Toon posts:

Reverse DNS

Pagina: 1
Acties:
  • 670 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een verhuizing naar een nieuwe locatie, en hierbij ook een nieuwe Busines DSL aansluiting van de KPN (welke 3 dagan na oplevering pas storingsvij was!) krijgen we bij het verzenden naar een groot aantal email ontvangers de volgende melding: 553 We do not accept mail from IP addresses without reverse DNS

Ik ben hier zelf niet heel erg bekend mee, en word nu een beetje van het kastje naar de muur gestuurd, KPN, domain host en Telecom bedrijf lijken allemaal elkaar aan te kijken. Via google en tweakers kom ik er niet goed achter wie nu uiteindelijk verantwoordelijk is voor deze reverse DNS instelling. Gaat dit fout bij de KPN, of bij de host provider welke de MX records beheerd? Of kan ik hier zelf nog iets in betekenen aan de mail server (exchange 2003) kant?

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11-2025
De beheerder/eigenaar van jullie ip-adres moet de juiste hostnaam aan jullie ip-adres koppelen. Dat kan KPN zijn of een andere provider. In ieder geval de provider waar je de overeenkomst mee hebt.

MX staat hierbuiten en als dat een andere provider is heeft die er helemaal niets mee te maken. Als noodoplossing kun je eventueel nog kijken of de provider (van je verbinding) een relay SMTP server heeft zodat je toch fatsoenlijk kunt mailen.

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Misschien kan je proberen via http://www.ripe.net/whois een emailadres te achterhalen van de beheerder van de Ip-ranche? Misschien dat dat sneller werkt dan via de KPN proberen de juiste contactpersoon te vinden.

Zolang dit overigens niet gefixt is zou ik idd maar gebruik maken van een relay server, want je hebt werkelijk geen idee bij wie je mail aankomt en bij wie niet. (Er worden ook nog wel eens mails gedropt of met een hoog spamgehalte getagd bij onbekende ip-adressen).

Verwijderd

Topicstarter
De beheerder van de range is Koninklijke KPN NV dus ik ben toch overgeleverd aan de trage molen van de KNP ben ik bang...

Kan het zijn dat de KPN nog helemaal geen hostnaam aan ons IP heeft gekoppeld? Als ik van buiten een ping -a op ons nummer uitvoer krijg ik geen host te zien namelijk. Of zou dan mijn internet verbidning helemaal niet functioneren?

edit: ik heb inmiddels inderdaad maar een relay server ingesteld, kunnen we in ieder geval fatsoenlijk mailen voor zolang

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2007 16:52 ]

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-01 11:56
Nee het is niet het koppelen van een hostnaam aan een IP-adres, maar het koppelen van het IP-adres aan je hostnaam, een zogenaamde PTR vermelding in je DNS-instellingen.
Stukje van Wikipedia:
A PTR record or pointer record maps an IPv4 address to the canonical name for that host. Setting up a PTR record for a hostname in the in-addr.arpa domain that corresponds to an IP address implements reverse DNS lookup for that address. For example (at the time of writing), www.icann.net has the IP address 192.0.34.164, but a PTR record maps 164.34.0.192.in-addr.arpa to its canonical name, referrals.icann.org.
Met behulp van een PTR record kan er dus worden bekeken welke "hoofd hostnaam" er bij een IP-adres hoort en dat kan er dus maar eentje zijn.
Sommige mailservers controleren dit dus.

[ Voor 11% gewijzigd door Joen op 03-04-2007 16:58 ]

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Met een mailtje naar domain (at) kpn.com moet het snel geregeld zijn hoor :)

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-02 17:37

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Als je de lijn rechtstreeks bij KPN hebt afgenomen, ben je overgedragen aan KPN inderdaad. Kan me alleen niet voorstellen dat ze dat daar niet standaard doen. Je zou iets generieks verwachten kpndsl1245.kpn.com oid. Wellicht vergeten?
Hamvraag is of er een ISP tussen zit (tiscali oid) of niet.

I'm not as think as you stoned I am

Verwijderd

Topicstarter
Het is een business DSL lijn direct bij de KPN afgenomen. De lijn is na oplevering nog 3 dagen uit de lucht geweest door lijn storingen, en toen hij eindelijk werkte was dit het resultaat.

KPN al meerdere malen aan de lijn gehad, onder andere om de hostnaam te achterhalen voor de mx record aanpassing, echter krijg je dan te horen dat een beetje systeembeheerder dit zo boven water heeft en alles goed zit aan hun kant (lang leve klantvriendelijkheid). Maar ik zal het gevecht nog maar eens aangaan, hopelijk krijg ik nu iemand aan de lijn die wel behulpzaam is.

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 16:47:
De beheerder van de range is Koninklijke KPN NV dus ik ben toch overgeleverd aan de trage molen van de KPN ben ik bang...
Je zou kunnen kijken of de tech-handles emailadressen (en telefoonnummers?) bevatten.. Misschien zijn ze outdated, misschien worden ze ook wel prima onderhouden. Mocht het je lukken daarvan iemand te pakken te krijgen, dan heb je i.i.g. iemand met verstand van zaken aan de lijn.

Het lijkt er een beetje op dat ze het ptr-record gewoon vergeten zijn; kan me namelijk (zeker voor business dsl) niet voorstellen dat er geen standaard ptr-record aanwezig is.

Verwijderd

Je INTERNETprovider bellen, die moet de reverse dns regelen.

Bijv.

mail.domein.nl - 123.123.123

en dan als je zoekt naar 123.123.123 krijg je mail.domein.nl

Dat moet het resultaat zijn.

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 19:11:
Je INTERNETprovider bellen, die moet de reverse dns regelen.
Wat dacht jij dat KPN was dan }:O

0.0

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:45

Kabouterplop01

chown -R me base:all

domainoffice at kpn.com denk ik
Pagina: 1