watt controller ??? hoe werkt dit

Pagina: 1
Acties:
  • 8.716 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
het gaat om een apparaat wat je op de camping tijdens het camperen kan gebruiken zodat je zekering meestal 3,4,6, Ampere er niet uitklapt
het gaat om http://www.camparo.nl/ produkt ..

Zoals ik het lees begrijp ik dat het apparaat je niet maximaal je ampere benut maar eigenlijk hele korte stoten (milisec) van de benodige Ampere doorlaat hierdoor slaat de zekering van de camping er niet uit. in mijn idee werkt het zo omdat bv als je 2 oude monitors (CRT) naast elkaar hebt staat en de ene staat al aan en de andere zet je aan dan zag je het aangaan op de andere monitor als kortstondig verlies van beeld.

Die korte stoten zijn te kort om de zekering door te laten slaan IMHO

Vraag 2 zou een UPS ook kunnen verhinderen dat een apparaat de zekering laat springen ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:17

Stoney3K

Flatsehats!

Ik begrijp even niet wat je precies wil. Wil je stroompieken opvangen die veroorzaakt worden door het inschakelen van een CRT monitor?

Een UPS is erop ontworpen om dat soort pieken op te vangen, de accu die erin zit werkt als een (hele grote) condensator die de energie buffert.

Leg eerst eens uit wat je precies wil doen, misschien dat we je dan verder kunnen helpen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat geval van camparo is zeker geen ups, een ups is er om spanningswegval op te vangen, dus nadat de zekering eruit gaat geeft deze enkele minuten/uren de normale spanning, zodat je nog even netjes de pc uit kunt schakelen.

wat deze doet is mij onbekend, het kan idd zijn dat hij de spanning vervormt en daardoor minder stroom vraagt, maar opgenomen vermogen (door de zekering) is gelijk aan het verbruikte vermogen(jouw pc/ander apparaat), voor zover ik het snap zal jouw pc/apparaat minder vermogen krijgen, maar het idee hebben genoeg te krijgen. hoe ze dat hebben geflikt snap ik niet :?

je kunt idd met pulsen werken waardoor de zekering milliseconden kan rusten/koelen, maar die tijd zal daarna goed gemaakt moeten worden, door meer stroom op te nemen, waardooor de zekering er even later alsnog uitknalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

wat deze doet is mij onbekend, het kan idd zijn dat hij de spanning vervormt en daardoor minder stroom vraagt, maar opgenomen vermogen (door de zekering) is gelijk aan het verbruikte vermogen(jouw pc/ander apparaat), voor zover ik het snap zal jouw pc/apparaat minder vermogen krijgen, maar het idee hebben genoeg te krijgen. hoe ze dat hebben geflikt snap ik niet :?
Ik neem aan dat hij ervanuit gaat dat je een trage zekering hebt? En dan gewoon heel kort HEEL veel stroom trekken, daarna weer een aantal timeframes minder (net onder de limiet van je fuse). Daarna weer een piek.

etc.

zou moeten werken?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Boudewijn schreef op woensdag 04 april 2007 @ 18:25:
[...]

Ik neem aan dat hij ervanuit gaat dat je een trage zekering hebt? En dan gewoon heel kort HEEL veel stroom trekken, daarna weer een aantal timeframes minder (net onder de limiet van je fuse). Daarna weer een piek.

etc.

zou moeten werken?
Volgens mij zou dat niet uitmaken. Als je eerst niets doet en daarna ineens een piek vraagt, wordt er alsnog evenveel vermogen door de zekering heen getrokken en wordt hij even warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook het feit dat niet iedereen dit apparaat wil verkopen doet mij aan een zweem van oplichting denken. (kleine marge, dat maakt die winkelier zelf wel uit hoeveel marge erop zit, geen rotzooi willen verkopen komt denk ik eerder)
Ik zeg niet dat het niet kan, maar natuurkundig zou dit apparaat geen effect kunnen hebben, voor zover ik weet (die laatste 4 woorden zijn erg belangrijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Dit is gewoon een soort dimmer, waarschijnlijk werkt het met fase aansnijding of afsnijding waardoor een apparaat minder vermogen opneemt.
Het beoogde doel wordt wel bereikt, de zekering slaat niet door, alleen omdat er minder vermogen wordt opgenomen duurt koffiezetten bijvoorbeeld wel langer omdat het water minder snel opwarmt.

Gelukkig heb je op vakantie tijd genoeg :7

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antwan46
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-10-2020
En dan moet je ook nog weten hoe die groep gezekerd is dmv schroefzekering, instalatieautomaten, pasco's zekeringen, hafomaten, enz. Ieder heeft zijn eigen specificatie van smelten. cq afschakelen.
Somigen reageren al, als je er met 20mA over z'n aangegeven waarde zit.
Gewoon het verbruik bijelkaar optellen van de diverse apparaten is makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook friet bakken bij 4 ampère is mogelijk en zelfs het maken van overheerlijke ovengerechten!! Of er nu 3, 4 of 6 ampère aanwezig is, door de Watt controller op de juiste stand te zetten (3, 4 of 6) kunt u diverse apparaten aansluiten. U hoeft niet bang te zijn dat de spanning op uw campingplaats of ligplaats onder- broken wordt!: de campingbeheerder of havenmeester zal u dankbaar zijn.
En ik ben een ezeltje dat geld schijt...
Gewoon oplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Dit toestel kan op zich wel een handige toevoeging zijn om te voorkomen dat de zekeringen springen, maar meer doet het niet, het zal niet op magische wijze het te gebruiken wattage verhogen (enkel de bankrekening van de producent wordt automagisch verhoogd).

