Toon posts:

Van volledige Multimedia Gaming PC naar server PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik wil graag een Multimedia Gaming PC naar een Thuis (MKB) Server PC ombouwen met als doel zo weinig mogelijk stroomverbruik.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen om voor een redelijk laag bedraag mijn PC om te toveren naar een rendabele server PC.
Als er onderdelen overblijven achteraf, dat maakt me niet zoveel uit. Ook de huidige HDD grootte is voor mijn thuissituatie genoeg.

-----------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn Multimedia PC hebben de volgende specificaties:

- OS: Windhoos XP Profffesional (er staat al Ubuntu op, wel de gewone editie)
- Voeding: 420Watt
- Moederbord: ASRock P4i65G (http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=P4i65G&s=)
- CPU: Intel Pentium 4 2,6GHz
- GPU: LeadTek WinFast Nvidia GeForce 6600 128MB DDR3
- Geluidskaart: Creative SB Audigy 1
- HDD: Samsung SP6003H 60GB
- DVD-1: BenQ standaard DVD-speler
- DVD-2: Philips DVD-RW brander
- Diskettestation: (geen)
-----------------------------------------------------------------------------------------------

Ik heb heel veel vragen, maar zal proberen het zo kort mogelijk te houden:

1) De server zal zeer lichtelijk belast worden door opslag en eventueel printertaken (het zal dus niet dienen als mail-, sql- etc. servers
Is het beter om dan toch nog over te gaan tot Ubuntu server editie? Misschien maakt het wat uit qua stroom management?
2) Zal het beter zijn voor de stroomkosten om de BenQ DVD-speler en de SB Audigy er uit te halen? Aangezien deze toch niet nodig zijn.
3) Enig idee wat ik kan vervangen voor de huidige videokaart zodat ik een zo laag mogelijke voeding in de kast kan plaatsen?
4) Ik neem aan dat Ubuntu zelf standaard al zo zuinig mogelijk om gaat wat betreft de stroomafname per hardware onderdeel?
5) Zal het op jaarbasis stroom schelen om 95% van de week de USB muis en toetsenbord te ontkoppelen?

De monitor zal zowaar de hele dag uit staan, en eventueel zal ik de voeding daarvan niet aan het stroom doen om onbewuste stroomafname te voorkomen.

Ik weet dat dit een beetje kieskeurig gebeuren is. Maar hopelijk kunnen jullie mij wat informatie geven. Ik zou ook vast niet helemaal duidelijk zijn, graag hier dan over vragen.

Alvast heel erg bedankt!

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

Je hebt on-board video, graka kan er helemaal uit. Ook de opticals & geluidskaart kunnen weg. Eventueel een reepje ram eruit (als er 2 inzitten) en alle voltages op "low" zetten in de BIOS (als ze dit trekken, waarschijnlijk wel). Eventueel schijf vervangen voor een 5400RPM exemplaar (ruilen via v&a? )

Muis/tobo/monitor van de stroom scheelt natuurlijk ook. Maar een P4 blijft stroom zuipen. Beste optie is denk ik alles los verkopen en/of ruilen voor een epia of oude laptop bijvoorbeeld.

[ Voor 19% gewijzigd door Cio op 03-04-2007 21:25 ]

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt voor de reactie.

Ik denk dat ik de tips zou gaan proberen, maar het zal niet uit kunnen de PC te verkopen (de verhouding van wat ik terug krijg voor wat het gekost heeft en de prestaties dat het nog kan leveren, dan nog maar wat meer stroomkosten :P ).

Maar wat is de laagst mogelijk voeding die in m'n PC kan als ik de videokaart er uit haal?

Alvast bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwe situatie:

Voeding : Linkworld LPK12-23 420Watt P4, 24pin
Moederbord : ASRock P4i65G
CPU : Intel Pentium 4
CPU Cooler : Fujikura A57855-001 (23027622) FHP-2157 REV.M 12V DC0.24A
Video/Audio : (Onboard)
CD/DVD : Philips DVD+RW 416 Series
HDD : Samsung SP6003H 60GB (+12V DC, +5V DC, 0,5A, 0,6A)

M'n X-Server in Ubuntu crashde wel direct bij het opstarten van Ubuntu, waarschijnlijk omdat de videokaart drivers niet meer kloppen :> .

Ik heb hier nog een 300Watt voeding liggen, maar ik neem aan dat dit nog veel lager kan met de bovenstaande hardware compilatie?

Beetje vage informatie, maar goed, ik probeer zo duidelijk mogelijk te zijn om een indicatie te geven voor de voeding's benodigheden.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2007 12:40 ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-01 23:03
Proebeer het even uit zou ik zeggen... met je 300 voeding dan heh ;)

Verder zou je de CD/DVD speler er ook uit kunnen halen als het systeem draait of gewoon van de stroom afhalen.