Compaq + Intel RAID probleem

Pagina: 1
Acties:

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-02 19:12

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Heb een tijdje geleden een Proliant 1600 mogen "looten" en had er een Compaq Smart Array 3200 Raid controller uitgeript en 3x 9,1Gb 10000rpm schijven. Nu bleek de RAID controller niet meer te werken en had ik deze vervangen door een Intel Server RAID controller (U21). Deze vond de schijven meteen nadat ze aangesloten waren. Ik wilde ze meteen formateren dus had ik dit even laten draaien. In mijn verveling zat ik een beetje rond te draaien op mijn stoel... ik schoot uit en raakte de aan/uit knop van de pc en paf. De pc kapt er mee. Ik dacht dat dit niet zon groot probleem was.

Het probleem:
Na het aanzetten van de computer kon de RAID controller de harde schijven niet meer vinden. Ze worden netjes gestart en beginnen vrolijk te knorren. De controller daarintegen zegt: "No scsi devices attached to the scsi cable". Ik heb toen contact opgenomen met compaq, maar die konden mij niet verder helpen. Intel bied geen ondersteuning meer voor deze kaart. Ook het magische google bood geen uitkomst

De oplossing:
De schijven low-level formatten - Goede oplossing, maar ik kan de schijven niet aanspreken want de controller vind er geen

Iemand raadde mij aan om de schijven te her-initialiseren zodat de raid controller ze wel kan vinden. Hij wist helaas niet hoe dat moest, omdat dit blijkbaar niet voor iedere controller hetzelfde werkt.

Heeft iemand een idee hoe dit moet? Ik wil niet zomaar even 3 10000rpm schijven weg gooien ondanks de accestime etc.

Raid controller:
http://www.intel.com/support/motherboards/server/srcu21/

Schijven: (heb geen link kunnen vinden, wat nergens op slaat...)
Compaq 10K 9.1Gb Wide-Ultra SCSI-3

Ik hoop dat iemand iets weet :(

EDIT: Ik kijk net eens heel goed en zie door de sticker van compaq een logo van cheetah staan, is dit geen schijf van WD of seagate?

[ Voor 3% gewijzigd door wjjkoevoets op 03-04-2007 18:10 ]

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:04
Sn0WDr4gon schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 18:06:
EDIT: Ik kijk net eens heel goed en zie door de sticker van compaq een logo van cheetah staan, is dit geen schijf van WD of seagate?
En een Cheetah is geen Seagate volgens jou? |:( En een low-level format wil je denk ik niet echt doen.

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
ik juist wel een low-level format doen, dan weet ik zeker dat die schijf (aannemend dat er geen defecten zijn) betrouwbaar gebruiken. Je post was niet echt nuttig...

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 17:36
Een low-level format is geen oplossing voor je probleem. Dit heeft alleen betrekking op de data die erop staat. Jouw probleem is dat de schijven niet meer gedetecteerd worden.

Ik neem aan dat je wel in de configuratie van de controller kunt. Kijk of je de bestaande array eruit kunt gooien, kans dat de schijven dan wel gevonden worden. Uiteraard niet vergeten te controleren of alle stekkers erin zitten en desnoods je SCSI kabel vervangen.

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Met zo'n instelling, ondertitel en signature kom je er wel ja :/

Alle proemn in n drek

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Heh, die hebben niets met het topic te maken.

Ik heb gewoon niets aan zijn post, als je dan toch post, probeer dan tenminste wat hulp te bieden, bijvoorbeeld een linkje, of een richting opsturen, met zijn post kom ik geen stap verder. Klinkt misschien lullig, maar het is wel zo.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:04
Sn0WDr4gon schreef op woensdag 04 april 2007 @ 17:00:
Heh, die hebben niets met het topic te maken.