Het zal idd een soort dimmertje zijn, die het stroomverbruik beperkt tot 3,4 of 6A. Het spreekt voor zich dat voor simpele belastingen als verwarmingstoestellen, je van dat dimmen niet zoveel zal merken, enkel warmt het allemaal wat minder snel op. Zodra je er zaken als een koelkast of dergerlijke op aansluit, waarin een compressor een flinke opstartpiek nodig heeft om in gang te geraken, kan het zijn dat door het dimmen deze niet in gang geraakt en de koelkast kapot gaat. Ook zaken met een geschakelde voeding (een PC, een spanningsinverter,...) kunnen vaak niet zo goed om met het tekort aan vermogen, de uitgangsspanning zal te laag zijn en de stromen te hoog.

Kortom: dit kan je toestellen defect maken, maar voor gewone weerstanden (koffiezet, föhn, bakplaat,...) zal het op zich wel "werken", als je er rekening mee houd dat er minder warmte (en geblaas bij de föhn) uit zal komen, voor veel geld zit je dus op de laatste rang.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
bobo1on1 schreef op woensdag 04 april 2007 @ 19:58:
Dit is gewoon een soort dimmer, waarschijnlijk werkt het met fase aansnijding of afsnijding waardoor een apparaat minder vermogen opneemt.
Het beoogde doel wordt wel bereikt, de zekering slaat niet door, alleen omdat er minder vermogen wordt opgenomen duurt koffiezetten bijvoorbeeld wel langer omdat het water minder snel opwarmt.

Gelukkig heb je op vakantie tijd genoeg :7
naftebakje schreef op woensdag 04 april 2007 @ 20:37:
Het zal idd een soort dimmertje zijn, die het stroomverbruik beperkt tot 3,4 of 6A. Het spreekt voor zich dat voor simpele belastingen als verwarmingstoestellen, je van dat dimmen niet zoveel zal merken, enkel warmt het allemaal wat minder snel op. Zodra je er zaken als een koelkast of dergerlijke op aansluit, waarin een compressor een flinke opstartpiek nodig heeft om in gang te geraken, kan het zijn dat door het dimmen deze niet in gang geraakt en de koelkast kapot gaat. Ook zaken met een geschakelde voeding (een PC, een spanningsinverter,...) kunnen vaak niet zo goed om met het tekort aan vermogen, de uitgangsspanning zal te laag zijn en de stromen te hoog.

Kortom: dit kan je toestellen defect maken, maar voor gewone weerstanden (koffiezet, föhn, bakplaat,...) zal het op zich wel "werken", als je er rekening mee houd dat er minder warmte (en geblaas bij de föhn) uit zal komen, voor veel geld zit je dus op de laatste rang.
stuk maken van apparatuur dat is natuurlijk zeer vervelend.
zou een UPS die pieken van apparatuur wel op kunnen vangen ?

waarom denk ik aan een UPS? omdat deze spanningsdipjes en pieken opvangt en zonder of met de "watt controller"/dimmer in serie geschakeld zou ik denken dat je wat meer verbruiken kan zonder kans op defect van apparatuur

de UPS functie van stroom uitval is in dit geval een leuke bijkomstigheid, een ups heeft ook een andere functie om een betere en stabiliere spanning af te geven dan de pieken die bij de lichtnet leverancier vandaan komen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:13
Wat wil je precies bereiken? Voorkomen dat op de camping je zekering springt lukt je niet met een UPS iig. Wanneer het apparaat meer dan 6A trekt dan gaat de zekering gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:22
In plaats van het aanschaffen van een UPS, zou je één of bijde CRT's ook kunnen vervangen door (goedkopere) TFT's. Deze hebben een veel lager verbruik en heel weinig aanloop/inschakelstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:38

remco_k

een cassettebandje was genoeg

vso; maar leg eens uit wat je wilt bereiken?

Verder haal je dit aan in je TS:
vso schreef op woensdag 04 april 2007 @ 17:32:
...als je 2 oude monitors (CRT) naast elkaar hebt staat en de ene staat al aan en de andere zet je aan dan zag je het aangaan op de andere monitor als kortstondig verlies van beeld.
Dit effect heeft weinig met de aangevoerde spanning/stroom te maken en heeft alles te maken met magnetisme. Een CRT monitor die inschakeld heeft (in sommige gevallen) een kortstondig en heel sterk magnetisch veld om zich heen. Een andere CRT monitor die daarnaast, of in de buurt staat, heeft daar last van en je zal zijn beeld zien vertrekken.

btw, grappig ook van die website:
U kunt een Philips koffiemachine type 7810 en 7822 (zonder display) met hefboomsluiting gebruiken, maar u dient het type handmatig uit te zetten als u voldoende koffie heeft. Let dus op dat het water door blijft lopen. Door de Watt controller maakt de koffiemachine een iets ander geluid dan u normaal gewend bent.
Denk dat je hieruit kan opmaken dat de spanning idd word terug gegeregeld -of- dat de sinus net zoals bij een gloeilamp dimmer word afgesneden zodat de maximaal afgenomen stroom onder de 3,4 of 6 ampere blijft. En daardoor werkt de elektronica van de koffiezetter niet meer goed. Dit geeft meteen aan waarom je de watt controller niet moet gebruiken. Ik vind het bijna gevaarlijk.
Er staat op diezelfde website wat je wel en niet aan kan sluiten op de watt controller.
Maar ik zou er niet erg gerust op zijn om m'n hele spul eraan te hangen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Springuin schreef op donderdag 05 april 2007 @ 08:41:
Wat wil je precies bereiken? Voorkomen dat op de camping je zekering springt lukt je niet met een UPS iig. Wanneer het apparaat meer dan 6A trekt dan gaat de zekering gewoon uit.
ik wil idd voorkomen dat de zekering eruitklapt ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
vso schreef op donderdag 05 april 2007 @ 08:33:
[...]

