Toon posts:

Trage Raid 0 Config

Pagina: 1
Acties:
  • 318 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb sinds gisteren twee barracude 7200.10 320 gig schijven in een raid 0 config staan
gebruik de gigabyte 965P DS3 board met de onboard raid controller.

met hdtune haal ik maar een score van:

Maximum transfer rate: 60.1 MB/sec
Average: 57.1 MB/sec

Access Time: 12.9 ms
Burst Rate: 117.9 MB/sec

Dit is toch VEEEEEl te laag? waar kan dit aan liggen? draai met processor E6600
en heb windows xp pro

tevens heb ik een raid0 config met blocksize 128 KB

wat doe ik fout?

Verwijderd

Welke controller is dat precies?

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 17:36
Post eens een screenshot, dat zegt zoveel meer dan die getalletjes :)

Verwijderd

Topicstarter
Fauna schreef op woensdag 04 april 2007 @ 18:05:
Post eens een screenshot, dat zegt zoveel meer dan die getalletjes :)
Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/gjp.berendsen/naamloos.JPG

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2007 18:42 ]

• Fauna
Kijk, daar kun je wat mee. Normaal is een aflopende grafiek, bij jou loopt ie zelfs lichtjes op. Ik verdenk niet goed geïnstalleerde drivers of een andere bottleneck. Update je BIOS en mobo/chipset drivers dus eens. En verder kan het geen kwaad om de jumpers van je Seagates af te halen, want je mobo ondersteunt ook sata 3gb/s.

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Op de DS-3 zorgt de JMicron JMB363 voor raid. Gigabyte heeft deze ge-rebrand als Gigabyte GBB36X.

Over deze controller had ik al niet hele positieve verhalen gehoord, toch ben ik wel benieuwd of het nou echt zo bedroevend is. Anders moet ik binnenkorst mijn DS-3 inruilen voor een DS-4, zelf ook 2 schijven in bestelling staan voor raid.

Verwijderd

Topicstarter
Fauna schreef op woensdag 04 april 2007 @ 19:09:
Kijk, daar kun je wat mee. Normaal is een aflopende grafiek, bij jou loopt ie zelfs lichtjes op. Ik verdenk niet goed geïnstalleerde drivers of een andere bottleneck. Update je BIOS en mobo/chipset drivers dus eens. En verder kan het geen kwaad om de jumpers van je Seagates af te halen, want je mobo ondersteunt ook sata 3gb/s.
Die jumpers had ik er al afgehaald. het is een rev3.3 boardje. had toen al de nieuwste bios(geloof dat er nu een nieuwere is)

zal eens kijken of er een chipset upgrade is.

Edit: Zijn de laatste drivers!

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Ik haalde met m'n raptors op een Jmicron 128 MB/s. Op de intel raid controller (ich8r onboard ding) haal ik 150 MB/s. Zit een aardig groot verschil tussen. Ook zijn de onboard aansluitingen in raid sneller dan via een raid-kaart. Daar haal ik ook 130 MB/s ongeveer. Stuk lager dan direct vanuit de chipset.

Youtube Download ubersnel.nl

Verwijderd

kingrichard47 schreef op woensdag 04 april 2007 @ 19:14:
[...]

Op de DS-3 zorgt de JMicron JMB363 voor raid. Gigabyte heeft deze ge-rebrand als Gigabyte GBB36X.
Ah kijk, dat is dus geen controller die op de chipset zit aangesloten, maar gewoon op de PCI bus gepropt, en deelt dus zijn 'snelweg' met alle andere weggebruikers.

Maar je zou even kunnen kijken of IRQ sharing de resultaten ook drukken, maar duidelijk is dat je niet het maximale uit je RAID0 array gaat halen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 04 april 2007 @ 20:03:
[...]

Ah kijk, dat is dus geen controller die op de chipset zit aangesloten, maar gewoon op de PCI bus gepropt, en deelt dus zijn 'snelweg' met alle andere weggebruikers.

