manier om pc's remote aan/uit te zetten

Pagina: 1
Acties:
  • 249 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hey,

Ik ben op zoek naar een manier op desktop pc's op afstand uit/aan te kunnen zetten of rebooten, een mogelijkheid hier voor is bv een APC MasterSwitch waarmee je de stroom kan uitzetten en weer aan op afstand, maar deze oplossing is voor "maar" 8 poortjes 500 euro, dus iets te duur..

DELL DRAC kaarten zijn ook leuk, alleen zijn alleen voor servers en kosten ook 250 euro per stuk..

Weet iemand een andere manier om dit te kunnen doen op afstand?

Extra note: Het gaat er dus om dat ik ze kan rebooten op afstand als ze gecrashed zijn, dus iets van een remote manegement tool wat geinstalleerd moet worden is denk ik niet handig.

[ Voor 16% gewijzigd door Navi op 04-04-2007 09:15 ]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

WOL (Wake On Lan) is simpeler verzamel MAC adressen en zorg dat er 1 pc/router is die een een wol-packetje kan versturen.

Goedkoop is de aan/uit knop + reset switch via een usb/serieel parallele aansluiting aan te sturen . ..
Via een hotel schakeling zou je de orginele knop ook kunnen laten zitten.

Nadeel is dat je wel zelf moet gaan solderen enzo. (het router hacking topic hier op GOT kan dan ook intessant zijn
als de desktops niet bij elkaar in de buurt staan is het andere koek.

Tja vanalles

• Navi
  • Niet online
WOL is toch alleen aanzetten als er netwerk activiteit is?

Zelf iets bouwen/solderen is geen oplossing, zijn er geen kant-en-klare producten behalve APC voor? Heeft die een monopoli hierin!?

• MrNGm
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
WOL is gemaakt om een PC aan te zetten als deze uitstaat én aangesloten is op een netwerk. Een zogenoemd Magic Packet (iets van 16 keer het MAC adres van de PC) wordt gebroadcast over het netwerk en die PC zou het moeten oppikken en aanspringen. Uitzetten is een heel ander verhaal

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-02 22:46

SA007

Moderator Tweaking
ik zou zelf een routertje pakken en een relaiskaart eraan mikken.

Conrad heeft bijvoorbeeld relaiskaarten voor aan de printerpoort, en bijvoorbeeld de wl500G van asus is heel geschikt om andere software op te draaien en hij heeft een printerpoort.
Dus das dan een kwestie van een andere firmware in die asus gooien, relaiskaart aansluiten, en een klein stukje software knutselen die vanuit een webpagina die relaiskaart bedient.
Dan hang je gewoon elke pc aan een relais, in de bios mik je "wake on power failure" aan en klaar.

Edit: Dit is dan wel routerhacking, maar dus geen solderen ;)
De WL500G is al vaak gehacked, en daar zijn standaard firmwares voor, en zo'n standaard relaiskaart kan eraan zonder soldeerwerk.

Relaiskaart: http://www.conrad.nl/goto/?product=130217

[ Voor 19% gewijzigd door SA007 op 04-04-2007 13:35 ]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

SA007 schreef op woensdag 04 april 2007 @ 13:29:
ik zou zelf een routertje pakken en een relaiskaart eraan mikken.

Conrad heeft bijvoorbeeld relaiskaarten voor aan de printerpoort, en bijvoorbeeld de wl500G van asus is heel geschikt om andere software op te draaien en hij heeft een printerpoort.
Dus das dan een kwestie van een andere firmware in die asus gooien, relaiskaart aansluiten, en een klein stukje software knutselen die vanuit een webpagina die relaiskaart bedient.
Dan hang je gewoon elke pc aan een relais, in de bios mik je "wake on power failure" aan en klaar.

Edit: Dit is dan wel routerhacking, maar dus geen solderen ;)
De WL500G is al vaak gehacked, en daar zijn standaard firmwares voor, en zo'n standaard relaiskaart kan eraan zonder soldeerwerk.