[...]

stuk maken van apparatuur dat is natuurlijk zeer vervelend.
zou een UPS die pieken van apparatuur wel op kunnen vangen ?

waarom denk ik aan een UPS? omdat deze spanningsdipjes en pieken opvangt en zonder of met de "watt controller"/dimmer in serie geschakeld zou ik denken dat je wat meer verbruiken kan zonder kans op defect van apparatuur

de UPS functie van stroom uitval is in dit geval een leuke bijkomstigheid, een ups heeft ook een andere functie om een betere en stabiliere spanning af te geven dan de pieken die bij de lichtnet leverancier vandaan komen.
Dan heb je een online ups nodig van ten minste 2 kVA, deze zijn zwaar, duur, onpraktisch en inefficient.

Het overgrote deel van de ups-en op de markt zijn offline, dat betekent dat ze gewoon de netspanning doorschakelen op de uitgang en pas hun eigen opgewekte spanning op de uitgang zetten als de netspanning wegvalt, hier heb je dus helemaal niets aan als je stroompieken op wilt vangen, tenzij de piek zo groot is dat de zekering klapt, maar dat is nou juist niet de bedoeling.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:29

Part

Helemaal niets.....

Kan handig zijn alleen is wel erg duur (120 euro).
Ik denk dat als je hem zelf zou maken het je ongeveer 15 euro gaat kosten.

Zelf heb ik er aan lopen denken zo iets te maken voor de wasmachine en de droger zodat ze op 1 groep kunnen staan.
Alleen moet je dan natuurlijk alleen de verwarmings elementen terug regelen tot bv 1500 watt en 2000 watt en niet de electronica.

De site is wat dat betreft wel erg misleidend en doet als of het een wonder ding is waar je alles op aan kan sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
bobo1on1 schreef op donderdag 05 april 2007 @ 14:32:
[...]

Dan heb je een online ups nodig van ten minste 2 kVA, deze zijn zwaar, duur, onpraktisch en inefficient.

Het overgrote deel van de ups-en op de markt zijn offline, dat betekent dat ze gewoon de netspanning doorschakelen op de uitgang en pas hun eigen opgewekte spanning op de uitgang zetten als de netspanning wegvalt, hier heb je dus helemaal niets aan als je stroompieken op wilt vangen, tenzij de piek zo groot is dat de zekering klapt, maar dat is nou juist niet de bedoeling.
stel dat ik dan 2 ups-en koop en van die 2 dan 1 maak ?
1tje is eigenlijk niet op de net aangesloten en daarop sluit je je apparatuur aan terwijl de ander eigenlijk constant de batterij oplaad.

theoretisch leuk idee echter is het ook in de praktijkhaalbaar ??

dat zo'n ding zwaar en inefficent zou zijn vind ik verwaarloosbaar, immers het gaat toch op een aanhanger.

ik kan ook een zekering kastje zelf kopen en die met 3/4 of 6 ampere laden zodat ik voorkom dat ik op een rottijdstip een uitval van electra heb. wat ik overgens wel van plan ben,

het lijkt me sterk dat ik een goedkope UPS niet kan voorzien van paar marine/auto accu's.
het gaat mij erom dat ik bv een standaard senseo/koffie/waterkoker/broodbak machine kan gebruiken

Als dat betekend dat de UPS dan tijdelijk geen netspanning krijgt en dus OF laden of gebruik bij een hoger dan toegestane waarde gebruik gedecteerd word so be it

de voordelen wegen op tegen de nadelen
Part schreef op donderdag 05 april 2007 @ 14:35:
Kan handig zijn alleen is wel erg duur (120 euro).
Ik denk dat als je hem zelf zou maken het je ongeveer 15 euro gaat kosten.

De site is wat dat betreft wel erg misleidend en doet als of het een wonder ding is waar je alles op aan kan sluiten.
tuurlijk zelfbouw zou goedkoper zijn daar is waar ze ook op verdienen, simpel voor de leek

als je de kleine letters leest is het eigenlijk geen wonderding want je senseo geval is nog meer handwerk etc..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

vso schreef op donderdag 05 april 2007 @ 17:23:
[...]

stel dat ik dan 2 ups-en koop en van die 2 dan 1 maak ?
1tje is eigenlijk niet op de net aangesloten en daarop sluit je je apparatuur aan terwijl de ander eigenlijk constant de batterij oplaad.

theoretisch leuk idee echter is het ook in de praktijkhaalbaar ??

dat zo'n ding zwaar en inefficent zou zijn vind ik verwaarloosbaar, immers het gaat toch op een aanhanger.

ik kan ook een zekering kastje zelf kopen en die met 3/4 of 6 ampere laden zodat ik voorkom dat ik op een rottijdstip een uitval van electra heb. wat ik overgens wel van plan ben,

het lijkt me sterk dat ik een goedkope UPS niet kan voorzien van paar marine/auto accu's.
het gaat mij erom dat ik bv een standaard senseo/koffie/waterkoker/broodbak machine kan gebruiken

Als dat betekend dat de UPS dan tijdelijk geen netspanning krijgt en dus OF laden of gebruik bij een hoger dan toegestane waarde gebruik gedecteerd word so be it

de voordelen wegen op tegen de nadelen

[...]

tuurlijk zelfbouw zou goedkoper zijn daar is waar ze ook op verdienen, simpel voor de leek

als je de kleine letters leest is het eigenlijk geen wonderding want je senseo geval is nog meer handwerk etc..
Duidelijk uitleggen is blijkbaar ook een kunst.

