1e interne hdd formateren 2e hdd als backup

Pagina: 1
Acties:

• weetikveel!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:32
Hallo,

ik heb een interne Sata hdd van 160 gig, deze wil ik graag formateren omdat de pc zo vol is geraakt met allerlij rotzooi dat ik het niet meer kan overzien.

nu heb ik een 2e Sata interne hdd van seagate gekocht van 320 gig.

nu is mijn vraag of ik de 2e hdd kan gebruiken om alle bestanden die ik wil bewaren op te slaan en vervolgens mijn 1e hdd te formateren.

om de 2e hdd te activeren moest ik hem eerst formateren, nou wil ik natuurlijk voorkomen dat als ik mijn eerste schijf heb geformateerd en xp opnieuw erop heb gezet dat ik mijn 2e hdd met alle back up bestanden moet formateren om hem te activeren. 8)7

is het dus mogelijk om mijn 2e harde schijf als backup te gebruiken zonder dat ik problemen krijg?

alvast bedankt!

weetikveel!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 17:36
Zodra een schijf is geinitialiseerd en gepartitioneerd kun je er vrijwel alles mee doen. Dus je data blijft gewoon behouden, de nieuwe Windows install herkent dat er al een bestandssysteem op de schijf staat, dus zal daar echt niet aan gaan rommelen.

Zie het als een externe HDD, de gegevens verdwijnen toch ook niet als je hem aan een andere PC hangt?

• weetikveel!
ok, perfect.

ik was dus bang dat als de 1e hdd helemaal geformateerd zou zijn het systeem de 2e hdd weer opnieuw moest herkennen en formatteren.
dat is dus niet het geval.

nog een vraagje: is het verstandindig om de 2e hdd met de backup even los te koppelen bij het formateren.
om zeker te weten dat hij de 2e niet formateerd?

of krijg ik dan juist problemen dat hij de 2e hdd na het formatteren niet meer herkend?

weetikveel!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Kan je gewoon loshalen.
Als data belangrijk is dan moet je alles doen om verlies te beperken, dus gewoon loskoppelen dus :)
Meestal is alleen de molex eraf al genoeg :).

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Je kan zonder problemen de 2e schijf loskoppelen tijdens de installatie.
Zorg er alleen voor dat je geen dynamische schijf aanmaakt, maar gewoon een "normale" primaire partitie aanmaakt. Anders heb je kans dat je nieuwe windows installatie de boel toch niet wil lezen.

• Fauna
Je formatteert maar één schijf tegelijk hoor :)

Alleen als je niet goed oplet zou je je backup kunnen vernielen, dus om zeker te zijn zou je je backup schijf kunnen ontkoppelen.

De schijven in een systeem hebben in principe geen enkele invloed op elkaar, behalve in het geval van RAID. En dat is neem ik aan niet van toepassing bij jou.
Het zou wat zijn zeg.. formatteer je een partitie, ben je de data op de rest kwijt :D

• weetikveel!
oke,

bedankt voor de info.

ik ben nu een beetje bestanden bij elkaar aan het scharrelen.

weet iemand hoe ik mijn internet favorieten kan opslaan voor de backup?

weetikveel!

• Fauna
Dat weet de search of Google vast wel ;)

(beetje eigen inzet is wel gewenst)
Pagina: 1