Toon posts:

Onduidelijkheid over grafische kaarten

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo.

Ik ben al een hele tijd niet meer echt mee met hardware en dergelijke. En nu ik een nieuwe pc ga aanschaffen is het moeilijk om weer alles te snappen :P
Nu gaat het voor mij voornamelijk om een pc waarmee ik c&c3 goed kan draaien. Toen ik op hun site keek zag ik hetvolgende:

*Supported chipsets: Windows XP: NVIDIA GeForce4 + (GeForce4 MX series not supported); ATI Radeon 8500 + (Radeon 9200 and 9250 PCI not supported). Windows Vista: NVIDIA GeForce 6100 +; ATI Radeon 9500 +. Laptop versions of these chipsets may work but are not supported.

Iemand raadde mij als video kaart de Asus ENGTS8800 320Mb aan. Maar gaat dit dan om dezelfde kaart die op de site bedoeld wordt met ATI Radeon 8800 met een andere naam? Of is dit een ander soort kaart? Ik veronderstel dat een recente kaart als deze toch zeker wel supported zal zijn, maar ik begrijp het hele gedoe niet zo met al die namen (ATI, RADEON, NVIDIA, Geforce, Sapphire, enz)

Iemand die wat verduidelijking kan scheppen? ;)

Alvast bedankt!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-07 11:57

Edmin

Crew Council

get on my horse!

nee, de Asus 8800GTS is niet hetzelfde als de 8500 bij Ati, maar een van de nieuwste modellen op de markt.
Als je je wat meer wilt verdiepen in grafische kaarten, zoek dan op dit forum naar de topics over Ati en Nvidia, de 2 leidende producenten voor GPU's van dit moment, of kijk even op hun websites.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Een Radeon 8800 bestaat niet. Er staat dan ook Radeon 8500. De GeForce 8800GTS is een videokaart van nVidia, niet van ATi. Er staat bovendien dat alles boven de GeForce 6100 wordt ondersteund.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 20:30

job

Ati is een fabrikant die de GPU's (zegmaar de processor van een videokaart) maakt.
Ati maakt de radeon gpu's
nVidia is ook een fabrikant die GPU's maakt. nVidia maakt de geforce chips.

Fabrikanten van videokaarten kopen dus chips in bij ati en nVidia en maken daar hun videokaarten mee. Sapphire is zo'n fabrikant, net als asus, club3d, msi enz.. enz..

Een radeon 8800 bestaat niet, een geforce 8800 wel.

edit: moet sneller leren typen.

Om toch nog een nuttige toevoeging te geven.
c&c 3 is niet echt het zwaarste spel wat er nu te koop is.
Voor 200 euro heb je een kaart die dit makkelijk kan draaien, dan ben je echter niet klaar voor de echt zware games die er nu zijn en nog gaan komen.

[ Voor 26% gewijzigd door job op 03-04-2007 00:11 ]

Verwijderd

8800 is het GPU type, NVidia heeft deze chip gemaakt en Asus heeft deze op een plankje gezet met fan & connectors en de rest van de prut.

Je hebt het over deze: EN8800GTS/HTDP/320M

http://www.asus.com/produ...42&model=1578&modelmenu=1

Pricewatch: pricewatch: Asus GeForce 8800 GTS 320MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) EN8800GTS/HTDP/320M

~300 euro

[edit]
Zijn we weer lekker snel vanavond

[edit]
Let er ook op dat als je een oude PC hebt je waarschijnlijk een AGP kaart nodig hebt.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2007 17:26 ]

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ati en Nvidia zijn de bedenken van de kaarten. Geforce= Nvidia, Radeon=ATi.

Een ATi 8800 (bestaat dat??) is iig bij lange na niet snel genoeg voor een game als C&C3. De Asus 8800 die jij noemt wél, dit is een nieuwe kaart met nieuwe chipset.

te laat :+

[ Voor 4% gewijzigd door Gumball op 03-04-2007 00:10 ]

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

De kaarten die je in de quote noemt, zijn allen behoorlijk oud. Elke videokaart vanaf 100 euro die je nu koopt, is beter dan die kaarten.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de antwoorden (en zo snel :D), het is een stuk duidelijker nu! _/-\o_

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2007 00:21 ]

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-07 23:31
Waarom zo'n dure kaart terwijl je C&C3 ook gewoon met een GeForce 6200LE 128MB (30 euro) goed kan spelen? Of anders een middenklasse kaartje, bv de GeForce 7300GT 256MB (80 euro).

Met een beetje goeie CPU (dus geen Celeron/Sempron) merk je niet eens meer verschil tussen die goedkope kaart en een dure 300-euroige 8800GTS.

