het zal misschien een domme vraag zijn, en ja ik heb me al rot gezocht maar nergens hier of op andere fora danwel de apple site heb ik antwoord kunnen vinden mijn vraag. ik wil een draadloze verbinding maken tussen mijn macbook en mijn pc met daarop Winxp, ik wil het draadloze internet op beide machines behouden terwijl ik ook draadloos verbinding heb en draadloos dingen in en uit de gedeelde mappen kan halen. nergens kan ik een goede handleiding vinden over hoe ik dit moet doen, terwijl ik ervan overtuigd ben dat dit toch makkelijk zou moeten gaan.
Ik stel voor dat je de XP machine voorziet van twee draadloze netwerkkaarten. Je kunt de Mac vervolgens gebruiken om een draadloos (Ad-Hoc) netwerk op te zetten en een van de twee netwerkadaptors in de PC ermee laten verbinden.
De tweede netwerkkaart in de PC gebruik je om het netwerk te delen met de Macbook, zodat deze via de PC laptop op internet kan.
In deze opstelling heb je op beide machines internet en netwerk.
Maar...
Wanneer je beide machines met hetzelfde wireless netwerk verbindt, en Windows Sharing (Windows-bestandsdeling) inschakelt op de Macbook, moeten ze elkaar ook kunnen zien en beiden kunnen internetten....
De tweede netwerkkaart in de PC gebruik je om het netwerk te delen met de Macbook, zodat deze via de PC laptop op internet kan.
In deze opstelling heb je op beide machines internet en netwerk.
Maar...
Wanneer je beide machines met hetzelfde wireless netwerk verbindt, en Windows Sharing (Windows-bestandsdeling) inschakelt op de Macbook, moeten ze elkaar ook kunnen zien en beiden kunnen internetten....
Als zowel je Mac als die Windows XP bak zich in hetzelfde draadloos netwerk bevinden en hun Workgroup Name hetzelfde is is het vrij nutteloos om ze via Ad-Hoc aan elkaar te verbinden om zo dingen over te kunnen zetten, hier heb je namelijk gewoon Samba/SMB voor.
Ga naar je Systeemvoorkeuren op je Mac, in het Tabje delen zet je Windows Bestandsdeling aan en selecteer een useraccount waarmee de Windows bak op je Mac mag inloggen.
Ga vervolgens naar Applications > Utilities > Directory Access, klik op het hangslot, voer je wachtwoord in, selecteer SMB/CIFS druk op Configure en voer daar een workgroup name in, bijvoorbeeld thuisnetwerk.
Pak vervolgens je Windows bak,. rechterklik op Deze Computer > Eigenschappen ga naar de tab Computernaam en verander daar de werkgroepnaam in precies hetzelfde als wat je op je Mac bij de SMB/CIFS configuratie hebt ingevuld.
Reboot je WIndows bak en als het goed is kun je nu op je Mac in Finder > Netwerk een mapje thuisnetwerk zien waar je windows systeem in zou moeten verschijnen en in Windows Network Neighbourhood zou nu je Mac zichtbaar moeten zijn.
Ga naar je Systeemvoorkeuren op je Mac, in het Tabje delen zet je Windows Bestandsdeling aan en selecteer een useraccount waarmee de Windows bak op je Mac mag inloggen.
Ga vervolgens naar Applications > Utilities > Directory Access, klik op het hangslot, voer je wachtwoord in, selecteer SMB/CIFS druk op Configure en voer daar een workgroup name in, bijvoorbeeld thuisnetwerk.
Pak vervolgens je Windows bak,. rechterklik op Deze Computer > Eigenschappen ga naar de tab Computernaam en verander daar de werkgroepnaam in precies hetzelfde als wat je op je Mac bij de SMB/CIFS configuratie hebt ingevuld.
Reboot je WIndows bak en als het goed is kun je nu op je Mac in Finder > Netwerk een mapje thuisnetwerk zien waar je windows systeem in zou moeten verschijnen en in Windows Network Neighbourhood zou nu je Mac zichtbaar moeten zijn.