voor areca betaal je ook een veelvoud. highpoint is gewoon een andere prijsklasse.
Tot zover bedankt voor de tips iedereen! Keep 'em coming ;)

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025

@bassie

Dat wel, maar als je een keer een goede koopt kan je er een flinke tijd mee vooruit. Zeker als je er eentje koopt met een paar poortjes extra.

@TS, zoals al op de fp te lezen was gaan de core 2 processoren een flink stuk goedkoper worden. Het is natuurlijk de vraag hoelang het duurt voordat wij het gaan merken, maar misschien iets om op te letten. Volgens mij worden de quad's net zo duur als de e6600 nu is. Moet je maar even opzoeken.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-01 23:03
Mathijs1 schreef op woensdag 04 april 2007 @ 18:51:
... blaat ...

Videokaart: XFX 7900GS/450M €185
Hier heb ik enigzins op bezuinigd, dit is een medium-range kaart, maar toch al een stuk beter dan mijn huidige kaart (Radeon 9600 Pro). Ik hoop hiermee toch wel alle spellen te kunnen spelen, uiteraard niet met de hoogste instellingen.

... blaat ...
Even over de videokaart. Je kunt denk ik beter een Radeon Pro X1950 nemen, is in dezelfde prijsklasse en volgens mij sneller. Overigens wil ik wel zeggen dat ik bijvoorbeeld Command and Conquer 3: Tiberium Wars met alles op Ultra High kan spelen met een Geforce Go 7700, die toch echt langzamer is als jouw uitgekozen kaart.

Daarnaast mis ik eigenlijk nog je besturingssysteem ;).

• Mathijs1
  • Niet online
Alex3305 schreef op woensdag 04 april 2007 @ 21:31:
Daarnaast mis ik eigenlijk nog je besturingssysteem ;).
Ik ben nog aan het twijfelen tussen Kubuntu / WinXP / Vista

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Ik heb een Highpoint 2310 gehad, en kan deze serie toch afraden met Seagate schijven. De controller kon 3 verschillende Seagate schijven niet zien, die op mijn mobotje wel werkten.

Met wat jij wilt uitgeven, en dat je het systeem 4 jaar mee wil laten gaan, zou ik inderdaad wat meer budgetteren voor een raid controller. Een Areca, LSI, Promise of Adaptec of zo. PCIe is aan te raden wegens toekomstig gebruik. 8 poorten is iets duurder (dan 4), maar relatief per poort meestal aanzienlijk goedkoper.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• Mathijs1
  • Niet online
Device Manager schreef op donderdag 05 april 2007 @ 05:50:
Ik heb een Highpoint 2310 gehad, en kan deze serie toch afraden met Seagate schijven. De controller kon 3 verschillende Seagate schijven niet zien, die op mijn mobotje wel werkten.

Met wat jij wilt uitgeven, en dat je het systeem 4 jaar mee wil laten gaan, zou ik inderdaad wat meer budgetteren voor een raid controller. Een Areca, LSI, Promise of Adaptec of zo. PCIe is aan te raden wegens toekomstig gebruik. 8 poorten is iets duurder (dan 4), maar relatief per poort meestal aanzienlijk goedkoper.
Ik heb nu gekozen voor een Promise SuperTrak EX8350, en aangezien ik bovenstaande prijs toch wel constant wil houden heb ik ervoor gekozen om voor mijn OS-schijven toch maar niet Raptor X's te kiezen, maar gewoon 250GB Maxtor schijven (wel in RAID1), dit scheelt ongeveer evenveel als het verschil in prijs tussen de Highpoint en Promise-controller.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-01 23:04

PcDealer

HP ftw \o/

* PcDealer doet nog steeds met een Ti4200, 128MB :)

LinkedIn WoT Cash Converter

• Mathijs1
  • Niet online
Ik lees dat de 6600 makkelijk over te klokken is naar een 6700 qua prestaties, en ik zie aan de specs dat ze ook dezelfde FSB hebben, alleen de kloksnelheid is iets verhoogd. Klopt het dan dat ik met slechts voldoende koeling hier weinig problemen mee zal krijgen?

