Toon posts:

Scaling problemen met PS3 op LG32LE2R via HDMI

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg me af of ik de enige ben, maar ik heb een scaling probleem met mijn PS3 aangesloten op een LG32LE2R. Ik ben er toevallig achter gekomen omdat ik bij een collega op bezoek was en tot mijn grote verbazing meer beeld had dan bij mijn set. Wat er dus aan de had is, is dat ik beeld mis aan alle kanten, 50 pixels naar links en rechts en 15 omhoog en omlaag, zie de afbeeldingen:

Normaal:
Afbeeldingslocatie: http://bp2.blogger.com/_9-PJBSPU4f0/RhOQVhYnSxI/AAAAAAAAABM/Q5hxjWfEYUk/s1600/Normaal.jpg

50 pixel naar links en 15 omhoog:
Afbeeldingslocatie: http://bp1.blogger.com/_9-PJBSPU4f0/RhOQWRYnSzI/AAAAAAAAABc/v84rvqyfel4/s1600/50%2Bnaar%2Brechts%2Ben%2B15%2Bomhoog.jpg

In eerste instantie valt dit probleem helemaal niet op aangezien bij de spellen die ik heb alle info nog binnen het beeld valt. Ik zeg nog, want ik ben bang dat er in de toekomst spellen komen die meer beeld gaan gebruiken en to make things worse, je mist stukjes ondertiteling bij films :(
Nu heb ik inmiddels contact gehad met sony hierover, zij kenden het probleem niet, maar verzochten het apparaat maar op de sturen. Ik heb echter de PS3 van een vriend op mijn tv getest en daar was hetzelfde euvel, dus opsturen heeft geen zin. Ik heb contact gehad met LG en kennen het probleem niet maar zijn wel heel geinteresseerd. Er komt dus een monteur bij mij kijken of er een oplossing voorhanden is.

Ik heb dit bericht geplaatst met de vraag of hier misschien iemand een idee heeft hoe dit opgelost kan worden. De meest voor de hand liggende dingen heb ik al geprobeerd, als formaat veranderen en ik heb geen optie om het beeld te rekken of te krimpen.
Ten tweede vraag ik me af of meer mensen hier last van hebben. Dit probleem valt in eerste instantie niet op namelijk.
Ten derde vraag ik me af of het aan mijn HDMI kabel zou kunnen liggen????

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Is er geen zoom optie oid op je TV?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Topicstarter
Nee, geen zoom ik kan alleen maar 'scrollen' zoals op de screens. Dat is echt een gemis anders was er geen probleem geweest. Ik snap ook niet waarom die functie er niet op zit...

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:20

Kluus

Gang is alles

Ik denk dat ik dat probleem ook wel eens zou kunnen hebben op mijn LG 26LC2R. Als ik namelijk Yellow Dog Linux in full screen mode zet valt er ook wat beeld weg! Ik ga dit thuis even verder uitzoeken. Wat gebeurt er als je je scherm op een andere display mode zet (je hebt een aantal modes dacht ik zoals breedbeeld, 16:9, 4:3 etc....)? Edit: Ik zie net dat je dit laatste al geprobeert hebt.....

Ik ga dit thuis ook ff verder checken.

[ Voor 14% gewijzigd door Kluus op 04-04-2007 16:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kijk dan ben ik niet de enige als dat zo is. Inderdaad als ik browse met de PS3 in full screen valt er ook beeld weg! Als je in HDMI mode zit kan je alleen switchen tussen 16:9 en 4:3 en bij 4:3 valt er evenveel weg. Het zit als het ware verborgen achter de zwarte balken dan. Als je ook het probleem hebt, tjabske, dan contact opnemen met LG. Hoe meer klachten, hoe serieuzer ze het nemen!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:54
Goed dat ik dit lees, want ik vermoed dat ik hetzelfde probleem heb.
Het viel me eerst op met Tekken DR. Bovenaan zie je een gegeven moment een tekstje 'Free Play'. Wel de bovenkant valt al van het scherm. Ik vond dat al verdacht want echt mooi is het niet. Ook in andere beelden viel het mij op dat sommige icoontjes wel heel erg in het hoekje gedrukt waren alsof de layout verkeerd is. Ik vermoed dus dat ook daar aan de vier kanten stukken van het beeld wegvallen.
Ik heb er wel nog niet op gelet of het bij andere games en eventueel bij BluRays ook het geval is.
Mijn PS3 is ingesteld op 1080i, en heb een Samsung LE32R41 (res: 1366x768). Ik denk dus niet dat het aan de LG ligt maar wel aan de PS3.

