Toon posts:

Wegvallen data op Plextor dvds, met labels?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb het volgende probleem:
Heb sinds een jaar Plextor DVD schijfjes, (4,7gb) Taoio Yuden T0003.

Nu valt het me op, dat de schijfjes die ik een jaar geleden gebrand heb, nu op eens lees errors bevatten.. (na 35/40 minuten slaan ze over op Marantz 6500 DVD speler).. Ook bevatten ze leesfouten als ik ze controleer met PlexTools XXL
Nu is het ook zo, dat juist die schijfjes een label erop geplakt hebben, misschien dat dat uit maakt?

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-02 12:05

Sebazzz

3dp

Ken je DVD rot? ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Topicstarter
Even iets opgezocht over DVD rot:

Levensduur te verlengen?
Tot slot een aantal tips om de levensduur van je cd's en dvd's zo lang mogelijk te rekken:
1. Spring voorzichtig met de schijfjes om.
2. Fanaten kunnen stofvrije katoenen handschoenen dragen als ze cd's of dvd's hanteren. Als je met je blote handen de schijfjes aanpakt, zorg er dan voor dat je alleen de randen aanraakt en de labelkant.
3. Stop de cd's en dvd's meteen na gebruik terug in de jewelcase.
4. Probeer niets te eten/drinken in de buurt van je cd's of dvd's.
5. Buig nooit de schijfjes!
6. Als cd's of dvd's vies zijn, maak ze dan op de juiste manier schoon. Gebruik hiervoor lenspapier en speciaal cd-schoonmaakvloeistof.
7. Bewaar cd's bij kamertemperatuur, of indien mogelijk tussen de 10 en 15 graden Celcius, en bij een luchtvochtigheid tussen twintig en vijftig procent.
8. Schrijf of plak niets op de cd's en dvd's.

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2007 13:10 ]

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-02 12:05

Sebazzz

3dp

Dat is dat de data op je schijfje langzaam verdwijnt, wegrot soms, en soms zie je het ook aan je dvd.
http://en.wikipedia.org/wiki/CD_rot

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025

TetsuoShima

low energy output

1 jaar is overigens wel erg snel om al dataverlies op goed gehanteerde dvd's te hebben.

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

Verwijderd

Topicstarter
Overigens denk ik dat het plakken van Labels op dvds cruciaal is, ik ben nu aan het testen van dvds met EN zonder labels (allemaal van Taiyo Yuden), ik laat het nog weten.. denk voor iedereen wel interessant om te weten

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-02 08:42
Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 13:07:
[...]

Even iets opgezocht over DVD rot:

8. Schrijf of plak niets op de cd's en dvd's.
Je hebt het antwoord zelf al gegeven... ;)

Trouwens wel vreemd dat het bij Taiyo Yuden gebeurt. Die produceren over het algemeen goede cd's/dvd's.

[ Voor 17% gewijzigd door ChojinZ op 03-04-2007 13:32 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Verwijderd

Topicstarter
ChojinZ schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 13:26:
[...]

Je hebt het antwoord zelf al gegeven... ;)

Trouwens wel vreemd dat het bij Taiyo Yuden gebeurt. Die produceren over het algemeen goede cd's/dvd's.
Ik was echt zeer verontwaardigd, ook omdat ik ruim 400 dvds opnieuw had gebrandt, omdat ik voorheen altijd dvds van mindere kwaliteit had. Gelukkig heb ik op 90% nog geen label geplakt, die zijn (als goed is) allemaal nog goed.

Verwijderd

Tja dat noemen ze vooruitgang he...

Bij een CD of DVD van 2 jaar oud is de kans heel groot dat je een deel van de data kwijt bent omdat het medium gewoon slecht is.

Langs de andere kant heb ik hier nog 45 jaar oude vinyl liggen die nog steeds perfect is af te spelen.

lang leven de vooruitgang... :(

Verwijderd

mwa, ik heb hier cdroms van meer dan 10jaar oud liggen, en die doen het anders nog prima..

als na een jaar je data al niet meer leesbaar is, is er toch echt iets verkeerd

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 13:45:
als na een jaar je data al niet meer leesbaar is, is er toch echt iets verkeerd
Vast.

Afbeeldingslocatie: http://gfx.cdfreaks.com/img/1061296304

Wel een geklooi om dat kruidvat-logo met aceton na te schilderen, zeg.