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-01 19:24

aex351

I am the one

Mathijs1 schreef op maandag 16 april 2007 @ 01:51:
Ik lees dat de 6600 makkelijk over te klokken is naar een 6700 qua prestaties, en ik zie aan de specs dat ze ook dezelfde FSB hebben, alleen de kloksnelheid is iets verhoogd. Klopt het dan dat ik met slechts voldoende koeling hier weinig problemen mee zal krijgen?
Ja dan moet prima lukken. Ik denk zelf dat je beter voor de nieuwe e6420 kan gaan en die overklokken naar 6700 waardes. Een Scythe Ninja erop plakken en gaan. Ik heb nu een e6300 en die heb ik al sinds dag 1 overgeklokt en under gevolt :9 (We moeten natuurlijk wel letten op de energie rekening), en verder niet meer naar om gekeken. Nu zelfs met dit hete weer zijn alle waardes nog binnen de normale specs. +1c ten opzichte van 40-43 graden idle. Niet overgeklokt ligt dit op iets van 30-35 graden. Heb ook geen super delux koeling systeem ofzo hoor gewoon air.

Voor videokaart is de X1950 pro nog steeds de beste keus voor mid-end.

[ Voor 6% gewijzigd door aex351 op 16-04-2007 14:37 ]

< dit stukje webruimte is te huur >

• Mathijs1
  • Niet online
Ik ga qua cpukoeler voor de Scythe Infinity (zie http://www.hardware.info/...stest_46_Coole_Koelers/16), de videokaart zal ik op t laatste moment kiezen, bedankt voor je tips :)

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05-2025
De prijsdaling van de C2D's is een feit, kijk maar eens in de pricewatch. Er zijn nog wel veel winkels die het moeten aanpassen :)

Met de infinity haal je met gemak de 3,6Ghz als je cpu een beetje mee wilt werken, maar over het algemeen doen te het allemaal. Dit betekend dat je geheugen 400Mhz moet draaien (800mhz DDR) ik verwacht wel dat je geil repen dit gaan halen, maar je zou PC6400 kunnen overwegen.

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• Mathijs1
  • Niet online
PC6400 is 10 euro duurder, dus dat heb ik maar weer even terugveranderd. De 6420 is een heel stuk goedkoper dan de 6600 zie ik, en als die inderdaad zo hoog te klokken is dan scheelt dat wel erg veel euro's. Ben benieuwd...

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05-2025
met "Met de infinity haal je met gemak de 3,6Ghz als je cpu een beetje mee wilt werken, maar over het algemeen doen te het allemaal"

doelde ik wel op de E6600 he :) maar de 6420 haalt ook zeker de 3Ghz wel, 3,6Ghz durf ik mijn hand niet voor in t vuur te steken.

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• Sylph-DS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-12-2025
Ik zou niet voor de seagates gaan, deze zijn dan misschien goedkoop, maar ze zijn niet bepaald stil, zeker als je er zoveel van neemt zullen de seeker noises je teveel worden. Kijk is naar de Samsung Spinpoint schijven, of beter nog, lees dit artikel even goed door.

Daarbij zou ik het gebruik van een goedkope Chieftec kast afraden, deze hebben vaak weinig mogelijkheid om harde schijven degelijk en stil in te bouwen.

Lian Li staat voor degelijk spul, maar ik zelf zou toch eerder voor een Antec gaan.

• struul
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
Mathijs1 schreef op woensdag 04 april 2007 @ 18:51:
Harde Schijf (OS): Maxtor DiamondMax 21, 250GB (2x) €130
Ik wil 2 van bovenstaande schijven in RAID1 gaan draaien, om zo een snelle HD voor swap en OS te hebben. Op die manier benut ik ook de snelheid van de processor en het geheugen beter, aangezien die minder lang op de harde schijf hoeven te wachten. RAID1 houdt ook nog eens in dat als er eentje uitvalt, ik niet mijn gegevens kwijt ben.
RAID-1? dan hoef je niet meer snelheid te verwachten, wil je dat moet je voor RAID-0 gaan. kan je makkelijk doen, gewoon af en toe backuppen naar je RAID-5 array :)
DVD-brander: AOpen DSW1812 €35
Simpele brander, gebruik waarschijnlijk toch maar een enkele keer om iets over te zetten naar een pc met traag of geen internet.
kijk ook eens naar een NEC AD7170S :) is sata, why not, kost hetzelfde.

oja, ik wou nog iets zeggen. voor het geld wat je bespaart op die kast zou ik wél 2 raptors kopen, mogen ook 36GB's zijn :) in raid-0 heb je dan 74 GB, ruim genoeg voor OS+PF+Games :)

[ Voor 8% gewijzigd door struul op 17-04-2007 18:12 ]

• Mathijs1
  • Niet online
opslag + os schijven aangepast, bedankt voor de tips!

edit: ik zie dat mijn promise controller en samsung schijven allebei 300MB/s S-ATA II aankunnen :9~
edit2: DVD-brander aangepast naar S-ATA (kost hetzelfde), scheelt weer een dikke IDE-kabel door mn kast heen.

