Netwerk Verkeer - Cpu Usage

Pagina: 1
Acties:

• mikenuun
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-05 13:39
Hallo,
Ik heb nogal een vaag mama plankje (of het is me cpu)
Ik heb een 2.5 ghz pentium 4 *komt nieuwe*
en 1gb ram dus dit is voldoende,

Nu als ik bv met 7000kb/s ftp van me server af via LAN heb ik 100% cpu usage en kan ik niet eens msnen, dit geld ook voor DcPlusPLus via LAN, Dit alles via onboard LAN

Nu was mijn vraag, scheelt het als ik een PCI kaart gebruik inplaatsvan onboard lan, Gezien qua cpu usage ( want nu rekent mijn chipset het uit en anders dat pci kaartje? )

Alvast bedankt,
Mike

• Mr_Dark
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-05 10:12

Mr_Dark

Gotta catch 'em all

mikenuun schreef op maandag 02 april 2007 @ 19:43:
Nu was mijn vraag, scheelt het als ik een PCI kaart gebruik inplaatsvan onboard lan, Gezien qua cpu usage ( want nu rekent mijn chipset het uit en anders dat pci kaartje? )
Ja :)

• TagTag
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:08

TagTag

Chevrolet Corvette rocks

Heb je wel je chipsetdrivers geinstalleerd ? Zoja, heb je de nieuwste te pakken ?

Macbook 2,4ghz, Acer Aspire 1694v1, Athlon Thunderbird 1,2ghz en Phenom II X3 720 BE

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-05 08:17
Dat is helemaal afhankelijk van welk PCI kaartje je gebruikt. Sommige lopen alsnog via je CPU (Realtecs bv), sommige doen het zelf. Met jouw CPU zal het best wel wat schelen, maar je hoeft geen wereld van verschil te verwachten.

• mikenuun
Ik heb eigenlijk alleen pci realtekjes liggen,
zal eens nieuwe chipset drivers proberen te zoeken

• precious1
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-03-2024
heeft t niet te maken met een trage hd dan? is het echt de cpu?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Hangt er nogal vanaf wat er onboard zit, dat vermeldt je helaas niet... Vaak is het goedkope meuk, maar lang niet altijd.
Realtekjes 8139jes zou ik vanaf blijven als je echt files wilt serveren, hoewel de laatste revisies wel aardig schijnen te zijn kan het nog altijd beter. Een fatsoenlijke Intel of 3Com NIC bijvoorbeeld.
Grote kans dat die onboard chipset alles aan de CPU overlaat en als het een oudere Realtek 8139 betreft ook nog eens DMA probleempjes heeft, niet bevordelijk voor de performance.

Waar je ook naar kunt kijken is de rest van de PC, je harddisk draait niet toevallig in PIO modus? Benchmark die desnoods even om het uit te sluiten, dat kan namelijk ook CPU usage opdrijven.
Chipset drivers up to date?

[ Voor 34% gewijzigd door Ultraman op 02-04-2007 20:19 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:22
Een HDD die niet eens 7mbps aankan zou niet goed zijn :P de meeste trekken 40-50mbps wel.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Verwijderd

eigenlijk zijn veel onboard lan gewoon PCI kaartjes. ze zitten alleen op het moederbord gesoldeerd maar wel via de PCI bus verbonden.

veel van deze onboard maar ook vrijwel alle goedkopere lose PCI kaartjes zijn host-gebaseerd dat wil zeggen dat je kaart eigenlijk compleet in de driver werkt. software dus. wat je het beste kunt doen is kijken naar een driver update want eigenlijk bestaat je onboard lan compleet in de software.

ook neem ik aan dat je LAN 100Mbit is dan is 7-8MB/s vaak de top. ook kun je eens kijken wat de CPU load op je FTP server is want ook dat kan een bottleneck zijn. daarnaast moet ook je schijf die MB kwijt schrijven.

een los PCI kaartje zal niet meteen een betere performance leveren. ik zelf gebruik een realtec 8169 gigabit netwerkkaart van sharkoon welke nog geen paar % cpu load vraagt.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
The Widow Maker schreef op maandag 02 april 2007 @ 20:16:
Een HDD die niet eens 7mbps aankan zou niet goed zijn :P de meeste trekken 40-50mbps wel.
Tenzij op de hard disk DMA niet is geactiveerd. Het lijkt me erg wijs om dit te controleren voordat je gaat prutsen met een PCI kaart.

/edit/
* kamerplant moet leren lezen zodat hij niet herhaalt wat cybersteef zegt.

[ Voor 9% gewijzigd door kamerplant op 02-04-2007 20:27 ]

🌞🍃

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:31

Jimbolino

troep.com

Dat netwerkverkeer cpu load vraagt is logisch, elk pakketje moet namelijk door je cpu...
Het maakt niet veel uit of je nu een realtek of 3com/intel hebt, de pakketjes moeten toch over dezelfde bus en door dezelfde kabel.

7-8 mbyte/s is redelijke performance voor 100mbit, 9 mbyte/s zou mooier zijn. Check idd eens met HDtune (of ander benchmark progje) of je HDD wel optimaal werkt...

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Verwijderd

The Widow Maker schreef op maandag 02 april 2007 @ 20:16:
ik denk dat je MegaByte bedoelt ipv MegaBitPerSeconde. 7mbps is, 7 *1024 /8 = 896 kilobyte. en een hardeschijf halt 40-50Megabyte/s alleen als deze niet gefragmenteerd is. anders kan het al snel naar de 10-15Megabyte per seconde gaan.

@TS: let wel op de revisie van de realtec 8139 omdat deze een dma bug had. latere versie's zijn trouwens geen probleem en halen de 9MB/s piek wel. de realtec 8169 is nieuwer en net zo duur.

• mikenuun
Draai inderdaad op een 8139 realtek (PCI bus zie ik) chipje,
Ik heb binnenkort een LAN dus ik vroeg me af of dit uit zo maken met CPU
Naja dan maar even wachten op de transfers met gamen,

Binnenkort tog nieuw plankje + Cpu

Bedankt voor jullie reacties,
Mike

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Gaming kost wat minder omdat je geen grote stroom van data hebt. Je hoeft die volle 100Mbit niet continu vol te pompen.
Maar om je CPU te sparen kun je naar een betere NIC kijken.
Een goede NIC is altijd aan te raden :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1