Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Slagboom via Bluetooth besturen

Pagina: 1
Acties:
  • 531 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zoals je in de topictitel al kan lezen is het de bedoeling dat we een slagboom via bluetooth kunnen besturen. Ik zal even de situatie toelichten...

De bedoeling is dat ik mijn camping ga moderniseren. Deze camping is vooral bedoeld voor jongeren.. Deze hebben allemaal een mobieltje. Vandaar dat wij dachten om de centrale slagboom bij de entree via Bluetooth te gaan besturen.
De bezoeker moet dus een unieke code toegewezen krijgen en zodra deze bezoeker voor de slagboom staat, moet deze automatisch open en dicht gaan.

Is dit mogelijk en hoe kan ik dit het beste realiseren? Ik heb zelf ook al met meerdere mensen overlegt en deze beweren dat dit wel degelelijk mogelijk is. Op internet heb ik hier echter niet heel erg veel over kunnen vinden... Dus hierbij vraag ik om jullie hulp.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:32
Ik kan me voorstellen dat dit kan middels een programma op de GSM kan. Je hebt sowieso een IMEI nummer wat uniek is. Dat nummer kan je misschien in je administratie opslaan. Misschien moet je eens met deze mensen gaan praten: http://shotcode.com/

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11 10:27

BJD

Opzich is het prima mogelijk via bluetooth. Of het praktisch is is een 2e. Je kunt het op 2 manieren aanpakken: Voorzover ik weet heeft elk bluetooth device een eigen identificatiecode. Een soort van MAC adres. Je zou deze kunnen uitlezen door continu te scannen, om de slagboom open te doen zodra er een bekende code langskomt. Of dit praktisch is is nog maar de vraag. Als je ontvanger een bereik van 100m heeft en de telefoon ook, krijg je situaties die je niet graag wilt hebben. Een betere optie is een J2ME programma bouwen welke door middel van een unieke string in de telefoon (bt adres / imei indien uit te lezen) of door invoer van een code de slagboom geopent kan worden. Het nadeel hiervan is dat de telefoon J2ME moet ondersteunen met JSR-82 support. Een tweede nadeel is dat je de applicatie op de telefoon moet zien te krijgen.

Als hardware gebruik je dan een microcontroller met een bluetoothmodule er aan. (bijv Parani van Sena of WT11 van Bluegiga). De microcontroller laat je dan de slagboomaansturing aansturen. Kant en klare oplossingen zul je vermoedelijk niet vinden.

Persoonlijk denk ik echter dat het bluetooth slagboom idee een leuk expiriment is, en ook prima bruikbaar voor thuis, maar op de camping zou ik het niet aanraden. Ten eerste is het enigsinds onpraktisch. Als je iedereen een RFID kaartje uitleent, of desnoods een streepjescode op een stickertje uitprint en die uitdeelt is het een kwestie van een pasje/whatever in de buurt van de paal houden en de slagboom gaat open. Ten tweede kost het veel meer tijd om de boom te openen. Als je het via je telefoon doet moet je eerst de applicatie opstarten, bluetooth verbinding maken, code invoeren, en dan gaat de slagboom pas open. Dit gaat vooral lastig worden als er 10 auto's achter elkaar naar binnen willen. Ten derde zal nooit iedereen altijd een telefoon hebben, laat staan met Bluetooth, J2ME en JSR-82 ondersteuning. Ik zou als ik jou was dus kijken naar een mooi systeem met RFID sleutelhangers (uitlenen met bord) of chipkaartjes / streepjescodes.

EDIT:
Oh en als je het toch perse met de GSM wilt doen: registreer het telefoonnummer van de gasten, en laat ze naar een nummer bellen. Met een nummermelder gelinkt aan de slagboom kun je zien of de gasten er in mogen of niet. Hier zijn wel commerciele oplossingen voor beschikbaar. Vorig jaar op de CeBit stond er een Oostblokker die zo'n systeem aanbood.

[ Voor 7% gewijzigd door BJD op 03-04-2007 11:50 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Los van of het kan, denk ik dat je je idee toch nog eens moet overdenken. Aansturen via BT is leuk...maar hou er rekening mee dat BT een bereik heeft van 100m. Je geeft aan dat je vnl jongeren op je camping hebt staan...da's echt vragen om problemen. Want bereik heb ja al vanaf 100m afstand...

* The Eagle situatie schetst:

"He, da's leuk, ik kan die slagboom met mijn mobiel bedienen vanuit mijn stoel. Lekker klootviolen met dat ding, beetje op en neer laten gaan" >:)
Auto aan komt, slagboom opendoet
Joch in stoel maakt verbinding en doet slagboom dicht...KLUNK
"Ach, da's BT, iedereen loopt met zo'n ding, toch niet te achterhalen dat ik het was en andere knikker ik mijn mobiel gewoon weg, dingen kosten toch niks en me achterna komen voor een schade doen ze toch niet, opvragen van gegevens bij telecomprovider alleen al is meer dan gewoon evt schade dekken".

Zie je mijn punt?

En dan heb ik het nog niet eens over wat constant kloten met die slagboom voor de levensduur van dat ding doet. Is binnen no-time stuk.
En aangezien jongeren nooit lang op een camping staan, krijg je ook geen vaste gasten. Dus het is voor iedereen nieuw en dan gaan ze behoorlijk spelen ben ik bang...
En niet te achterhalen wie het nou was, immers: dat wordt niet gelogd etc.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Heeel erg bedankt voor jullie reacties! En BJD en de Eagle, ik moet inderdaad met jullie meegaan. Misschien dat het toch niet zo verstandig is om zoiets op een jongerencamping te doen :P Vooral die situatieschets was een realitycheck :P

Het plan van de RFID chips lijkt me wel wat. Dit ga ik eerst even verder uitwerken en zal, als het lukt, de resultaten even posten.

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Bij heel veel (bedrijfs-/ grote prive) parkeergarages wordt gewerkt met zo'n magneetsleutel, is dat niet een goede optie? Niet te kopieren en met een borg raak je ze ook niet kwijt. (ik neem aan dat de slagboom alleen voor auto's is..)

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
The Eagle schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 11:57:
Joch in stoel maakt verbinding en doet slagboom dicht...KLUNK
Je moet die slagboom toch niet laten dichtgaan als iemand anders oppeens een BT verbinding maakt. De persoon kan de boom alleen maar openen.
* The Eagle situatie schetst:
... opvragen van gegevens bij telecomprovider alleen al is meer dan gewoon evt schade dekken".
[...]
En niet te achterhalen wie het nou was, immers: dat wordt niet gelogd etc.
Hoezo gegevens opvragen bij een telecomprovider? Zo ver ik weet is BT nog altijd een rechtstreekse verbinding. Als er een code voor een gsm bijgegouden wordt dan kan je ook makkelijk loggen wie wat doet op welk moment, dus dan ben je rap bij de persoon die iets mis doet.

Je kan toch de BT verbinding een beetje aanpassen zodat er alleen aan de slagboom zelf gescand wordt en dan een bereik van 2m of zo. Als je de module dan zo plaatst dat er juist voor de slagboom waar de auto's moeten wachten dekking hebt, dan kan er al heel wat minder mis gaan. Dan moet de kwaadwillige al in de buurt van de slagboom zijn en daar kan je toch perfect controle houden. Eventueel met een camera, als die er al niet hangt.

Ik weet niet hoe het zit met andere gsm's maar ik heb hier een SE T630, en ik op mijn pc het prog FMA2. Hiermee kan ik mooi een verbinding maken met die SE. Ik krijg een menu op het scherm van mijn gsm zodat ik mijn pc kan bedienen met die gsm. (Muis, programma's enz.)

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11 10:27

BJD

FMA is officieel alleen voor SE telefoons. Naar mijn weten is er geen universeel systeem om zonder al te veel moeite software te pushen en executen op mobiele telefoons. (is ook niet wenselijk ivm exploits)

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 10:34
Misschien valt er ook nog wat voor je te verdienen:

SMS nu slagboom open naar 3333
50 cnt per ontvangen bericht :-)

Verwijderd

verder vind ik het nogal makkelijk om er van uit te gaan dat jongeren een gsm met bleutooth hebben. In nederland kan dat best het geval zijn (gsm's zijn daar immers gratis bij abbo's), in België blijf je nog steeds 150€ of meer neertellen voor een gsm waar je bleutooth op hebt. Hier is het dus ook een pak minder verspreid (van de vriendenkring die ik heb heeft ongeveer een derde bleutooth). Verder zou ikzelf ook mijn gsm met bleutooth niet meenemen als ik naar de camping ga, gewoon een oud nokia/SE'tje uit de kast halen en dat meenemen. Sneuvelt die tijdens de vakantie, dan maakt het niet uit want het ding was toch niets meer waard.

En om elke keer je bleutooth aan te zetten, een bleutoothbericht te sturen... een dergelijke camping zou ik gewoon links laten liggen véél te lastig allemaal (hoe krijg je die slagboom 'snachts als je terugkomt van het uitgaan nog open? bleutooth is op dat moment véél te moeilijk ;))

Gewoon het ouderwetse kaartje gebruiken (met chip of met streepjescode), werkt nog zo makkelijk

• SA007
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Opzich kan met een rfid prima, neem rfid's met zo'n 2 meter bereik, dan kan je die gewoon in het dashboardkastje gooien en als je aan komt tijden gaat de poort open.

