Toon posts:

Computer 'lagt'

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Sinds een maand of twee heb ik een nieuwe hardware configuratie.
Bevalt erg goed, lekker snel, nieuwste spellen draaien vloeiend.
Maar... mijn computer draait niet helemaal lekker.
Simpele programma's zoals firefox, winamp en zelfs notepad kosten af en toe 5!! seconden om op te starten. Als ik bijvoorbeeld firefox icon aanklik in quicklaunch, blijft deze ingedrukt voor 4-5 seconden, en vervolgens start hij op. En wel meer programma's lijken wel te hangen voordat ze opstarten.

Ik heb al van alles geprobeerd, van memory latency te veranderen, memory kloksnelheid.
Voltage aanpassen van dingen, alles juist op default..
Maar niks lijkt te werken. Af en toe wel, maar dan tijdelijk.
Voor mijn gevoel ligt het probleem bij het geheugen of combinatie van cpu / memory snelheid.

Heb afgelopen week flink zitten zoeken op google en op GoT, maar niks gevonden dat mijn situatie beschrijft. Vandaar dat ik dit topic open.Hopend dat iemand mij misschien kan helpen.

Computer specificaties;
CPU: AMD Athlon 64 X2 3800+, 2.0GHz, 1MB, AM2, Box
Voeding: Nexus NX-4090 Real Silent power supply, 400W, ATX2
Mobo: Asus M2 Crosshair R.O.G. AM2, NF590 SLI, ATX
Geheugen: Kingston HyperX DChannel 2Gb Kit, PC2-6400 800Mhz
Video: XFX GeForce 8800 GTS 500M 640Mb,2xDVI,HDTVo, PCIe
IDE 160 GB HD (7200 rpm)

Software:
WinXp SP2
Laatste drivers van video en mobo.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik doe maar weer een bekende gooi hoor : chipsetdrivers installed staan? Staat je HDD wel op DMA ipv PIO? Heb je processen die 100% cpu tijd eten of in ieder geval veel?

• psycix
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-04-2024
Run es ff een paar virusscans en antispyware.
Miscchien zit er op de achtergrond wat duistere software en stuk capaciteit weg te vreten.

Verwijderd

Topicstarter
Geen processen die veel geheugen en/of CPU opvreten. Totaal geen.
Dit is ook een totaal schone winXP install, na de nieuwe software.
En direct na een reboot is hij zo traag.

Regelmatig anti spyware draaien, en ook constant AV draaien. (AVG free)

DMA zal ik even checken.
Wat bedoel je precies met chipsetdrivers installed staan?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2007 17:09 ]

• carlino
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-05-2024

carlino

GoT Mama

heb je windows updates gedraaid? zo ja.. er zit iets tussen waardoor je systeem trager word.

18-12-2007 Zijn Dominique en Marleen geboren! - 21-06-2007 Zijn ik en mijn ventje een stel!

• yorrik
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-01-2023
ik zie dit topic en denk aan lag als in je dood laggen.

maarja. als je pc geen apnormale cpu lvl heeft of ram niet supervol of anything dan kan het ook een hardware conflict zijn..

Verwijderd

Topicstarter
yorrik schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 17:09:

maarja. als je pc geen apnormale cpu lvl heeft of ram niet supervol of anything dan kan het ook een hardware conflict zijn..
Zit alleen een videokaart in als 'extra' kaart, kan me moeilijk voorstellen dat dat een conflict kan veroorzaken? Geluid en LAN is on-board.
carlino schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 17:09:
heb je windows updates gedraaid? zo ja.. er zit iets tussen waardoor je systeem trager word.
Heb inderdaad wel windows updates gedraait. Misschien dat ik daar maar een zooi van weg ga gooien, kijken of dat effect heeft.

• MichielioZ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-02 21:23

Je bedoelt lachen, niet laggen denk ik...owja en het is trouwens abnormaal, niet apnormaal :P

Iedereen wil terug naar de natuur, maar niemand wil lopend...

• carlino
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-05-2024

carlino

GoT Mama

Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 17:11:
Heb inderdaad wel windows updates gedraait. Misschien dat ik daar maar een zooi van weg ga gooien, kijken of dat effect heeft.
Ik zou als je de volgende keer windows opnieuw installeerd alles tot sp2 installeren. Zelf heb ik het probleem ook gehad. Al die updates installeer ik niet meer omdat mijn systeem dan niet meer vooruit te branden is.

18-12-2007 Zijn Dominique en Marleen geboren! - 21-06-2007 Zijn ik en mijn ventje een stel!

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-05 16:41

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Heb je de cache uitstaan in de bios? Als dit zo is lagt ie inderdaad, mag je blij zijn dat ie doom 2 opstart zonder te laggen...

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• Dr. Malsain
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-02-2023
Zijn er ook geen warning of errors te vinden in je system of application event log?

Verwijderd

Topicstarter
Problemen lijken op moment erger te worden.. snap er niks van.
'Even viewer - Application'
Faulting application firefox.exe, version 1.8.20070.30919, faulting module ntdll.dll, version 5.1.2600.2180, fault address 0x0001820a.

Faulting application firefox.exe, version 1.8.20070.30919, faulting module firefox.exe, version 1.8.20070.30919, fault address 0x00400840.
'Event Viewer - System'
Error code 1000000a, parameter1 9e00e584, parameter2 00000002, parameter3 00000000, parameter4 80521798.

An error was detected on device \Device\CdRom1 during a paging operation.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Een cpu lvl? :? Je bedoelt waarschijnlijk CPU Usage.
Lijkt mij eerder dat TS maar eens chipset drivers moet gaan installeren aangezien ik dit lees:
Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 17:08:
Geen processen die veel geheugen en/of CPU opvreten. Totaal geen.
Dit is ook een totaal schone winXP install, na de nieuwe software.
En direct na een reboot is hij zo traag.

Regelmatig anti spyware draaien, en ook constant AV draaien. (AVG free) Zet die trouwens eens uit?

DMA zal ik even checken.
Wat bedoel je precies met chipsetdrivers installed staan?

Goedkoop bellen via VoIP

• blup
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-05 22:30
Draai 'ns Lucifer ofzo?

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-05 13:51
ga naar de website van de fabrikant van je hardware, download de drivers. Herinstalleer sowieso Firefox -ziet er niet echt gezond uit. en draai gewoon windows update. Die dingen zijn er niet voor niets - ze maken je systeem niet echt langzamer, zolang je maar niet alle updates (bijv. .NET framework 2.0) binnenhaalt, als je die toch niet nodig hebt.

you had me at EHLO

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 17:00:
Computer specificaties;
CPU: AMD Athlon 64 X2 3800+, 2.0GHz, 1MB, AM2, Box
Voeding: Nexus NX-4090 Real Silent power supply, 400W, ATX2
Mobo: Asus M2 Crosshair R.O.G. AM2, NF590 SLI, ATX
Geheugen: Kingston HyperX DChannel 2Gb Kit, PC2-6400 800Mhz
Video: XFX GeForce 8800 GTS 500M 640Mb,2xDVI,HDTVo, PCIe
IDE 160 GB HD (7200 rpm)
offtopic:
Waarom heb je een IDE HD gepakt ? :?

www.koopeendroom.nl

Verwijderd

Topicstarter
Heb je eventueel een link?
TheNymf schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 18:56:
ga naar de website van de fabrikant van je hardware, download de drivers. Herinstalleer sowieso Firefox -ziet er niet echt gezond uit. en draai gewoon windows update. Die dingen zijn er niet voor niets - ze maken je systeem niet echt langzamer, zolang je maar niet alle updates (bijv. .NET framework 2.0) binnenhaalt, als je die toch niet nodig hebt.
Heb niet echt specifieke drivers kunnen vinden op asus site, zal straks nog even beter kijken.
Ben niet echt een grote fan van windows updates, maar tot nu toe hebben ze wel goed geholpen.
Maarten-NForce schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 19:04:
[...]

offtopic:
HD is enige dat ik nog niet heb geupgrade.. :) Vandaar.
Ben wel van plan binnenkort SATA schrijf te kopen.

Verwijderd

Topicstarter
Heb inmiddels Asus probe (info dingetje over je CPU, geheugen, etc temperatuur/voltages) geinstalleerd, en deze geeft direct een waarschuwing over de "CPU - NB HT" voltage. Dat deze te hoog is.

• Shunt
  • Laatst online: 11:44

Shunt

Boe

Maarten-NForce schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 19:04:
[...]

offtopic:
ook sata is nog gewoon een IDE schijf hoor. alleen je hebt nu meerdere smaakjes als PATA en SATA I/II ;)

draai eens een memchek tool over je geheugen heen heb zelf een soorgelijk probleem gehad bij mijn broertje's pc bleek dat een van de geheugen modules gewoon kapot was.
Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 20:44:
Heb inmiddels Asus probe (info dingetje over je CPU, geheugen, etc temperatuur/voltages) geinstalleerd, en deze geeft direct een waarschuwing over de "CPU - NB HT" voltage. Dat deze te hoog is.
wat zijn de waardes die deze tool geeft. en aangezien ASUS er om bekend staat om verkeerde waardes uit tegeven met die tools zou ik die met een koreltje zout nemen

[ Voor 33% gewijzigd door Shunt op 03-04-2007 20:46 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Topicstarter
Shunt schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 20:45:
[...]

ook sata is nog gewoon een IDE schijf hoor. alleen je hebt nu meerdere smaakjes als PATA en SATA I/II ;)

draai eens een memchek tool over je geheugen heen heb zelf een soorgelijk probleem gehad bij mijn broertje's pc bleek dat een van de geheugen modules gewoon kapot was.
Wat mijn Mobo ondersteund:
* 1 x Ultra DMA 133 / 100 / 66 / 33
* 6 x Seriële ATA 3.0Gb/s
Zal zo ff bootable CD maken op broer's PC met zo'n memory check tool.
[...]

wat zijn de waardes die deze tool geeft. en aangezien ASUS er om bekend staat om verkeerde waardes uit tegeven met die tools zou ik die met een koreltje zout nemen
1.39V, zegt dat die 'normaal' 1.2 hoort te zijn.

ATM; bezig met chipset dingetjes te downloaden :)

Verwijderd

Topicstarter
Net memory test gedaan, kreeg na kwartiertje vrij snel drie errors achter elkaar.
Broer zei dat geheugen dan ws niet goed is :( Dus nu ff kijken of andere bankjes nog uitmaakt.
En anders moetk terug naar ouder geheugen tijdelijk .. oid.

• Shunt
  • Laatst online: 11:44

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 21:40:
Net memory test gedaan, kreeg na kwartiertje vrij snel drie errors achter elkaar.
Broer zei dat geheugen dan ws niet goed is :( Dus nu ff kijken of andere bankjes nog uitmaakt.
En anders moetk terug naar ouder geheugen tijdelijk .. oid.
gewoon dat geheugen terug sturen een error is al te veel. probeer ook even de modules los van elkaar dus NIET in dual channel.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• blup
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-05 22:30
Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 20:00:
[...]

Heb je eventueel een link?
Staat op 'UBCD'
Maar dat is om de CPU in stress te testen. In dit geval ligt 't wat anders. Vriend van mij had een PC die letterlijk 'lagde'.
Als je bv in notepad een letter ingedrukt hielt bleef hij soms even hangen, dit deed hij ook buiten windows in de bios.
Bleek dat de cache van de CPU rot was.

Verwijderd

Topicstarter
Shunt schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 22:07:
[...]

gewoon dat geheugen terug sturen een error is al te veel. probeer ook even de modules los van elkaar dus NIET in dual channel.
IK had iets verkeerd gelezen in Mobo boekje, dacht dat het in A1 en B1moest van mem bankjes.
Moest in A1 A2 voor dual channel. Zitten ze nu.
Heb ook ff beetje schoon geblazen en nu weer aan het mem testen.

Afhankelijk daarvan kijk ik wel wat ik doe. Als er errors zijn ga ik idd modules los van elkaar proberen.

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-05 13:51
sowieso met errors opsturen hé, bij veel leveranciers heb je een lifetime garantie.. :)

you had me at EHLO

Verwijderd

Topicstarter
Hele nacht laten memtesten, 8 passes gedaan.
0 errors nu opeens. Snap er niks van!
Misschien dat er toch wat vuil opzat op een van de dimmetjes!

Zal nog chipset installeren en hopelijk dat dan het probleem verholpen is!
Iedereen bedankt voor de hulp in ieder geval! :)

• Baf
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-05 09:34

Baf

slopen. alles kapot maken.

Is je harddisk niet gewoon aan het kapot gaan? De laatste maand voordat die van mij het begaf had ik ook af en toe een laggend systeem.
Pagina: 1