Even recappen... je hebt een aanhanger en je wil een broodbak/koffiezet/ander vermogenslurpend keukenapparaat aansluiten? Waar haal je de stroom van je aanhanger precies vandaan? De verlichtingsaansluiting (via een inverter)? Dat ga je dus nooit redden, laat staan met zo'n "watt controller" geval wat waarschijnlijk niks meer of minder is dan een dimmer. Een PC erop aansluiten is al helemaal uitgesloten, of je moet gekke toeren en fratsen uithalen...

Leg eerst eens de situatie uit waarin je het ding wil gebruiken, dan kunnen we van daaruit een oplossing vinden. Hou er rekening mee dat je voor een PC zo'n ding niet nodig gaat hebben, sinds een normale PC niet meer dan 4 ampère trekt (incl monitor en alle rommel eromheen). Vermogen = stroom * spanning en je moet al aardige fratsen uithalen om boven zelfs 3 ampère (= 3 x 230 = 690W) uit te komen met een PC. En meer vermogen dan de zekering aankan ga je er NOOIT uit kunnen trekken, EVER. Simpel natuurkundig principe. Een 16A stop krijg je never nooit meer uit dan de 3680W waar ie voor gemaakt is. Ga je er overheen sta je in het donker. Simpel. Wat voor apparaat je er ook tussenprikt, de wet van behoud van energie zal altijd blijven gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:29

Part

Helemaal niets.....

vso schreef op donderdag 05 april 2007 @ 17:23:
[...]
[...]

Natuurlijk heb ik niet tegen winst maken maar als je 120 euro moet betalen voor 15 euro aan componenten (nog geen 5 euro inkoop) dan is mij dat als snel te duur. (uitzonderingen daar gelaten)

Ik denk dat 25 euro tot 40 euro een redelijke prijs is voor een dimmer die als stroombegrenzer is geschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Stoney3K schreef op donderdag 05 april 2007 @ 18:47:
Duidelijk uitleggen is blijkbaar ook een kunst.

Even recappen... je hebt een aanhanger en je wil een broodbak/koffiezet/ander vermogenslurpend keukenapparaat aansluiten? Waar haal je de stroom van je aanhanger precies vandaan? De verlichtingsaansluiting (via een inverter)? Dat ga je dus nooit redden, laat staan met zo'n "watt controller" geval wat waarschijnlijk niks meer of minder is dan een dimmer. Een PC erop aansluiten is al helemaal uitgesloten, of je moet gekke toeren en fratsen uithalen...
Stoney3k het is gebruikelijk dat men eerst ff doorleest voordat je doelloos gaat blaaten. (regel 1 van mijn eerste post)
je reactie was waarschijnlijk heel anders geweest als je alles gelezen hebt ..

Maar om je het wat makkelijker te maken:
op de camping heb je maar 3/4 of 6 ampere op 230v een paar apparaten en je zekering vliegt eruit.
een senseo apparaat trekt al 1450 watt (de simpelste uitvoering) op de camping dus gelazer.
daarvoor heb je dus een zogheten "watt controller" die verandert iets in je aansluiting en geen gelazer meer met je zekering (alleen senseo gaat ook vreemd doen)

mijn idee was om een UPS (offline model zoals voorgesteld word) ipv de "watt controller" te gebruiken zodat mijn appaten niet defect/raar gaan doen maar die dingen zijn zwaar en duur
zwaar is niet erg (aanhanger heb ik toch al ---> vouwwagen/caravan) de kosten wel..

dus hoe maak je een simple UPS waar je via de camping "stroom" oplaad en de batterij als buffer dient voor je watt c.q. volt/ampere verbruik zonder dat je bang hoeft te zijn dat een stroomslurpende senseo defect raakt/anders werkt dan thuis en dat er geen zekeringen eruit vliegen

ps (excuuses op voorhand geaccepteerd) ;)

[ Voor 37% gewijzigd door vso op 05-04-2007 19:41 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Part schreef op donderdag 05 april 2007 @ 19:22:
[...]

Natuurlijk heb ik niet tegen winst maken maar als je 120 euro moet betalen voor 15 euro aan componenten (nog geen 5 euro inkoop) dan is mij dat als snel te duur. (uitzonderingen daar gelaten)

Ik denk dat 25 euro tot 40 euro een redelijke prijs is voor een dimmer die als stroombegrenzer is geschakeld.
ligt eraan hoeveel je verkoopt en of je ervan kan leven .. .je moet ook je andere kosten nog mee rekenen, marketing/massa productie, personeel en dat soort grappen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
bovenstaande post's konden ook in 1 post samen, let daarop aub
Volgens mij is hetgeen jij wil het volgende:
-een oplader die een batterij oplaad uit het stopcontact en daarbij maximaal 3/4/6 Ampére uit het stopcontact trekt.
-een batterij die als buffer kan dienen om bijvoorbeeld na 10 minuten laden 5 minuten lang een apparaat dat dubbel zoveel stroom verbruikt te gebruiken
-aan die batterij hangt dan een invertor die voldoende vermogen kan leveren voor wat je wil eraan hangen.

Zo'n schema is wel te bouwen, en daar zou waarschijnlijk wel een UPS voor kunnen gebruikt worden (die zal dan meteen voorkomen dat je de accu te ver ontlaad, maar zonder netkoppeling kan de 50Hz wel enigsinds afwijken, een simpel wekkerradio'tje zal dus niet goed lopen daarop). Hou er wel rekening mee dat je met vermogensverliezen zit, in de omzetting van 230V AC naar 12 V DC en weer terug gaat een flink deel energie verloren.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:51
Als je dat met een UPS wilt gaan oplossen wordt dat een beest van een apparaat ! 1500W ( reken minimaal op een 2000VA UPS ) met bijbehorend accupack die dat vermogen ook kan leveren voor de tijd dat je het nodig hebt.

