Toon posts:

Domein trusts

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Is het mogelijk om tussen een parent en een child domein een nontransitive trust aan te maken?
Of is het anders mogenlijk om deze trustrelatie aan te maken tussen twee windows2003 domein die in hetzelfde forest zitten?

Ik wil namelijk de volgende situatie creëren:

domeinA
/ \
domeinB domeinC

B én C moeten resources kunnen gebruiken uit A
C mag resources gebruiken uit B
B mag nooit resources gebruiken uit C

A, B en C kunnen drie domeinen in één forrest zijn of B en C kunnen child zijn van A (ik weet niet wat het beste is)

Om dit te regelen dacht ik om tussen B en A een nontransitive trust aan te brengen zodat deze trust niet overgaat naar C, maar ik weet niet of deze trustrelatie mogelijk is.

Als dit niet kan weet iemand dan een beter oplossing?

Alvast bedankt.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:48

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Maakt toch niet uit?

Het feit dat er een (non-transitive) trust ligt tussen domeinen betekend nog niet dat gebruikers uit domain B, automatisch maar resources kunnen benaderen uit domain C. Je zult hier toch echt nog expliciete rechten voor moeten instellen.

Doe je dit niet, dan kan ondanks de trust, een user uit Domain B nog steeds niet bij resources van Domain C (en dus voldoe je aan je eisen).

Het enige waar je op even zou moeten letten zijn je eventuele Enterprise Admins, aangezien zij zichzelf rechten kunnen geven op elke resource, in elk domain.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb ik ook aan wel gedacht.
Maar onze directie is nogal schuw om de twee domeinen (B en C) in één forrest te duwen.
Ze horen liever dat iets fysiek onmogelijk is dan dat je het met rechten kan afschermen.

Nog belangrijker:
Daar komt bij dat ik een aantal gebruikers heb met dubbele functie (1 in domein B en 1 in domein C)
De gebruikersnaam en ww zijn hetzelfde.
De documenten etc van de gebruikersnaam in domein C zijn veel vertrouwlijker dan die in domein B

Ik wil voorkomen dat zo een persoon vanaf een pc in domein B kan inloggen op Domein C (ik dacht dat dit kon als er geen trust aanwezig was richting domein C.

Dit omdat de pc's in domein B door vele gebruikers gebruikt worden.
Stel dat het wachtwoord van deze persoon achterhaald word, dan kan deze wel inloggen op domein B maar niet op domein C (waar de vertrouwlijke documenten staan).

PC's in domeinC staan in kantoren. PC's in domeinB staan in openbare ruimtes.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:48

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op woensdag 04 april 2007 @ 10:44:
Daar komt bij dat ik een aantal gebruikers heb met dubbele functie (1 in domein B en 1 in domein C)
De gebruikersnaam en ww zijn hetzelfde.
Als je alle domains met trusts verbindt (al dan niet in één forest of external trusts), hebben de users gewoon één username/password. Ze loggen aan op hun eigen domein en via de trust krijgen ze toegang tot resources in een ander domain. Het lijkt me erg onlogisch om als er trusts liggen, om dan nog de users per domain een username/password te verstrekken.
Verwijderd schreef op woensdag 04 april 2007 @ 10:44:
Dit omdat de pc's in domein B door vele gebruikers gebruikt worden.
Stel dat het wachtwoord van deze persoon achterhaald word, dan kan deze wel inloggen op domein B maar niet op domein C (waar de vertrouwlijke documenten staan)
Hoe bedoel je?

Als user A met zijn credentials resources kan benaderen uit een bepaald domain, dan kan een andere gebruiker dit ook als hij de credentials van user A weet en gebruikt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-02 15:49

mutsje

Certified Prutser

als je op domain A en B zelfde username & password hebt heb je niet eens een trust nodig om een resource te benaderen. Alleen netwerk connectivity is afdoende omdat windows authentication niet naar de domains kijkt indien username & password identical zijn :) Dus andere usernames & passwords op beide domains af dwingen.

Verwijderd

Topicstarter
Als je alle domains met trusts verbindt (al dan niet in één forest of external trusts), hebben de users gewoon één username/password. Ze loggen aan op hun eigen domein en via de trust krijgen ze toegang tot resources in een ander domain. Het lijkt me erg onlogisch om als er trusts liggen, om dan nog de users per domain een username/password te verstrekken.

---

Oke, aan jullie reacties te horen krijg ik het idee dat wat ik wil niet mogelijk is, of dat ik het een verkeerde manier wil oplossen.

DomeinA = Een domein met exchange server die voor iedereen toegangkelijk moet zijn.
DomeinB = een open leerling domein
DomeinC = een domein specaiaal voor administratie en directie

Het gaat hier om een schoolnetwerk waarbij docenten ook directielid kunnen zijn.
Ik wil dus graag dat deze persoon op een leerlingpc kan aanloggen als docent (in een domein).
Hij mag allen kiezen tussen domeinB en lokaal inloggen. (als een leerling zijn credentials kraakt, mag hij alleen de docentenfunctioneliteit krijgen en niet de directielid functionaliteit)

Op zijn kantoor moet hij kunnen aanmelden onder een ander domein (met andere shares, andere DC etc..) In dit domein kan hij dan via 'domainC\username' rechten krijgen op zijn shares. ('domainB\dezelfde_username' mag hier dus niet bij komen)
Toch wil ik dat de gebruiker 1 gebruikersnaam en 1 wachtwoord moet onthouden voor beide systemen.

Mijn idee was dus om via een non-transitive trust tussen domeinA en domein B, de toegang vanB naar C te blokkeren, maar uit jullie reactie maak ik op dat dit niet zo werkt.

In verband met mail en andere zaken moeten alle gebruikers uit B en C wel bij domain A kunnen komen waar de exchange server draait.

Zoals jullie wel begrepen hebben is het hele trust gedoe vrij nieuw voor mij. (en toch nog ingewikkelder dan ik dacht ;)

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

heb je het nou over 1 forrest met child domains of echt over verschillende domains want vind je verhaal ingewikkeld worden :+

Verwijderd

Als je 1 forest maakt, dan heb je dus overal al een trust. MAAR dat betekent niet dat je rechten hebt van A naar B of van C naar B. Deze rechten moet je zetten en daar heb je simpel de mogelijkheid toe. (Je hoeft dus geen trusten meer te leggen).

Wil je per se niet de mogelijkheid hebben of mensen uit B rechten te geven op C, dan zal je verschillende forests moeten maken en van B naar C een oneway trust leggen. Zodoende kan je fouten voorkomen.

Verwijderd

Topicstarter
mutsje schreef op woensdag 04 april 2007 @ 13:23:
heb je het nou over 1 forrest met child domains of echt over verschillende domains want vind je verhaal ingewikkeld worden :+
Ik heb het niet specefiek over een vorm, want ik weet niet wat het beste is:
Ik heb nog niets, ik moet het nog gaan opzetten.

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Verwijderd schreef op woensdag 04 april 2007 @ 14:48:
[...]

Ik heb het niet specefiek over een vorm, want ik weet niet wat het beste is:
Ik heb nog niets, ik moet het nog gaan opzetten.
Misschien moet je de 2 scenario's eens naast elkaar leggen 1 forres vs losse domains. 1 forrest kan betekenen minder TCO en net zo secure als meerdere domains.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle imput.
Ik zal het idee nog eens nader gaan bekijken.

Waarschijnlijk zal het wel uitkomen op een parent child type met alle trust waarbij er met rechten mappen worden afgeschermd.
Pagina: 1