Ik heb gewoon niets aan zijn post, als je dan toch post, probeer dan tenminste wat hulp te bieden, bijvoorbeeld een linkje, of een richting opsturen, met zijn post kom ik geen stap verder. Klinkt misschien lullig, maar het is wel zo.
Dat ligt misschien ook aan de slechte info die jij zelf post. Wat doen bijvoorbeeld de schijven aan een andere controller, heb je ze één voor één geprobeerd, op welke id's staan ze ? Je hebt zelf gevonden dat een her-initialisatie zou kunnen werken, maar dan vraag je hier hoe dat moet. Het staat dus niet in de handleiding van de kaart ? In wat voor een slot zit de kaart, op wat voor een moedebord, ander slot geprobeerd ? Heeft de kaart de laatste bios ? Allemaal mogelijk relevante informatie, die je gewoon niet in je ts meldt. Moeten wie die dan op zo'n manier uit jou gaan tekken ? En over dat low-level formatteren, daarbij zat ik met mijn gedachten bij IDE schijven, die je hiermee compleet vernaggelt. Heb eerlijk gezegd geen idee hoe dat bij scsi is.

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-02 00:38
*NIET* doen... over het algemeen mol je ze er net zo hard mee. reserveruimte weg enzo... het zou je situatie erger maken, afgezien nog van het feit dat dit er helemaal niets mee te maken heeft.

oke, compaq rebrand inderdaad schijven, het is dus een cheetah. oke, zoek dan eens de typenummers (begint met ST, gaat bij jou vermoedelijk verder als ST191 en dan nog een paar dingen) en post die.

verder, wat voor disken zijn het? gewoon 68pins schijfjes met losse powerconnector of SCA:
Afbeeldingslocatie: http://www.knudde.be/ide_vs_scsi/scsi-sca.jpeg

en dan op een backplane?

indien dat laatste, check eens of je backplane goed vastgedrukt zit (kan een probleem zijn) en of de lampjes erop nog branden. die dingen *kunnen* gefrituurd raken namelijk.

dan nog iets, die UW disken halen max. 40MB/s. daar wegen zelfs die access times niet meer tegenop. als je hiermee verder wil, doe het dan voor de lol, maar niet meer op resultaten te halen want je zal teleurgesteld raken. wil je serieus voor de snelheid gaan ga dan voor op zijn minst Ultra3 (ookwel Ultra160) èn bedenk je dat die controllers alleen lekker werken op een PCI-X slot dus ander mobo :) (de WS bordjes van asus bijv.). ik denk nl. dat je nu erg veel tijd steekt in iets waar je dadelijk alleen maar teleurgesteld van raakt.

maargoed, verder: instelling heeft wel degelijk met het topic te maken. aardig zijn wil een boel helpen hier, wij doen dit ook in onze vrije tijd.

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Oke, ik zal wat duidelijker zijn. SCSI is nou niet mijn sterkste punt. De reden dat ik deze schijven wil laten werken is omdat het voor een oude pc is. Gewoon voor de lol inderdaad. Het is gewoon leuk om eens een keer een SCSI disk array in elkaar te flansen, ik begrijp dat de accesstime waarschijnlijk nog langer is dan het aantal jaren dat een gewmiddeld mens leeft :P Geeft helemaal niets hoor ;)

Ik zal de situatie nog eens wat beter uitleggen (hoop ik dan):
Voordat ik die Proliant 1600 uit elkaar had gehaald wist ik alleen dat er Windows 98 opstond, ik weet niet hoe de RAID configuratie ingesteld is. De compaq schijven zaten verbonden met een Compaq Smart Array 3200 RAID controller. De schijven zelf zaten in een een disk array waar 5 schijven inpassen. De RAID controller was defect en werkte niet meer dus moest ik deze vervangen. Die heb ik vervolgens vervangen door een Intel Server Raid Controller (SRCU21).

Computer opgestart en de RAID controller vond de schijven zonder problemen. Vervolgens configuratiemenu van de RAID controller ingegaan en gewoon formateren gekozen. Hij begon met formateren. Ondertussen zat ik uitverveling een beetje rond te draaien op mijn stoel en schoot uit, smack recht tegen de power-button. Vervolgens vond de RAID controller de schijven niet meer, de schijven worden tijdens het initialiseren van de RAID controller wel gestart, er lijkt dan communicatie plaats te vinden, maar er gebeurt vervolgens niks behalve de melding: "No SCSI devices attached to SCSI cable!".

- Ik kan niet in de configuratie van de RAID controller komen, er moet per see een SCSI apparaat op aangesloten zitten.

- Data op de schijven mag natuurlijk verloren gaan

Een maat van me heeft die schijven ook bekeken met zijn Compaq Smart Array 5xxx, maar hij kon er ook niks aan doen + heeft ie per ongeluk dat disk array weggegooid. Heb van hem dus een converter mogen lenen, max 1 schijf. Zo dus:
Afbeeldingslocatie: http://img329.imageshack.us/img329/1861/pict1176po3.th.jpg

SCSI ID is toch niet van toepassing hier? Maar 1 Device, meer kan ik er niet aansluiten.

Typenummer Harde schijf:
Harde schijf:
Model Number = HD0093172C (Dit is op Compaq Sticker, die seagate code kan ik niet lezen door de compaq sticker).

Kan overigens bevestigen dat het gewoon zoals jullie al zeiden een seagate is. Staat namelijk op de compaq sticker ;) (Owned or licensed by Seagate)

RAID controller is overigens een PCI kaart
De converter van 68pins (wat het is volgens mij) staat wel SCA op, weet niet of dit belangrijk is

Ik hoop dat het nu een stuk duidelijker is voor jullie, maak ik het mezelf ook nog wat makkelijker mee.

• iceheart
je moet *altijd* een ID instellen. doe maar 3 (da's leeg-leeg-vol-vol :+ van ID3 naar ID0) dat MOET je instellen op de jumpers op je adapter.

die 'disk array waar 5 schijven inpassen' bedoel je een cage mee neem ik aan?

en hoe sluit je ze nou gewoonlijk aan? foto's zijn nuttig :)

als je op F8 drukt tijdens het bootscherm van de controller bios (tenminste, mijn 5304 is het F8, maargoed) kom je dan wel in het menu? I know for sure I can :P

oh en die opstelling van je daar, bedenk ik me nu, gaat niet werken. weet je wat een terminator is (en dan niet die oostenrijkse)? daar heb je er een van nodig :) nogmaals, hoe sluit je ze gewoonlijk aan, en geef een foto, want zo'n backplane is vaak wel terminated. meld ook ffjes welke kabels je allemaal hebt liggen svp.

moet ik je anders vanavond (iets van 2130) even via MSN helpen?

[ Voor 41% gewijzigd door iceheart op 05-04-2007 18:11 ]

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Er zijn maar 3 jumpers beschikbaar op mijn RAID controller, eentje is alleen voor Flashen, de andere 2 moet ik morgen effe opzoeken.

Een terminator heb ik toch niet nodig? De kabel heeft heeft maar 2 connecties zeg maar. 1tje voor op de controller en eentje voor de schijf, meer kun je er niet op doen.

Ja ik bedoel zon cage, zon rekje waar je de schijven inschuift (heb ik niet meer)

Ik heb niet veel scsi zooi liggen hier, alleen nog zon (volgens mij 68pins) kabel liggen met meerdere uitgangen waarop je apparaten aan kunt sluiten en een Foxconn terminator.

De enige manier waarop ik het kan aansluiten is te zien in de foto, kan dus (omdak die cage niet meer heb) maar 1 schijf tegelijk erop stouwen, om het zo maar even te zeggen ;)

Ik denk dat ik binnenkort op marktplaats even een andere controller ga zoeken. Deze kaart doet af en toe vrij merkwaardig, zorgt er soms nog wel eens voor dat de pc niet boot (no post, no beep, black screen).

EDIT: Ik denk dat ik een compaq smart array 3200 ga kopen, om het wat meer compatibel te maken

EDIT2: Heb wat verder gezocht, CTRL+C is de toets om naar de bios te gaan, maar bij veel mensen werkt dit niet tenzij je een schijf aansluit oo de controller

EDIT3: Zal eens ander ram in die controller douwen in de hoop dat ie wat stabieler wordt...

EDIT4: Heb geheugen vervangen door HP (Samsung) 32mb ECC ram, raid controller draait stabieler, heb tevens een bios update gedraait, kan nu CTRL+C gebruiken om in de RAID controller setup te komen, deze geeft aan:
STATUS: 1 DISK FOUND. 1 HAS FAILED
0 RAID VOLUMES ATTACHED

In de setup utility koos ik "Create RAID volume", maar dan geeft ie aan dat ie geen RAID kan aanmaken.

Hoop dat ik hier wat meer informatie mee heb gegeven die ook nuttig is.

[ Voor 28% gewijzigd door wjjkoevoets op 06-04-2007 17:01 ]

• iceheart
ALTIJD termineren. sluit aan met adapter aan het ene uiteinde, twee schijven ertussenin en dan op de laatste connector de terminator. there's scsi for you :) levert anders echo's enzo op, lang verhaal.

jumpers op de adapters op je schijven moet je instellen. google maar eens naar SCSI ID's.

lees je ALSTJEBLIEFT een beetje in, dit is geen materie waarin je puur gokkend ver komt...

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Nee dat had ik al begrepen lol.

Ik zal eens proberen te zoeken op die scsi IDs. En ik moet een nieuwe terminator zoeken aangezien ik die ene van foxconn hopeloos kwijt ben.

Moet ik alle 3 de harde schijven aansluiten om verder te komen? Want dit stoort mij een beetje, ik zou niet weten waar ik zon compaq storagework cage vandaan moet halen

• Fauna
  • Laatst online: 23-02 17:36
Zo'n cage is er alleen voor de hotswap functionaliteit. In principe kun je de drives dus ook los aan de scsi kabel hangen, mits je natuurlijk een dergelijke kabel hebt.

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-02 15:39
EDIT4: Heb geheugen vervangen door HP (Samsung) 32mb ECC ram, raid controller draait stabieler, heb tevens een bios update gedraait, kan nu CTRL+C gebruiken om in de RAID controller setup te komen, deze geeft aan:
STATUS: 1 DISK FOUND. 1 HAS FAILED
0 RAID VOLUMES ATTACHED

In de setup utility koos ik "Create RAID volume", maar dan geeft ie aan dat ie geen RAID kan aanmaken.

Hoop dat ik hier wat meer informatie mee heb gegeven die ook nuttig is.
Dat dit niet wil lijkt me logisch... Welke raid mode dacht je te kunnen draaien met 1 schijf ???? 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Slimme opmerking mr P lol xD, stom van me... voelt zich aangekeken... Neemt overigens niet weg dat ie nog steeds failed aangeeft.

Fauna. Ik heb wel een SCSI kabel (68 pins) met een stuk of 6 aansluitingen, maar heb geen cage of 3 converters. Heb maar 1 converter. Bovendien ben ik mijn Terminator kwijt...

Zou mijn probleem niet opgelost worden als ik alle drie de schijven in de juiste volgorde aansluit en vervolgens formateer? Ik kan nu tenminste in de config komen. Ik kan namelijk de bestaande niet verwijderen want hij zegt: "No raid volumes found or scsi devices connected through hosts" of zoiets... Echt vaag die shit...

[ Voor 43% gewijzigd door wjjkoevoets op 07-04-2007 00:36 ]

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Probleem opgelost, win2k geinstalleerd, motor schijven laten draaien en geformateerd, binnenkort effe scsi terminator bestellen

Tkx voor de help mensen,

Op dit topic mag wat mij betreft een groot hangslot op :P

PS, even reply op andere mobo topic, was vrij kwaad ja, sorry voor eventueel storend taalgebruik, heb overigens wel ander mobo genomen

Pagina: 1