Budget Game/Office PC [400€ - 550€ incl. Scherm]

Pagina: 1
Acties:

• n0valyfe
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-10-2025
Een vriend van mij vroeg ofdat ik voor hem een PC kon samenstellen waarmee hij de dag dagelijkse dingen mee kon doen en nu en dan eens kon gamen.

Gebruik:

Internet, Word, PS, DVD's rippen en schrijven en soms eens gamen. Als ik over gamen spreek dan denk ik aan:

- Unreal Tournament 2004 - 2007
- Counterstrike Source - 1.6
- GTA San Andreas
- Battlefield 2

Redelijke games maar niet van de zwaarste zoals BF 2142.

Nu heb ik natuurlijk zelf al wat samengesteld omdat we de tweakers onder jullie niet te veel werk willen geven ;)

Kast: Antec SLK3800B, Zwart € 86,03
Geheugen: Kingston KVR400D2E3K2/1G, 1024 MB, DDR2, PC3200, 400 MHz € 58,58
Proc: AMD Athlon 64 X2, 3800+, Socket AM2, Boxed € 77,28
mobo: Asus M2N-MX € 55,31
graka: Asus EN7300LE/TD, 128 MB, DDR, PCI Express x16 € 44,15
HD: Samsung SpinPoint T166, 160 GB, 7200 RPM, 0 MB, Serial ATA II € 50,74
DVD-Drive: NEC AD-7173, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM € 29,04
Scherm: Acer AL1717AS, 0, 0 " € 147,39

Totaal: 548.52 €

Screenshot:

http://img127.imageshack.us/img127/4314/pc2lf3.png

Nu zou ik graag jullie mening hebben over dit systeem en wat jullie indien nodig zouden veranderen, en als ik iets vergeten ben, feel free het mij te zeggen.

Edit:

Toetsenbord, muis, boxen etc... (randapartuur) is niet nodig, buiten het scherm natuurlijk ;)

Alvats bedankt

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:27
550 incl scherm? Ook incl de verzendkosten dan? Maar ja het kan, alhoewel je voor battlefield toch wel om het lekker te kunnen spelen 2GB nodig hebt. Verder zou ik er dan toch ook wat meer aan de videokaart besteden. Vaak kom je daar te kort mee. Zou gaan voor een 7900GT of iets in de richting. Ben je wel wat meer kwijt, maar heb je denk ik meer aan.

wel wijs dat die samsung schijf 0MB cache heeft, zou er een nemen met iets meer hoor :)

[ Voor 12% gewijzigd door orange.x op 04-04-2007 17:04 ]

• n0valyfe
Oh crap, dat had ik nog niet eens gezien, goed dat je het gezien hebt ;)

Maar men vriend zit nogal op een strak budget en ik weet eigenlijk niet zoveel van low en midrange hardware. Wel van high-end hardware ;) Daar is het gemaklijker om goed van slecht te odnerscheiden due to de kleine keuze, maar hier zijn er 100-en verschillende moederborden en 1000-en verschillende videokaaten :(

Ben nu op zoek naar een andere harde schijf, ik sta open voor suggesties ;)

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:27
Ik zit even te kijken waar je eventueel kan bezuinigen, maar de kast is incl voeding neem ik aan. Ansich zijn die goedkoper te krijgen hoor. Scheelt je weer een euro of 30 denk ik zo.

Ja ik vind het persoonlijk niet zo'n goed idee om voor weinig geld iets nieuws te kopen, que computers dan enzo. Heb mijn broertje aangeraden om eens te gaan sparen en we wel eens gaan kijken als hij 1200 euro heeft. Dan kan je pas leuke dingen doen.

Nu val je snel terug op "oude" spullen.

Een 7900 komt al snel in de buurt van de 150, dat schiet dus ook niet echt op :)

HD: Western Digital Caviar RE WD1600YS, 160GB (7200rpm, SATA II, 16MB)
vanaf 57 eur ongeveer. Het is een RAID Edition, deze zijn "gemaakt" om meer uurtjes te kunnen draaien. Heb er zelf 2 in RAID 0 staan. Zijn echt superschijven. ( ik heb dan de 8MB cache versie )

[ Voor 19% gewijzigd door orange.x op 04-04-2007 17:19 ]

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

orange.x schreef op woensdag 04 april 2007 @ 17:16:
Ik zit even te kijken waar je eventueel kan bezuinigen, maar de kast is incl voeding neem ik aan. Ansich zijn die goedkoper te krijgen hoor. Scheelt je weer een euro of 30 denk ik zo.

Ja ik vind het persoonlijk niet zo'n goed idee om voor weinig geld iets nieuws te kopen, que computers dan enzo. Heb mijn broertje aangeraden om eens te gaan sparen en we wel eens gaan kijken als hij 1200 euro heeft. Dan kan je pas leuke dingen doen.

Nu val je snel terug op "oude" spullen.