Dat "magische" camparo doosje is gewoon een dimmer en met het zelfde gemak als thuis gaan die apparaten zeker niet werken, friten bakken gaat veel langer duren om maar eens wat te noemen.

Dat ding VOOR een ups hangen gaat ook niet, de ups ziet een vervuild / te laag net en zal overschakelen op accu bedrijf .... als je geluk hebt, die dingen zijn niet ontworpen om aan een dimmer gehangen te worden en ik vermoed dat het ding in en uit zal blijven schakelen totdat iets de geest geeft.

Maw, meer power uit een standaard stopcontact trekken gaat niet.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
naftebakje schreef op donderdag 05 april 2007 @ 23:02:
bovenstaande post's konden ook in 1 post samen, let daarop aub
was een offtopic reactie vandaar 2de post anders in 1 post
Volgens mij is hetgeen jij wil het volgende:
-een oplader die een batterij oplaad uit het stopcontact en daarbij maximaal 3/4/6 Ampére uit het stopcontact trekt.
-een batterij die als buffer kan dienen om bijvoorbeeld na 10 minuten laden 5 minuten lang een apparaat dat dubbel zoveel stroom verbruikt te gebruiken
-aan die batterij hangt dan een invertor die voldoende vermogen kan leveren voor wat je wil eraan hangen.
precies!
Zo'n schema is wel te bouwen, en daar zou waarschijnlijk wel een UPS voor kunnen gebruikt worden (die zal dan meteen voorkomen dat je de accu te ver ontlaad, maar zonder netkoppeling kan de 50Hz wel enigsinds afwijken, een simpel wekkerradio'tje zal dus niet goed lopen daarop). Hou er wel rekening mee dat je met vermogensverliezen zit, in de omzetting van 230V AC naar 12 V DC en weer terug gaat een flink deel energie verloren.
ik heb al reeds een omvormer van 12v naar 230
- een UPS heeft (denk ik) al van 230 naar 12v
- kan ik de accu's van de UPS niet vervangen door auto/marine accu's? die zijn denk ik beter tegen constant laden/ontlading bestand dan een UPS en meer cappaciteit dan die kleine accutjes.
Sine schreef op donderdag 05 april 2007 @ 23:09:
Als je dat met een UPS wilt gaan oplossen wordt dat een beest van een apparaat ! 1500W ( reken minimaal op een 2000VA UPS ) met bijbehorend accupack die dat vermogen ook kan leveren voor de tijd dat je het nodig hebt.

Dat "magische" camparo doosje is gewoon een dimmer en met het zelfde gemak als thuis gaan die apparaten zeker niet werken, friten bakken gaat veel langer duren om maar eens wat te noemen.

Dat ding VOOR een ups hangen gaat ook niet, de ups ziet een vervuild / te laag net en zal overschakelen op accu bedrijf .... als je geluk hebt, die dingen zijn niet ontworpen om aan een dimmer gehangen te worden en ik vermoed dat het ding in en uit zal blijven schakelen totdat iets de geest geeft.

Maw, meer power uit een standaard stopcontact trekken gaat niet.
2000VA UPS zegt me niks .. kan je me het verschill uitleggen tussen een APC van 70,- (alternate) en een duurdere variant (techniek dan)

dat de "dimmer" zorgt dat de UPS in/uitschakelt zal me eigenlijk niet zoveel uitmaken als de UPS maar oplaadt hoewel ik het uiterraard liever zonder Dimmer en de ups direct eraanhang

wat naftebakje dus zegt dat die batterij als buffer dient samen met een omvormer. zou het dus al kunnen werken .. (afhankelijk hoeveel Watt het apparaat trekt dus)

devragen die ik tot nu toe "opmerk"
* hoeveel Watt verbruikt een UPS als deze aan het laden is ? als dit te hoog is dan als nog de dimmer?
* hoe sluit ik een omvormer aan een accu aan zonder dat deze direct van het lichtnet tapt via het apparaat wat de accu aan het laden is?

mogelijke bouwblokken zijn
- electro dimmer dus ding van camparo (liever niet)
- ups + auto accu (niet de standaard accu die erin zit)
- omvormer van 12v --> 230

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
- kan ik de accu's van de UPS niet vervangen door auto/marine accu's? die zijn denk ik beter tegen constant laden/ontlading bestand dan een UPS en meer cappaciteit dan die kleine accutjes.
Auto accu's zijn ontworpen om in een korte tijd veel stroom te leveren (bij het starten van de auto, daarna neemt de dynamo het over en wordt de accu als buffer gebruikt). De accu van een UPS is ontworpen om over langere tijd (bijvoorbeeld 2 uur) een constante stroom te leven voor je pc (pl's hebben vaak een stroom in de buurt van de 1A, dus theoretisch heb je voor 2 uur stroom een 2Ah accu nodig waar in de praktijk nog een factor twee over moet, dus 4Ah).

Ik heb zelf ooit op een stage een systeempje ontwikkeld waarbij ik een "gewone" pc (maar dan wel met TFT-scherm ipv CRT wat flink in het verbruik scheelt) vanaf een accu liet draaien. De accu was een zogenaamde "gell-accu". Deze geven geen gassen af bij het opladen (wat loodaccu's enzo wel doen), hebben geen vloeistof maar gell (wat bij het vervoeren ook wel praktisch is), kunnen goed tegen diepontladen en kunnen goed een constante stroom leveren.