PS: ik ga vanavond eens kijken of ik hetzelfde voor heb met GT:HD.
Ik vraag het me af of het zelfs niet gewoon aan de games ligt. Het zou immers kunnen dat het beeld van de games te groot gerenderd worden en dan geclipt worden vooraleer ze in 1080i of 720p uitgestuurd wordt. Dit zou echter wel ongelooflijk idioot zijn. Als je 1080i kiest, dan verwacht je toch dat het game gerenderd wordt in 1920x1080 en niet in 2000x1150 (om maar iets te zeggen). Dat is echt de enige verklaring, want HDMI is volledig digitaal, dus de TV krijgt echt gewoon 1920x1080 beeldjes die hij domweg toont. Het is niet zoals bij CRT dat timing en sync-signalen belangrijk zijn om het beeld juist te positioneren.

PPS: ondertussen wat verder gegoogled en blijkbaar zijn er dus veel LCD-TVs die zelfs op het beeld van een HDMI-ingang overscan hebben, wat dus wil zeggen dat de randen wegvallen. Dit is zelfs het geval bij sommige FullHD schermen wat daar dan betekent dat zelfs een 1080p beeld NIET netjes pixel-per-pixel mapt op het 1920x1080 scherm (en er dus daadwerkelijk weer gescaled wordt). Toch echt wel te idioot voor woorden 8)7 .

[ Voor 76% gewijzigd door Twixie op 04-04-2007 17:56 ]

Verwijderd

Ik heb zelf mijn LCD tv nog niet binnen, dus speel nog even op een Sharp Breedbeeld tv-tje. Mij viel het op dat er van de PS3 browser een deel wegviel. Heb dit ook niet kunnen fixen met andere beeld formaten.

Dit probleem was bij mijn neef ook aanwezig op een Samsung LCD 32inch. Met de HDMI kabel werd dit opgelost.

• Twixie
Enige oplossing is typisch via de service menu's waar je de overscan kunt verminderen of helemaal wegnemen. Probleem is dat die overscan wel nodig is bij analoge beelden van bvb gewone tv-kanalen omdat daar typisch wel beeldstoringen in de randen zitten. Da's de reden waarom er in de eerste plaats overscan toegepast wordt.
Ik vind het dus alleen wel absurd dat beeld via de HDMI ook overscanned getoond wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga morgen toch nog maar eens even met de helpdesk van sony bellen. Ze kennen daar mijn probleem en kan nu aangeven dat ik niet de enige ben. Zoals ik al had gemeld het valt niet op maar is wel annoying en ik denk als iedere LG en samsung er last van hebben dat er duizenden mensen dit probleem hebben en dat lijkt me meer iets voor sony dan voor de tv fabricanten. Als ik nieuws heb dan post ik het hier wel.

Hoe kan je in het service menu de scaling veranderen dan? Ik weet hoe ik in het service menu moet komen maar verder is het abracadabra daarzo. :?

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Hebben jullie al meerdere apparaten via HDMI op de TV aangesloten?

PSN: Shiver23

Verwijderd

Topicstarter
Shiver23 schreef op woensdag 04 april 2007 @ 22:26:
Hebben jullie al meerdere apparaten via HDMI op de TV aangesloten?
Nee ik in ieder geval niet. Ik heb maar 1 HDMI apparaat, wel een mooie :9~

Ik heb in het service menu de overscale op 1% gezet maar heeft geen invloed op het HDMI signaal bij mij dus da's ook niet de oplossing. We wachten af....

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik heb ook maar 1 HDMI aparaat. Ik zie nu pas je plaatjes trouwens toxikon (gisteren kreeg ik ze niet te zien ofzo). Is goed dat ik wat vergelijk materiaal heb want dan ga ik vanavond ook eens met GT:HD kijken.

