Kan i386 kernel op dual core opteron?

Pagina: 1
Acties:

• Hark
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-07-2025
Ik heb twee simpele vragen, maar ik zou niet weten waar ik het antwoord zou kunnen vinden. Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Ik zou graag een dual core opteron kopen voor een servertje. Echter, ik moet er een i386 kernel op draaien vanwege software die nog niet goed werkt op AMD64. Gaat dat gewoon werken met dual core, en wel zo dat de tweede core daadwerkelijk gebruikt wordt?

En nog een gerelateerde vraag, op de server zal voornamelijk een enkel proces veel processorkracht vragen, namelijk OpenOffice.org met een flink uit de kluiten gewassen macro. Gaat dit sneller op een dual core, of wordt er dan maar één core gebruikt omdat het maar één proces is?

Verwijderd

Google?

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

i386 sluit dual core gebruik niet uit. Kijk maar naar dual P3 machientjes, daar wordt de 2e core ook gebruikt.
Het zal over beide processoren gespreid worden, omdat 1 process meestal meerdere kinderen heeft (die dan over de processoren naar belasting worden verspreid).

Hier kon uw advertentie staan

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

Zeg dan niets.

Anders:

Ja, dat kan gewoon; als het een dual core is moet je volgens mij wel een smp-kernel gebruiken, anders pakt ie maar 1 core.

Verwijderd

Als de kernel dual core(SMP) ondersteund dan zal hij beide core's gebruiken, op je tweede vraag weet ik geen antwoord, waarschijnlijk zal het maar 1 core gebruiken aangezien het 1 process is.

• Hark
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-07-2025
Ja, dat kan gewoon; als het een dual core is moet je volgens mij wel een smp-kernel gebruiken, anders pakt ie maar 1 core.
Ja ik begrijp dat ik een SMP kernel nodig heb, maar ik wist niet of dit goed zou gaan op een dual core AMD64 processor. Volgens jullie wel dus, dat is mooi. Bedankt.

OpenOffice.org heeft inderdaad maar 1 proces, en geen childs (in de process list staan ze niet in elk geval). Ik vrees dus dat dan maar 1 core wordt gebruikt.

Verwijderd

Hark schreef op woensdag 04 april 2007 @ 17:42:
[...]

Ja ik begrijp dat ik een SMP kernel nodig heb, maar ik wist niet of dit goed zou gaan op een dual core AMD64 processor. Volgens jullie wel dus, dat is mooi. Bedankt.

OpenOffice.org heeft inderdaad maar 1 proces, en geen childs (in de process list staan ze niet in elk geval). Ik vrees dus dat dan maar 1 core wordt gebruikt.
Het gaat gewoon zoals een 32bits dualcore cpu, alleen word bij deze processor de 64bits mode niet gebruikt met een i386 kernel. Dus geen enkel probleem.

Als het echt maar 1 process laat zien dan gok ik dat het maar 1 core gaat gebruiken, maar dat weet ik niet zeker.

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
Threads komen niet tevoorschijn in de process-list, dus dat zegt niet zoveel. Wel is het waarschijnlijk dat je macro op dit moment nog single-threaded is, dus dat zul je aan moeten passen.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hark schreef op woensdag 04 april 2007 @ 17:42:
[...]

draait prima.

heb het net even voor je gecheckt (dual 275, gentoo amd64) met een 386 live-cd.
wel zonde van je resources though.

inderdaad moet je SMP aanhebben wil je meer dan 1 core gebruiken.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Bij een recente kernel (>= 2.6.1.7) zijn er wat patches toegevoegd die relevant zijn voor SMP:
X86 "SMP alternatives" (optimizes a single kernel image at runtime according with the available platform) (LWN article)

De uitleg zelf staat op: http://lwn.net/Articles/164121/

Maar ik zou gewoon gaan voor een kernel die bij je distro wordt meegeleverd.

Het probleem is eerder andersom: een AMD64 kernel gaat niet werken op een P3. Andersom mis je bij een i386 kernel wat features/optimalisaties voor AMD64 bijv.

Vroeger had je ook een SMP kernel nodig als je van Hyperthreading gebruik wilde maken.

Maar ik denk dat die kernel scheduler wel zo slim is om bijv. 1 core te gebruiken voor X e.d. en de andere voor OoO. Je kan de scheduler in runtime nog veranderen en daarmee wat uit proberen.

Voordat je met al die kernel magic aan de gang gaat zou ik eerst maar eens kijken de performance met i386 al acceptabel genoeg is.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Voordat je met al die kernel magic aan de gang gaat zou ik eerst maar eens kijken de performance met i386 al acceptabel genoeg is.
Waarom zou je dat nou doen?
nofi maar dan heb je gewoon een stukje performance dat je compleet overboord zet.

beetje zonde van de hardware (we zijn toch op GoT he :P)

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Boudewijn schreef op donderdag 05 april 2007 @ 09:58:
[...]

Waarom zou je dat nou doen?
nofi maar dan heb je gewoon een stukje performance dat je compleet overboord zet.

beetje zonde van de hardware (we zijn toch op GoT he :P)
Uhm, als je echt performance wil pak je die AMD64 kernel en niet een stock i386. Denk dat toch meer invloed hebt. Maar het stukje performance zal amper te merken zijn. Kan me ook niet herinneren dat er ooit benchmarks zijn uitgevoerd die het verschil laten zien tussen een stock kernel en een geoptimaliseerde...

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mwa dingen zoals je interrupt timer enzo is wel interessant.
ook high mem kan nuttig zijn als je meer dan 4gb gaat adresseren (wat met een i386 afaik niet kan)

Verwijderd

Kom op zeg, dit is een heel generieke vraag en het STIKT van de antwoorden op google. TS heeft niet eens geprobeerd.

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Dan kom je net als in alle fora op GoT:

1. met een antwoord
2. geen post
3. een TR

doorhalen wat niet van toepassing is :)
en nu weer ontopic ?? :)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Boudewijn schreef op donderdag 05 april 2007 @ 11:10:
mwa dingen zoals je interrupt timer enzo is wel interessant.
ook high mem kan nuttig zijn als je meer dan 4gb per proces gaat adresseren (wat met een i386 kernel afaik niet kan)
;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Volgens mij kan je zelfs gewoon een AMD64bit kernel pakken, gezien AMD64 een extensie is op 32bit.
32bit apps zouden volgens mij gewoon moeten werken.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

McKaamos schreef op donderdag 05 april 2007 @ 16:45:
Volgens mij kan je zelfs gewoon een AMD64bit kernel pakken, gezien AMD64 een extensie is op 32bit.
32bit apps zouden volgens mij gewoon moeten werken.
Niet helemaal, het is mogelijk om een x86_64 kernel te compileren die alleen maar 64bits binaries aankan, maar meestal staat support voor 'misc'-binaries wel aan.
Op dat moment ben je er echter nog niet, je dient dan ook 32bits libraries te hebben geinstalleerd, sommige distro's doen dat uit zichzelf, maar vaak zul je een 64bits only distro installeren zoals bijvoorbeeld bij Debian en Ubuntu.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Pagina: 1