Relaiskaart: http://www.conrad.nl/goto/?product=130217
zoiets zat ik ook aan te denken het is echter wel een nadeel als je pc's in kewstie niet in de zelfde kamer staan maar over een pand verspreid zijn.

overgens Wake on lan is alleen een ATX (p2 en hoger) voeding geintje. niet in alle BIOS vind je deze functie en tevens moet je dan in sommige gevallen een kabeltje tussen je LAN kaart en MoBo zetten.

Soms in de firmware van de netwerkkaart zelf (management software die je soms extra moet downloaden)

Tja vanalles

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-02 22:46

SA007

Moderator Tweaking
Misschien kan je dan eens wat meer een beeld van de situatie geven, want ik zie niet in waarom desktop computers continue aan zouden moeten staan en deze remote herstart moete kunnen worden.
Normaliter gebruik je daarvoor servers die in een serverruimte staan, geen desktops die verspreid door het bedrijf staan.

• Navi
  • Niet online
wie zegt dat het desktops verspreid door het bedrijf izjn :)

het zijn nieuwe desktops met AMD X2 proc's die in een 19" rack gestapeld worden in een datacentrum.

dus alles staat close bij elkaar.

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:38
desktops stapelen in een 19" rack? oke... whatever :+

WOL gaat ècht wel lukken hoor. zeker als het onboard NICjes zijn, die kunnen dat eigenlijk per definitie wel.

• Navi
  • Niet online
Ja dan kan je ze aanzetten, maar kan je ze dan ook uitzetten als ze gecrasht zijn? Zodat i kze kan rebooten?

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:38

DarkSide

theres no place like ::1

Voor het uitzetten kan je programmas als remote shutdown gebruiken. Daarmee kan je ze uitzetten en rebooten. Als de PC gecrashed is (BSOD) zal hij eigenlijk automatisch moeten rebooten.
Als hij hangt is het een ander verhaal. Dan kan je ook geen netwerk toegankelijkheid hebben.

Maar met WOL krijg je je PC wel aan, als hij uitstaat. En met remote shutdown krijg je hem uit.
Gebruik remote shutdown ook als ik via een SSH verbinding op mijn werk, thuis op mijn pc zit te werken. Dan staat hij tenminste niet de hele dag voor jan met de korte achternaam aan.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

SanderAlterNET schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 11:41:
Ja dan kan je ze aanzetten, maar kan je ze dan ook uitzetten als ze gecrasht zijn? Zodat i kze kan rebooten?
Dat had bijvoorbeeld in je start post moeten staan..

Als je pc crasht, dan kun je er niet meer bij tenzij je een andere fysieke schakeling op afstand kunt laten uitvoeren.

Maar als je pc niet crasht, kun je WOL gebruiken om ze in te schakelen, en evt een script om alle pc's uit te schakelen. kijk daarvoor ook eens naas PSexec (commando's op afstand uitvoeren.)

hmm, iets te late reactie blijkbaar, ^^what he said^^

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2007 11:49 ]

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:58
script bakken,

hier in

shutdown -m \\"computernaam" -s

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Navi
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 11:48:
[...]

Dat had bijvoorbeeld in je start post moeten staan..

Als je pc crasht, dan kun je er niet meer bij tenzij je een andere fysieke schakeling op afstand kunt laten uitvoeren.

Maar als je pc niet crasht, kun je WOL gebruiken om ze in te schakelen, en evt een script om alle pc's uit te schakelen. kijk daarvoor ook eens naas PSexec (commando's op afstand uitvoeren.)

hmm, iets te late reactie blijkbaar, ^^what he said^^
startpost uberhaubt gelezen? er staat echt overduidelijk in dat het is als de gecrasht zijn.

En scriptjes e.d gaan niet werken, want dat lukt niet als een server hangt :)

Het zal toch een APC masterswitch worden.
Pagina: 1