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-07 11:06
The Conman schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 03:10:
Waarom zo'n dure kaart terwijl je C&C3 ook gewoon met een GeForce 6200LE 128MB (30 euro) goed kan spelen? Of anders een middenklasse kaartje, bv de GeForce 7300GT 256MB (80 euro).

Met een beetje goeie CPU (dus geen Celeron/Sempron) merk je niet eens meer verschil tussen die goedkope kaart en een dure 300-euroige 8800GTS.
Toch wel, settings kunnen een stuk hoger. Ik speel het nu op mijn 9800XT en daar kan het prima op, maar toch is een betere kaart fijn :) Die 7300GT is idd meestal wel een goede keuze.

Aan TS: Je moet dus even kijken wat voorn aansluiting je hebt op je moederbord, beslissen of je CPU snel genoeg is, en dan naar wat vga-charts kijken (Vooral die van Toms Hardware zijn goed) om te beslissen hoe of wat je gaat upgraden :)

Zie beneden mij voor volledige uitleg :)

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-07 13:05
Hier even een lange uitleg die in algemene termen de andere berichten hier even aanvult:

Zoals gezegd kun je videokaarten ten eerste indelen in ATi (heet nu AMD) enerszijds en nVidia anderszijds. Dit zijn de twee bedrijven die de grafische processors bouwen, de kernen van de videokaarten. Deze kernen kijrgen altijd een naam, beide bedrijven gebruiken andere nummers. Soms is het nogal verwarrend. In het kort komt het hier op neer, van oud naar nieuw:

ATI:
begon jaren geleden met de Radeon 9000 serie, zoals de 9100, 9500 en 9800. Al deze kaarten zijn al niet meer te koop, sommige zijn nog redelijk snel, maar de meeste verouderd. Daarna kwamen de nieuwere kaarten, met namen als de x800, de x1300, de x1600 en de x1900. Deze kaarten worden nu gezien als budget tot mid-range kaarten. De nieuwste en duurste ATi-chip is momenteel de x1950XTX, die binnenkort zal worden ingehaald door de R600 (codenaam), die in juni ofzo op de markt zal komen.

nVidia:
Heeft weer een heel andere naamgeving, min of meer werkt het zo: de Geforce 1-serie, 2-serie, 3-serie, 4-serie en FX-serie zijn allemaal al verouderd en niet meer te koop. De 6-serie heeft nog enkele redelijk snelle modellen, maar zijn ook al bijna niet meer te krijgen. Modern zijn de Geforce 7- en 8-serie, dus bijvoorbeeld de 7600 en de 8800. De 8-serie is momenteel de enige serie die DirectX10 ondersteund, een nieuw model waar spellen in de toekomst gebruik van gaan maken. Dit model is nog in opkomst en zal pas eind 2007 echt losbreken. Het kan verstandig zijn om nu al zo'n 8800 te nemen, die zijn momenteel het meest toekomstbestendig.

Verbinding videokaart en moederbord:
Een videokaart wordt op het moederbord bevestigd via een video-sleuf. Tot ongeveer eind 2005 was het AGP-slot hiervoor de standaard. Inmiddels zijn bijna alle kaarten op de markt voorzien van PCIe-aansluitingen, de opvolger van AGP. Deze twee zijn niet uitwisselbaar. Bekijk dus goed welk moederbord je hebt, en wat daarin past. Als je moederbord alleen AGP ondersteund, kun je de nieuwste kaarten niet gebruiken. Er komen wel nog steeds af en toe AGP-kaarten uit, maar PCIe is de standaard.

Vergelijkingen:
Op internet zijn veel vergelijkingen te vinden tussen videokaarten, een belangrijke website hiervoor is tomshardware.com, en dan vooral de VGA Charts. Hier zijn de performance-verschillen te zien in grafieken. Ook wordt er elke maand besproken welke videokaarten het meest waar voor hun geld zijn, de maart 2007 editie vind je hier.

Videokaart-fabrikanten:
De termen ATi Radeon en nVidia Geforce komen echter niet altijd letterlijk naar voren in winkels en op internet. Vaak zie je namen staan als ASUS, MSI, Club3D, Sapphire, enz. Zoals gezegd zijn dit de fabrikanten van de kaarten, niet van de grafische processors. De eigenschappen van de kern, plus de hoeveelheid geheugen, zijn erg belangrijk. De fabrikant van de kaart is minder belangrijk, het enige verschil daarbij is vaak de prijs en de accesoires.