[ Voor 12% gewijzigd door burne op 03-04-2007 13:55 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-02 08:42
Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 13:45:
mwa, ik heb hier cdroms van meer dan 10jaar oud liggen, en die doen het anders nog prima..
Dan heb je mazzel! (of goed naar de mediacode gekeken tijdens de aanschaf ;) )

Veel cd's zijn gewoon brak en gaan niet lang mee (Ritek anybody? 8)7 )
Daarnaast speelt de brander ook een rol. Sommige branders branden niet diep genoeg waardoor de data sneller last heeft van "rot"

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-02 20:07
Dan zal het waarschijnlijk aan de lijm in de labels liggen. Wanneer deze te aggressief is, lost het langzaam de bovenkant v/d DVD op. Toch typisch dat dit zo snel problemen geeft, want de dye zit bij dvd's tussen plastic beschermlagen.

DVDrot (bij geperste DVD's) is overigens een zeldzaam probleem, niet iets dat je "kunt verwachten", dus ik denk niet dat het aan de kwaliteit van de DVD's ligt. Je hebt wel slechte DVDR's, waarbij de rand niet of slecht gesealed is. Hierdoor dringt langzaam zuurstof in de dye binnen en gaat deze kapot. Heb wel platinum dvdr's gehad die zo na een half jaar al niet meer leesbaar waren.

[ Voor 24% gewijzigd door Atomsk op 03-04-2007 14:01 ]

_██_
(ಠ_ృ)

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 13:37:
Ik was echt zeer verontwaardigd, ook omdat ik ruim 400 dvds opnieuw had gebrandt, omdat ik voorheen altijd dvds van mindere kwaliteit had.
Maar richt je woede zich dan op de fabrikant van de CD's, of heb je wel eens overwogen dat de samenstelling van de lijmlaag van de sticker ook van invloed is, en dat je daar dus ook over na zult moeten denken? Zelfs een lijmlaag die prima werkt met merk-A DVD's kan de lak van merk-B in een paar maanden wegvreten. Da's het voordeel van geen stickers: ook geen hoofdpijn over oplosmiddelen in de lijm.

Verwijderd

DVDrot (bij geperste DVD's) is overigens een zeldzaam probleem, niet iets dat je "kunt verwachten", dus ik denk niet dat het aan de kwaliteit van de DVD's ligt.
DVD rot is een groot en gekend probleem. Is vroeger begonnen met Laser-rot bij Laserdisc's en zelfs uit die miserie heeft men geen lessen getrokken.

Laserdisc, CD, DVD en waarschijnlijk ook BluRay en HDDVD zijn tot op heden *GEEN* interessante manieren om data te archiveren wegens onbetrouwbaar en slechts kort "houdbaar".

Ik vind het een triestige vaststelling dat technologie hoe langer hoe harder gaat, maar een echt betrouwbaar opslagmedium voor lange termijn... dat is bijna onvindbaar.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Ik had het vorig jaar ook met schijfjes die net een jaar oud waren dat ze slecht te lezen waren in bepaalde drives. Heb het kunnen redden door de schijven in een andere drive te plaatsen die het wel nog kon ontcijferen.

Ook een van de redenen waarom ik vandaag ten dag GEEN 1 schijf meer brand, alles staat nu op m'n 4TB server ;).

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Dukey schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 13:18:
alles staat nu op m'n 4TB server ;).
RAID is geen alternatief voor backups. Op een DVD-ROM haalt del *.* niet zoveel uit, maar op je RAID is het fataal en ik zie je niet zo snel een undelete-programma draaien op zoveel opslagruimte. Nog even los van het probleem dat bepaalde filesystems nauwelijks te 'undeleten' zijn. (NTFS, ext2/3)

• Atomsk
Verwijderd schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 13:36:
[...]

DVD rot is een groot en gekend probleem. Is vroeger begonnen met Laser-rot bij Laserdisc's en zelfs uit die miserie heeft men geen lessen getrokken.

Laserdisc, CD, DVD en waarschijnlijk ook BluRay en HDDVD zijn tot op heden *GEEN* interessante manieren om data te archiveren wegens onbetrouwbaar en slechts kort "houdbaar".