[ Voor 75% gewijzigd door Mathijs1 op 18-04-2007 00:43 ]

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-12-2025
de reden dat je de spinpoints neemt is omdat ze stil zijn maar met al deze schijven en zooi in je kast maakt dit echt geen hol uit, zeker als je dan nog een raptor erbij neemt. Mijn ervaring is dat een raptor namelijk redelijk wat geluid produceerd (en ik heb de nieuwste)

ik zou nog ff de videokaarten markt afwachten, over 2mnd ziet deze er als het goed is weer heel anders uit. En mocht je voor een 7900 gaan in dan de GT niet een beter keuze. Maar eerst w8 de nieuwe kaarten van Ati af en ook de nieuwe midrange van nvidia

E6600 met standaard koeling is geloof ik naar 3Ghz over te klokken (als je het redelijk houd). Dus met een "super" koeler moet 3.4-3.6 wel te halen zijn lijkt mij

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• Sylph-DS
Die raptor zal inderdaad een herrie maken, maar ik heb zelf ook zo'n Seagate, en het is best behoorlijk lastig om de seeker noises een beetje te maskeren, tot voor kort (ik heb nu een Antec Solo met elastieken om de HDD aan op te hangen :)) kwamen deze nog leuk overal doorheen. Nou zal dit waarschijnlijk een stuk minder zijn in de Lian Li, ik weet niet zeker maar volgens mij heeft die een redelijk HDD mounting system.

De vraag is eigenlijk, hoe stil wil je het hebben? Als je de Raptor in een enclosure stopt, de andere HDDs ophangt en voor de videokaart is naar de nieuwe 8600GTS Silent Pipe van Gigabyte gaat kijken, kan je het systeem behoorlijk stil maken en de keuze voor de spinpoints het wel waard zijn. Echter, vele mensen hebben al hun HDDs, inclusief Raptor gewoon hard-mounted, gewoon een 'normale' videokaart, en vinden dit ook prima.

Naar mijn maatstaven is een systeem waarbij je het verschil tussen de seagate en de spinpoint niet hoort een systeem waar nog flink wat aan te verbeteren valt, maar dat blijven natuurlijk mijn maatstaven.

• Xzorby
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-11-2025
Kijk anders ook even op www.silentpcreview.com als je je harde schijven stiller wilt maken.

En als je op geluid gaat letten kan je beter geen raptor nemen, maar twee kleine schijven in Raid0 zetten. Voor de de prijs van die Raptor 74gb heb je al een halve TB aan Barracuda's bijvoorbeeld, en volgens mij zijn deze dan nog sneller ook.

En ik ben het met Alex3305 en aex351 eens dat je beter voor een X1950pro kan gaan, deze zal binnenkort ook nog eens goedkoper worden (zelfde prijs als 8600GT). Of je wacht op de dx10 midrange 2600.

[ Voor 22% gewijzigd door Xzorby op 18-04-2007 11:29 ]

• Mathijs1
  • Niet online
Sylph-DS schreef op woensdag 18 april 2007 @ 11:08:
De vraag is eigenlijk, hoe stil wil je het hebben? Als je de Raptor in een enclosure stopt, de andere HDDs ophangt en voor de videokaart is naar de nieuwe 8600GTS Silent Pipe van Gigabyte gaat kijken, kan je het systeem behoorlijk stil maken en de keuze voor de spinpoints het wel waard zijn. Echter, vele mensen hebben al hun HDDs, inclusief Raptor gewoon hard-mounted, gewoon een 'normale' videokaart, en vinden dit ook prima.
Ik zat er inderdaad over te denken om de raptor in een enclosure te stoppen, en een redelijk stille videokaart te kopen, tenslotte staat deze pc op mn slaapkamer en moet hij niet meer herrie maken dan die 2 pc's die ik nu hier heb staan :)

• Sylph-DS
Mathijs1 schreef op woensdag 18 april 2007 @ 11:59:
[...]

Ik zat er inderdaad over te denken om de raptor in een enclosure te stoppen, en een redelijk stille videokaart te kopen, tenslotte staat deze pc op mn slaapkamer en moet hij niet meer herrie maken dan die 2 pc's die ik nu hier heb staan :)
Als je inderdaad mikt op een stille PC, dan is eerst www.silentpcreview.com is goed gaan bezoeken, en vervolgens je lijstje herzien denk ik het beste plan.

• Mathijs1
  • Niet online
Voor mij heeft performance de hoogste prioriteit (binnen het huidige budget), als ik dan voor ongeveer dezelfde prijs stillere componenten kan krijgen die qua performance niet onderdoen, dan is dat mooi meegenomen. Maar echt een stille PC hoeft het voor mij niet te zijn.
Pagina: 1