slecht signaal router/usb-stick ?

Pagina: 1
Acties:
  • 881 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jonaskellens
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-05-2011
Geachten,
betreft : draadloos netwerk met router topcom 254 en bijhorende 54Mbps usb-stick van Topcom.

Ik heb eerst het draadloos netwerk geïnstalleerd bij mij thuis met 1 desktop en 3 laptops : perfect werkend thuisnetwerk en internettoegang. Op 1 van de 3 laptops gebruikte ik de usb-stick via pcmcia-usb-kaart.

Dezelfde router + wireless stick gebruik ik nu om bij mijn zus (op een andere locatie) een draadloos netwerk te installeren zodat zij op haar desktop ook draadloos kan surfen. Alles is volledig gereset en een nieuw draadloos netwerk is 'gecreeërd'.
Haar desktop is een 6tal jaar oud, bestaat uit een acer moederbord met Athlon 1200 Mhz processor. Alé een oud beestje in de computerwereld.
Ik heb een usb 2.0 pci-kaart geïnstalleerd in een vrij pci-slot om volledig van de usb 2.0 snelheid gebruik te kunnen maken met die 54Mbps-stick. Standaard zitten er 2 USB 1.0 -poorten op het moederbord.

Ik geef u bovenstaande configuratiegegevens mee om volgende vraag te kunnen beantwoorden :
de pc pikt het signaal op van de router via de usb-stick voor 2 minuten en zoekt dan opnieuw naar bereikbare draadloze netwerken, komt opnieuw bij het draadloos netwerk van m'n zus, heeft uitstekende verbinding, 36Mpbs, 2 minuten, en hupla opnieuw zoeken naar beschikbare draadloze verbindingen...
Wanneer op msn aan het chatten wordt om de 2 minuten automatisch opnieuw aangemeld (zo zie ik dat de internetverbinding effe verdwijnt en terugkomt).
Wat kan hier gaande zijn ????
Ligt het aan de pc ? Want uit een eerdere ervaring met deze router+usb-stick kan ik conculderen dat alles naar behoren functioneert.
De afstand tussen router : 4 meter, signaal gaat door muur.
Maar de router is al op verschillende plaatsen gezet geweest, zelfs waarbij er in perfecte recht lijn een signaal kan doorgegeven worden. Probleem van telkens draadloos signaal zoeken verdwijnt niet.

Help ?!

Met viendelijke groeten !
Jonas.

Verwijderd

Welke windows versie wordt er gebruikt? En wat wordt er gebruikt om verbinding te maken? De windows tool? Als het XP is; gebruik de windows tool, verander eventueel kanaal voor de zekerheid en kijk even hoe de instellingen zijn (zodat hij niet zomaar andere netwerken gaat zoeken en verbinding mee mag gaan maken)

En je hebt de laatste updates en firmware voor de router?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2007 16:00 ]

• jonaskellens
Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 16:00:
Welke windows versie wordt er gebruikt? En wat wordt er gebruikt om verbinding te maken? De windows tool? Als het XP is; gebruik de windows tool, verander eventueel kanaal voor de zekerheid en kijk even hoe de instellingen zijn (zodat hij niet zomaar andere netwerken gaat zoeken en verbinding mee mag gaan maken)

En je hebt de laatste updates en firmware voor de router?
Dank voor uw reactie.
- Laatste updates en firmware zijn geïnstalleerd.
- windows xp pro SP 2

Het kanaal dat in de router is ingesteld is het standaardkanaal (dikwijls wél het kanaal dat het best is afgestemd voor een bepaalde router, niet?), verder maak ik gebruik van het windows-tool om toegang te krijgen tot draadloze verbindingen.
Noot : het draadloos netwerk is het enige in de buurt, geen ander wordt gedetecteerd.

Ik heb nog niet geprobeerd op een ander kanaal.

Wat u wel dient te weten : als ik met mijn laptop daar even kom zitten (dezelfde laptop waarmee ik op het netwerk ging toen het nog bij mij thuis geïnstalleerd was) heb ik geen problemen met de draadloze verbinding.
Dit alles wijst in de richting van de pc van m'n zus, daar zou het prob zitten...

Verwijderd

Het kanaal dat in de router is ingesteld is het standaardkanaal (dikwijls wél het kanaal dat het best is afgestemd voor een bepaalde router, niet?), verder maak ik gebruik van het windows-tool om toegang te krijgen tot draadloze verbindingen.
Noot : het draadloos netwerk is het enige in de buurt, geen ander wordt gedetecteerd.
Mocht een router zelf een kanaal kiezen, lijkt mij dat routers toch al snel op dezelfde kanalen zitten? En daarbij kunnen er ook andere apparaten hetzelfde kanaal gebruiken en dit 'storen'. Alleen als je al verschillende plaatsen hebt geprobeerd is de kans klein dat het kanaal het probleem vormt (maar proberen kan natuurlijk nooit kwaad :))

Als de laptop perfect functioneerd ligt het dus niet aan de router, maar aan de PC. Dan zou het bijv. de software kunnen zijn (niet de juiste stuurprogramma's of idd een windows instelling) of zou de hardware niet goed functioneren. Weet alleen niet hoe je er achter komt wat het is (complete herinstallatie gaat erg ver en een andere kaart in de PC stoppen is natuurlijk ook niet echt handig, aangezien dit niet betekend dat de hardware kapot is maar kan ook betekenen dat je voor die kaart wel juiste stuurprogramma's hebt)

Nog iets anders; beveiliging. Is het draadloze netwerk beveiligd? En zo ja; hoe, en zo niet; probeer dit eens? (ikzelf gebruik WEP, is geloof ik niet de beste beveiliging, maar wel veilig genoeg om toevallige connecties tegen te houden). Daarbij kan het namelijk ook zijn dat de kaart de encryptie niet aankan geloof ik

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2007 16:19 ]

• jonaskellens
Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 16:18:
[...]

Nog iets anders; beveiliging. Is het draadloze netwerk beveiligd? En zo ja; hoe, en zo niet; probeer dit eens? (ikzelf gebruik WEP, is geloof ik niet de beste beveiliging, maar wel veilig genoeg om toevallige connecties tegen te houden). Daarbij kan het namelijk ook zijn dat de kaart de encryptie niet aankan geloof ik
Het netwerk is beveiligd via wpa-psk 128bit encryptie.
U zegt dat de usb2.0-pci kaart deze encryptie niet aankan ? Ik denk eerder aan het verouderd moederbord/processor. Alé weet niet goed of dit ermee te maken heeft.

• Hardcore-Maniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-11-2017
verrander nou t kanaal maar eens en haal storende Dect telefoons(basisstations) maar eens uit de buurt, waarschijnlijk is je probleem opgelost

Verwijderd

jonaskellens schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 16:27:
[...]

Het netwerk is beveiligd via wpa-psk 128bit encryptie.
U zegt dat de usb2.0-pci kaart deze encryptie niet aankan ? Ik denk eerder aan het verouderd moederbord/processor. Alé weet niet goed of dit ermee te maken heeft.
Ik weet dus niet of dit in de kaart zelf of idd bij het moederbord plaatst vind (de encryptie), mij lijkt de kaart maar dit zou ik niet weten (mocht iemand dit weten, post dit aub dan leer ik ook weer iets :)).
Je kan in ieder geval proberen de beveiliging er gewoon helemaal van af te halen, is geloof ik weer in een paar minuutjes hersteld?

En kanaal is ook iets dat je kan proberen, kans is klein (vooral omdat de laptop het doet), maar net zoals hardcore al zegt; we kunnen het pas 100% uitsluiten als je het probeert :)

• jonaskellens
Hardcore-Maniac schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 16:35:
verrander nou t kanaal maar eens en haal storende Dect telefoons(basisstations) maar eens uit de buurt, waarschijnlijk is je probleem opgelost
Bij mij thuis hier stond radio en tv aan en was ik aan't zappen tussen kanalen maar dit had geen effect op m'n internetverbinding. "Infrarood stoort draadloos niet is dan de uitleg" ? :-)
Bij mijn zus nu staan er ook geen stoorzenders, toch niet waar ik me bewust van ben.

Wanneer ik opnieuw naar m'n thuis ga, zal ik het kanaal eens veranderen van mijn zus haar draadloos netwerk.

Verwijderd

jonaskellens schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 16:50:
[...]

Bij mij thuis hier stond radio en tv aan en was ik aan't zappen tussen kanalen maar dit had geen effect op m'n internetverbinding. "Infrarood stoort draadloos niet is dan de uitleg" ? :-)
Bij mijn zus nu staan er ook geen stoorzenders, toch niet waar ik me bewust van ben.

Wanneer ik opnieuw naar m'n thuis ga, zal ik het kanaal eens veranderen van mijn zus haar draadloos netwerk.
Ahh ik ging er van uit dat je er nu was, dat je het meteen kon uitproberen. Er zullen wel tweakers zijn die nog meer opties kunnen noemen, maar vrees dat ik niet genoeg kennis hiervoor heb. Zal topic in de gaten houden en als ik iets kan bijdragen hoor je het wel:)

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-03 20:37
jonaskellens schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 16:50:
[...]

Infrarood soort wireless inderdaad niet nee :) Storingsbronnen kunnen wel zijn de magnetron (slecht afgeschermd dan), DECT-telefoons en buren die ook WLAN hebben op hetzelfde kanaal of een kanaal dat in de buurt ligt van jouw kanaal :) Beetje spelen met de kanalen en eerst proberen zonder encryptie (die je daarna natuurlijk weer aanzet!) moet lukken :)

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-03 16:00
Nog enkele suggesties die ik ondervonden heb:

Een obstakel in de buurt van de USB stick (of evt zelfs de orientatie van de stick: horizontaal of vertikaal) kan een sterk verschil maken ivm de kwaliteit van de verbinding. Bijvoorbeeld een rol kabel of andere metalen dingen (computerkast van de desktop) die in de buurt liggen kunnen voor storing van het signaal zorgen. Probeer dus zeker wat te spelen met een usb verlengkabel!

Sommige netwerkkaartjes kijken vooral naar de signaalsterkte (NIET de ruissterkte of signaal/ruis verhouding) om de wifi-snelheid te kiezen; Als er veel ruis is wordt de verbinding dus onstabiel terwijl de verbinding nog altijd op 54Mbps is; als je dan de verbinding op 12Mbps forceert wordt ze veel stabieler en niet veel trager.

Het kan verder nuttig zijn goede drivers te zoeken bij de fabrikant van het usb-stickje en/of bij de fabrikant van de wifi-chipset (als je kunt vinden welke het is natuurlijk)...
Pagina: 1