Random acces time te hoog

Pagina: 1
Acties:

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-01 00:21
HD: Maxtor diamond 10, 250GB, 16mb cache

Probleem:
Deze schijven komen normaal gesproken uit op een access time van 13 of 14 ms. Maar bij mij op 20. Getest met HDTune en HDTach.
Echter de transfer rates zijn gewoon normaal.
Eigenlijk heb ik er helemaal geen last van, maar omdat je weet dat het sneller kan/moet, wil ik dat natuurlijk ook.

Wat ik heb gedaan:
nieuwe drivers van via (5.30), deze verholpen in elk geval het probleem dat HDTune aangaf dat de hd op udma 4 werkte. Dit is nu tenminste weer udma5.

in bios rondgeneust.

Forum doorgelezen.

Ben ff aan het defragmenteren.... kijk over tijdje wel weer naar jullie posts.

Verwijderd

Probeer amset eens, ofwel Acoustic Management ofwel AAM. Die regelt de balans tussen geluidsproductie en seeksnelheid. Maxtor levert/leverde daar een DOS-programmaatje amset voor, maar je kunt het ook met een SMART utility wijzigen. Succes :)

• elmertje
ow ok. Maar ik neem aan dat die anderen niet getweaked hebben met dit progje. Dus op standaard instellingen moet ik het toch kunnen halen?
Dat programma is bijna niet meer te vinden, maxtor=seagate, vandaar. Alleen had ik dat progje al kom ik net achter, in Hirenbootcd. Alleen moet ik wel eerst cdtjes kop; heb alleen dvd's. |:(
Wel bedankt voor de tip!

• elmertje
cd gekocht, en gebrand. Maar amset herkend de HD niet. Dit waarschijnlijk omdat het een sata is. Ik zag m ook alleen de ide poorten scannen op maxtor discs. Dus ja, ik zal ff verder googlen. En als jullie nog wat weten? graag...

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-02 19:12

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Wel eens gecheckt met maxtor powermax? staat ook op hirens

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Verwijderd

In FreeBSD kan ik AAM zo aanpassen; voor elke SMART-enabled HDD die AAM ondersteunt. Dus lijkt me dat er ook wel een SMART utility voor Windows is, toch? :)

• elmertje
ja, meerdere. Had ook al wat geprobeerd. Maar nog geen een gevonden die ook daadwerkelijk aam instellingen kan wijzigen. Sommigen zeggen wel dat ze het kunnen, maar dan werkt t bij mij niet. Net als dat ze lang niet allemaal de temps en de smart kunnen uitlezen.
Pagina: 1