VA is het (schijn)vermogen bij wisselspanning, de meeste UPS boeren gaan daar nogal creatief mee om, een 2000VA UPS kan werkelijk maar een 1700W leveren.
En dat voor maximaal 10 a 15 minuten onder vollast bij de echt grote bakken, en dat het liefst niet te vaak ( de stromen die onder vollast lopen zijn niet echt lekker voor de accu's ) en ook niet te snel achter elkaar ( laden gaat relatief traag, dat is uren werk )
dat de "dimmer" zorgt dat de UPS in/uitschakelt zal me eigenlijk niet zoveel uitmaken als de UPS maar oplaadt hoewel ik het uiterraard liever zonder Dimmer en de ups direct eraanhang
Dat zal jou niks uitmaken, maar de UPS is daar niet blij mee ( zeker niet gezien die dingen bij het inschakelen een flinke tik uit het net kunnen halen )
devragen die ik tot nu toe "opmerk"
* hoeveel Watt verbruikt een UPS als deze aan het laden is ? als dit te hoog is dan als nog de dimmer?
* hoe sluit ik een omvormer aan een accu aan zonder dat deze direct van het lichtnet tapt via het apparaat wat de accu aan het laden is?
1. Het laadvermogen is vrij beperkt, 100 a 200W maximaal.
2. een accu constant laden met een acculader ( die zullen een bepaald max vermogen uit het net halen )
mogelijke bouwblokken zijn
- electro dimmer dus ding van camparo (liever niet)
- ups + auto accu (niet de standaard accu die erin zit)
- omvormer van 12v --> 230
Met 1 accu gaat dat never nooit niet lukken, bedenk ook wat voor een vermogen bij zo'n constructie komt kijken.
2kW aan 12V is zomaar eventjes 166A ( P/U=I ) daar doet een auto accu niet lang aan mee !
Zowel wat lading en slijtage aan de accu betreft ( auto accu = start accu, kortstondig kunnen die hoge stroom leveren, doe je dat te lang leggen ze het loodje )
Zelfs bij 48V (vier stuks in serie wat veel UPS -en in dat vermogen bereik gebruiken ) heb je het nog steeds over een goede 40A ( meer zelfs, want ik tel omvormer verliezen niet mee )
Een standaard 45Ah autoaccu kan dat *misschien* drie kwartier leveren, waarschijnlijk minder.
Loodaccu's willen onderhouden worden ( die doen behoorlijk aan zelfontlading ), Je kunt je caravan / camper geen jaar stallen zonder het ding bij te laden, het beste zou zijn ze continu aan een druppellader te hangen.
Accu's hebben een beperkte levensduur, dus je zult die dingen om de X jaar ( 3 - 4 als je geluk hebt en er goed mee om gaat ) moeten vervangen.
Ik zou er niet aan beginnen, een kamping setje is veel goedkoper en gaat een stuk langer mee, een senseo is misschien te modden door een dikke diode in serie met het verwarmings element te zetten, die kun je overbruggen met een schakelaar zodat je hem kunt omschakelen op camping / thuis bedrijf.
Friten ketel het zelfde ... Het vermogen wordt door de diode truuk gehalveerd.
Sterker nog, voor apparaten zonder electronica en AC- motor zou je een stekkerdoos kunnen maken met een ( gekoelde ! ) diode er in, frietenketel, tosti-ijzer, broodrooster, fohn ( dc motor ) en barbeque kunnen hier dan gewoon in geprikt worden.
Senseo zal het met dat geintje bijvoorbeeld niet eens zijn, je grill met draaiend spit of mechanische timer ook niet.
[
Voor 17% gewijzigd door
Sine op 07-04-2007 03:32
]