[MCE] s939 moederbord met Raid 5 of 10, PCI-E

Pagina: 1
Acties:

• Mesh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Topicstarter
Ben al tijdje bezig om een MCE systeem samen te stellen.

Volgende spullen heb ik al reeds liggen:
  • MSI K8N Neo2
  • AMD64 3500+ Venice
  • Kingston ValueRam 1024MB
  • Seagate 200Gb 7200
Nu ben ik al tijdje op zoek naar een goedkope manier om een RAID 5 (of 10?) config samen te stellen. Heb gekeken naar losse raid controller, maar de meest betaalbare zoals de Promise FastTrack TX4310 doet alsnog behoorlijk beroep op je CPU en dat voor rond de 120 euro.

Echter na het lezen van de deze review, blijken de onboard Sil 3114 controller geeneens zo slecht te presteren.

Heb dus beetje lopen zoeken naar meerdere moederborden met deze chip of Raid 5 ondersteuning, maar dit viel me vies tegen.

Zover gevonden:Heb voor de A8R nog een review kunnen vinden, maar verder wat betreft de performance op RAID 5 gebied, vrijwel niets.

Mijn vraag is dus, zijn er moederborden, geschikt voor socket 939, met ondersteuning voor RAID 5 die ik over het hoofd heb gezien (hele Asus, Ati, MSI websites lopen afstruinen vandaag)?

En mocht je een van deze moederborden hebben, hoe performen ze?

[ Voor 0% gewijzigd door Mesh op 04-04-2007 13:33 . Reden: tag vergeten af te sluiten... ]

Signature?

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
vergeet niet dat de sil3114 een PCI controller is en geen PCI-E controller..

hoe de RAID 5 performance van een nforce 4 is welke wel PCI-E oid is weet ik niet...

404 Signature not found

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
RAID5 onboard werkt meestal zeer matig omdat er een extra berekening moet worden uitgevoerd. RAID10 werkt meestal wel weer goed omdat dit geen berekeningen veriest.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Verwijderd

Ik heb een DFI Expert, met een Silicon Image 3112 chipje erop, ondersteunt ook RAID5 en 0+1 op 4 poorten. De nForce 4 SLi chip geeft je altijd RAID 0+1.

site

Verwijderd

Ik heb zelf de asus A8R-MVP en ik ben al sinds de aankoop ervan niet tevreden over de prestaties en betrouwbaarheid van dit mobo. Ik heb er nu mee leren leven dat het regelmatig hardware conflicten geeft met mijn dinovo toetsenbord en dat de raid opties niet echt ideaal zijn.

Een kennis van mij heeft/had hetzelfde moederbord maar na zijn 3de rma heeft hij toch maar een nieuw gekocht.

Ik zou zelf voor een goedkoop moederbord gaan met een nforce4 chipset zodat je een raid 10 kan gebruiken.

• Mesh

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Topicstarter
Ben eigenlijk toch echt op zoek naar een RAID 5 config. Maar zo te lezen en te zien hebben de meeste socket 939 moederborden weinig tot geen ondersteuning voor RAID 5.

En borden die dit wel doen maar in beperkte mate. Jammer, zal er toch een durere RAID controller moeten komen ben ik bang.

Signature?

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Mesh schreef op donderdag 05 april 2007 @ 09:37:
Ben eigenlijk toch echt op zoek naar een RAID 5 config. Maar zo te lezen en te zien hebben de meeste socket 939 moederborden weinig tot geen ondersteuning voor RAID 5.

En borden die dit wel doen maar in beperkte mate. Jammer, zal er toch een durere RAID controller moeten komen ben ik bang.
Als je RAID5 wilt zul je echt een aparte kaart nodig hebben. Onboard oplossingen zijn 99 van de 100 keer te traag. Een beetje kaart kost al meer als 250 euro, je bent dus goedkoper uit met een extra HDD.

Maar waarom wil je perse RAID5 en geen RAID10?

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• Mesh

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Topicstarter
Mentox schreef op donderdag 05 april 2007 @ 10:26:
[...]

Als je RAID5 wilt zul je echt een aparte kaart nodig hebben. Onboard oplossingen zijn 99 van de 100 keer te traag. Een beetje kaart kost al meer als 250 euro, je bent dus goedkoper uit met een extra HDD.

Maar waarom wil je perse RAID5 en geen RAID10?
Raid 10 is als je performance en optimale zekerheid wat betreft veiligheid van gegevens wil. Ik bouw een MCE van waar ik anime, series af en toe filmpje afspreel. En waar het mij voornamelijk om maximale opslag gaat, met enige veiligheid mocht er ooit een keer 1schijf uitvallen. Vallen er meer uit, heb ik simpelweg pech. Ben sowieso bezig met omzetten van series naar custom DVD's, dus die veiligheid is voor ook niet echt noodzaak.

In mijn geval is dus Raid 5 aantrekkelijker.

Mocht ik 4x500GB halen, dan haal ik met RAID 10 max 1TB aan opslagruimte. Met RAID 5 is dit 1,5TB. Vandaar deze keuze.

Signature?

Pagina: 1