Aan deze accu had ik een gecombineerde laad en omvorm-apparaat om de accu via 230V op te laden en daarne de 24V om te zetten naar 230V. Daar jij al een omvormer hebt, hoef jij alleen dan maar een oplader te hebben. Deze moet dan wel bij de accu passen qua laadstroom. De vraag is ook wat voor omvormer je hebt, als je een goedkope 150W continue/ 300W piek hebt gaat het zowiezo niet werken. Je hebt minstens een 300W//600W nodig. Verder wordt in je pc de 230V eerst gelijk gericht waardoor de vorm van de sinus niet uit maakt. In een CRT monitor maakt dit echter wel uit en mijn bevindingen zijn dan ook dat deze iig op de goedkopere omvormers niet gaan werken. Een TFT richt zijn 230V overigens wel gelijk waardoor afgezien van het lagere verbruik daarvan, het wel een betere keus is voor deze situatie.

Mijn projectje was alweer een paar jaar geleden, dus een aantal details zijn wat weggezonken, mischien dat ik nog ergens een stageverslag hierover heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterData
  • Laatst online: 29-08 20:29
Kun je niet gewoon het verwarmingselement van je senseo wat tweaken waardoor dat minder hard gaat? Neem aan dat de Senseo toch wel een soort thermostaat-ding gebruikt om te bepalen wanneer dat element uit moet, dus dan duurt koffiezetten gewoon wat langer. 3/4 ampère op 230V is ongeveer 690-920 Watt (verliezen etc niet meegerekend) dus je bakkie koffie is dan in tussen de 1.5x tot 2x langere tijd klaar (in theorie, het kan zijn dat omdat het opwarmen trager gaat er meer tijd is om warmte weg te lekken etc) :) Zijn er geen koffiezet-apparaten voor in de caravan?

Dat lijkt me allemaal makkelijker dan een dikke UPS maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus als ik het goed begrijp is de bedoeling:
- een omvormer van 220V AC -> 12V DC die tot 6A input moet aankunnen (dit zou dus al een serieus dikke schakelende voeding moeten zijn)
- accu 12V moet hoge stromen aankunnen
- een omvormer 12V DC -> 220V AC die de piekvermogens moet aankunnen die de TS max zou willen gebruiken met zijn aparatuur (dus >6A)
- een schakelaar die het net rechtstreeks aan de aparatuur schakelt zolang het actuele stroomverbruik kleiner blijft dan 6A en die het net aan de eerste omvormer hangt als de 6A overschreden wordt

Wordt dan al een industriele installatie als je dit wilt bouwen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
MisterData schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 13:58:
Kun je niet gewoon het verwarmingselement van je senseo wat tweaken waardoor dat minder hard gaat? Neem aan dat de Senseo toch wel een soort thermostaat-ding gebruikt om te bepalen wanneer dat element uit moet, dus dan duurt koffiezetten gewoon wat langer. 3/4 ampère op 230V is ongeveer 690-920 Watt (verliezen etc niet meegerekend) dus je bakkie koffie is dan in tussen de 1.5x tot 2x langere tijd klaar (in theorie, het kan zijn dat omdat het opwarmen trager gaat er meer tijd is om warmte weg te lekken etc) :) Zijn er geen koffiezet-apparaten voor in de caravan?

Dat lijkt me allemaal makkelijker dan een dikke UPS maken...
ja er is camping apparatuur, senseo tweaken is niet de bedoeling
Verwijderd schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 14:09:
Dus als ik het goed begrijp is de bedoeling:
- een omvormer van 220V AC -> 12V DC die tot 6A input moet aankunnen (dit zou dus al een serieus dikke schakelende voeding moeten zijn)
- accu 12V moet hoge stromen aankunnen
- een omvormer 12V DC -> 220V AC die de piekvermogens moet aankunnen die de TS max zou willen gebruiken met zijn aparatuur (dus >6A)
- een schakelaar die het net rechtstreeks aan de aparatuur schakelt zolang het actuele stroomverbruik kleiner blijft dan 6A en die het net aan de eerste omvormer hangt als de 6A overschreden wordt

Wordt dan al een industriele installatie als je dit wilt bouwen lijkt mij.
bruut gezien is de som
Volt x Ampere = Watt (waarvan we A limiteren tot variabel)

nu wil ik wel de hoeveelheid Watt gebruiken alleen de Volt kan ik niet direct verhogen.
dus je moet indirect de Volt zien te verhogen (bv met accu?)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

vso schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 14:32:
bruut gezien is de som
Volt x Ampere = Watt (waarvan we A limiteren tot variabel)

nu wil ik wel de hoeveelheid Watt gebruiken alleen de Volt kan ik niet direct verhogen.
dus je moet indirect de Volt zien te verhogen (bv met accu?)
Je netspanning wil je niet verhogen want dat geeft vervelende resultaten (vonken, rook, enzovoort).

Als het alleen maar om pieken gaat (dus af en toe een hoge vermogensvraag, daarna een lage) dan is het enige wat je nog kan doen het inderdaad opvangen met een apparaat wat ontworpen is om energie op te slaan (een accu dus). Maar om dat zelf aan elkaar te knopen wordt redelijk lastig, je kan gaan proberen wat hierboven al gezegd is maar dat is een hoop sleutelwerk en niet de garantie dat het werkt. Zoals het boven voorgesteld is is het gewoon het ontwerp van een UPS.

Wat ik zou aanraden: Zorg voor je keukenapparatuur voor een andere stroomoplossing, bijvoorbeeld een aggregaatje, dan zijn je frieten op tijd klaar en riskeer je ook geen schade aan bv. je Senseo omdat je het vermogen loopt terug te dringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
vso schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 00:22:
[...]

2000VA UPS zegt me niks .. kan je me het verschill uitleggen tussen een APC van 70,- (alternate) en een duurdere variant (techniek dan)
VA is het (schijn)vermogen bij wisselspanning, de meeste UPS boeren gaan daar nogal creatief mee om, een 2000VA UPS kan werkelijk maar een 1700W leveren.

