spoolsvr crashed. printen onogelijk, later spontaan printen

Pagina: 1
Acties:

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-03 16:01
Hallo, hier hebben we een ntwerk en sinds kort hebben we wat vreemde problemen. op sommige pc's crashed de spooler zo nu en dan en dan is printen daar dus onmogelijk. ook andere mensen hebben daar dan last van omdat de spooler op de server dan bezet is.

wat kan de oorzaak zijn van de crashes?

we hebben 1 domain-server waarop middels 2 printerservers 2 printers worden gedeeld, en een printer met ingebouwde ethernetpoort.

verder staat er nog een losse printer die via een client-pc wordt gedeeld.

het probleem doet zich voor bij de losse printer ( pentium 4 - 2,8 ghz 1 GB geheugen)
en op een pc die print via een op de server gedeelde printer (pentium 3 - 700mhz 512 mb geheugen)

meestal is het dan voldoende de spooler met de hand te starten, omdat hij maar 2 keer per dag zelf de service weer start na een crash. maar als dit elke dag voorkomt is dat enorm onhandig, vooral met haastige gebruikers die het probleem niet willen begrijpen, en niet zelf kunnen verhelpen.

soms heb ik dan ook nog dat er danna een tijdje opeens printopdrachten van een andere gebruiker, soms van de vorige dag zelfs, opeens allemaal opnieuw uit de printer komen.

de gebruikers snappen hier niets van, en geven dan van alles de schuld de pc, de printer of de gebruikers. terwijl het alleen te maken heeft met de spooler die crashed, maar zonder duidelijke oorzaak weet ik niet waar ik beginnen moet met oplossen.

de spooler werkt namelijk "samen" met andere onderdelen op het netwerk dus het is niet duidlijk te stellen dat het aan een bepaalde pc, server, of printer ligt, of bijvoorbeeld aan een gebruikersprofiel.

we hebben 11 clients die allemaal op windows XP draaien, voorzien van alle updates, en er draait op alle pc's symantec antivirus (voor bedrijven) ook de laatste versies

herkent iemand de problemen, of weet iemand hoe ik kan bepalen waar het aan ligt, en waardoor de spooler crashed?

Verwijderd

Zelfde printer of meerdere printers van verschillende merken? Als het dezelfde printer is waar iedereen gebruik van mag maken dan zou ik eens naar de drivers van die printer kijken.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-03 16:01
het zijn verschillende printers.
ik heb het idee dat er twee verschillende problemen zijn, de spooler loopt vast bij het schrijvennaar de printer op de locale pc waar dus lokaal de printer aan hangt. dat veroorzaakt dan problemen, waardoor andere pc's die printer niet kunnen vinden, of dat ze hem volgens hun spooler wel kunnen gebruiken, maar als dat geprobeerd word, dat dat dus niet kan omdat de spooler van de pc waar die lokaal is aangesloten niet reageert.

het probleem is ook pas sinds kort, en aan de printerdrivers is niets veranderd.

maar ik snap dus niet waarom het dus soms voorkomt dat de spooler crashed.

soms staat er in de lijst dat de spoolsvr draait, maar dan werkt het toch niet, na een herstart is het probleem dan verholpen.

ik kan de oorzaak dus niet achterhalen. kan het zijn dat de pc's te zwaar belast worden?

dat kan dan toch niet opeens zo gebeuren?

[ Voor 23% gewijzigd door engelbertus op 03-04-2007 15:49 ]