[SMB] Netwerkvolume permanent mounten

Pagina: 1
Acties:
  • 352 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-02 13:11

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik gebruik mijn mac mini('s) primair om mediabestanden af te spelen welke zich op mijn netwerk bevinden. Je kunt op zich vrij eenvoudig een Windows netwerkshare mounten, je kunt hem zelfs als login item koppelen.

Echter, dat doet ie alleen maar als ik uitlog/inlog. Als ik gewoon boot of restart mount ie ze niet automatisch. Ik hoef ook niet in te loggen als ik restart, kan het daar mee te maken hebben? Welke account gebruikt ie dan?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Verwijderd

ik weet niet hoe het met de mac mini werkt, maar wat je kunt proberen is:

1) maak op de SMB server een account aan met de juiste privileges.
2) login op de SMB client in op een lokale account met de zelfde username/wachtwoord.
3) als je nu van de SMB client inlogt, probeert deze de lokale inlog gegevens op de server.
4) omdat deze dus meteen kloppen vraagt de server niet meer voor een login.

maar dit is zoals het tussen windows clients onderling gaat. dus pin me er niet op vast.

• Obi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-12-2025

Obi

Ik heb zelf in Automator een programma-tje gemaakt waarmee ik de nodige shares mount. Die zou je in je opstart-items kunnen zetten.

Autonator: Vraag om servers / verbind met servers, bewaar als programma..

Hiermee kan ik makkelijk zowel thuis als op kantoor alle shares mounten die ik gebruik.

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-02 13:46
Of Applescript:

code:
1
2
3
Tell Application "Finder"
Mount volume "smb://login:password@naamofipvanjeserver/SHARENAAM"
end tell

Dat dan opslaan als Application Bundle, Run Only (moet je dan zelf even vertalen naar NL :P)

En dan sla je die ergens op op je HD en kwak je hem in je login items.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Tiiim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-01 08:17

Tiiim

Grand Theft Audio

Maak je wireless verbinding of gewoon met draad?

Bij mij werkt auto-mount dus niet als login-item omdat Airport dan nog net niet tot stand is gekomen.

[ Voor 8% gewijzigd door Tiiim op 02-04-2007 21:22 ]

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Tiiim schreef op maandag 02 april 2007 @ 21:22:
Maak je wireless verbinding of gewoon met draad?

Bij mij werkt auto-mount dus niet als login-item omdat Airport dan nog net niet tot stand is gekomen.
Ik heb er eentje bedraad en eentje wireless, beiden doen ze het niet...Met zo'n applescript kom ik misschien wat verder, maar als ie uit sleep komt is het netwerk ook weg, en daar helpt zo'n script niet tegen denk ik. Zijn er geen tooltjes die continu proberen te mounten?

Of kan ik die applescript niet gewoon iedere 10 sec aanroepen?

• sjempie
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Als tevreden switcher is dit probleem één van de weinige, echt vervelende, minpunten van OSX (tenminste, zolang er nog geen makkelijke oplossing voor is...) :P

ben benieuwd of iemand een goede oplossing heeft. Volgen de apple-winkel waar ik gisteren was voor de reparatie van mijn macbook hdd moet je een schijfkoppeling in je login-items zetten zoals hierboven al werd gezegd; snel maar eens proberen :)

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Al geprobeerd te [google=automount smb mac os x]? Ik heb het even voor je gedaan, met vrij direct resultaat:
http://www.wikitosh.com/wiki/pmwiki.php/Wikitosh/HowCanI
http://www.macosxhints.co...query=sleep%2Bshare%2Bsmb

Dat je volumes in je login items kunt zetten heb je geloof ik ondertussen wel door. Het gebruik van SleepWatcher om vervolgens die mounts te herstellen tijdens slaapcycli lijkt me dan het toefje slagroom op de spreekwoordelijke taart :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
dawuss schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 10:18:
Al geprobeerd te [google=automount smb mac os x]? Ik heb het even voor je gedaan, met vrij direct resultaat:
http://www.wikitosh.com/wiki/pmwiki.php/Wikitosh/HowCanI
http://www.macosxhints.co...query=sleep%2Bshare%2Bsmb

Dat je volumes in je login items kunt zetten heb je geloof ik ondertussen wel door. Het gebruik van SleepWatcher om vervolgens die mounts te herstellen tijdens slaapcycli lijkt me dan het toefje slagroom op de spreekwoordelijke taart :)
Het scriptje van Ballebek heb ik gemaakt en werkt, Sleepwatcher gedownload en geinstalleerd, maar ik ben alleen nog niet zo thuis in *nix achtige omgevingen, dus het is me nog niet gelukt ze aan elkaar te knopen... Iemand hier al wel zo ver?

Verwijderd

Ik heb zelf een map binnen de netwerkshare naar mijn sidebar gesleept. Zodra ik hier op klik mount hij het volume gelijkt. Works for me :)

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2007 @ 12:16:
Ik heb zelf een map binnen de netwerkshare naar mijn sidebar gesleept. Zodra ik hier op klik mount hij het volume gelijkt. Works for me :)
Goeie. Maar doet dat effectief niet een alias maken? Ik heb nu twee aliassen naar netwerkshares in mijn Movies folder staan, maar FrontRow laat ze toch pas zien als de shares eerst gemount zijn.

Als iemand anders een truc heeft waarmee een leesaktie door FrontRow onderhuids een mount aanroept is dat natuurlijk de mooiste oplossing voor mij :). Ik poog deze mac mini namelijk in mijn slaapkamer te gebruiken met alleen de remote. Toetsenbord, muis, coordinatie en klikken zijn niet handig in het donker en zonder bril :)

Pagina: 1