Traag netwerk

Pagina: 1
Acties:

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-03 20:55
Hallo,

Sinds 2 weken is internet in ons studenthuis echt traag.

Even korte uitleg:

We hebben ADSL2 10Mbit. We zitten boven een cafe. De modem zit beneden in het cafe. Met een UTP kabel gaat het signaal naar boven. Daar heb ik een 8-poorts switch van Belkin. Van hier uit gaan alle UTP kabels naar de 5 kamers van ons huis.

Nu is het sinds kort zo dat we continu traag internet hebben. Vaak doen internetpagina's het helemaal niet. Na een paar keer refresh krijg je wat op beeld maar vaak is de helft van de afbeeldingen niet zichtbaar (kruisje). Downloaden daarintegen (nieuwsgroepen) gaat gewoon maximale snelheid (vaak 1MB/s).

Iemand een idee hoe dit kan? Kan ik controleren waar alle snelheid heen gaat? Ik vermoed dat bij 1 huisgenoot het fout gaat. Telkens als diegene op internet gaat is het internet bijna niet meer te gebruiken. Ik weet dit niet zeker (kan ook toevallig zijn). Ik weet ook niet welke instellingen ik moet bekijken of wijzigen bij diegene zodat dit misschien wordt opgelost.

Heel misschien is de switch niet meer goed?

Tot slot heb ik al contact gehad met de provider. Die zegt dat we gewoon al 65 dagen uptime hebben. Ik vermoed dan ook dat het steeds korte onderbrekingen zijn van het internet? Dit verklaard misschien ook dat internetpagina's en niet goed doen maar downloads wel goed gaan?

Ik hoop dat iemand kan helpen. Als je meer info nodig hebt geef ik die zo snel mogelijk..

Verwijderd

Aangezien je aangeeft dat het ineens is gebeurt en het hier een netwerk betreft, heb je grote kans dat 1 van de gebruikers iets op zijn/haar PC heeft staat dat het hele netwerk in beslag neemt (adware, virus, trojan, etc). Hiervoor zou je dus alle PC's eens moeten scannnen (trent online, hitman pro).

Daarbij kan je ook kijken door ervoor te zorgen dat je alle PC's uit zet en dan 1 PC aan zet, en vervolgens kijken hoe het internet is. Werkt het perfect weet je dus bijna zeker dat het aan andere PC's ligt (die je 1 voor 1 kunt opstarten), werkt het niet ligt het OF aan die PC of aan het netwerk.

Een download programma kan geloof ik de volledige brandbreedte 'eisen' toch?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2007 17:39 ]

• bsmpower
Even update:

Internet is inderdaad down/supertraag op het moment dat een bepaalde huisgenoot op internet zit.

Ze heeft een laptop. Ik heb even gekeken op haar laptop maar zie niks raars. Ze heeft Norton erop zitten (die verlopen is?). Kan dat problemen opleveren? Verder download ze nooit. Het is echt raar en weet niet wat ik er aan kan doen? Bestaat er een softwareprogramma waarmee ik fouten op het netwerk kan opsporen? Of fout in de splitter?

Ik kan hitman pro op haar laptop kunnen draaien maar ik heb zelf minder goeie ervaringen met hitman pro. Ik raakte toen belangrijke windows bestanden kwijt zodat ik steeds foutmeldingen kreeg.

Nog tips wat ik kan doen!?

• Blackbirdo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-08-2022
Laptop zal vermoedelijk een worm/virus hebben waardoor heel je upload dichtslibt.
Je kan natuurlijk ook even sniffen met Wireshark op haar pc om te zien wat er voor trafiek naar buitengaat.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Studentenhuis = traffic shaping.
Simpel.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-03 17:06

Bergen

Spellingscontroleur

Ik zou die laptop eerst maar eens scannen met de 2 gratis pakketten die Denniswerf noemt. Als het internet prima werkt, maar ineens retetraag wordt zodra die huisgenoot de laptop inschakelt, lijkt het me duidelijk dat de provider of de switch/router er niets mee te maken heeft.

Als je niets kunt vinden zou je ook de hele laptop even opnieuw kunnen installeren. Duurt misschien inclusief alles updaten/installeren een uurtje of 3, maar dan werkt alles weer als een trein.

[ Voor 77% gewijzigd door Bergen op 20-04-2007 01:15 ]

• Bee.nl
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Bee.nl

zoemt

Ik zou eerst iets aan die verlopen virusscanner doen.
Haal Norton eraf en installeer vervolgens AVG Anti-Virus Free of Avast!.
Misschien nog even AVG Anti Spyware Free erover heen halen voor de zekerheid.(of een ander anti-spyware pakket zoals Ad-Aware)

Daarnaast zou ik zoveel mogelijk nutteloze opstartitems uitschakelen.
Dit kan je doen via start >> uitvoeren >> msconfig >> tabblad: opstarten.
Eventueel je taskmanager erbij houden om te zien of er rare processen draaien.

Met deze stappen moet je al een heel eind kunnen komen :)

offtopic:
Hmm net zoals Denniswerf dus eigenlijk al heeft gezegd

Verwijderd

Ze heeft een laptop. Ik heb even gekeken op haar laptop maar zie niks raars. Ze heeft Norton erop zitten (die verlopen is?). Kan dat problemen opleveren? Verder download ze nooit. Het is echt raar en weet niet wat ik er aan kan doen? Bestaat er een softwareprogramma waarmee ik fouten op het netwerk kan opsporen? Of fout in de splitter?
Dat het verlopen is dat betekend alleen maar dat ze niet tegen de nieuwste lekken/virussen is beschermd. Of dat een probleem is? Ik denk dat je daar zelf wel antwoord op kan geven ;-)

Maar als jij hebt vastgesteld dat het met die laptop gebeurd dan heeft het weinig met je router te maken maar zit er gewoon iets verrots op die PC... Geen idee welke services allemaal draaien, je zou met HiJack This kunnen beginnen en daarnaast zou ik gewoon een Trent Online Scan doen van Housecall! Als je er nu een nieuwe virusscanner op zou zetten zou die geloof ik niet eens alle virussen kunnen vinden die er al op staan...

PS. ik maak zelf gebruik van NOD32, kost als student maar 10 euro en werkt perfect (voor zover ik heb gemerkt).Valt in ieder geval vaak niet mee om het systeem binnen een korte tijd helemaal perfect te krijgen als je niet weet waar het euvel zit.

De tip van Bee.nl is ook erg handig maar ik weet niet hoeveel kennis hebt van verschillende processen dus laat dan nog maar even zitten (voordat je iets uitschakeld wat essentieel is) of google gewoon alle processen

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2007 01:31 ]

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Laat haar die NOD 32, 30 dagen versie maar eens installeren, geheid dat die een zootje rommel gaat vinden, dat kan niet anders.

• bsmpower
Bedankt voor jullie reacties!

Helaas heb ik gemerkt dat internet er soms ook bijna uit ligt (supertraag) als die ene huisgenoot er niet is. Dus er is meer aan de hand. Probleem is dat de modem beneden in het cafe zit (meterkast) en de splitter boven maar in een gesloten ruimte. Raaden jullie aan om zowel de modem als de splitter te resetten (van de stroom af)?

Zijn er trouwens programma's waarbij ik kan kijken waar alle kb-tjes heen gaan op het netwerk? Ik hoef dus geen spy software om op iemands pc te kijken maar ben wel benieuwd of er 1 pc in het netwerk misschien overdreven hoge upload/download heeft wat misschien kan zorgen voor traag internet.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-03 17:06

Bergen

Spellingscontroleur

Als je dubbelklikt op het trayicoontje van de LAN-verbinding (of als je hem opent via het configuratiescherm > netwerkverbinding, als je geen trayicon hebt) zie je ook hoeveel pakketjes er zijn verzonden en ontvangen. Dat zou een goed startpunt kunnen zijn.

Als een pc niets doet (dus geen kazaa draait ofzo) moet het verkeer in dat statusschermpje ook stilstaan. (ok, er kan soms eens een beetje verkeer zoals DHCP of NetBIOS zijn maar verder niets)
Pagina: 1