En dat voor maximaal 10 a 15 minuten onder vollast bij de echt grote bakken, en dat het liefst niet te vaak ( de stromen die onder vollast lopen zijn niet echt lekker voor de accu's ) en ook niet te snel achter elkaar ( laden gaat relatief traag, dat is uren werk )
dat de "dimmer" zorgt dat de UPS in/uitschakelt zal me eigenlijk niet zoveel uitmaken als de UPS maar oplaadt hoewel ik het uiterraard liever zonder Dimmer en de ups direct eraanhang
Dat zal jou niks uitmaken, maar de UPS is daar niet blij mee ( zeker niet gezien die dingen bij het inschakelen een flinke tik uit het net kunnen halen )
devragen die ik tot nu toe "opmerk"
* hoeveel Watt verbruikt een UPS als deze aan het laden is ? als dit te hoog is dan als nog de dimmer?
* hoe sluit ik een omvormer aan een accu aan zonder dat deze direct van het lichtnet tapt via het apparaat wat de accu aan het laden is?
1. Het laadvermogen is vrij beperkt, 100 a 200W maximaal.
2. een accu constant laden met een acculader ( die zullen een bepaald max vermogen uit het net halen )
mogelijke bouwblokken zijn
- electro dimmer dus ding van camparo (liever niet)
- ups + auto accu (niet de standaard accu die erin zit)
- omvormer van 12v --> 230
Met 1 accu gaat dat never nooit niet lukken, bedenk ook wat voor een vermogen bij zo'n constructie komt kijken.

2kW aan 12V is zomaar eventjes 166A ( P/U=I ) daar doet een auto accu niet lang aan mee !
Zowel wat lading en slijtage aan de accu betreft ( auto accu = start accu, kortstondig kunnen die hoge stroom leveren, doe je dat te lang leggen ze het loodje )

Zelfs bij 48V (vier stuks in serie wat veel UPS -en in dat vermogen bereik gebruiken ) heb je het nog steeds over een goede 40A ( meer zelfs, want ik tel omvormer verliezen niet mee )
Een standaard 45Ah autoaccu kan dat *misschien* drie kwartier leveren, waarschijnlijk minder.

Loodaccu's willen onderhouden worden ( die doen behoorlijk aan zelfontlading ), Je kunt je caravan / camper geen jaar stallen zonder het ding bij te laden, het beste zou zijn ze continu aan een druppellader te hangen.

Accu's hebben een beperkte levensduur, dus je zult die dingen om de X jaar ( 3 - 4 als je geluk hebt en er goed mee om gaat ) moeten vervangen.

Ik zou er niet aan beginnen, een kamping setje is veel goedkoper en gaat een stuk langer mee, een senseo is misschien te modden door een dikke diode in serie met het verwarmings element te zetten, die kun je overbruggen met een schakelaar zodat je hem kunt omschakelen op camping / thuis bedrijf.

Friten ketel het zelfde ... Het vermogen wordt door de diode truuk gehalveerd.

Sterker nog, voor apparaten zonder electronica en AC- motor zou je een stekkerdoos kunnen maken met een ( gekoelde ! ) diode er in, frietenketel, tosti-ijzer, broodrooster, fohn ( dc motor ) en barbeque kunnen hier dan gewoon in geprikt worden.

Senseo zal het met dat geintje bijvoorbeeld niet eens zijn, je grill met draaiend spit of mechanische timer ook niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Sine op 07-04-2007 03:32 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Sine schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 03:19:
[...]

VA is het (schijn)vermogen bij wisselspanning, de meeste UPS boeren gaan daar nogal creatief mee om, een 2000VA UPS kan werkelijk maar een 1700W leveren.

En dat voor maximaal 10 a 15 minuten onder vollast bij de echt grote bakken, en dat het liefst niet te vaak ( de stromen die onder vollast lopen zijn niet echt lekker voor de accu's ) en ook niet te snel achter elkaar ( laden gaat relatief traag, dat is uren werk )

[...]

Dat zal jou niks uitmaken, maar de UPS is daar niet blij mee ( zeker niet gezien die dingen bij het inschakelen een flinke tik uit het net kunnen halen )

[...]

1. Het laadvermogen is vrij beperkt, 100 a 200W maximaal.
2. een accu constant laden met een acculader ( die zullen een bepaald max vermogen uit het net halen )

[...]

Met 1 accu gaat dat never nooit niet lukken, bedenk ook wat voor een vermogen bij zo'n constructie komt kijken.

2kW aan 12V is zomaar eventjes 166A ( P/U=I ) daar doet een auto accu niet lang aan mee !
Zowel wat lading en slijtage aan de accu betreft ( auto accu = start accu, kortstondig kunnen die hoge stroom leveren, doe je dat te lang leggen ze het loodje )

Zelfs bij 48V (vier stuks in serie wat veel UPS -en in dat vermogen bereik gebruiken ) heb je het nog steeds over een goede 40A ( meer zelfs, want ik tel omvormer verliezen niet mee )
Een standaard 45Ah autoaccu kan dat *misschien* drie kwartier leveren, waarschijnlijk minder.

Loodaccu's willen onderhouden worden ( die doen behoorlijk aan zelfontlading ), Je kunt je caravan / camper geen jaar stallen zonder het ding bij te laden, het beste zou zijn ze continu aan een druppellader te hangen.

Accu's hebben een beperkte levensduur, dus je zult die dingen om de X jaar ( 3 - 4 als je geluk hebt en er goed mee om gaat ) moeten vervangen.

