Mobo: A8N-SLI kapot

Pagina: 1
Acties:

• Rudy_X
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-03-2013
Beste tweakers,

als eerste zal ik mijn systeem specificatie geven. Deze zijn te zien via deze Link

Of zie hieronder:

Mobo: Asus A8N-SLI Premium
Geheugen: 2x Corsair TWINX1024-3200XLPRO (Latency 2-2-2-5)
Video: 2x XFX PCI-E Geforce 6800Ultra 256MB GDDR3 (SLI)

Het volgende probleem heb ik sinds gisteren. Ik starte gisteren mijn pc op en deze gaf beeps in de code Lang-kort-kort.

Ik gezocht op tweakers en dit kon de videokaart zijn. Afin, andere kaart erin (momenteel zit er een geforce 7950 in) maar het bleef piepen.

Ik gekeken in de topics, bleek dit ook een geheugenprobleem te zijn! Dus ik mijn geheugen eruit gehaald en opnieuw erin gestopt en de pc opgestart. Hij deed het weer! dus ik denken aan stof in de geheugenbanken dat misschien het contact verstoorde...

Vannochtend wou ik de pc weer opstarten en ja hoor alweer die beep-code...

Dus ik de pc opgeschroefd en ff een de geheugen liggen wiebelen (dus niet eruit en erin) en de pc opgestart. Hij deed het weer... dus ik weer aan de gang...

Na 5 min. BAM!!! pc herstart en dezelfde beep-code......

Nou is mijn vraag wat jullie hiervan denken? Gaat er nu (of is er nu) een geheugenbank naar de klote of dat het ook kan liggen aan een module die kapot gaat??

[ Voor 7% gewijzigd door Rudy_X op 04-04-2007 10:09 ]

Pc: Geen :(

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Ten eerste geheugen in andere sloten en per stuk proberen. En ten tweede memtest86+ draaien. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Je mobo heeft een AWARD BIOS; volgens deze site betekent jouw code inderdaad dat je videokaart niet OK is.
Je hebt dus met 3 videokaarten getest? Misschien kun je ze elk afzonderlijk in beide pci-e slots proberen? Eventueel ook in een ander moederbord.
Om zeker te zijn dat je geheugen niet stuque is kun je natuurlijk memtest draaien.

Het is ook even handig en een kleine moeite om je specs gewoon in de topic start te zetten, anders moet iedereen jouw site opzoeken omdat jij te lui bent de specs even te vermelden ;)

Ojah, Het algemeen beleid #groeten :Y

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2007 10:01 ]

• Rudy_X
_the_crow_ schreef op woensdag 04 april 2007 @ 09:59:
Ten eerste geheugen in andere sloten en per stuk proberen. En ten tweede memtest86+ draaien. :)
Memtest PER geheugenmodule? of kan het ook gewoon met alle 4 erin?

• DarkJack
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-12-2022
eerst per module, zo kan je zien welke er defect is.

• Rudy_X
Verwijderd schreef op woensdag 04 april 2007 @ 10:00:
Je mobo heeft een AWARD BIOS; volgens deze site betekent jouw code inderdaad dat je videokaart niet OK is.
er staat ook bij dat het de monitorkabel is? Hoe kan dit dan? Ik weet dat mijn monitor op doodgaan staat (aangezien auto-standby enzo niet meer doet) maar heeft dit ook invloed daarop dan?

Verwijderd

DarkJack schreef op woensdag 04 april 2007 @ 10:15:
eerst per module, zo kan je zien welke er defect is.
Nee, eerst allemaal tegelijk. Mocht er een fout optreden, dan kun je ze alsnog per module testen. Zijn ze niet kapot, dan heb je een hoop tijd bespaard! Je kunt wel, vóór je gaat memtest'en, per module proberen.
Rudy_X schreef op woensdag 04 april 2007 @ 10:15:
[...]

er staat ook bij dat het de monitorkabel is? Hoe kan dit dan? Ik weet dat mijn monitor op doodgaan staat (aangezien auto-standby enzo niet meer doet) maar heeft dit ook invloed daarop dan?
Dan zou ik ook maar eens testen met een andere monitor!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2007 10:35 ]

• Rudy_X
Verwijderd schreef op woensdag 04 april 2007 @ 10:34:
Dan zou ik ook maar eens testen met een andere monitor!
Zit me net te bedenken dat dit probleem zich ook voordoet zonder aangesloten monitor, dus dat probleem is eigenlijk al min of meer opgelost :)

Ik zal vanavond wel even memtest draaien, en als daar niks uitkomt ga ik er vanuit dat mijn mobo de geest aan het geven is!

