Toon posts:

Pc start niet op en pieptonen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vrijdagavond een nieuwe voeding en videokaart in m'n pc gedaan. Het heeft het hele weekend supergoed gedraaid, geen enkel probleem, tot zondagavond. Pc had de hele dag aangestaan en ineens bevroor het beeld. Ik heb opnieuw opgestart en bij het opstarten ging wel alles normaal draaien (normaal geluid van voeding die aangaat e.d.) maar er klonken steeds hele harde pieptonen en het scherm bleef zwart. Het waren lange pieptonen met stiltes daartussen en dat bleef maar doorgaan. Ik dacht eerst dat het aan het geheugen lag, dus heb het steeds met een van de twee kaartjes op verschillende plekken geprobeerd. Ik kreeg 'm op een gegeven moment aan zonder piepen, maar scherm bleef zwart. Later nog op dezelfde manier geprobeerd maar toen was er ineens wel weer het piepen. Ook nog m'n videokaart er uit gehaald en zo opgestart (heb ook nog onboard videokaart) maar ook piepen.
Ik hoopte nog even dat de boel 'alleen maar' oververhit was, maar ook vanmorgen na een nacht uitstaan begon het te piepen.

Wat ik er aan vervangen heb zijn:
Videokaart: Club3D 7600 GT (had eerst een mindere kaart van Geforce)
Voeding: Coolermaster 430W (had eerst een 250W voeding)
Daarnaast vorige week nog 512mb geheugen erbij gedaan, precies eenzelfde kaartje als er al in zat

Rest van m'n systeem.
ASUS A7V8X-MX/LAN/ATA133
AMD Athlon XP Retail 2000+
1024 MB DDR-ram

Ik hoop echt dat iemand een idee heeft wat er aan de hand kan zijn!

• maxtz0r
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-12-2022
ASUS heeft een een tabel waar aangegeven worden wat die piepjes betekenen er zijn namelijk verschillende combinaties die bijvoorbeeld kunnen aangeven dat er wat mis is met je videokaart.

Volgens mij staat dat in het boekje van je moederbord. Ik heb een zelfde soort probleem gehad bij nieuwe videokaart en moederbord. