Toon posts:

IDE -> eSATA converter. Bestaat dit?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.196 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste forummers,

Ik heb hier een Alesis Masterlink harddisk recorder. In deze recorder zit een 40GB (met een jumper gelimiteerd tot 32GB) harddisk. De software ondersteund geen harddisks met grotere capaciteit. Aangezien dit nu toch wel een beetje weinig begint te worden, kreeg ik het idee om de interne IDE aansluiting buiten het apparaat te brengen met behulp van een IDE naar eSATA converter. Ik heb hier wel een IDE naar SATA converter, maar heb het liefst eSATA zodat er externe behuizingen op aangesloten kunnen worden. Bestaat zo'n converter in de vorm van een los printje welke ik in het apparaat kan bouwen? Alvast mijn dank!

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Je vermeld dat de software niet meer dan 32gig ondersteund. Denk je dat dat limiet dan ineens magisch verdwenen is? Van IDE poort naar SATA of eSATA hardeschijf gaat trouwens niet, wel andersom (IDE hardeschijf aan een SATA poort door middel van jouw adapter).

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:51
Dukey schreef op woensdag 04 april 2007 @ 09:03:
Je vermeld dat de software niet meer dan 32gig ondersteund. Denk je dat dat limiet dan ineens magisch verdwenen is? Van IDE poort naar SATA of eSATA hardeschijf gaat trouwens niet, wel andersom (IDE hardeschijf aan een SATA poort door middel van jouw adapter).
Waarom zou van IDE poort naar (e)SATA schijf niet gaan? Hier bestaan ook gewoon convertors voor:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7e396b4b30b0a4078ed235be8eb19f92/full.jpg

Zoiets, bijvoorbeeld. Dit is dus IDE naar SATA, maar SATA en eSATA zijn op de aansluiting na afaik gewoon hetzelfde. Een simpel verloop kabeltje eraan en je hebt IDE > eSATA...

Maar het lijkt me inderdaad stug dat dit het 32GB limiet probleem oplost, dus de TS zal er inderdaad niet veel mee bereiken... ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Je kunt ook een pci kaartje kopen met een eSATA poort, sweex heeft een SATA raid controller met 2 interne en 2 externe poorten (je kun er maar 2 tegelijk gebruiken). Ook kun je dit kaartje gebruiken zonder raid. Voor de prijs hoef je het niet te laten, die is iets boven de €15. pricewatch: Sweex Serial ATA Controller (2x SATA150 RAID, PCI)

edit: sorry, ik heb blijkbaar niet goed gelezen }:O

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2007 13:49 ]

• Xander
Verwijderd schreef op woensdag 04 april 2007 @ 09:47:
Je kunt ook een pci kaartje kopen met een eSATA poort, sweex heeft een SATA raid controller met 2 interne en 2 externe poorten (je kun er maar 2 tegelijk gebruiken). Ook kun je dit kaartje gebruiken zonder raid. Voor de prijs hoef je het niet te laten, die is iets boven de €15. pricewatch: Sweex Serial ATA Controller (2x SATA150 RAID, PCI)
Ik betwijfel alleen of je een PCI kaartje in die harddisk recorder gaat krijgen... :)

Verwijderd

Topicstarter
In deze recorder past geen PCI kaart. Ook zal de 32GB limiet er inderdaad niet mee doorbroken worden, maar ik heb dan wel de mogelijkheid om met losse externe harde schijven kan gaan werken, waarbij ik ook nog eens de harde schijven met belangrijke data niet hoef te gebruiken. Dat er converters bestonden naar SATA wist ik, maar ik ben er nog niet 1 tegengekomen naar eSATA? Ik wist trouwens niet dat er verloopstekkers voor bestonden? Is het protocol wat over de eSATA gaat dan precies hetzelfde als SATA, alleen dan een andere stekker (maybe andere pinout?).

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2007 10:58 ]

• Xander
Het protocol is hetzelfde ja, alleen de stekker is anders. Bij mijn eSATA behuizing kreeg ik dit verloopje er zelfs bij...

• bastian.hoen
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09-2024
waar is die ide/sata converter te koop
kan ze zo niet vinden

• Dukey

Dukey

Plus is er de kans dat er speciale partities of zelfs verborgen partities op die schijf staan waar de harddisk recorder z'n OS vanaf haalt/boot. Die data dien je dan te kopiëren naar de nieuwe schijf.

