Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Analoge snelheids meter aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 355 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik kwam op het idee om een analoge sleheids meter aan te sluiten op mijn pc.
de bedoeling zou zijn dat ik op de meter van de motor zou kunnen zien wou warm mijn processor word, Als hij te warm word dat de wijzer naar het roode deel van de meter gaat.
Later zou ik nog willen uitbreiden met de km/u teller voor iets anders.
Maar eerst wil ik dit maken.
Ik heb al wel op een ander forum gelezen iemand dat het ook wou doen maar het is gesloten voor hij het wist (was een paar weken geleden). En met mijn eigen kennis kom ik er niet.

Dus .. hoe beging ik eraan ( ik heb nog niets van de meter enzo, eerst wil ik weten hoe alles in z'n werk gaat)

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 10:27 ]

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-11 21:11
Volgens mij bedoeld die dat die de tempratuur van zijn processor wil zien op een analoge meter.
Dit moet denk ik wel mogelijk zijn maar vraag me af hoe :). Denk dat de elektronice experts hier wel wat voor weten :).

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad ik wil de temp van mijn cpu op de meter kunnen zien, niet de graden maar als hij afstaat de teller naar nul is en als hij aangaat dat de teller dan meegaat hoe warmer hoe hoger de teller, als de cpu te warm word dat hij dan in het roode komt.
Hopenlijk kan iemand mij helpen

Verwijderd

Topicstarter
hoi
Met deze zou ik het willen doen (maar dan de temp aflezen tog met de getallen 10 ° is 10 km/u

http://www.kapaza.be/detail/popup.cfm?4945663.jpg

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Ik weet niet goed hoe ik het kan verwoorden zonder beledigend over te komen, maar snap je het écht niet?
Je komt hier een topic openen, met de mededeling dat je iets wil maar er totaal niets van weet, en je blijft een totaal gebrek aan inzet tonen. Ik mag toch aannemen dat je in een half uur wel ergens de werking hebt gevonden van een analoge snelheidsmeter...dat je dan niet goed snapt wat die "eddy currents" of "wervelstromen" zijn, ok, maar je moet toch al weten dat ze vroeger veelal gewoon een draaiend draadje als ingang hebben, en de tegenwoordige snelheidmeters een reeks pulsen binnenkrijgen en op elektronische wijze die pulsjes omzetten naar een uitslag van de wijzer.

Edit: die toerenteller van de foto, hoe moet die aangestuurd worden? (ja, dat moet jij weten!)

[ Voor 6% gewijzigd door naftebakje op 02-04-2007 21:08 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is het nu juist ik weet niet waar ik alles moet aansluiten.
Als ik niet weet hoe ik het moet aansluiten hoe gaan die pulsen dan komen??

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-11 10:12

Maartenvs

For Sale

Een analoge snelheidsmeter lijkt me lastig, daarvoor moet een as draaien om de wijzer een snelheid aan te laten geven. Het makkelijkste zou zijn om gewoon een olietemperatuur meter te halen en hier dan een temperatuur inlay in te stoppen. Maar zoals al vaker gezegd hierboven, meer info plz.

Verwijderd

Topicstarter
jh een olie temp meter zou god zijn maar die meten pas van 50° ( denk ik )

Welke info willen jullie nog weten? dan kan ik die geven

http://www.kapaza.be/detail/popup.cfm?4994189.jpg (bedoel je dit?)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2007 21:20 ]

• Borgoth
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-04-2023

Borgoth

De botte lul.

Ik denk dat ik het begrijp. Wat jij bedoelt is: Dat als jou CPU 40 graden warm is, dat dan die teller ook 40 aangeeft. Weet je wat voor merk/type/serie nummer de teller heeft. Als hij annaloog is, zal hij dan niet werken doormiddel van de hoeveelhijd spanning/stroom je er op zet?

eet dit eerst eens

Make something idiot proof, and someone will make a better idiot.
Verstand op nul en nadenken!

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat bedoel ik, maar hoe het moet worden aangesloten weet ik niet, daar w8 ik nu op voor een antwoord.

als hij werkt doormiddel van hoeveel stroom je erop zet, hoe met dan de temp omgezet worden in stroom ?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2007 21:23 ]

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-11 08:19

paularts

Paulux !!!!!!

Hehe, als je een analoge meter ( draadje dat rond draait ) wilt gaat dat niet werken met je PC (of je moet er een pwm moter constructie achter bouwen lol ).
Als je een digitale meter hebt pwm of spanning kun je die wel omzetten naar een uitleesbare waarde.
Dan kun je beter het principe van de VU meter aan houden en middels een programma een spanning naar je serieel of parallele poort laten stureen welke de VU meter / je Digitale meter aan stuurt.

Edit:
@The wikke die link geeft geen nuttige info over de aansturing, zaols ik het leest is dat ding een gewone thermo meter dus niet echt bruikbaar (kan er langs zitten maar zo lees ik het

[ Voor 17% gewijzigd door paularts op 02-04-2007 21:35 ]

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

• Borgoth

Borgoth

De botte lul.

Of je met spanning moet werken kunnen we(ook jij ja) pas uitzoeken als we de gegevens van jou krijgen. Dus:
• merk
• type
• serie nummer
• (en eventueel, waar je hem uit gehaald hebt)

Verwijderd

Topicstarter
hier vind ja alle nodige info over de teller

http://www.kapaza.be/Moto...lietemperatuur_meter.html

• Borgoth

Borgoth

De botte lul.

Ligt het aan mij of :?

Jij hebt het in je topic start over een snelheids meter, en nu geef je een link over een "ver koop praatje" van een olie temperatuur meter. Ik denk dat je niet begrijpt wat ik (wij) bedoelen.

Als ik vraag wat je voor auto hebt zeg je toch ook een merk en een model nummer. (niet enkelt "ik heb een blauwe" )

Verwijderd

Topicstarter
jwl ik heb de meter nog niet ik wil eerst weten hoe alles moet voor ik eraan begin.

dat is de meer die ik denk te kopen. Dat is alle info die ik nu al kan geven

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Ik denk dat ik ondertussen wel kan concluderen dat iets dergerlijks: reviews: Do-It-Yourself PC-thermometer nét zou moeten lukken. Daar kan met een kleine aanpassing ook een analoge spanningsmeter aan gezet worden, als je persé een wijzertje wil gebruiken.

Imho is het koppelen van zelfbouwzaken aan de PC veel te hoog gegrepen voor TS.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:20
Ik denk dat een Coolermaster Musketeer beter is voor de TS :)

Zoiets dus: http://www.coolermaster.c...er_title=LLC-U01Musketeer

Buitentemperatuurmeter, olietemperatuurmeter, snelheidsmeter en toerenteller worden hier volgensmij flink door elkaar gehaald.
Pagina: 1