Een 7900 komt al snel in de buurt van de 150, dat schiet dus ook niet echt op :)

HD: Western Digital Caviar RE WD1600YS, 160GB (7200rpm, SATA II, 16MB)
vanaf 57 eur ongeveer. Het is een RAID Edition, deze zijn "gemaakt" om meer uurtjes te kunnen draaien. Heb er zelf 2 in RAID 0 staan. Zijn echt superschijven. ( ik heb dan de 8MB cache versie )
Denk dat een 7600GS ook snel zat is voor jou. Hiermee kan je BF2 op medium spelen met genoeg FPS. En 2GB geheugen heb je niet nodig want je gaat BF2 toch niet op zijn max. spelen ivm videokaart. En de rest van de games die je opnoemt trekt de 7600GS makelijk.

En anders een 7300GT net een stapje beter dan de 7300le.

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-01 23:12
Euh dit systeem heeft ook moeite met UT04 xD

Als je geld bespaard op de monitor door een Dinoflat CRT te nemen van Samsung(zijn de beste CRT schermen) scheelt je 40 euro die je in een betere 3dkaart kan steken zodat je nog een beetje games kunt spelen. Ook heb ik bezuinigd op de kast maar de PSU kan dit systeem en verdere upgrades met gemak trekken maar het bespaard weer wat extra geld waardoor je een moederbord kan nemen van betere kwaliteit en sneller ddr wat bij AMD zeker veel verschil uitmaakt.

Afbeeldingslocatie: http://img444.imageshack.us/img444/8430/12lf9.jpg

Als je de complete 550 euro besteed kan je zelfs een HIS 1650XT (sneller dan een 7600gt) aanschaffen waarmee je BF2142 op high kan spelen.

Specs

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

De timming maken weinig verschil zins de K8, je kan beter gewoon geheugen halen en al je geld bij de videokaart leggen heb je veel meer aan.(krijg je meer fps dan strakke timmings)

Voor gamen is de videokaart meestal het belangrijkste, en de cpu die je heb gekozen kan dat allemaal goed aan dus de neem de snelste videokaart die je kan betalen en 1GB geheugen is voldoende.(je videokaart zal je meestal toch tegen houden om meer geheugen te gebruiken)

En je kan altijd nog geheugen bij prikken, maar je videokaart kan je niet ff wat sneller maken. ;)

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-01 19:24

aex351

I am the one

Voor 400-550 krijg je er geen goede videokaart in. Je kan je vriend beter adviseren door te sparen naar de 800 á 900 euro. Voor dat geld koop je kwalitatief gezien een betere pc wat langer mee gaat. Nu investeert je vriend in erg verouderde hardware wat uiteindelijk zal betekenen dat er niets tot weinig aan te upgraden valt.
n0valyfe schreef op woensdag 04 april 2007 @ 17:11:
..... ik weet eigenlijk niet zoveel van low en midrange hardware. Wel van high-end hardware ;) Daar is het gemaklijker om goed van slecht te odnerscheiden due to de kleine keuze,...
Hoe kan je high end van low/mid end onderscheiden als je er niet zoveel van weet ?

< dit stukje webruimte is te huur >

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

aex351 schreef op donderdag 05 april 2007 @ 01:04:
Voor 400-550 krijg je er geen goede videokaart in. Je kan je vriend beter adviseren door te sparen naar de 800 á 900 euro. Voor dat geld koop je kwalitatief gezien een betere pc wat langer mee gaat. Nu investeert je vriend in erg verouderde hardware wat uiteindelijk zal betekenen dat er niets tot weinig aan te upgraden valt.
Ben ik niet helemaal met je eens, de am2 is gewoon de komende jaren upgradebaar en pci-e en ddr2 zie ik ook niet zo snel uitverkocht raken. Je kan dus gemakelijk upgrade de komen de jaren. (lees2 a 3 jaar)

En hij heeft ook helemaal geen dikke game pc, bf2 is het zwaarste wat hij moet draaien dat kan een 7600GT of X1650pro echt wel goed en een 7600GS kan het ook. Heb je echt geen G80 voor nodig. ;)

Ik denk dat die vriend het ook niet echt breed heeft, en misschien wel een half jaar moet sparen voor die ander 400 euro(misschien ook niet). Dus lekker kopen en BF2 en UT2004 gaan spelen draait gewoon lekker op dat systeem. ;)

Edit/
Dan heb ik het over soort geliijk systeem als dat van Solid_Aapie.

[ Voor 3% gewijzigd door mad_max234 op 05-04-2007 20:50 ]

• n0valyfe
Wel... Het ironische is dat hij het net wel heel breed heeft. Het probleem is dat hij verstandig met geld omgaat ;)

Zou ik misschien ook eens moeten doen. Maar ik agrea ook om nog even door te sparen naar Max. 700 euro. maar dat is zijn keuze en ik heb hem nog niet helemaal kunnen overtuigen, komt vooral door het feit dat de PS3 nu net uit is en dat hij wat twijfelt.

Mara hij hefet gwn een nieuwe PC nodig waar hij op kan gamen, hij is geen zware gamer maar soms krijgt hij eens game aanvallen dat hij gewoon MOET gamen, en dan zal het niet BF 2142 zijn maar Counterstrike Source en Unreal etc... Volgens mij doet een 7600 het echt wel of de 1600 die eerder gepost is.

