Canon PowerShot A630 redelijke camera?

Pagina: 1
Acties:

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-01 00:18
Momenteel zit ik te denken aan een nieuwe digitale compact camera. Hij hoeft niet in een kleine broekzak te passen maar ik wil er ook geen hele tas voor meenemen. Ik wil de camera namelijk dagelijks bij me hebben en hem op elk moment tevoorschijn kunnen halen :)

Nu zit ik te denken aan de Canon PowerShot A630: 8.0Mpix, 4xOpt.Zoom,SD-geheugen. De camera zit nog net in mijn budget. De camera wil ik voornamelijk gebruiken voor m'n hobby: het fotograferen van bussen. Ik ben dus geen professionele fotograaf ;)

Mijn vraag is eigenlijk of de genoemde camera een redelijke kwaliteit heeft en geschikt is voor mijn doel. Hoe zit het bijv. met de batterijduur? Hij moet namelijk niet na 10x flitsen al leeg zijn met een setje 1900mAh Ni-MH batterijen...

En hoe zit het met de sluitertijden? Het is de bedoeling dat hij langzaam rijdende bussen op het station ook scherp kan fotograferen.

M'n ouders hebben een Nikon Coolpix E5100, en ik heb die weleens gebruikt, maar die fotografeert zelfs met goed weer met 1/79sec sluitertijd. Dat is echt veel te langzaam. Een oude HP PhotoSmart M22 haalt daarintegen met regenachtig weer nog 1/200sec met ISO100. Op de Nikon is echter niks in te stellen qua ISO etc, dus dan houdt het op. Daarom wil ik nu dus een nieuwe camera voor mezelf kopen.

Is de Canon PowerShot A630 een goede keus en is hij zijn geld waard?

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:54

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

volgens een blad waar ik lid van ben (chip foto/video) is het zelfs een hele goede keuze. Hij staat bij hun op nummer 5 omdat er duurdere cam's zijn die beter werken in het donker, maar prijs/prestatie staat deze met gemak bovenaan.
Beeldkwaliteit enzo is gewoon top, maar hij verliest wat punten op: uitrusting en service.

Volgens dit blad dan he. Zelf kijkende naar de specs en mijn ervaring met een A520 is dit inderdaad een goede camera.

Grappig dat je bussen zo interessant vind, ik vind het maar vieze stinkdingen :)
(heb wel een paper geschreven over waterstof en hybride voertuigen, dus ik weet er wel wat van af, voordat ik een preek krijg)

[ Voor 19% gewijzigd door Nomad op 02-04-2007 16:35 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-01 00:18
Dat hij in het donker niet goed kan fotograferen is gelukkig niet zo van belang. Qua fotokwaliteit moet het dus goed zijn. Maar hoe zit het met de batterijduur? Volgens deze pagina heeft hij 4 AA-batterijen nodig. Hij is dan wel aan de zware kant, maar gaat hij dan ook lang genoeg mee?

Op de genoemde site staat dat hij 500 foto's meegaat. Wat moet moet ik me daarbij voorstellen? Is die hoeveelheid alleen maar als je het in één keer volschiet? Ik bedoel... het is niet de bedoeling dat hij na 10x flitsen al aangeeft dat de batterijen leeg zijn (dat was wel zo bij m'n HP PhotoSmart M22 met 2xAA-bat.) of na 30 foto's zonder flits... Dan zou ik een hele berg batterijen moeten meenemen als ik een dagje wegga 8)7

De batterijduur is namelijk ook van belang als ik bijv. héél af en toe een filmpje wil opnemen door de vooruit van een bus. Dit filmpje heb ik bijv. met de Nikon Coolpix E5100 opgenomen. Zelfs na het filmpje van 35 minuten was hij niet leeg en kon ik nog zo'n 100 foto's maken zonder flits...

[ Voor 19% gewijzigd door Josefien op 02-04-2007 17:06 ]

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:54

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Camera gaat wel lang mee, ik heb de A520 gehad en die gaat gewoon minstens een goede dag dierentuin mee. Hoef je je geen zorgen om te maken. Een een paar dikke 2700mah batterijen later helpt anders ook wel mee :)

Als het formaat je bevalt, gewoon lekker kopen, het is een goede camera.
Zeker ook omdat je lekker veel zelf in kan stellen en zodoende meer de mogelijkheid hebt om te leren in fotografie.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-01 21:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

kienwaiwong schreef op maandag 02 april 2007 @ 17:02:
Dat hij in het donker niet goed kan fotograferen is gelukkig niet zo van belang. Qua fotokwaliteit moet het dus goed zijn. Maar hoe zit het met de batterijduur? Volgens deze pagina heeft hij 4 AA-batterijen nodig. Hij is dan wel aan de zware kant, maar gaat hij dan ook lang genoeg mee?

Op de genoemde site staat dat hij 500 foto's meegaat. Wat moet moet ik me daarbij voorstellen? Is die hoeveelheid alleen maar als je het in één keer volschiet? Ik bedoel... het is niet de bedoeling dat hij na 10x flitsen al aangeeft dat de batterijen leeg zijn (dat was wel zo bij m'n HP PhotoSmart M22 met 2xAA-bat.) of na 30 foto's zonder flits... Dan zou ik een hele berg batterijen moeten meenemen als ik een dagje wegga 8)7

De batterijduur is namelijk ook van belang als ik bijv. héél af en toe een filmpje wil opnemen door de vooruit van een bus. Dit filmpje heb ik bijv. met de Nikon Coolpix E5100 opgenomen. Zelfs na het filmpje van 35 minuten was hij niet leeg en kon ik nog zo'n 100 foto's maken zonder flits...
Die aantallen zijn gebaseerd op tests die zijn uitgevoerd volgens de CIPA standaard. Wat die precies inhoudt zou je even op moeten zoeken, maar voor zover ik weet betekent dat dat er van die 500 foto's de helft met flits waren. Dus dat zit denk ik echt wel goed :)

Overigens zie ik op de canon site staan dat de meegeleverde accu het slechts 350 opnamen volhoudt. 500 haal je met de optionele Canon NB-2AH accu. Geen idee hoe die accu's zich verhouden tot jouw 1900mAh batterijen.

Maar ik zou me daar niet te veel zorgen over maken als ik jou was. Dat zit echt wel goed bij die camera's.

[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 02-04-2007 17:14 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr