Toon posts:

[XP] svchost.exe belast processor maximaal

Pagina: 1
Acties:
  • 196 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na een aantal jaar van lurken hier op tweakers.net en de GoT toch maar een account aangemaakt.
Ik heb altijd versteld gestaan van kennis en de behulpzaamheid hier op tweakers.net.

Goed: wat is er aan de hand?

Ik heb de laatse paar weken last van een vervelend gedragend svchost.exe. Om de zoveel tijd wordt mijn pc behoorlijk traag, ik zie dan op het schermpje van mijn G15 dat mijn cpu op 100% staat, als ik dan in taakbeheer kijk is het altijd deze svchost.exe die de processor op 100% drukt.

Wat heb ik allemaal gedaan om het probleem zelf te tackelen?

1: Ik heb zover ik weet alle bestaande topics gelezen op GoT, echter zijn al deze topics vaststellingen, en worden er niet echt oplossingen aangedragen.

2: Het gebruik van Google, hier heb ik echter niet de juiste oplossingen kunnen vinden. Zoals zo vaak met Google: de oplossing zal ongetwijfeld ergens op het internet staan, maar gebruik maar eens de juiste zoektermen, dat maakt het lastig.

3: Ik heb in het cmd scherm diverse zoekfuncties uitgeprobeerd zoals ook aangedragen in de diverse topics hier op de GoT, hierdoor ben ik er wel achter gekomen welk proces het is en welke services de svchost onder zijn hoede neemt. Als ik dan al deze processen in Google zet als "proces" en dan zoek, krijg ik een aantal processen te zien die onder het kopje "verdacht" vallen. Echter zijn deze processen (bijvoorbeeld dmserver) allemaal .exe's en geen .dll files. Dus of die specifieke services ook onder de noemer "gevaarlijk" vallen is mij een vraagteken.

4: Het gebruik van sysinternal programma's, echter geven deze hetzelfde overzicht als de tasklist /svc opdrachten, echter met een overzicht van de services, ipv hun afkorting. Ook hier blijkt dus dat al de aanwezige services ook echt tot de Windows services horen en niet onder een gevaar vallen zoals genoemd bij "3"

5: Installeren en draaien van Hitmanpro, met als resultaat: nul

Mijn vraag: hoe kom ik er achter welke van de services binnen een draaiende svchost.exe precies de gevraagde rekenkracht vraagt? Ik neem aan dat dat de enigste manier is om er achter te komen welk proces er precies aan het "messen" is, en als ik daarvan de uitkomst weet wat ik dan aan dat specifieke proces kan doen. Natuurlijk is deze specifieke svchost natuurlijk weer degene met de meest draaiende services. Het is het PID 1604, op dit moment normaal draaiend, en als je met de muis op dat process gaat staan laat sysinternals dus zien welke processen het zijn. Zoals te zien in het screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://ooszbeta.com/svchost1604.jpg

Ik ga niet windows "even" opnieuw installeren, als dat de enigste oplossing is, dan leer ik wel leven met dit ongemak, de ervaring leert dat daarna wel weer iets anders de kop opsteekt wat voor irritatie zorgt.

Vraag 2: Hoe krijgen jullie het voor elkaar om vanuit de cmd box te "copy-pasten" ?

Mijn systeem:

AMD 3500+
MSI MS-7025 (K8N platinum)
2 GB Crucial RAM
6600 GT (Club 3d)
1,4 TB opslag, waarvan een 80 GB WD sata als systeemschijf

Iemand die hier tips voor heeft?

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:28

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Ik heb geen antwoord op je eerste vraag, maar de tweede:

rechterklik in cmd box --> mark (mijn XP is engels btw) en selecteren maar :)

Hier staat tekst

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:20

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Ik heb een aantal keer gemerkt dat "automatische updates" een hoog CPU gebruik veroorzaakte op mijn laptop. Heb deze hardhandig uitgeschakeld via Administrative Tools, Services, Automatic Updates -> Disabled. Sindsdien niet meer gezien dat svchost.exe 100% cpu opslokt.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Ik had precies hetzelfde (zoals je op mijn gebruiksnaam en zoekterm zult vinden). Het zat hem in het feit dat ik niet windows update of office update gebruikte, maar Microsoft Update. Deze zoekt bij bepaalde acties 'even' naar updates, maar die catalogus van beide producten en de combinaties daarvan is zo groot dat dit een flinke tijd in beslag nam en daarmee mijn CPU flink op zijn donder gaf voor 5 minuten :) .

Hopelijk heb je er iets aan, ik heb het opgelost door de Microsoft Update utility te verwijderen en een bepaald bestand te updaten (fix staat beschreven in de MS knowledge base), succes :) !

De meeste mensen deugen!

Verwijderd

Topicstarter
@ Sjaak_Afhaak: Thanks, dat is wel erg makkelijk, handig om te weten.

@Kanarie, dit klinkt als een werkbare oplossing, eerst nog even kijken hoever ik kom met die hotfix die Cassius suggereert

@ Cassius: Ten eerste: de oplossing blijkt dus op GoT te staan, zo zie je maar weer hoe lastig het is om gericht een oplossing te vinden met een probleem, al gebruik je verschillende zoekopdrachten

Ik ben via Google terecht gekomen op dit artikel: http://support.microsoft.com/kb/916089, echter weet ik niet helemaal zeker of dit ook het artikel is waar jij mij probeert op te wijzen. Ook zou het deze kunnen zijn: http://forums.microsoft.c...px?PostID=906329&SiteID=2 . Maar da's op de forums...

Lastig, heb ook geen zin om een verhoogd risico te nemen door de verkeerde hotfix te installeren :S

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2007 16:14 ]

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:09
Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 16:12:
Lastig, heb ook geen zin om een verhoogd risico te nemen door de verkeerde hotfix te installeren :S
Misschien eerst "even" een ghost image maken van de pc? En dan de hotfix proberen?

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

Verwijderd

Topicstarter
@ Charlie932: Ik had nog een vrij recente ghost staan.
Heb me aan de uitleg gewaagd van het forum van microsoft.

@ Iedereen: bedankt voor de reacties: Ik ga nu kijken of de oplossingen zullen werken.

{update}

Ik ben nu een paar dagen verder, en het lijkt erop dat de oplossing die ik via deze link heb gebruikt werkt.

Hartelijk dank voor de assistentie _/-\o_ _/-\o_

8)

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2007 13:57 ]

Pagina: 1