Je zou zelf kunnen overwegen om het met beeldherkenning te doen, plaats een cameratje voor de slagboom, laat die gewoon kijken of er een auto aankomt en of die regged is als gast (nummerbord ed)

Verwijderd

Nu heb ik dan ook een vraag wat wel aardig in de buurt komt;
Watvoor onderdelen heb je nodig, technisch gezien voor zon slagboomschakelaar?
Ik wil net zoiets gaan bouwen, alleen dan gewoon een schakelaar via bluetooth, is dit mogelijk met een microcontroller en een bluetooth module en telefoon software, zijn hier voorbeelden van?

• SA007
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Jup, je kan gewoon een bluetooth rs232 module halen, die hang je aan een microcontroller, op de telefoon installeer je de bluetooth module en je ken dan gewoon via een compoort (is case of een windows-ce mobile) praten met je microcontroller...

Verwijderd

SA007 schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 13:10:
Jup, je kan gewoon een bluetooth rs232 module halen, die hang je aan een microcontroller, op de telefoon installeer je de bluetooth module en je ken dan gewoon via een compoort (is case of een windows-ce mobile) praten met je microcontroller...
Oke, maar is het dan ook mogelijk om de bluetooth module en de microcontroller te laten werken, zonder dat je een computer er op aan sluit (dus dat er geen computer constand vast aa hoeft te zitten), of is de computer alleen nodig om de module en de microcontroller te configeren?
En is de module te beveiligen, dat je dus met je telefoon een wachtwoord aan geeft?

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-11 18:56
Is wel handig inderdaad... Je vaste klanten kunnen de boom kosteloos bedienen en de bezoekers moeten op de meeste campings ook geld betalen...

Bent u bezoeker dan slagboom naar 3333

Maar het kan ook via bluetooth of IR... de meeste telefoons hebben een beriek van 10 meter met bluetooth dus als je zorgt dat je ontvanger dit bereik niet overtreft is het sowieso goed te beheren. Er hangt waarschijnlijk ook wel een camera daar waardoor eventuele misbruiker er ook op aangesproken kunnen worden.

Je kunt via bluetooth gebruikers laten pairen met de aansturingsmodule van de slagboom. Dan kunnen gebruikers als ze in de buurt komen een menu openen en zo de slagboom bedienen. Ik heb een keer een programma gehad waarmee ik mijn winamp in mijn telefoon kreeg via bluetooth. Dus het lijkt mij dat het ook mogelijk is o dit te maken maar dan voor een slagboom. Een bluetooth dongle zou de truck al moeten doen, en deze hebben meestal een gelimiteerd bereik wat hierbij ook geen kwaad kan.

http://www.compsoc.man.ac.uk/~ashley/bemused/

http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=89888 <-- Bluetooh KDE framwork daar kun je ook eens rondkijken

Carpe Diem

Verwijderd

Hmzz toevallig werk ik op een camping en wij maken hier gebruik van de zogenaamde SEP keys.
http://www.waddenhaventexel.nl/Sepkey2.html

Deze sleutels hebben allemaal een eigen nummer en de mensen betalen borg voor deze sleutel. Het openen van de poort is gratis, waarbij hij maar 1x per 15 minuten gebruikt kan worden (om te voorkomen dat mensen hem voor de lol open gaan doen en meerdere autos binnen laten)

Daarbij kan hij ook voor de douche en warm water worden gebruikt, geen idee of jullie dergelijke voorzieningen gebruiken. Hiervoor moeten ze hem opwaarderen in de receptie (scheelt ook weer hoop gezeur met kleingeld)

• ttts
  • Laatst online: 05:27
Kant en klare oplossing:
http://www.flexipanel.com/Docs/BlueLock%20DS377%20Cover.pdf

Persoonlijk vindt ik dit geen goede oplossing, zou meer een oplossing zoeken met rfid keys of iets dergelijks (meschien code klavier en iedere een persoonlijke code toewijzen?)

[ Voor 51% gewijzigd door ttts op 08-04-2007 21:03 ]

• Bjorker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:13

Bjorker

Cadillacs rule!

Ook een kant en klare oplossing die ik een tijdje geleden nog geinstalleerd heb:
http://www.musitel.com/NL/file/Musitel601_nl.pdf

Geen bluetooth, maar een 'gratis' gsm oproep opent de slagboom voor iedereen waarvan het nummer geregistreerd staat.

Nope

Pagina: 1