Toon posts:

Micrfoon met Ground Loop probleem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Condensator microfoon op mijn Maya 44 geluidskaart aangesloten. Deze geluidskaart heeft een 48v fantoomvoeding ingebouwd die dit soort microfoons nodig hebben. Echter krijg ik een enorme brom door de microfoon heen. Ik heb deze op een manier weggekregen, maar weet niet meer hoe.

Wat ik begrijp is dat dit een Ground Loop probleem kan zijn. Dit weet ik echter niet helemaal zeker. Het gebrom heb ik maar even geupload:

http://www.megaupload.com/nl/?d=Y9DMMH0C

Ik heb de microfoon aangesloten met een kabel die van XLR naar Jack gaat.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:13

voodooless

Sound is no voodoo!

Toch wel een stereo Jack neem ik aan? Jack ook goed helemaal doorgedrukt?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Zijn de solderingen van je kabel wel goed ? Anders even een andere kabel proberen.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:39

Jag

Is dat een gebalanceerde input dan op die geluidskaart? Als je microfoon-level signalen ongebalanceerd gaat versturen gaat het mis.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:31

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Jag schreef op woensdag 04 april 2007 @ 14:15:
Is dat een gebalanceerde input dan op die geluidskaart? Als je microfoon-level signalen ongebalanceerd gaat versturen gaat het mis.
Onzin! Heb je wel naar zijn voorbeeld geluisterd?
Daarbij is een microfoon ingang die phantoom voeding kan leveren altijd gebalanceerd en daaraan gekoppeld: een microfoon die phantoom nodig heeft is ook altijd gebalanceerd.
Daarnaast is het prima te doen om microfoon signalen ongebalanceerd te transporteren, alleen is het niet aan te raden omdat de kans op storing vele malen hoger is. (en je geen phantoom kan doen op deze manier).

Zoals ik op een ander forum ook al had gepost:
remco_k op een ander forum waar de TS eenzelfde vraag stelde
Ground loop via een microfoon die geisoleerd (lees: in rubber of plastic) is opgehangen is hoooooogst uitzonderlijk en zelfs knap als je dat voor elkaar krijgt.

Edit:
Die storing even geluisterd (wat een verschikkelijke download site trouwens ) en het is beslist geen ground loop. Meten is weten, pak een multimeter, zoek uit op welke poten van de xlr de phantoom spanning staat en meet hoe hoog de spanning is.
In dat topic werd namelijk eerder gesproken dat de geluidskaart maar 12V phantoom spanning zou leveren. Als dat inderdaad zo is, kan ik me goed indenken dat dat de veroorzaker van het hele probleem is.
Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 20:39:
...
Ik heb de microfoon aangesloten met een kabel die van XLR naar Jack gaat.
Dit haal je niet aan op het andere forum. Wat ik me nu afvraag:
Wat voor jack?
Het MOET namelijk een 'stereo' jack zijn (zodat één en ander gebalanceerd werkt -en- dat je phantoom voeding erdoor kan). Heb je dat niet, dan sluit je met de 'mono' jack de phantoom voeding kort en veroorzaakt dat de storing.

[ Voor 25% gewijzigd door remco_k op 04-04-2007 16:17 ]

Alles kan stuk.