Toon posts:

Notebook harddisk niet goed wijs?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds gister is mijn notebok ineens mega traag.
Opstarten duurde eerst 2-3 minuten, nu meer dan een kwartier!

Eergister werkte alles nog prima, kon er goed mee werken, maar nu is het niet meer te doen.
Een DVD branden gaat op 0.5X omdat de harddisk super druk is, 1GB bestand via firewire verbinding overzetten duurt 50 minuten ipv 5-10minuten.

Ik heb een Hdtune gedraaid, en ik heb zo'n vermoeden dat mijn harddisk niet goed meer is.
Ik heb hem zowel in normale windows als veilige modus gedraaid om eventuele spyware/virussen proberen uit te sluiten.

Zal die aan het crashen zijn? Hij is pas 7 maanden oud, het betreft een Sony Vaio FS515B.

Hieronder het betreurende resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://mike.dynamic-ict.nl/upload/uploads/hdtune.gif.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 17:36
Gezien je CPU usage 98% is, weet je zeker dat er niks anders draait? Anders even in Windows/BIOS controleren of je harddisk niet in PIO modus ipv DMA draait.

Verwijderd

Idd, ligt niet aan je hdd, wel aan CPU-zuipend proces :-)

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02 23:29
Als je goed met je oor boven de harddisk luistert, hoor je dan iets tikken? Probeer anders een een de S.M.A.R.T. status uit te lezen (kan ook gewoon met hdtune)..

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Kijk eens bij "taakbeheer (taskmanager)" processen en zet dan beeld -> kollommen -> schrijf/lees bewerkingen aan. Dan kan je zien welk programma de hardddisk belast...

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Verwijderd

Topicstarter
@Fauna, Ik zie inderdaad dat allebei de drives (hdd en dvd) in PIO modus draaien.
Dit heb ik ook met mijn dvd-spelers in de desktop die ook super traag/cpu-slurpend zijn.

Hoe krijg ik deze eruit?
Bij de controlleropties staat alles op "DMA indien beschikbaar", en in de bios is ook niet veel te doen... :O

@DuDePrOdUcTiOnS, heb met HDtune ook de Error scan gedaan, healty check met Speedfan en alles is gewoon groen / 98% healty, niks mis mee dus... Buiten dat hoor ik niet iets tikken ofzo... de hardeschijf rateld wel heel zachtjes als die bezig is, dus klinkt nog wel gezond.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2007 19:32 ]

• jvo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

Verwijderd schreef op maandag 02 april 2007 @ 19:29:
@Fauna, Ik zie inderdaad dat allebei de drives (hdd en dvd) in PIO modus draaien.
Dit heb ik ook met mijn dvd-spelers in de desktop die ook super traag/cpu-slurpend zijn.

Hoe krijg ik deze eruit?
Bij de controlleropties staat alles op "DMA indien beschikbaar", en in de bios is ook niet veel te doen... :O
Ah, dan is dat waarschijnlijk de oorzaak van je probleem. Ik heb dit ook weleens erg hardnekkig gehad met een DVD-brander. De helft mislukt dan, omdat PIO zo traag is. Er schijnt een probleempje met windows XP te zijn waardoor dit weleens gebeurt. De oplossing is zo uit m'n hoofd het verwijderen van de HDD's + controllers uit de hardware list en ze opnieuw te laten vinden. In mijn geval was dit (uiteraard...) niet het geval en hielp dit niks. Wat wel hielp was een aantal niet gebruikte onderdelen uit te zetten in het BIOS om voldoende DMA-kanalen beschikbaar te maken. (Tja, er staat ook bij, "indien beschikbaar")

Verwijderd

Gewoon naar de winkel waar je hem vandaan hebt.
Waarschijnlijk is het geheugen van je hardeschijf stuk.

Verwijderd

Topicstarter
@jvo, Ik heb gedaan wat je zei en het werkt weer super!
Heel erg bedankt.
Pagina: 1