Ik vind het een triestige vaststelling dat technologie hoe langer hoe harder gaat, maar een echt betrouwbaar opslagmedium voor lange termijn... dat is bijna onvindbaar.
Onzin IMO. Ik heb nog nooit geperste DVD's gezien die door het vergaan van de reflecterende laag onleesbaar werden. Wel zie een enkele keer eens wat "oneffenheden" in de reflectielaag, maar dit hoeft niet meteen tot problemen te leiden. Destijds met laserdiscs was het productieproces nog verre van perfect en dus had je wel eens laserdiscs die na verloop van tijd oxideerden van binnenuit. Een enkele slechte DVD zul je natuurlijk wel blijven houden, maar ik zie geen aanleiding om te spreken van een "groot probleem".

M'n cdcollectie heeft ook wel cd's van 20 jaar oud en die zijn nog allemaal leesbaar. Zelfs degene waarbij je "gaatjes" ziet wanneer je ze tegen het licht houdt.

Of DVD-R/CD-R geschikt is voor het langdurig archiveren van data is natuurlijk een ander verhaal.

_██_
(ಠ_ృ)

Verwijderd

Atomsk schreef op zondag 08 april 2007 @ 17:12:
Onzin IMO. Ik heb nog nooit geperste DVD's gezien die door het vergaan van de reflecterende laag onleesbaar werden.
Met alle respect, maar je zit hier gewoon onzin uit te kramen. Voorzichtige schattingen geven aan dat minstens 10% van de commercieel geperste DVD's binnen de 5 jaar onleesbaar is door DVD rot. Het percentage bij zelfgeschreven media ligt nog stukken hoger.

Google maar eens op DVD rot en dergelijke... hopen artikels over te vinden.

Verwijderd

burne schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 13:54:
[...]

Vast.

[afbeelding]

Wel een geklooi om dat kruidvat-logo met aceton na te schilderen, zeg.
Wat bedoel je nou, je verhaal raakt kant nog wal...

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2007 20:20 ]

• Atomsk
Verwijderd schreef op zondag 08 april 2007 @ 19:19:
[...]

Met alle respect, maar je zit hier gewoon onzin uit te kramen. Voorzichtige schattingen geven aan dat minstens 10% van de commercieel geperste DVD's binnen de 5 jaar onleesbaar is door DVD rot. Het percentage bij zelfgeschreven media ligt nog stukken hoger.

Google maar eens op DVD rot en dergelijke... hopen artikels over te vinden.
Ja zeg, zo ken ik er ook nog wel 1: binnen 10 jaar verdwijnt Nederland onder water, google maar eens op stijging zeewaterspiegel. :P

DVDrot is een mythe. Incidenteel zal er wel eens een slechte DVD geproduceert worden, maar 10%? Op basis van dit soort artikelen zeker.. "unofficial estimates" en zelfbenoemde "expert" die wat met elektronenmicroscopen stunt. :z De realiteit (volgens dat artikel) is 18 titels waar een slechte batch in zat. dan nog is het bij "DVD's die het niet meer doen", de vraag of het aan de disc ligt, of verkeerde behandeling. Zie ook hier.

Zolang je je dvd's en cd's goed behandeld, ben ik er van overtuigd dat ze wel een levenlang mee kunnen gaan. Probleem is dat veel mensen dat niet kunnen, wat vooral goed te zien is in de verhuur: zelfs hele recente cd's/dvd's zien er dan uit of ermee gefrisbeed is met de hond. :/ Recordables zijn wat lastiger: daarbij moet je ten eerste dvdr's zien te vinden die het goed doen met je brander. Dat is na te gaan. Wat niet direct is te meten, is hoe duurzaam ze zijn. Je hebt af en toe wel wat klimaatkamertests van media, maar de markt veranderd zo snel dat je daar na een paar maanden ook niks meer aan hebt.

