Harde schijven of de (sata) poort kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Sorry voor de bagger titel. Het punt is dat ik geen idee heb wat er mis is. Ik kreeg regelmatig (en steeds vaker) dit soort errors over mijn console (draai Linux) heen:
Afbeeldingslocatie: http://img225.imageshack.us/img225/4451/dsc1349go7.jpg
Na een reboot was dit verholpen. Doordat er naast 'ata2' ook wel eens 'scsi' stond dacht ik dat het met mijn harde schijven te maken had. Ik heb een Maxtor 160GB (Ubuntu) en een Seagate 300GB (films, muziek etc).

Als het een schijf zou zijn, wilde ik een van beide hdd uitsluiten door de maar met een hdd te booten.Om het vast te stellen aan welke schijf het zou kunnen liggen heb ik de Seagate eruit getrokken. Hetzelfde resultaat, er kwamen van de errors langs.
Ik had nog wat ruimte achteraan bij de Seagate, dus heb ik het omgedraaid: Maxtor eruit en Ubuntu op het achterste deel van de Seagate gezet. Resultaat: weer errors.

De errors begonnen zo'n half jaar geleden. Afgelopen week is het heel erg geworden, en nu kan ik niet eens booten: tijdens fsck (check op filesystem tijdens booten).

Op een ander plekje op GoT heb ik het even snel nagevraagd, daar kwamen deze reacties:
jep schreef op woensdag 04 april 2007 @ 10:28:
Ik zou zeggen je ATA2 port op je moederbord doet gaar. :P Ik weet het eigenlijk wel zeker. ;)
Renegade schreef op woensdag 04 april 2007 @ 10:28:
mithras: http://www.ussg.iu.edu/hy...x/kernel/0611.2/0860.html :)

BTW, wat zegt je boot.messages in single user/recovery mode? Of kom je daar ook niet in? :P
Ik ga dus nu even kijken naar het booten in recovery mode, maar ik vrees het ergste :'(

Ik zou dolgelukkig worden als blijkt dat het mijn moederbord is, dan heb ik nog de data van mijn schijven. Anders is het balen (heb wel een backup, maar die is al twee weken oud).

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-02 19:26

jep

Kun je die disk 's op een andere ATA port prikken? :) Kan zijn dat je dan in singleuser terecht komt omdat je /etc/fstab dan niet klopt, maar die kun je aanpassen ofwel in singleuser mode even kijken of 't nog werkt.

Ik denk niet dat je disk stuk is. :)

• mithras
  • Niet online
Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt en dat het niet aan mijn schijven ligt. Op mijn moederbord (Asus A8N Sli Deluxe) heb ik 4 NForce sata poorten en 4 Silicon Image sata poorten. Beide schijven zaten eerst op 1&2. Poort 3&4 en de Silicon waren uitgeschakeld.

Ik heb ze beide en afzonderlijk op poort 3&4 van de NFoce gezet: zelfde resultaat. Op de Silicon krijg ik het niet aan de praat. De Silicon bios chip vraagt om een raid aan te maken, ziet beide schijven wel maar vind ze niet goed genoeg, je kan er niets mee. Het bios vindt de schijven via de Silicon dus ook niet, dus kan ik niet via de Silicon booten :|

• Renegade
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10-2020
:?
Je hebt dus twee verschillende sata controllers die beiden niets met de schijven kunnen beginnen. Dan lijkt het me eerder aan de schijven te liggen dan aan je port. Of zie ik nou iets over het hoofd? :)

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-02 16:20
Tip: check ook je SATA kabel, die krengen kunnen heel weinig hebben en het zou zonde zijn om veel tijd/geld/moeite te besteden als het uiteindelijk aan een kabeltje ligt...

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09-2025
Renegade schreef op woensdag 04 april 2007 @ 11:38:
:?
Je hebt dus twee verschillende sata controllers die beiden niets met de schijven kunnen beginnen. Dan lijkt het me eerder aan de schijven te liggen dan aan je port. Of zie ik nou iets over het hoofd? :)
de silicon is RAID only, daarom werkt dat niet

hij 1 onboard die voor single disk is, en 1 voor raid only, beide onboard...

die controller die single disk compatible is, heeft 4 poorten, 1+2 gaven al probemen, 3+4 na teten dus ook...

• mithras
  • Niet online
Wat Dutch2007 zegt klopt, ik had er niet bij stil gestaan dat Silicon alleen maar raid doet, en voor een enkele hdd niet veel kan betekenen. Ik ga nog even de kabeltjes vervangen, maar aangezien beide schijven (dus ook beide kabeltjes) op alle vier de poorten vreemd doen verwacht ik er niet al te veel van.

Maar garantie claimen bij Cool Prices denk ik. Het ziet er inderdaad naar uit dat mijn NForce het heeft begeven :)
Pagina: 1