Als ik inderdaad hetzelfde heb, zoals ik vermoed, bel ik ook meteen naar Sony. Zoals je zegt; hoe meer klachten des te hoger de prioriteit daar! Zo niet post ik dat hier natuurlijk ff...

• Willy-Jan Prijs
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-11 22:19
Ik had dat ook op mijn Samsung LE40F71B dat de browser buiten beeld viel.
Dit is overscan om "rotzooi" buiten beeld te houden. Bij Samsung hadden ze hier een firmware update voor maar weet niet hoe LG dit afhandeld.

• Twixie
Dit is overscan om "rotzooi" buiten beeld te houden. Bij Samsung hadden ze hier een firmware update voor maar weet niet hoe LG dit afhandeld.
Het rare is dat ik met de browser niet de indruk heb dat ik iets verlies. Ik kan mooi de address bar zien en linksboven het www-icoontje. Tenzij het natuurlijk zou zijn dat hierrond normaal nog een breed kader o.i.d. staat.
Misschien kan jij eens voor een paar non-overscan foto's zorgen ? Bvb van GT:HD, Tekken en de browser ?

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Willy-Jan Prijs schreef op donderdag 05 april 2007 @ 13:43:
Hoe installeer je een firmware update op je tv dan?

• Willy-Jan Prijs
Twixie schreef op donderdag 05 april 2007 @ 14:37:
[...]

Het rare is dat ik met de browser niet de indruk heb dat ik iets verlies. Ik kan mooi de address bar zien en linksboven het www-icoontje. Tenzij het natuurlijk zou zijn dat hierrond normaal nog een breed kader o.i.d. staat.
Misschien kan jij eens voor een paar non-overscan foto's zorgen ? Bvb van GT:HD, Tekken en de browser ?
Zal morgen eens het verschil laten zien dmv foto's (legt camera vast op de oplader)

• Willy-Jan Prijs
TjaBske schreef op donderdag 05 april 2007 @ 23:03:
[...]
Hoe installeer je een firmware update op je tv dan?
Ligt aan de televisie. Bij Samsung kan je een monteur laten komen en afhankelijk wat er gedaan moet worden word er bepaald of dit onder garantie valt ja of te nee. Samsung monteuren hebben daar een speciale kabel voor welke in de service poort gaat van de tv. Hoe dit bv bij een LG televisie gaat durf ik niet te zeggen. Misschien kan dit via USb als dat erop zit oid. Kijk eens in de audio/hifi topic daar staat ook veel hierover.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Willy-Jan Prijs schreef op donderdag 05 april 2007 @ 23:56:
[...]

Ligt aan de televisie. Bij Samsung kan je een monteur laten komen en afhankelijk wat er gedaan moet worden word er bepaald of dit onder garantie valt ja of te nee. Samsung monteuren hebben daar een speciale kabel voor welke in de service poort gaat van de tv. Hoe dit bv bij een LG televisie gaat durf ik niet te zeggen. Misschien kan dit via USb als dat erop zit oid. Kijk eens in de audio/hifi topic daar staat ook veel hierover.
Ik heb wat gezocht en bij LG werkt dat ook zoiets inderdaad. Ik zal morgen eens bellen of een firmware update dit op zou moeten lossen. Wellicht kunnen ze deze bij de winkel waar ik hem heb gekocht (die hebben ook monteurs) dan ook flashen.

Heb net ook nog wat in het service menu gekeken, maar niets mee op geschoten. Weet iemand trouwens wat onder blkdetector de opties blkline min- en max inhouden. Deze krijg ik namelijk niet meer terug op 0 }:O .

Ter vergelijking, mijn browser is zo:

Afbeeldingslocatie: http://img186.imageshack.us/img186/3363/hpim1013kv0.jpg

Beetje een onscherpe foto maar het is duidelijk te zien dat de browser niet geheel in beeld is.

[ Voor 24% gewijzigd door Kluus op 06-04-2007 00:18 ]

• Willy-Jan Prijs
hier de foto's zoals beloofd net nog ff snel genomen (let op Samsung LE40F71B) dit is dus alleen om overscan te laten zien.