_██_
(ಠ_ృ)

• doctormetal
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-02 12:02
Heb hetzelfde geintje ook gehad met een aantal DVD's die na verloop van tijd niet meer leesbaar waren.
Deze dvd;s waren allemaal gelabeld.. De dvd's die ik niet gelabeld had doen het nog steeds zonder problemen.
Ik ben dus gestop met het plakken van die labels en heb ook geen problemen meer.
Nu moet ik wel zeggen dat diezelfde labels op cd's totaal geen problemen geven.
Het zou dus iets te maken kunnen hebben met de samenstelling van de lijm op de label en het materiaal van het schijfje.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op zondag 08 april 2007 @ 20:19:
Wat bedoel je nou, je verhaal raakt kant nog wal...
Komkom, dat kan vast zonder geflame. Je beweert dat de TS iets fout doet, want jij hebt tien jaar oude CD's die goed leesbaar zijn. Vervolgens laat ik je een 20 maanden oude CD-R zien die 20 maanden in een donkere, afgesloten kluis heeft gelegen in een (droge) kelder van een kantoorpand bij een contante temperatuur. Koel, donker en droog, dus optimale opslag. Desondanks is er toch iets mis. Dankzij een leuk testapparaat wat fouten kan 'mappen' op het oppervlak van een disk zie je exact wat er aan de hand is. De labelzijde is bedrukt met een logo, en de inkt van dat logo heeft de laklaag en de dye aangetast.

Zelfs al doe je alles volgens de regeltjes, dan nog kan het foutgaan. En in dit geval kun je heel goed zien waar dat aan ligt. Bedrukt of bestickert: het blijft een risico. De 'bovenkant' van een CD/DVD is niet meer dan een laklaagje, en da's kwetsbaar.

Kant nog wal?

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Een paar jaar geleden had ik een twintigtal CD's gebrand en er een label op geplakt.
Na drie weken waren ze allemaal volledig onleesbaar (werden niet eens meer herkend).

Ik had de label er net op geplakt omdat er geen beschermlaag (lak) op de CD's zat waardoor het kleinste krasje fataal zou zijn.

Dus beter een inktjet of LightScribe gebruiken ;)

Verwijderd

burne schreef op maandag 09 april 2007 @ 01:02:
[...]

De 'bovenkant' van een CD/DVD is niet meer dan een laklaagje, en da's kwetsbaar.
Laklaagje :? Ik ken ze niet beter dan dat er een plastic toplaag op zit, Philips/TDK. Maar goed, voor goeie opslag heb je tegenwoordig voor weinig geld ook een 2 terrabyte opslag barebone'tje met hotswap. Werkt vlotter en veiliger en kan je heel wat films op kwijt :)

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op maandag 09 april 2007 @ 03:50:
Laklaagje :? Ik ken ze niet beter dan dat er een plastic toplaag op zit, Philips/TDK.
Voor DVD's geeft TDK het niet op, voor CD/CD-R geven ze op dat er 'UV Resin' als toplaag opzit, ofwel een UV-uithardende laklaag.
Maar goed, voor goeie opslag heb je tegenwoordig voor weinig geld ook een 2 terrabyte opslag barebone'tje met hotswap. Werkt vlotter en veiliger en kan je heel wat films op kwijt :)
Slaap zoet. We zien je vanzelf terug met een "Help al mijn data is weg" topic.

Verwijderd

Over het probleem van de TS. Het zouden TY-media zijn, echter circuleren er veel valse TY-media die een TY mediacode overnemen maar dus wel degelijk van slechte kwaliteit zijn.
Verder koop ik altijd printable DVD's en daar schrijf ik gewoon zelf met een CD/DVD-labelstift op.

Verwijderd

Atomsk schreef op zondag 08 april 2007 @ 23:31:
Ja zeg, zo ken ik er ook nog wel 1: binnen 10 jaar verdwijnt Nederland onder water, google maar eens op stijging zeewaterspiegel. :P

DVDrot is een mythe. Incidenteel zal er wel eens een slechte DVD geproduceert worden, maar 10%?
Werk jij voor of in de sector dat je een gekend probleem zo halsstarig probeert ontkennen ?

2.4 miljoen hits op google voor "dvd rot"... Toch veel voor een onbestaand probleem vind je niet ?

http://www.kuro5hin.org/story/2003/2/4/231920/6009

http://www.manifest-tech.com/media_dvd/dvd_compatibility.htm

http://www.andraste.org/discfault/discfault.htm

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op maandag 09 april 2007 @ 13:40:
2.4 miljoen hits op google voor "dvd rot"... Toch veel voor een onbestaand probleem vind je niet ?
Stop eens met dat als argument gebruiken? Dat gaat namelijk helemaal nergens over. Jij bent overduidelijk dood, volgens dezelfde redenering:
code:
1
Search Results 1 - 10 of about 1,500,000 for green velvet dead. (0.16 seconds)

1.500.000 hits, dus de hele wereld weet van je verscheiden.

