Mooi weer en toch weinig scherptediepte?

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
Ik zou echt niet zo snel weten waar ik dit anders zo moeten stellen dus ik gooi 't toch maar in een apart onderwerp.

Was gisteren met de familie naar de keukenhof, stralend weer, grote fototas mee met ook de 50mm 1.8 erin. Vooral met deze lens liep ik tegen het probleem aan dat ik al snel een diafgragma van 4.5-5.6 nodig had om een sluitertijd van 1/4000 te krijgen. Diafragma verder open en ik kreeg "HI" in m'n display te zien en verschillende mate van overbelichting.

Wat voor oplossingen zijn hier voor?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Waarop stond de ISO instelling?

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:31

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

D50 heeft minimaal ISO 200. Ik zou ook wel eens willen dat hij op ISO 50 kon, maar dat kan dus niet.
ND filters zijn hier een goede oplossing voor. Zijn filters die niet meer doen dan het licht halveren/kwarteren/etc. Alles is wel mogelijk van 2 stops tot 8 stops. Zo duur zijn ze nou ook weer niet.
Iemand hier nog een goede winkel ofzo voor om te kopen?
En kan je beter 77mm filterdraad kopen, of wil je van die houders voor vierkante filters e.d.?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-11-2025
http://www.factoryprices.nl is vaak erg voordelig met Hoya filters. Leveringen bij mij tot nu toe altijd keurig in orde.

Dat dan weer wel......

• Wijnands
200 iso inderdaad. ND filters? Hm, 's kijken hoeveel die kosten. Neem aan dat goedkope ND filters net zo'n goed idee zijn als goedkope UV filters? Ja, zat toch al te denken of 's te kijken of ik niet beter mijn nieuwe filters groot kan kopen en een paar verloopringen erbij te halen. Aan de andere kant, met m'n 28-105 had ik er al een stuk minder last van.
Iemand een idee of step up ringen ook nog problemen kunnen veroorzaken?

Edit: OK, factory prices is inderdaad goedkoop, bedankt voor de tip.

[ Voor 9% gewijzigd door Wijnands op 02-04-2007 20:56 ]

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-11-2025
nee, veroorzaakt geen problemen (hooguit met levertijden, zit al erg lang te w88 op een paar ringetjes)

[edit] En goedkope step-up ringetjes zijn overigens (en volgens mij met minder levertijd) weer te krijgen bij http://fotofilter.nl/

[ Voor 39% gewijzigd door Foxfire op 02-04-2007 21:12 ]

Dat dan weer wel......

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:15

Barrycade

Through the...

Naast ND filters zou je ook je polarisatiefilter kunnen gebruiken. Die snoept ook wat stops weg.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 17:03
2 stops over 't algemeen, maar 't effect daarvan is niet altijd wenselijk.

Goedkoop en betrouwbaar: http://shop.vendio.com/hkd/

|>

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Een filter helpt inderdaad, maar je kan toch ook gewoon wat dichtknijpen? f/8 bijvoorbeeld ofzo. Heb zondag met stralend weer geschoten op f/8 met sluitertijden varierend van 1/500 - 1/4000 ongeveer. Levert prima foto's op.

edit: Hehe, te snel gelezen... In dat geval idd een filter erop gooien.

[ Voor 14% gewijzigd door nadroJ op 03-04-2007 10:20 ]

Sowieso schrijf je zo!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 17:03
Je moet wel goed lezen wat ie wil, hij wil 'm juist niet afknijpen...

|>

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
en voor een portie sex met mieren;

het is scherptediepte, niet scherpte of diepte dan wel scherpte gedeeld door diepte :X

• Wijnands
lateef schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 10:17:
Zolang je dat maar wel veilig doet he. 8)

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Simon schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 08:57:
2 stops over 't algemeen, maar 't effect daarvan is niet altijd wenselijk.

Goedkoop en betrouwbaar: http://shop.vendio.com/hkd/
Ziet er goed uit.. maar ik zie nergens iets van vervoerskosten.. (shipment of delivery zie ik niks).

• coorz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-12-2017

coorz

Back to crop!

Circulaire pol filter is wellicht meer aan te bevelen ipv ND filter.
Gebruik je overigens wel een zonnekap? En je kan evt een andere belichting 'forceren' door andere lichtmeetmodus te kiezen (geen idee hoe je Nikons werkt, spotmeter?).

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-01 11:54

YellowCube

Wait...what?

lateef schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 10:17:

het is scherptediepte, niet scherpte of diepte dan wel scherpte gedeeld door diepte :X
bij deze.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• lateef
coorz schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 12:27:
want? wanneer je niet wilt dat het licht gepolariseerd wordt, kan je je polarisatiefilter niet gebruiken. wanneer het puur is om licht tegen te houden is een _goed_ ND filter toch echt de beste keuze.
Gebruik je overigens wel een zonnekap?
wat maakt dat - voor deze toepassing - uit?
En je kan evt een andere belichting 'forceren' door andere lichtmeetmodus te kiezen (geen idee hoe je Nikons werkt, spotmeter?).
zodat je foto verkeerd (en in dit geval (zwaar) overbelicht) is?

• Wijnands
Gebruik je overigens wel een zonnekap? En je kan evt een andere belichting 'forceren' door andere lichtmeetmodus te kiezen (geen idee hoe je Nikons werkt, spotmeter?).
Ik gebruik vrijwel altijd een zonnekap. Een polarisatie filter staat op m'n lijstje maar daarmee alleen haal ik, denk ik, niet genoeg.
Het lijkt erop dat een ND filter van 4x of zelfs 8x gewoon iets is wat ik aan moet schaffen. Ik ga nu alleen nadenken of dit alleen voor de 50mm 1.8 nodig is of dat ik er met de 28-105 ook wat aan heb en of ik er dan beter 2 kan kopen of een stepup ring ofzo.

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

ahum... ik dacht dat het redelijk goedkoop was die site.. ik dacht ook dat het hongkong dollars was.. bij checkout blijkt het dus US Dollars te zijn..WTF?? en dan is een filter van $100 heel wat minder interssant.. 8)7
Lateef hoe kom je er eigenlijk bij dat die site zo goedkoop is? Aanbieder op ebay zijn goedkoper (en doorgaans net zo betrouwbaar vanwege beoordelingssysteem)..

[ Voor 28% gewijzigd door henkleerssen op 03-04-2007 13:42 ]

• lateef
misschien een hi tech filtersysteem overwegen?

Verwijderd

henkleerssen schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 12:44:
ahum... ik dacht dat het redelijk goedkoop was die site.. ik dacht ook dat het hongkong dollars was.. bij checkout blijkt het dus US Dollars te zijn..WTF?? en dan is een filter van $100 heel wat minder interssant.. 8)7
Lateef hoe kom je er eigenlijk bij dat die site zo goedkoop is? Aanbieder op ebay zijn goedkoper (en doorgaans net zo betrouwbaar vanwege beoordelingssysteem)..
Die site ís goedkoop, ga voor de grap eens de prijzen van pola's met Nederlandse winkels vergelijken. Dat zijn geen grappige verschillen :X Ze zijn betrouwbaar en niet bar veel duurder dan ebay-tenten (bieden er zelf ook aan trouwens), dus ik haal m'n spulletjes gewoon daar vandaan :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2007 16:04 ]

Pagina: 1