Wat moet je nou uiteindelijk kiezen?
Ik raad je niet aan om een videokaart te kopen gebaseerd op één spel die je graag wilt spelen. C&C3 is bijvoorbeeld niet eens een enorm zwaar spel, en als je dan over een paar maand iets anders wilt spelen, kan het zijn dat je in de knoei komt. Je kunt je beter baseren op je algemene affiniteit met games. Als je een niet-veeleisende af-en-toe gamer bent, kun je bijvoorbeeld een Geforce 7600 nemen, of een ATi x1600 of x1900. Prijsklasse: 80 tot 200 euro, en toch al behoorlijk snel. Deze kaarten gaan ook nog wel een jaartje of 2 a 3 mee, als je niet al te veeleisend bent. C&C3 speelt bijvoorbeeld al prima op deze kaarten. Als je echter een paar jaar lang de nieuwste games op de hoogste settings wilt spelen, neem dan een Geforce 8800 serie. Dit is op het moment de snelste serie, met drie varianten: de 8800GTS 320Mb, de 8800GTS 640mb, en de topper, de 8800GTX. Ik raad dan de eerste aan, die heeft de beste prijs/performance verhouding en kost ongeveer 280 euro. Deze kaarten zullen pas rond juni-september worden ingehaald door nieuwere modellen, maar zijn dan nog absoluut niet afgeschreven. Het zijn enorm snelle kaarten. Maar let er nogmaals op of je moederbord voorzien is van een AGP-slot, een PCIe-slot, of beide. Dat beinvloed je keuze enorm, je wilt niet een kaart kopen die niet past.

Ik hoop dat je hier iets aan gehad hebt. Ik had zin om te typen, vandaar :)
Meer info in de V&B FAQ op dit forum. Succes!

[ Voor 10% gewijzigd door geert1 op 03-04-2007 10:09 ]

Verwijderd

@geert: Verander even dit:

Eerste regel:
enerszijds en nVidia Geforce anderszijds

Videokaart-fabrikanten:
"De termen ATi en Geforce komen" -> "De termen Radeon en Geforce komen" of "De merken ATI/AMD en Nvidia komen"

• geert1
Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 10:01:

Eerste regel:

Videokaart-fabrikanten:
"De termen ATi en Geforce komen" -> "De termen Radeon en Geforce komen" of "De merken ATI/AMD en Nvidea komen"
Gefixt. Is wel zo correct inderdaad. Mooi dat mensen het kritisch lezen :)

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-07 11:35

Format-C

Tracing Rays

_/-\o_

Dat is nog eens een post! Respect!

[ Voor 117% gewijzigd door Format-C op 03-04-2007 12:03 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• fondacio
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Goede post inderdaad, maar ik zie echt geen enkele reden om hem daarom integraal te quoten zodat alle bezoekers van deze pagina nodeloos moeten gaan scrollen.

Edit: Vandaar dat ik je erg dankbaar ben voor het snoeien. :)

Het enige wat wellicht nog ontbreekt, is een onderverdeling in de hoofdcategorieën, dus: binnen een Geforce-generatie zijn de *100 en *200 (bv. 6100, 6200) de low-endkaarten voor budgetgebruikers, de *600 mid-range met een goede prijs-prestatieverhouding voor mensen die weleens gamen en de *800 en *900 de topmodellen. Dan nog uitleg van de afkortingen GS, GT, GTX e.d. en eenzelfde verhaal voor ATi en we hebben een nieuwe FAQ. :)

[ Voor 5% gewijzigd door fondacio op 03-04-2007 16:58 . Reden: Opmerking niet langer geldig dankzij RappieRappie ]

• geert1
Ik zou dit best willen uitbouwen tot een faq, als die dan ook als sticky wordt gebruikt, of in de bestaande faq van dit sub-forum wordt geintegreerd... Er mist inderdaad nog wel één en ander.

Veel gebruikers willen wel gamen, maar zien door de bomen het bos niet. Een algemene uitleg als dit kan daarbij wel helpen.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 00:09:
8800 is het GPU type, NVidea nVidia(!!) heeft deze chip gemaakt en Asus heeft deze op een plankje gezet met fan & connectors en de rest van de prut.
Asus zet de GPU niet zelf op een PCB, dit doet nVidia. Asus neemt dit referentiemodel over en zet een eigen stikkertje op de koeler (en soms een compleet nieuwe koeler).
The Conman schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 03:10:
Waarom zo'n dure kaart terwijl je C&C3 ook gewoon met een GeForce 6200LE 128MB (30 euro) goed kan spelen?
Was dat als late 1 april grap bedoeld? :P Ik heb die 6200 in "actie" gezien, en die draaide BF2 nog niet eens op Low zonder lag :') (op 800x600 lol)
Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 10:01:

Eerste regel:

Videokaart-fabrikanten:
"De termen ATi en Geforce komen" -> "De termen Radeon en Geforce komen" of "De merken ATI/AMD en Nvidea komen"
Verander even dit:

Nvidea > nVidia :P

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-07 15:36

PauseBreak

derp!

leonpwner1 schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 16:38:
[...]

