Alcohol percentage berekenen met een aerometer

Pagina: 1
Acties:
  • 1.452 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• appel22
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 23:34
Goedenavond,

Ten eerste ik weet niet of ik het hier kan vragen en of er uberhaupt mensen zijn die hier verstand van hebben @ tweakers maar ik vraag het dan toch maar.

Ik ben op school bezig met mijn profielwerkstuk met als onderwerp "Bio-ethanol als milieuvriendelijke brandstof" en als practicumgedeelte heb ik suiker uit suikerbieten gehaald -> laten gisten tot ongeveer 6% alcohol -> destilleren tot zo'n 96% alcohol.
Het probleem is dat ik dit nu niet zeker weet en om m'n pws goed af te ronden moet ik de exacte percentages uitrekenen.
Ik weet dat het doormiddel van de dichtheid kan van de gedestilleerde vloeistof kan maar hoe kan ik dit precies doen en welke waardes enz. moet ik hierbij gebruiken ?

Thnx ;)

Inventaris | WhatPulse

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12 14:13
Een aerometer meet de dichtheid van een gas? Met de vloeistofdichtheid kom je er met wat moeite wel. Je kunt niet simpelweg zeggen dat water=1000 kg/m3, alcohol = 800 kg/m3, dus 900 kg/m3 is 50/50. De oplossing is vrij simpel. Meet de dichtheidscurve op met behulp van mengsels waarvan je de percentages weet. Maak een grafiek, en lees vervolgens de dichtheid van je onbekende mengsel af.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 19:39

Hu9o

Schokkend

MSalters schreef op donderdag 05 april 2007 @ 23:12:
Een aerometer meet de dichtheid van een gas? Met de vloeistofdichtheid kom je er met wat moeite wel. Je kunt niet simpelweg zeggen dat water=1000 kg/m3, alcohol = 800 kg/m3, dus 900 kg/m3 is 50/50. De oplossing is vrij simpel. Meet de dichtheidscurve op met behulp van mengsels waarvan je de percentages weet. Maak een grafiek, en lees vervolgens de dichtheid van je onbekende mengsel af.
Het eerste deel van je verhaal gaat dus niet op (kleine moleculen gaan tussen de grote zitten enzo) maar een calibratie curve maken werkt natuurlijk wel :)

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

• TheSeb
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-12 08:42
Als je ook scheikunde hebt kan je beter een redoxtitratie uitvoeren. Hiervoor kan je bijvoorbeeld aangezuurd kaliumpermanganaat gebruiken als oxidator (en indicator). Het alcohol reageert dan als reductor: alcohol => aldehyde => carbonzuur.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Brekingsindex meten met een refractometer is ook een tamelijk betrouwbare methode. Je moet dan wel zo'n ding ergens kunnen regelen/lenen.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-12 22:26

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Hu9o schreef op donderdag 05 april 2007 @ 23:15:
[...]

Het eerste deel van je verhaal gaat dus niet op (kleine moleculen gaan tussen de grote zitten enzo) maar een calibratie curve maken werkt natuurlijk wel :)
hij zegt toch je kan niet simpel.

Je kan inderdaad wel 11 mengsels maken en daar het soortelijk gewicht van bepalen denk ik. Eventueel kan je nog proberen daar een formule uit te halen scoor je vast nog meer punten mee. Ik kan me niet voorstellen dat die forumle heel ingewikkeld is.

waarom kick ik deze eigenlijk naja is wel een leuk vraagje

[ Voor 5% gewijzigd door TrailBlazer op 12-04-2007 21:10 ]

• appel22
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 23:34
Ik zag al wel dat het moeilijk was en daarom heb ik contact opgenomen met het plaatselijke ziekenhuis, hier hebben ze het gevonden met behulp van "gaschromatografie" er kwam uit dat ik uit 2.2 kg suikerbieten 75mL van 67,3% alcohol heb gehaald.

Toch bedankt voor jullie antwoorden :)

Inventaris | WhatPulse

Verwijderd

Een alcohol reeks maken bijvoorbeeld. Dan in een lichtweg de extinctie meten. Je maakt een monster van jou 'alcohol' meet die ook; zet je waarden in een grafiek -> je kan zien welk alcoholpercentrage jou extinctie dus met welk percentage de jouwe overheen komt. ;)
Pagina: 1