• joh14vers6
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06-2024
bastian.hoen schreef op woensdag 04 april 2007 @ 13:18:
waar is die ide/sata converter te koop
kan ze zo niet vinden
http://www.tcsweb.nl/prod...2715ac5d18b545f620efd011c

Dit zal vast niet de enige winkel zijn.

Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: Sony 550, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Tamron 10-24mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D) Te koop: Sigma 10-20mm KM 18-70mm

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een installatie CD bij deze recorder, deze duw je erin en de recorder doet de rest.

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:34

John2B

I Love RAID5..!!

Zoiets bedoel je:
http://www.addonics.com/products/io/ide_sata.asp

Of IDE naar USB kan ook
http://www.addonics.com/products/io/adideu2.asp

[ Voor 36% gewijzigd door John2B op 05-04-2007 17:35 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Op SamenKopen.net (bij de USB-acties) worden ze veel goedkoper aangeboden.
Ik heb er ook nog eentje te koop staan, die je op je IDE-poort (op moederbord) moet prikken, en dan een SATA-aansluiting ervan maakt (eSATA heeft alleen een speciaal bevestigingsnokje op de stekker, maar je hebt zat SATA > eSATA verloopjes)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij werken deze allebei de "verkeerde" kant op? Die USB in elk geval wel. Dat is bij dit soort converters altijd heel erg oppassen geblazen.

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik nog even een aantal vragen:

Als converter heb ik gekozen voor deze:
http://www.prijzenstunters.nl/acatalog/70101.jpg

Dit omdat de connector gelijk loopt met het printje, wat de installatie wat makkelijk maakt.

Nu is mijn vraag: bestaat de kans dat mijn plannen niet gaan werken? Dit omdat het al met al toch een dure liefhebberij gaat worden (dit printje, kabels, externe behuizingen, harddisks).

Aangezien er niet veel 40GB sata1 schijven (meer) zijn, kwam ik uit bij de Western Digital WD400BD en WD400JD. Het enigste verschil tussen deze 2 is dat de eerste een buffer van 2MB heeft, en de tweede een buffer van 8MB. Wat kan ik het beste kiezen voor deze toepassing? Er zit nu een schijf in met 8MB, maar standaard zat er een 4,3GB schijfje in.

• Dukey

Dukey

Verwijderd schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 00:18:

Dit omdat de connector gelijk loopt met het printje, wat de installatie wat makkelijk maakt.

Nu is mijn vraag: bestaat de kans dat mijn plannen niet gaan werken? Dit omdat het al met al toch een dure liefhebberij gaat worden (dit printje, kabels, externe behuizingen, harddisks).

Aangezien er niet veel 40GB sata1 schijven (meer) zijn, kwam ik uit bij de Western Digital WD400BD en WD400JD. Het enigste verschil tussen deze 2 is dat de eerste een buffer van 2MB heeft, en de tweede een buffer van 8MB. Wat kan ik het beste kiezen voor deze toepassing? Er zit nu een schijf in met 8MB, maar standaard zat er een 4,3GB schijfje in.
Ik geef je een kans van 35% dat het werkt :+ ... Heb zelf twee harddisk recorders open gehad en alleen een packard bell wilde nog praten met een andere HD, de andere was een philips die gaf meteen aan dat ie terug naar de Philips fabriek wilde ;) .

Verwijderd

Topicstarter
Dukey schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 08:17:
[...]

Ik geef je een kans van 35% dat het werkt :+ ... Heb zelf twee harddisk recorders open gehad en alleen een packard bell wilde nog praten met een andere HD, de andere was een philips die gaf meteen aan dat ie terug naar de Philips fabriek wilde ;) .
Waarschijnlijk heeft Philips een besturingsysteem of andere gegevens op de schijf geparkeerd, en dan zal de recorder niet veel doen. Dat probleem heb ik niet, ik heb een OS installatie CD. Zowiezo werkt volgens Alesis elke schijf tot 100GB (waarvan de eerste 32GB dan worden gebruikt), zie http://www.alesis.com/support/faqs/swappingdrives.pdf. Ik doelde eigelijk meer op het omzetten van IDE naar S-ATA, of dat gaat werken.

Overigens, als ik het hele spul aan de praat heb, zou ik de schijf dan ook nog voor mijn computer kunnen gebruiken? Ik weet niet met wat voor filesystem deze recorder werkt...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2007 11:40 ]

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Verwijderd schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 00:18:

Deze heb ik zelf ook, je plugt hem idd op je moederbord in en het werkt meteen.
Het kan idd zijn dat de schijf tóch niet wordt herkend (misschien alsnog te groot), maar hij is iig correct aangesloten.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Pagina: 1