SQL probleem - Hoe op te lossen

Pagina: 1
Acties:

• SideShow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-10 17:25

SideShow

Administrator

Topicstarter
Hallo

Ik ben op zoek hoe ik het volgende probleem het beste doe. Hoe giet ik met een sql commando tabel1 in de vorm van tabel2 ?

Tabel1: (bron)
IDCategorieKarakteristieken
1catAcharac1
1catAcharac2
1catAcharac3
2catB
2catB
...

Tabel2: (gewenste resultaat)
IDCategorieKarakteristiek1Karakteristiek2Karakteristiek3
1catAcharac1charac2charac3
2
3

SQL server 2000

[ Voor 3% gewijzigd door SideShow op 04-04-2007 15:33 . Reden: vouten ]

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Check: PIVOT table (cubes) in books online. Op een andere manier is het volgens mij niet mogelijk. (lijkt me ook een probleem voor de viewer van de data, niet voor de database)

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

• SideShow

SideShow

Administrator

Topicstarter
Dat is het inderdaad ... m.a.w. dit dient voor rapportering .. de eigenlijke database kom ik niet aan.
Ik ga eens kijken met pivot. tnx

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:54
SQL scriptje maken waar je tabel1 overloopt, gesorteert op Categorie, en zolang Categorie hetzelfde is, ga je de karakterstiek in het juiste veld gaan zetten. (UPDATE tabel2 set ... where category= current categorie.
Als de categorie veranderd, een record in tabel2 gaan inserten.

Maareh.... Waarom wil je dit doen ? Dit 'stinkt' nl (en nog geen klein beetje). Waarom wil je die gegevens gaan denormalizeren ? Wil je echt een 2de tabel met daarin dezelfde gegevens op een gedenormaliseerde manier , en wat wil je daar mee doen ?
Je gaat met toch niet vertellen dat je dit wil doen, omdat je die gegevens op die manier (categorieën met daarnaast de karakteristieken) wilt gaan presenteren ?

Trouwens, wat ga je dan doen als je een extra karakterstiek (een 4de bv) wilt gaan toevoegen aan een bepaalde categorie ?

https://fgheysels.github.io/

• SideShow

SideShow

Administrator

Topicstarter
Mja, het lijkt me ook niet echt helemaal duidelijk/efficient .. ik zit hier te zweten op de rapportering van een voedingsbedrijf en een vervelende ERP database :/ Is wat anders dan de voorbeeldjes die ik zag op school :s