Maar je zou even kunnen kijken of IRQ sharing de resultaten ook drukken, maar duidelijk is dat je niet het maximale uit je RAID0 array gaat halen.
kan je dat IRQ sharing iets nader uitleggen?
binnen mijn hardware kijken of er geen gedeelde IRQ zijn bedoel je daarmee?

edit: kan ik dan beter weer terug gaan naar 1 hardeschijf? of zal dat wel iets langszamer zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2007 20:19 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 04 april 2007 @ 20:19:
[...]

kan je dat IRQ sharing iets nader uitleggen?
binnen mijn hardware kijken of er geen gedeelde IRQ zijn bedoel je daarmee?

edit: kan ik dan beter weer terug gaan naar 1 hardeschijf? of zal dat wel iets langszamer zijn?
Als je IDE controller een IRQ deelt met een ander apparaat (zeg USB/audio/ethernet) dan kan dat op de prestaties drukken. Kijk even met Everest welk IRQ-nummer je controller gebruikt en of en zo ja welke apparaten dezelfde IRQ hebben. Je kunt dan proberen de controller op zijn eigen IRQ-nummer te zetten, hetgeen soms voor hogere performance kan zorgen.

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-02 00:38
vreemd, de enige keer dat ik zo'n grafiek haalde was met een dikke raid5 via een PCI-X kaart in een gewoon PCI slot (te weinig bandbreedte dus) en het valt dus wel te vermoeden dat er hier iets in die richting fout zit. GRAPPIG genoeg is dit precies de volle snelheid van een PCI 1.1 bus met een beetje overhead erbij (ik ken het probleem :P ) de seeks verbazen me wel, alhoewel een snel testje op mn ene overgebleven SATA disk me vertelt dat dat idd normaal is.

verdere verdachte: draai je echt op een zo kaal mogelijke install? wie weet valt dit anders in veilige modus te testen? dan zal je iig geen software interference krijgen.

Verwijderd

iceheart schreef op woensdag 04 april 2007 @ 22:39:
verdere verdachte: draai je echt op een zo kaal mogelijke install? wie weet valt dit anders in veilige modus te testen? dan zal je iig geen software interference krijgen.
Dan zul je pieken en dallen zien; onregelmatig verloop dus. De grafiek is echter vrij lineair. De burstspeed is echter weer wel hoog. Het feit dat de controller via PCI loopt betekent veel potentiele stoorzenders en performanceproblemen. Sowieso is PCI niet afdoende om het maximale uit een moderne RAID0-array te halen.

Dit soort problemen kun je vermijden door de onboard PATA/SATA connectors te gebruiken die direct op de chipset zijn aangesloten, dia gebruiken dan een interne ofwel embedded bus, en delen niks (hooguit IRQ) met andere apparaten hetgeen het zaakje een stuk minder foutgevoelig maakt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 04 april 2007 @ 17:31:
Heb sinds gisteren twee barracude 7200.10 320 gig schijven in een raid 0 config staan
gebruik de gigabyte 965P DS3 board met de onboard raid controller.

met hdtune haal ik maar een score van:

Maximum transfer rate: 60.1 MB/sec
Average: 57.1 MB/sec

Access Time: 12.9 ms
Burst Rate: 117.9 MB/sec

Dit is toch VEEEEEl te laag? waar kan dit aan liggen? draai met processor E6600
en heb windows xp pro

tevens heb ik een raid0 config met blocksize 128 KB

wat doe ik fout?
Ik had precies hetzelfde na de MFT Table de configureren (offline files defragmenteren met diskeeper) ging de snelheid gigantisch omhoog

• Fauna
Het mobo van de TS heeft ook non-raid poorten van de ICH8 southbridge. Als je die in software-raid draait kom je waarschijnlijk op hogere snelheden uit.

Verwijderd

Topicstarter
Fauna schreef op woensdag 04 april 2007 @ 23:54:
Het mobo van de TS heeft ook non-raid poorten van de ICH8 southbridge. Als je die in software-raid draait kom je waarschijnlijk op hogere snelheden uit.
als het goed is moet de ds3 6 sata poorten hebben
daarvan zijn er 2 die op de raid controller zitten op de GSATA poort. Deze zit idd op de PCI Express bus

als ik je goed begrijp moet ik mijn 2 hardeschijven dus in die andere sata poorten stoppen en dan met een softwarematige raid verder gaan?

ik heb nu de blocksize veranderd van 128KB naar 64KB. dat maakt iig geen donder uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2007 08:13 ]

• Dick
  • Niet online
Zaterdag ook mijn schijven binnen gekregen, zojuist erin gehangen, raid0 config gemaakt en een verse Vista geinstalleerd.

Nu kom ik met HDTune op de volgende scores:

Afbeeldingslocatie: http://www.meerstra.com/IMG/raid0.jpg

Helemaal geen bijzonder slechte scores als ik het zo zie ? Ligt toch nogal wat hoger dan bij Dokus79. Dat terwijl wij hetzelfde moederbord hebben, met uiteraard beide dezelfde raid controller. Wel heb ik Seagate 7200.10 250GB schijven, Dokus heeft 320GB schijven. Wat mij wel opvalt is dat mijn CPU-usage een stuk hoger is.

Blocksize is overigens 64KB.

Verwijderd

Ja wat is slecht, hoger dan een enkele schijf, maar goed is anders; je wordt duidelijk gelimiteerd in je doorvoer. Dat kan komen omdat je die jMicron controller gebruikt via PCI ipv de onboard connectors. Dan kun je niet hoger dan dit. Dus je schiet er wel wat mee op maar je haalt niet het maximale uit je RAID0 array.

Verwijderd

Topicstarter
kingrichard47 schreef op maandag 09 april 2007 @ 22:04:
Zaterdag ook mijn schijven binnen gekregen, zojuist erin gehangen, raid0 config gemaakt en een verse Vista geinstalleerd.

Nu kom ik met HDTune op de volgende scores:

[afbeelding]

Helemaal geen bijzonder slechte scores als ik het zo zie ? Ligt toch nogal wat hoger dan bij Dokus79. Dat terwijl wij hetzelfde moederbord hebben, met uiteraard beide dezelfde raid controller. Wel heb ik Seagate 7200.10 250GB schijven, Dokus heeft 320GB schijven. Wat mij wel opvalt is dat mijn CPU-usage een stuk hoger is.

Blocksize is overigens 64KB.
op welke connectors heb jij je sata schijven gezet? als het goed is heb je 6 sata connectors. 2 daarvan staan als GATA in je boekje. deze zou met de jmicron aangesloten zijn. op die 2 heb ik dus mijn seagate schijven aangesloten.
dan gaat het idd via de pci-e bus.

als jij ze ook op dezelfde connectors hebt staan dan snap ik niet waarom ik de helft heb aan doorvoer snelheid!!!

edit: ik kan trouwens, binnen windows, niet de irq aanpassen van mijn raid controller. klopt dit? bij stuurprogramma is het allemaal greyed out

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2007 14:10 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 08:13:
deze zou met de jmicron aangesloten zijn. op die 2 heb ik dus mijn seagate schijven aangesloten.
Weet je zeker dat dat PCI-express is? Dan zou dat namelijk heel goed zijn, maar meestal wordt een PCI bus gebruikt om wat meer poorten aan te kunnen sluiten, met de nodige performance bottlenecks.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 16:41:
[...]

Weet je zeker dat dat PCI-express is? Dan zou dat namelijk heel goed zijn, maar meestal wordt een PCI bus gebruikt om wat meer poorten aan te kunnen sluiten, met de nodige performance bottlenecks.
ja volgens mij wel,
http://europe.giga-byte.c...5p-ds3(s3)_2.0(3.3)_e.pdf
pdf van het moederboard.
staat toch echt dat er 2 Gsata connectors op de pci-e bus lopen

Verwijderd

Topicstarter
ik had bij de installatie van windows (tijdens de F6) ook kunnen kiezen voor AHCI drivers
had ik die moeten kiezen wellicht? in mijn bios kan ik dit ook inschakelen

zou dat snelheid kunnen opleveren?

edit: Kan het ook nog zijn dat mijn raid0 config traag is omdat ik 2 partities heb gemaakt op deze raid0 ?
zou toch niet uit mogen maken?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2007 11:03 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:56
Heb zelf 2 WD3200JS schijfjes aan de JMicron controller hangen op een Abit AB9 Pro, begint bij 125MB/sec, niet al te slecht lijkt me.