Echt bedankt voor alle berichten ;)

Edit:

Bestaat er echt geen flatscreen van 100 tot 130 euro? Want hij zou graag besparen op het scherm maar hij wilt absoluut een flatscreen.

Hier zit ik momenteel nog wat vast en nog steeds aan het zoeken. Ik zou graag alles gewoon bij azerty.nl halen maar het scherm kan je alltijd apart kopen dus dat is opzich gene probleem. Misschien nadien het scherm.

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-01 19:24

aex351

I am the one

mad_max234 schreef op donderdag 05 april 2007 @ 20:48:
[...]

Ben ik niet helemaal met je eens, de am2 is gewoon de komende jaren upgradebaar en pci-e en ddr2 zie ik ook niet zo snel uitverkocht raken. Je kan dus gemakelijk upgrade de komen de jaren. (lees2 a 3 jaar)

knip
AM2 is een afgeschreven socket. AM3 komt er alweer aan. Ik ben het overigens wel eens met dat hij het systeem maar gewoon moet kopen indien hij niet meer erbij wilt of kan leggen. Wel realitisch blijven natuurlijk.
Bestaat er echt geen flatscreen van 100 tot 130 euro? Want hij zou graag besparen op het scherm maar hij wilt absoluut een flatscreen.
Zal er vast een bestaan maar of je daar ook fatsoenlijk op kan werken en gamen is een tweede. Je vriend zal zijn "eisen" pakket omlaag moeten stellen.

[ Voor 21% gewijzigd door aex351 op 05-04-2007 21:16 ]

< dit stukje webruimte is te huur >

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-01 23:03
Of zijn budget naar boven moeten schroeven.

Zoals hierboven al aangegeven wordt heb je zeker wel een euro of 100 - 200 meer nodig 'helaas' voor een goed systeem.

Verder zit er geen OS bij, ik weet niet of die vriend een origineel exemplaar wilt hebben voor Windows Update of dat hij liever een geleend exemplaar gebruikt...

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

aex351 schreef op donderdag 05 april 2007 @ 21:13:
[...]

AM2 is een afgeschreven socket. AM3 komt er alweer aan. Ik ben het overigens wel eens met dat hij het systeem maar gewoon moet kopen indien hij niet meer erbij wilt of kan leggen. Wel realitisch blijven natuurlijk.
De k10 komt pas eide van het jaar en deze kan gewoon nog op een AM2 mamaplankje. ;) En die cpu's zijn echt nog wel ff tekoop.

Verwijderd

Waarom een dualcore CPU? In zo'n budget zou ik echt wel voor een singlecore gaan; is goedkoper en vaak hoger geklokt (kijk bijvoorbeeld naar de AMD 3500/3800+).

Verwijderd

Hallo,

Vraagje. Waar haal je die pc's vandaan voor 500 euro. Ik moet er eigenlijk eentje regelen voor mijn buren voor max. 400 euro. Maar dan wel alleen de systeemkast. Dus geen TFT enzo. Zie dat jullie dit al aan het uitzoeken zijn geweest, maar kan niet echt een goeie/betrouwbare site vinden waar ik dit kan.

Misschien dat een van jullie me kan helpen.

Ze kopen de computer omdat de kinderen hem nodig hebben voor school en natuurlijk graag wat spelletjes willen spelen. Software enzo hoeft er ook allemaal niet bij te zitten.

Bedankt alvast.

Groeten,
Migwel

• Dennist4
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09-2025
Verwijderd schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 13:09:
Hallo,

Vraagje. Waar haal je die pc's vandaan voor 500 euro. Ik moet er eigenlijk eentje regelen voor mijn buren voor max. 400 euro. Maar dan wel alleen de systeemkast. Dus geen TFT enzo. Zie dat jullie dit al aan het uitzoeken zijn geweest, maar kan niet echt een goeie/betrouwbare site vinden waar ik dit kan.

Misschien dat een van jullie me kan helpen.

Ze kopen de computer omdat de kinderen hem nodig hebben voor school en natuurlijk graag wat spelletjes willen spelen. Software enzo hoeft er ook allemaal niet bij te zitten.

Bedankt alvast.

Groeten,
Migwel
Kijk in de Pricewatch of bij de bekendere webshops (Alternate, Azerty, Salland).

Groeten hoeft niet op Tweakers

@hieronder:
Alternate heeft ook een PC Builder. Als je nog een onderdeel mist voor een werkende PC geeft hij aan welk onderdeel.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennist4 op 04-05-2007 21:47 ]

Laptop (Asus F3U) Allround Pc'tje

Verwijderd

Zal eens op de sites kijken. Heb wel wat verstand van computers, maar niet heel veel. Dus om hem onderdeel voor onderdeel te kopen is niet wat. Handigst is een voorbeeld pc, die ik dan kan aanpassen en upgraden.

Bedankt in ieder geval.

Gr. Migwel
Pagina: 1