XMB met overscan
XMB zonder overscan
Kijk bijvoorbeeld naar het memory card icoontje bovenin met overscan valt deze half weg.

GTHD 2.0 met overscan
GTHD 2.0 zonder overscan
Kijk rechtsbovenin naar de X knop om het verschil te kunnen zien.

Tweakers.net zonder overscan
Tweakers.net met overscan
Zegt genoeg lijkt me. (heb wel bij bestand resolutie deze niet op standaard resolutie staan maar op max vandaar ook het grote verschil).

foto die ik zomaar nam als test :P
Hier nog een frame uit een bluray film met een raket die door de lucht vliegt

[ Voor 17% gewijzigd door Willy-Jan Prijs op 06-04-2007 01:53 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Zojuist LG service desk gebeld, en zij zetten de vraag uit bij de technische dienst... Wachten... :(

Toxikon, is die monteur al bij jou langs geweest?

Verwijderd

Topicstarter
TjaBske schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 10:07:
Zojuist LG service desk gebeld, en zij zetten de vraag uit bij de technische dienst... Wachten... :(

Toxikon, is die monteur al bij jou langs geweest?
Aanstaande woensdag tjabske. Dan weten we pas meer. Ik verwacht dat dit probleem inderdaad toch wel met een firmware update opgelost zou moeten worden, gloeiende gloeiende.

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem met mijn LG 42PX2RVA plasma scherm. Het lijkt dus een algemeen LG probleem te zijn.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Verwijderd schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 19:59:
Ik heb hetzelfde probleem met mijn LG 42PX2RVA plasma scherm. Het lijkt dus een algemeen LG probleem te zijn.
Ik begin wel benieuwd te worden of dit alleen voor de LG - PS3 Combi geldt, of dat dit probleem met andere HDMI aparaten ook speelt. Is er iemand die nog een HDMI aparaat heeft?

Ik ben benieuwd toxikon. Die man van playstion support heeft mij in ieder geval verzekerd dat het goed gaat komen... Is het niet van LG uit, dan maken zij zich er wel hard voor, dus kwestie van afwachten.

• Willy-Jan Prijs
TjaBske schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 20:27:
[...]

Ik begin wel benieuwd te worden of dit alleen voor de LG - PS3 Combi geldt, of dat dit probleem met andere HDMI aparaten ook speelt. Is er iemand die nog een HDMI aparaat heeft?

Ik ben benieuwd toxikon. Die man van playstion support heeft mij in ieder geval verzekerd dat het goed gaat komen... Is het niet van LG uit, dan maken zij zich er wel hard voor, dus kwestie van afwachten.
Ja als je een 1080p scherm hebt en default overscan en geen 1:1 pixelmapping is niet zo leuk. De makers van tv's doen dit om rotzooi buiten beeld te houden als de makers van een programma iets niet goed schalen oid. Liever zie ik dan een optie om overscan wel of niet te passen ipv default aan/uit. Na de firmware update van Samsung zit deze optie er dan ook in genaamd Just-Scan zoals je op mij plaatjes ziet kan ik dat uit- en inschakelen.

• Dutchzilla
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-10 19:52
ik heb ook een lg televisie en mijn ps3 via hdmi en ik heb nergens last van
resolutie staat op 1080i alles staat goed in beeld niks valt weg enzo

You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before

• Twixie
Ik heb nu zelf met mijn Samsung eens gekeken naar GT:HD en bij mij is er toch nauwelijks overscan merkbaar. Er is nog vrij veel beeld links van het track-overzicht en rechts van de rondetijden.
Ik vraag me af of het van de TS niet eerder een probleem is met de auto-wide instellingen van de TV. Er valt m.i. toch wel echt veel te veel weg van het beeld.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Verwijderd schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 17:09:
[...]

Aanstaande woensdag tjabske. Dan weten we pas meer. Ik verwacht dat dit probleem inderdaad toch wel met een firmware update opgelost zou moeten worden, gloeiende gloeiende.
Hoe laat zou ie komen? :9 Ik hoop dat ie het zo ter plaatse gefixt krijgt...

Verwijderd

Topicstarter
TjaBske schreef op woensdag 11 april 2007 @ 14:13:
[...]

Hoe laat zou ie komen? :9 Ik hoop dat ie het zo ter plaatse gefixt krijgt...
Wel, ze zijn langs geweest, met z'n tweeen. Dan denk je, die kerels gaan het wel even oplossen, maar nee hoor. :'( Ze hebben foto's gemaakt van het probleem (die had ik al gemaakt en naar LG gestuurd), ze hebben een HDMI dvd speler erop aangesloten en verrassing hetzelfde probleem trad op. Ze hebben wat dingen geprobeerd die ik zelf al geprobeerd had. Overscan in service menu e.d. maar dat had toen al geen baat dus nu ook niet. Om een lang verhaal kort te maken, het is in behandeling..... 8)7 Als ze een oplossing hebben zouden ze weer kontact opnemen.

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Heeft nooit iemand een HDMI-apparaat aangesloten op zo'n TV?
Heel vreemd. Of het is nooit iemand opgevallen. Gevalletje ontwerpfout?

Vind je jezelf niet heel cool dat jij de persoon bent die dit probleem heeft ontdekt? :D
Ik zou een bonus vragen van LG.

PSN: Shiver23

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2007 @ 16:20:
[...]

Wel, ze zijn langs geweest, met z'n tweeen. Dan denk je, die kerels gaan het wel even oplossen, maar nee hoor. :'( Ze hebben foto's gemaakt van het probleem (die had ik al gemaakt en naar LG gestuurd), ze hebben een HDMI dvd speler erop aangesloten en verrassing hetzelfde probleem trad op. Ze hebben wat dingen geprobeerd die ik zelf al geprobeerd had. Overscan in service menu e.d. maar dat had toen al geen baat dus nu ook niet. Om een lang verhaal kort te maken, het is in behandeling..... 8)7 Als ze een oplossing hebben zouden ze weer kontact opnemen.
Dit is wel heel balen... Ik zal ze morgen ook nog eens bellen om nogmaals te laten merken dat er meer televisies zijn met hetzelfde probleem. Misschien zet dat nog wat druk achter de ketel.

[ Voor 24% gewijzigd door Kluus op 12-04-2007 12:13 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Net even met de winkel gebelt en ik mag hem komen ruilen! (Wat mij betreft is dit sowieso een goede oplossing omdat ik achteraf toch een 32" tv wou...)...

Heb jij verder al wat gehoord toxikon?

Verwijderd

Topicstarter
TjaBske schreef op donderdag 12 april 2007 @ 12:12:
Net even met de winkel gebelt en ik mag hem komen ruilen! (Wat mij betreft is dit sowieso een goede oplossing omdat ik achteraf toch een 32" tv wou...)...

Heb jij verder al wat gehoord toxikon?
Gloeiende! Mazzelaar!!!! Nee niets meer gehoord natuurlijk! Zal inderdaad eens vragen voor een bonus TV ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben weer gebeld, ze zijn in de fabriek ermee bezig. Ik kreeg een vaag verhaal dat ze een PS3 hadden gekocht, maar er zat alleen maar een HDMI kabel bij en geen composiet. Volgens mij is het andersom, maar goed. Nu hebben ze daar dus een PS3 aangeschaft en gaan ze natuurlijk alleen nog maar gamen en komt er niets meer van terecht!!!! :'(

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 12:38:
Ik ben weer gebeld, ze zijn in de fabriek ermee bezig. Ik kreeg een vaag verhaal dat ze een PS3 hadden gekocht, maar er zat alleen maar een HDMI kabel bij en geen composiet. Volgens mij is het andersom, maar goed. Nu hebben ze daar dus een PS3 aangeschaft en gaan ze natuurlijk alleen nog maar gamen en komt er niets meer van terecht!!!! :'(
Haha nja inderdaad! Maar volgens mij zat er bij mij ook geen composiet bij toch? Anyway, het gaat toch ook om HDMI?

Ik heb nu sinds gisteren een Sony Bravia 32U2000... :)
Pagina: 1