Toon posts:

Welke SATA-RAID controller voor MySQL-server?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor een MySQL database server wil ik SATA-schijven gaan gebruiken.

Nu ben ik op zoek naar een SATA RAID controller die goed onder Linux (waarschijnlijk Fedora/RedHat of Ubuntu) ondersteund is en lekker snel is.

De schijven die ik er waarschijnlijk aan ga hangen zijn 74GB Raptors (WD740ADFD).
Veel meer dan RAID 1+0 hoeft ie niet te kunnen.

Welke controller is aan te raden?
Het moederbord wordt van Intel.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2007 23:11 ]

• NS_5
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Je moet een beetje naar je budget kijken...

Als je geld kan missen is een Areca de beste keus.
Maar omdat je RAID 1+0 gaat gebruiken maakt de controllen niet zo gek ver verschil.
Alleen als je RAID5 gebruikt zul je de verschillen tussen de controllers goed merken.

correct me if i'm wrong...

Verwijderd

NS_5 schreef op maandag 02 april 2007 @ 23:20:
Maar omdat je RAID 1+0 gaat gebruiken maakt de controllen niet zo gek ver verschil.
Alleen als je RAID5 gebruikt zul je de verschillen tussen de controllers goed merken.

correct me if i'm wrong...
Je verhaal gaat alleen op als je het over STR hebt, en MySQL database server I/O valt daar absoluut niet onder, dat is sterke non-sequentiele I/O met ik meen een gemiddelde transfer size van 4KB.

Een goede controller zal het maximale uit je schijven weten te halen door request combining, request reordering en caching/buffering. Dat zal de algehele doorvoersnelheid (gemeten in IOps; ofwel I/O operaties per seconde) doen toenemen. Areca is vrij sterk qua request reordering en is dus een prima keus; tezamen met de goede features. RAID5 is overigens niet echt aan te raden; je zult zeker met dit type I/O veel meer doorvoer halen met RAID10.