Asus zet de GPU niet zelf op een PCB, dit doet nVidia. Asus neemt dit referentiemodel over en zet een eigen stikkertje op de koeler (en soms een compleet nieuwe koeler).
Asus is nou juist 1 van de weinige fabrikanten die vaak hun eigen PCB ontwerpt (wel vaak naast een referentiemodel).
Qua prestaties maakt het meestal vrij weinig uit maar het is marketingtechnisch wel leuk natuurlijk.

Nee, merp!

• Avalaxy
PauseBreak schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 16:50:
[...]

Asus is nou juist 1 van de weinige fabrikanten die vaak hun eigen PCB ontwerpt (wel vaak naast een referentiemodel).
Qua prestaties maakt het meestal vrij weinig uit maar het is marketingtechnisch wel leuk natuurlijk.
Ik heb hier anders een Asus 7900gt die gewoon het referentiemodel van nVidia gebruikt (dit is tevens vrijwel hetzelfde PCB als de 7900gs en de 7950gt).

Verwijderd

Nvidia > nVidia :P
nVidia > NVIDIA :P

Haal de andere foutjes er ook even uit als je toch bezig bent :+

• Avalaxy
Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 17:01:
[...]

nVidia > NVIDIA :P

Haal de andere foutjes er ook even uit als je toch bezig bent :+
Ik bedoelde eigenlijk dat er stond Nvidea (dus met een "ea") wat veranderd moet worden naar "ia"

Verwijderd

leonpwner1 schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 17:10:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk dat er stond Nvidea (dus met een "ea") wat veranderd moet worden naar "ia"
Owja, foutje... O-)

• geert1
Willen jullie nou iets uitleggen over videokaarten, of willen jullie laten zien hoeveel jullie er wel niet vanaf weten? Stelletje muggenzifters. 6 Berichten over de spelling van het woord NVIDIA. Graag over de inhoud discussieren, niet over de vorm. tnx.

• Avalaxy
geert1 schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 19:54:
Willen jullie nou iets uitleggen over videokaarten, of willen jullie laten zien hoeveel jullie er wel niet vanaf weten? Stelletje muggenzifters. 6 Berichten over de spelling van het woord NVIDIA. Graag over de inhoud discussieren, niet over de vorm. tnx.
Sorry baas :7 we zullen het niet meer doen :+

Maar waren er nog vragen dan? Het is nu toch duidelijk en opgelost, dan maakt het toch niet meer uit :z

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-07 14:39

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Goed dat je wat duidelijk uitleg geeft geert1 :)
Schaaf alleen wel je kennis van ATi (geschiedenis) even bij, want die rammelt.
Speciaal voor jou:
De Radeon 9000 is niet de eerste uit de Radeon serie, de eerste Radeon heette gewoon 'Radeon' en was gebaseerd op de R100. Deze kwam uiteraard net zoals vandaag gebeurd in verschillende smaakjes.
Daarna was pas de beurt aan de R200 familie, welke verantwoordelijk was voor de Radeon 8500 (later hernoemd naar Radeon 9100), 9000 en 92x0 ;)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-07 17:18
offtopic:
Als jullie dan toch al bezig zijn, nofi :+
De R600 is overigens geen codenaam maar gewoon de naam van de core net als de NV (en nu G's) van Nvidia.

[ Voor 38% gewijzigd door Maks op 03-04-2007 20:40 ]

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Je moet het gewoon zo zien, de Nvidia 5 serie is gelijk met de Ati 9 serie, de 6 met de X serie, en de 7 met de X1 serie, de 8 met de X2 serie (die nog niet uit is).

Verder heb je merken grafiesche kaarten, net zoals bij computers je HP en Dell hebt, heb je bij grafische kaarten Asus, Sapphire, BFG, eVGA etc.

• geert1
@cybersteef: Ik heb nooit beweerd dat de 9000 serie het begin was voor ATi. Ik heb slechts in enkele zinnen een korte uitleg gegeven voor zover die relevant was, met geen enkele pretentie van volledigheid. Het punt was dat al die oude videokaarten voor de topic-starter niet interessant zijn. Als ik een faq zou schrijven zou ik het allemaal een stuk zorgvuldiger aanpakken.

@Maksvr: Je hebt helemaal gelijk; codenaam is niet de juiste term.

@Dutch_Razor: Die series van ATi en Nvidia kun je niet zo eenvoudig tegenover elkaar zetten. De 9xxx serie van ATi heeft bijvoorbeeld modellen die concurreren met de Geforce FX, maar de duurdere met de Geforce 6xxx. In grote lijnen heb je echter wel een punt.

Misschien bouw ik wel eens een nieuw topic, met een fatsoenlijke layout en enige inhoudelijke volledigheid. Maar zoiets kost tijd, en eigenlijk is alles al wel online te vinden. Maar voor de leek is zo'n topic op dit sub-forum misschien wel interessant.
Pagina: 1