Gateway voor vlan's

Pagina: 1
Acties:

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-08-2025
Volgens de onderstaand opstelling willen we in een draadloos netwerk maken binnen een bedrijf. Zoals je kunt zien zijn er 2 SIDD's, een waar de gasten zich op aanmelden, en een voor de werknemers van het bedrijf.

Nu is het de bedoeling dat de gasten via de gateway rechts op het plaatje naar buiten gaan. En dat de werknemers via de andere gateway naar buiten gaan.

Weten jullie misschien of je dit per vlan kunt toewijzen?

Afbeeldingslocatie: http://www.sandertimmerman.nl/uploads/images/wireless_network.jpg

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Euhm gewoon de poorten waar de gateway's op zitten toewijzen aan het juiste vlan?! Of denk ik nu te simpel? :P

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-08-2025
Mishmash schreef op maandag 02 april 2007 @ 17:57:
Euhm gewoon de poorten waar de gateway's op zitten toewijzen aan het juiste vlan?! Of denk ik nu te simpel? :P
Nou zo zat ik dus ook te denken, plaats gewoon elke gateway in het juiste vlan. Maar hoef geef je dan aan de clients door welk ip hun gateway heeft?

Allebei de servers het zelfde ip geven? Of zit er op de switch een functie die de dhcp lease aanpast en de juiste gateway zet?

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Zanniebal schreef op maandag 02 april 2007 @ 18:21:
[...]

Nou zo zat ik dus ook te denken, plaats gewoon elke gateway in het juiste vlan. Maar hoef geef je dan aan de clients door welk ip hun gateway heeft?

Allebei de servers het zelfde ip geven? Of zit er op de switch een functie die de dhcp lease aanpast en de juiste gateway zet?
Als beiden gateways ook dhcp servers zijn hoef je helemaal niks te doen. De ene gateway deelt ip's uit voor zijn netwerk, de ander voor het andere netwerk... Doordat je elk van de gateways in hun eigen vlan gooit zien ze mekaar niet en kunnen ze ongestoord ip adressen uitdelen aan de clients. In de dhcp lease geef je dan gewoon de juiste gateway op voor dat netwerk. Niks moeilijks...

[ Voor 6% gewijzigd door Mishmash op 02-04-2007 18:26 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Eh, als je je AP's VLANs laat toewijzen aan de hand van SSID dan zitten die mensen dus in een ander netwerk en kun je ze dus elk een andere DHCP lease sturen. Zo te zien heb je daar 2 DHCP servers voor dus dat moet gewoon kunnen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Mishmash schreef op maandag 02 april 2007 @ 18:25:
[...]

Als beiden gateways ook dhcp servers zijn hoef je helemaal niks te doen. De ene gateway deelt ip's uit voor zijn netwerk, de ander voor het andere netwerk... Doordat je elk van de gateways in hun eigen vlan gooit zien ze mekaar niet en kunnen ze ongestoord ip adressen uitdelen aan de clients. In de dhcp lease geef je dan gewoon de juiste gateway op voor dat netwerk. Niks moeilijks...
:^

Piece of cake :)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Pagina: 1