En J-Micron 363 draait inderdaad op de PCI-E bus

Verwijderd

Topicstarter
mad-dog schreef op woensdag 11 april 2007 @ 11:44:
Heb zelf 2 WD3200JS schijfjes aan de JMicron controller hangen op een Abit AB9 Pro, begint bij 125MB/sec, niet al te slecht lijkt me.

En J-Micron 363 draait inderdaad op de PCI-E bus
waarom haal ik dan zo'n trage snelheid? kan het door mijn 8800 gts videokaart komen? dat die alle bandbreedte op slokt? (geen idee hoor)

wellicht 1 harddisk brak?

• mad-dog
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2007 @ 13:13:
[...]

waarom haal ik dan zo'n trage snelheid? kan het door mijn 8800 gts videokaart komen? dat die alle bandbreedte op slokt? (geen idee hoor)

wellicht 1 harddisk brak?
Het kan zijn dat die controller die HD niet al te leuk vindt in een RAID-0 array. Ik kan het helaas niet voor je testen, heb maar 1 van die 320GB 7200.10 Seagate in m'n PC hangen.

Verwijderd

Topicstarter
mad-dog schreef op woensdag 11 april 2007 @ 13:55:
[...]

Het kan zijn dat die controller die HD niet al te leuk vindt in een RAID-0 array. Ik kan het helaas niet voor je testen, heb maar 1 van die 320GB 7200.10 Seagate in m'n PC hangen.
op welke connectors heb jij de schijven staan? op de paarse(GSATA) of op 2 van die andere 4 sata connectors?

• mad-dog
De WD's hangen aan de 2 interne sata-poorten van de J-Micron JMB363X(waar ook nog m'n brander aan hangt). De Seagate zit in een eSATA behuizing van Coolermaster op de eSATA poort van 'm'n Abit AB9 Pro(op Silicon Image 3132 controller)

• Dick
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 08:13:
[...]

op welke connectors heb jij je sata schijven gezet? als het goed is heb je 6 sata connectors. 2 daarvan staan als GATA in je boekje. deze zou met de jmicron aangesloten zijn. op die 2 heb ik dus mijn seagate schijven aangesloten.

als jij ze ook op dezelfde connectors hebt staan dan snap ik niet waarom ik de helft heb aan doorvoer snelheid!!!

edit: ik kan trouwens, binnen windows, niet de irq aanpassen van mijn raid controller. klopt dit? bij stuurprogramma is het allemaal greyed out
Ik heb dezelfde connectors gebruikt, de paarse, waardoor ik dus ook gebruik maak van de JMicron chip. In het stuurprogramma kan ik overigens ook niks aanpassen.

Het lijkt me raar als je 8800 alle bandbreedte opslokt. Dan zou je zonder zwaar werk voor de videokaart wel een goede score moeten krijgen of wordt deze bandbreedte dan gereserveerd ?

Verwijderd

Topicstarter
als ik een pci-e raid controller kaartje koop van 60 EU. Kan ik dan wel snellere snelheden verwachten? of krijg ik dan dezelfde snelheid omdat dit ook via de pci-e bus gaat?

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-12-2025
Kijk in de software van je controller of je een optie kunt vinden om "write back cache" aan te zetten. Ik had ongeveer dezelfde waarden als jij, die waren opgelost na het aanzetten van deze optie.

Verwijderd

Topicstarter
deze dude
http://www.overclock.net/...ible-hd-tach-results.html

haalt snelheden van boven de 100 mb/s hij zegt ook een ds3 te hebben

arghhhhhh
het kan dus wel.
Pagina: 1