[XP] Installatie DVD boot niet als de ISO te groot (1GB) is.

Pagina: 1
Acties:

• jpiscaer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:32
Ik ben bezig om een unattended installatie te bouwen. Uiteraard gebruik ik WINNT.SIF, CMDLINES.TXT en de $OEM$ distributiemap. Tot zover ondervind ik geen probleem, het 'unattended' gedeelte gaat goed. Ook gebruik ik Sysprep, om zo ongeveer 20 verschillende hardwarevarianten te kunnen installeren vanuit 1 bron.

Het probleem waar ik nu mee zit, is dat ik nu, na verloop van tijd, een erg grote ISO krijg, die niet meer op CD past. Niets aan het handje, ik kan 'm ook op DVD zetten. Dit is ook op zich geen probleem, totdat ik over een bepaalde magische grootte (van de ISO) ga, waardoor de DVD niet meer bootable is...

Als ik een aantal bestanden uit de ISO verwijder, en 'm opnieuw (op diezelfde DVD-RW) brand, werkt het wel weer. Ga ik boven die grens van (ongeveer) 1GB, kan ik niet meer booten van de DVD.

Normaal gesproken krijg je direct bij het booten van CD/DVD de melding 'Press any key to boot from CD', maar bij de foutieve DVD-RW, krijg ik die melding niet, slechts een knipperende cursor.

Aangezien de ISO zelf (dus ook als 'ie groter is dan 1GB), perfect boot binnen een VMware Workstation VM, lijkt het probleem in de hardware, danwel de DVD-RW te zitten.

Hardware zelf heb ik uit proberen te sluiten door 14 verschillende PC's en laptops (met het nieuwste BIOS e.d.) te gebruiken, waarbij ik ook verschillende DVD-RW's heb gebrand. OVerigens zijn deze DVD-RW's wel allemaal van hetzelfde merk/type.

Nu verdenk ik dus ofwel de DVD-RW, ofwel de Microsoft CDFS bootloader. Jammer genoeg is het erg moeilijk Googlen op dit probleem, ik krijg vooral howto's te zien over het maken van een multi-boot DVD...

Ik hoop dat iemand dit probleem herkent, danwel weet hoe eromheen te werken is. Wellicht is 't handig, dat jullie de verschillende methodes om een bootable DVD ISO te maken, kunnen vermelden, wellicht werkt het op die manieren wel...

EDIT:
Ik bedenk me net, dat ik de ISO's als 'Disc-At-Once' en 'Finalize' brand onder de nieuwste Nero Burning ROM...

EDIT:
Ik ben nu andere typen DVD-media aan het proberen, DVD-R(W), DVD+R(W), ook van verschillende merken, zodat ik wellicht ook de gebruikte media kan uitsluiten..

[ Voor 7% gewijzigd door jpiscaer op 04-04-2007 16:28 ]

• jpiscaer
Ik denk dat het wel werkt met DVD+RW, niet met DVD-RW... Ik ga morgen verder testen, maar tot nu toe heb ik consequente resultaten...

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Of je nou DVD-RW of DVD+RW gebruikt zou niet uit moeten maken.
Staat je booktype wel goed? Probeer het anders eens met een gewoon DVD-R of DVD+R schijfje i.p.v. een RW, wellicht zit daar nog verschil in (zou niet moeten mogen, maar toch)...

• jpiscaer
Brede P schreef op woensdag 04 april 2007 @ 21:23:
Of je nou DVD-RW of DVD+RW gebruikt zou niet uit moeten maken.
Staat je booktype wel goed? Probeer het anders eens met een gewoon DVD-R of DVD+R schijfje i.p.v. een RW, wellicht zit daar nog verschil in (zou niet moeten mogen, maar toch)...
Ik heb nu al 10 DVD-RW's gehad, en 7 DVD+RW's, en de - doet het consequent niet, de + wel. Booktype staat neem ik aan goed, die wordt door Nero herkend. Daar zal ik morgen meer over kunnen vertellen, dan kan ik er op letten tijdens het branden van de DVD's.

Zoals eerder verteld, de DVD-RW's doen het wel als ze kleiner zijn dan (grofweg) 1GB. Zit er in een van de booktypes een limiet van 1GB, of zit er ergens anders in het 'proces' een beperking?

Verwijderd

het hele - of + gebeuren gaat over de manier hoe een dvd wordt gebrand. het resultaat is altijd het zelfde: een dvd-rom.

ik weet dat er inderdaad een bios beperking is van 1GB maar dat zou op nieuwere bios geen probleem meer mogen zijn. mijn ervaring is dat RW's moeilijker leesbaar zijn en meer lees fouten hebben.

wat je als alternatief kunt doen is een DOS bootfloppy maken. daar de dvd mee starten en dan in de autoexec.bat het setup starten. niet vergeten smartdrv en cdrom.sys te laden natuurlijk zodat je de hele dvd kunt gebruiken. je omzeilt dan elke bios beperking en het werkt zelfs op oude computers.

ik geloof dat nero ergens een optie heeft om een bootsector te branden van een floppy dus dan kun je eerst een floppy voorbereiden en dan brandt nero die floppy als bootloader van je dvd.

• jpiscaer
Booten van floppy is jammer genoeg geen optie, als ik een dergelijke mogelijkheid had, was ik wel met een externe (USB) harddisc en BartPE (met de Ramdrive van Windows 2003) aan de gang gegaan, om zo de installatie van XP te starten. Ook het gebruik van meerdere CD-ISO's is niet mogelijk.

Ik zit dus echt 'vast' aan het gebruik van een enkele bootable DVD. En zoals ik al eerder heb gezegd, het lijkt tot nu toe goed te gaan met elke DVD+RW.
Pagina: 1