UTP kabel of Cross kabel bij ADSL 2+?

Pagina: 1
Acties:
  • 624 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142040

Topicstarter
Beste medetweakers,

heb een vraagje over de kabel tussen mijn modem en pc. Tot nu toe heb ik een UTP kabel gebruikt hiervoor van 10m, deze is volgens mij 4 paars.
Ik ga binnenkort veranderen van internetprovider en heb daarom een nieuwe modem van ze gehad met een Cross kabel erbij van een meter. Mijn vraag is of het noodzakelijk is om een Cross kabel aan te schaffen om te kunnen internetten of dat mijn huidige kabel toereikend is? Ik heb niet zoveel verstand van kabels, dus ik hoop dat iemand mij kan uitleggen wat het verschil is. Alvast dank voor de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-06 14:26
(copperjet modem toevallig?)
Als ze een crosskabel leveren zul je waarschijnlijk via een crosskabel moeten internetten. Is je kabel geen cross maar straight, dan kun je wel ergens een verloopje kopen. Of je blijft je huidige modem gebruiken (als deze ADSL2+ ondersteund :P)

[ Voor 5% gewijzigd door Dolan op 03-04-2007 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-06 17:17
Beetje zelf Googlen kan geen kwaad hoor :)

Maar on-topic, het hangt helemaal van je modem af en of de 'UTP-aansluiting' op je modem MDIX is, of niet. Als dit wel het geval is, dan kan je er zowel straight als crossed in proppen.

Het fysieke verschil tussen straight en crossed is dat bij een straight kabel alle aders gelijk zijn aan beide connectoren, bij crossover zijn er 2 aderparen gekruisd.

Volgende keer even lekker zelf zoeken hè? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142040

Topicstarter
Het is een copperjet, hoe raad je het? :)
Ook in de handleiding bij de modem staat aangegeven dat je tussen je modem en pc een cross kabel nodig hebt, omdat ik op dit moment ook al ADSL 2+ heb, dacht ik dat ik mijn huidige kabel kon blijven gebruiken en geen nieuwe kabel hoefde aan te leggen. Maar het is dus modemafhankelijk welke kabel je dient te gebruiken, dus als ik de copperjet wil gebruiken moet ik een nieuwe aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-06 14:26
Anoniem: 142040 schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 20:48:
Maar het is dus modemafhankelijk welke kabel je dient te gebruiken, dus als ik de copperjet wil gebruiken moet ik een nieuwe aanschaffen.
Correct. En als je nu al ADSL2 hebt dan pas je je huidige modem toch gewoon aan voor net nieuwe netwerk? Als je een copperjet hebt zul je dus een abbo hebben via het BBNED netwerk. Ik weet niet waar je nu zit, maar de meeste modems kun je gewoon verbinding laten maken met je nieuwe provider en hoef je dus niks te veranderen. Die copperjet kan dan gewoon de kast in.