Ik zou er niet aan beginnen, een kamping setje is veel goedkoper en gaat een stuk langer mee, een senseo is misschien te modden door een dikke diode in serie met het verwarmings element te zetten, die kun je overbruggen met een schakelaar zodat je hem kunt omschakelen op camping / thuis bedrijf.

Friten ketel het zelfde ... Het vermogen wordt door de diode truuk gehalveerd.

Sterker nog, voor apparaten zonder electronica en AC- motor zou je een stekkerdoos kunnen maken met een ( gekoelde ! ) diode er in, frietenketel, tosti-ijzer, broodrooster, fohn ( dc motor ) en barbeque kunnen hier dan gewoon in geprikt worden.

Senseo zal het met dat geintje bijvoorbeeld niet eens zijn, je grill met draaiend spit of mechanische timer ook niet.
Mijn dank is groot voor je uitleg, ik heb mijn beslissing gemaakt. einde oefening van een leuk idee

bedankt iedereen !

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 16:50
Hallo,

Als je zorgt dat de toestellen minder dan 6A gebruikenj (er zijn gewone frietketels, haardrogers, enzovoort die minder dan 1380W gebruiken) kun je eventueel met een ontlaster (niet zeker of dit de correcte benaming is; delesteur in het frans) spelen: dat is een toestel dat, als er te veel stroom verbruikt zou worden, een deel van de verbruikers uitschakelt.

Grote verbruikers kun je hier wel niet mee aansluiten, maar je kunt wel bv. een frietketel en een oventje (als beide apart minder dan 6A verbruiken) op dezelfde aansluiting zetten; terwijl de frietketel warmt krijgt de oven geen stroom; als't vet weer warm genoeg is mag de oven verderstoken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Er is een verschil tussen weerstands- en inductiestroom in de stroomkarakteristieken; een ups kan maximaal 2000 VA resistive leveren wat voor een puur dissipatieve weerstand 2000W zou zijn, maar voor een product met een lagere power factor maar 1700 (een heel slechte trafo misschien maar 1000W). Daarom geven ze een verschil tussen watts en volt-ampères.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Nops ...

VA's op UPS-en zijn (meestal) marketing watts ... ook met een resistieve belasting kom je niet in de buurt van het opgegeven vermogen.

[ Voor 3% gewijzigd door Sine op 17-04-2007 00:38 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Sine schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 00:38:
Nops ...

VA's op UPS-en zijn (meestal) marketing watts ... ook met een resistieve belasting kom je niet in de buurt van het opgegeven vermogen.
Toch wel,

Dat komt door zogenaamde blindvermogens. Als je een spoel hebt (dus iets inductiefs), zal deze zich 50x per seconden laden en ontladen. Hierdoor loopt er 50x per seconden een extra stroompje van de voedingsbron naar het apparaat (bij het laden van de spoel), en tevens met 1/100-ste seconde verschuiving 50x per seconden een zelfde stroompje in omgekeerde richting van het apparaat naar de voedingsbron (ontlading). Over een bepaalde tijdspanne is het totaal opgenomen vermogen van dit blindstroompje dus 0,0 watt. Met de eenheid VA is deze echter wel meegenomen omdat je nu niet naar het totaal opgenomen vermogen kijkt (IxU), maar echt naar het totale vermogen (I_gewoon + I_blind) x spanning.

Energiebedrijfen willen altijd van een (industriele) installatie weten wat het totaal opgesteld vermogen is en willen dat weten in VA's. Aan de hand hiervan bepalen ze namelijk de voorzekering in de kWh-meters (de blindstromen lopen immers wel door de zekering enz.). Op je energieafrekening vind je echter weer de kW/h's terug, dit is immers het vermogen wat ze uiteindelijk in totaal geleverd hebben.
ssj3gohan schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 11:17:
Er is een verschil tussen weerstands- en inductiestroom in de stroomkarakteristieken; een ups kan maximaal 2000 VA resistive leveren wat voor een puur dissipatieve weerstand 2000W zou zijn, maar voor een product met een lagere power factor maar 1700 (een heel slechte trafo misschien maar 1000W). Daarom geven ze een verschil tussen watts en volt-ampères.
Dit verhaal klopt dus wel, dat die slechte trafo bijvoobeeld maar 1700 watt opneemt komt doordat er 300 watt aan vermogen in het blindvermogen is gaan zitten.

DISCLAIMER: is alweer aardig wat jaartjes geleden dat ik me hier mee bezig hield, kunnen dus nog wat mix-upjes inzitten, maar de strekking van het verhaal klopt iig wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Wat hij hierboven zegt bedoelde ik maar had het blijkbaar niet netjes uitgelegd :-)

De 'power factor' die je soms in de specificaties ziet staan op apparaten, m.n. voedingen met spoel, is de verhouding tussen dissipatief vermogen en totaal vermogen, en dus een maat voor hoeveel stroom 'nuttig' is verbruikt van het totaal dat hij uit het stopcontact trekt. Een goede voeding heeft een power factor van meer dan 0.9, dat betekent dus dat 10% van het vermogen blindvermogen is en de rest dissipatief (nuttig). Er wordt meestal rekening gehouden met een gemiddelde power factor van 'veel' apparaten van ~0.85, vandaar dat er op een ups bijv. 1700VA staat (de mijne dus :-) ) maar slechts 1500W dissipatief vermogen. Oudere UPSen gaan uit van die bulky niet-helemaal-switching power supplies en willen nog wel eens rekening houden met een power factor zo laag als 0.5.

Dus om een makkelijk te maken misverstand uit de wereld te helpen: Dat getalletje op je UPS is dus géén marketingpraat! Bij hoge uitzondering is wat ze op een stukje elektronica zetten nu eens wél nuttige en accurate informatie!

[ Voor 12% gewijzigd door mux op 17-04-2007 09:07 ]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Pagina: 1