Al een tijdje draai ik een thuisservertje, en binnenkort wil ik dat beestje door een nieuw exemplaar vervangen met daarbij een mooi setje HDD's (mijn oog is gevallen op Seagate's Barracuda ES serie).
Naast andere taken krijgt de server ook de volgende fileservertaken:
Maar ik zit een beetje te denken: is een RAID niet een "false sense of security"? Want er kan nog steeds van alles gebeuren:
Als alternatief heb ik het volgende idee: ik heb hier thuis ook een oude Dell PowerEdge staan. Momenteel gebruik ik deze als backupserver voor mijn thuisserver. Dit houdt in dat ik hem elke paar dagen even aanzet en via rsync kopieer ik de gehele inhoud (met uitzondering van /etc/hostname en dat soort bestanden) van de masterserver naar de backupserver. Werkt perfect! (Je moet alleen wel eventjes de meeste daemons stoppen.)
Ik ben van plan om dit zogenaamde "hotcloning" ook met de nieuwe server te blijven doen. Echter heeft de Dell slechts 20 GB schijfruimte. Toen bedacht ik me: in plaats van een realtime RAID-1 op te zetten kan ik de tweede HDD natuurlijk ook in de Dell plaatsen en dan elke nacht automatisch (de Dell heeft WOL op de NIC) de twee servers synchen. Ik zou er dan ook nog voor kunnen kiezen om slechts een deel van de bestanden naar de Dell te synchen (films en TV-shows zijn nou niet echt superbelangrijk, afstudeerscripties wel).
Of is het beter om dit reguliere hotcloning te combineren met een RAID-1 op te masterserver? Dan heb ik wel een schijf extra nodig, maar zoveel kosten ze nou ook weer niet.
Samenvattend heb ik dus de volgende opties:
Naast andere taken krijgt de server ook de volgende fileservertaken:
- Centrale opslag van mediafiles (muziek, films, etc.)
- Veilige opslag voor documenten en andere belangrijke bestanden
Maar ik zit een beetje te denken: is een RAID niet een "false sense of security"? Want er kan nog steeds van alles gebeuren:
- De kernel heeft een slechte bui en het filesystem raakt corrupt.
- De SATA-controller wordt gaar en bits worden verkeerd doorgegeven.
- De voeding wordt gaar en HDD's gaan stuk vanwege instabiele spanningen.
- De bliksem slaat in en helpt de hele server inclusief HDD's naar The Great Colocation In The Sky.
- Brand. Kan een PC eigenlijk vlam vatten? Ik laat hem namelijk aan staan als ik op vakantie ben.
- Diefstal. De server is zo ongeveer het eerste wat je vanuit de voordeur ziet. Twintig seconden later staat die dief weer buiten met 16 kilo (Chieftec kast
) aan merchandise.
- Accidental user error
Als alternatief heb ik het volgende idee: ik heb hier thuis ook een oude Dell PowerEdge staan. Momenteel gebruik ik deze als backupserver voor mijn thuisserver. Dit houdt in dat ik hem elke paar dagen even aanzet en via rsync kopieer ik de gehele inhoud (met uitzondering van /etc/hostname en dat soort bestanden) van de masterserver naar de backupserver. Werkt perfect! (Je moet alleen wel eventjes de meeste daemons stoppen.)
Ik ben van plan om dit zogenaamde "hotcloning" ook met de nieuwe server te blijven doen. Echter heeft de Dell slechts 20 GB schijfruimte. Toen bedacht ik me: in plaats van een realtime RAID-1 op te zetten kan ik de tweede HDD natuurlijk ook in de Dell plaatsen en dan elke nacht automatisch (de Dell heeft WOL op de NIC) de twee servers synchen. Ik zou er dan ook nog voor kunnen kiezen om slechts een deel van de bestanden naar de Dell te synchen (films en TV-shows zijn nou niet echt superbelangrijk, afstudeerscripties wel).
Of is het beter om dit reguliere hotcloning te combineren met een RAID-1 op te masterserver? Dan heb ik wel een schijf extra nodig, maar zoveel kosten ze nou ook weer niet.
Samenvattend heb ik dus de volgende opties:
- Alleen RAID-1 en verder "af en toe" een backupje naar DVDR. Lijkt me persoonlijk de slechtste oplossing.
- Geen RAID, maar elke nacht een automatische backup naar een andere machine elders in huis.
- RAID-1 op de fileserver, gecombineerd met nachtelijks hotclonen. IMHO is dit niet veiliger dan optie 2.
- Iets anders? Tapestreamer kopen? Off-site backups proberen te regelen? U roept maar.
Computer Science: describing our world with boxes and arrows.