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025

TetsuoShima

low energy output

Misschien een beetje off-topic, maar ik lees hier dat je geen dvd's moet gebruiken als backup, en ook geen raid systemen. Tape is zowieso ook uit den boze.

Welk alternatief kan je dan gebruiken om een backup te maken die, zeg 20 jaar meegaat?

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
TetsuoShima schreef op maandag 09 april 2007 @ 16:35:
Misschien een beetje off-topic, maar ik lees hier dat je geen dvd's moet gebruiken als backup, en ook geen raid systemen. Tape is zowieso ook uit den boze.

Welk alternatief kan je dan gebruiken om een backup te maken die, zeg 20 jaar meegaat?
Losse harde schijven die je in de kluis legt en elk jaar opnieuw opnieuw beschrijven op media die dan gangbaar is.
Uiteraard dit in meerdere kopieen.

Er is momenteel gewoon geen fatsoenlijke opslag die het 10-tallen jaren kan volhouden.
Als het al niet is door slijtage of gewoon afname van de magnetische opslag, dan is het wel dat het medium niet meer gelezen kan worden.

12 a 13 jaar geleden kregen we ZIP-drives. Hoeveel mensen ken jij die nog zo'n drive in de PC hebben zitten?
Rond die zelfde tijd Bernoulli drives (44 MB op een hele dikke 5¼" disk, veel herrie, redelijk snel) Zal nu vast nog wel te lezen zijn, mits je een drive kunt vinden.

Zo'n 8 jaar geleden DVD-ram. Er zijn nog wel branders te krijgen die dat kunnen lezen, maar daar is het ook mee gezegd.

DAT-tapes. (DDS 1 - 4) zullen over een jaar of 5 ook niet echt meer te lezen zijn gok ik, ivm slechte verkrijgbaarheid van de drives.

OnStream 30/50 GB tapes. Veel succes.

QIC-80 / travan tapes. Heb ik 10 jaar geleden nog veel mee gedaan en voor de gein een maandje geleden nog een tape proberen in te lezen. Niet gelukt. :(

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

burne schreef op maandag 09 april 2007 @ 13:46:
Stop eens met dat als argument gebruiken? Dat gaat namelijk helemaal nergens over. Jij bent overduidelijk dood, volgens dezelfde redenering:
code:
1
Search Results 1 - 10 of about 1,500,000 for green velvet dead. (0.16 seconds)

1.500.000 hits, dus de hele wereld weet van je verscheiden.
Ja hoor slaap maar verder...

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

TetsuoShima schreef op maandag 09 april 2007 @ 16:35:
Laserprinter. Niet veel langer dan 20 jaar, overigens, want gewoon papier vergaat na een jaar of vijftig. Je zult aan de dure papiersoorten moeten om een eeuw te halen. Je toner zal verder wel zwart blijven, maar of 'ie op het papier blijft zitten is maar de vraag.

Historisch gezien maak je de veel kans met perkament en galnoteninkt. Als je in het bereiden van beiden erg goed wordt is duizend tot vijftienhonderd jaar haalbaar. Niet erg veel langer dan dat, overigens. De dode zee rollen zijn 1900 tot 2200 jaar oud, maar verkeren in erg slechte staat. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding:Deadseascrolls.jpg)

Van de andere kant haalt IBM zonder problemen wel 30-40 jaar met tapes, dus er zal wel iets aan de hand zijn. Of, om maar eens een serieuze bron aan te halen:
Experience indicates that physical lifetimes for digital magnetic tape are at least 10 to 20 years, a value commensurate with the practical life of the digital recording technology. One government agency responsible for maintaining meteorological data archives recently transcribed approximately 20,000 ten-year-old 3480 tape cartridges, of which only two cartridges had unrecoverable errors. Properly cared for reel-to-reel, 9-track computer tapes recorded in the 1970's can still be played back in the 90's, even though the 9-track format became obsolescent in the 80's.
Life expectancy estimates of 10 to 30 years for magnetic tapes are common. Given the fact that digital recording technologies can be supplanted by a newer format every 5 to 10 years, the bigger problem facing archivists is the lifetime of the technology, not the lifetime of the medium.

Pagina: 1