Verwijderd

Niet 'even' draaien, maar een uur of 8, anders weet je nog niets.
Is het geheugen goed, en ben je er ook zeker van dat je videokaarten in orde zijn, moet je inderdaad aan RMA gaan denken.

/edit
Je hebt (kort) voor het probleem begon toevallig geen hardware veranderd/in het BIOS iets gewijzigd? Je kunt ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter nog checken!

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2007 15:00 ]

• Jird
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-04 11:21
zomaar een domme optie, maar heb je ook allebei je PCI-e slots geprobeert? ik heb hetzelfde meegemaakt en na weet ik hoe lang testen kwam ik erachter dat mijn bovenste PCI-e slot overleden was ;(

als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

• Rudy_X
Jird schreef op woensdag 04 april 2007 @ 15:11:
zomaar een domme optie, maar heb je ook allebei je PCI-e slots geprobeert? ik heb hetzelfde meegemaakt en na weet ik hoe lang testen kwam ik erachter dat mijn bovenste PCI-e slot overleden was ;(
Zal deze optie meenemen, maar als z'n pci-e overleden is doet hij het toch niet half? of wel?

• Rudy_X
Mooi,

nou ja mooi........

Ben er dus achter dat heel channel A dood is...... Zowel A1 als A2 werkt niet meer :(

Dus probleem lag bij mijn Mobo!! Helaas geen garantie meer, dus maar sparen voor een nieuwe!

Verder iedereen bedankt voor de reacties!

//edit: stomme typo :p

[ Voor 5% gewijzigd door Rudy_X op 09-04-2007 09:06 ]

Verwijderd

Hmm, da's knap waardeloos... maar ik denk niet dat je al teveel zult merken van het gebruik van single channel geheugen. Zoveel haast zou ik dus niet maken met het kopen van een nieuw moederbord. Enne, weet je zeker dat je een nieuw S939 mobo wilt kopen?

• kalizec
  • Laatst online: 23-05 13:27
Vraagje, hoe weet je zeker dat het het mobo is?

A8N SLI is een AMD64 bordje (s939).
Theoretisch gezien kan ook de geheugencontroller in de CPU waar channel A aan hangt defect zijn.
Wellicht de moeite waard om uit te proberen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Rudy_X
kalizec schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 22:43:
Vraagje, hoe weet je zeker dat het het mobo is?

A8N SLI is een AMD64 bordje (s939).
Theoretisch gezien kan ook de geheugencontroller in de CPU waar channel A aan hangt defect zijn.
Wellicht de moeite waard om uit te proberen.
hmmm.. heb jij een idee hoe ik dat moet testen??

btw.. hij start nu rete snel op enzo... misschien dat het trage ook gelegen heeft daaraan :?

[ Voor 10% gewijzigd door Rudy_X op 08-04-2007 08:25 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:56
Rudy_X schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 22:34:
Mooi,

nou ja mooi........

Ben er dus achter dat heel channel A dood is...... Zowel A1 als A2 werkt niet meer :(

Dus probleem lag bij mijn Mobo!! Helaas geen gerantie meer, dus maar sparen voor een nieuwe!

Verder iedereen bedankt voor de reacties!
Wel garantie, Asus geeft 3 jaar garantie en dit bord is nog niet zo oud

• kalizec
  • Laatst online: 23-05 13:27
Rudy_X schreef op zondag 08 april 2007 @ 08:24:
[...]

hmmm.. heb jij een idee hoe ik dat moet testen??

btw.. hij start nu rete snel op enzo... misschien dat het trage ook gelegen heeft daaraan :?
Andere CPU erin en als het probleem dan opgelost is, was het de CPU, als het blijft is het het mobo.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Rudy_X
mad-dog schreef op zondag 08 april 2007 @ 09:56:
[...]

Wel garantie, Asus geeft 3 jaar garantie en dit bord is nog niet zo oud
hmmm. het klopt .. 3 jaar :) (dacht altijd maar 1 jaar :p)

Nice. Dan vraag ik gewoon voor een nieuwe of reparatie :)

(die tip met de cpu wordt lastig aangezien ik alleen mensen ken met een C2D of AMD met een andere socket)

Pagina: 1