waterkoeling icm nieuwe moederborden

Pagina: 1
Acties:

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-05 20:29

M2M

medicijnman

Topicstarter
Momenteel heb ik een waterkoeling in mijn pc zitten, deze koelt momenteel nog mijn pentium 4 verwarming. Deze waterkoeling is compatable met een LGA socket (LGA 775?) dus upgraden kan met behoud van mijn koeling (yay!)

ik heb echter gezien dat er op moderne moederborden aardig wat koperen leidingen liggen die de northbridge en southbridge van een verkoelend luchtstroompje voorzien

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/1175603500.jpg

zoals de foto hierboven...

als ik dan een waterkoeling op mijn processor zet, dan worden de northbridge en de southbridge niet meer gekoeld door de luchtstroom die normaal van de processor afkomt. Kan dit kwaad, en zo ja, is er een mogelijkheid om dit op te lossen?

-_-

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als je een moederbord met Intel chipset koopt heb je niet zo'n ingewikkelde koelingconstructies nodig. De nVidia chipsets worden namelijk een stuk heter terwijl op de meeste Intel chipsets een simpel koelblokje zit.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Je mist inderdaad de airflow van de CPU koeler. Dus je moet sowieso zorgen dat een fan een briesje blaast over die onderdelen. Als je dat doet kan het verder geen kwaad.

@hierboven:
Waarom zetten ze dan tegenwoordig op alle Intel chipsets ook zo'n heatpipe construcite? Zal voor een deel wel onzin zijn maar wat moet je er dan mee? Er af halen?

[ Voor 34% gewijzigd door fsfikke op 04-04-2007 14:42 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Admiral Freebee
  • Niet online
Omdat het er chiquer uitziet zeker? En misschien ook nog omdat zo het stroomcircuit van de processor meegekoeld wordt. Feit blijft wel dat nVidia chipsets meer verbruiken en dus warmer worden dan Intel chipsets.

Er zijn in ieder geval genoeg moederborden met Intel chipset die een gewoon koelblokje hebben in plaats van zo'n heatpipe constructie.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Admiral Freebee schreef op woensdag 04 april 2007 @ 14:50:
Omdat het er chiquer uitziet zeker? En misschien ook nog omdat zo het stroomcircuit van de processor meegekoeld wordt. Feit blijft wel dat nVidia chipsets meer verbruiken en dus warmer worden dan Intel chipsets.
Ok, maar dat heeft dan weer weinig te maken met de vraag van de TS.
Tegenwoordig zitten op de meeste high-end mobo's die heat-pipe dingen, of het nou nodig is of niet. Zolang je daar een windje over laat blazen door een fan worden die dingen goed gekoeld.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• M2M

M2M

medicijnman

Topicstarter
oké weet ik voldoende,

momenteel heb ik ook een extra fan op de northbridge staan blazen, deze is momenteel boven op de videokaart geplakt (hele vage constructie). Mijn pc viel eerst nog wel eens uit, en na een temperatuur meting zat de northbridge rond de 80 graden. tja zonder airflow wordt het niets. maar dit betreft natuurlijk wel een oude P4P800 van asus

iig hartelijk bedankt voor de info

-_-

• Admiral Freebee
  • Niet online
fsfikke schreef op woensdag 04 april 2007 @ 15:02:
[...]
Ok, maar dat heeft dan weer weinig te maken met de vraag van de TS.
Tegenwoordig zitten op de meeste high-end mobo's die heat-pipe dingen, of het nou nodig is of niet. Zolang je daar een windje over laat blazen door een fan worden die dingen goed gekoeld.
Het lijkt me toch wel relevant voor de TS. Als de chipset minder verbruikt is er ook minder airflow nodig om hem koel te houden. In dat geval is een 120mm ventilator vanachter in de kast misschien al voldoende.

Een systeem met heatpipes kan problematisch zijn aangezien de voltage regulators de temperatuur van de northbridge kunnen laten stijgen. Ik zou de TS dus aanraden gewoon te gaan voor een moederbord op basis van de Intel chipset zonder het hele heatpipe gebeuren.

• M2M

M2M

medicijnman

Topicstarter
nou ja, als het wel noodzakelijk blijkt te zijn om die heatpipes goed te koelen, dan is het misschien net zo verstandig om een luchtkoeling te gebruiken ipv een waterkoeling. Northbridge waterblokken zijn er wel, maar zo ik hier hoor moet er meer gekoeld worden met een actieve airflow dan alleen de chipset.

daarnaast vind ik het natuurlijk wel belachelijk om een stille pc te maken dmv een waterkoeling, om zo er achter te komen dat er nog steeds een relatief grote airflow nodig is om de boel koel te houden. (en ja met de waterkoeling is het verschil in geluid toch duidelijk hoorbaar.

@ offtopic: nu nog iets doen aan die portable HD die resoneert met de kabelgoot onder mijn bureau

-_-

Pagina: 1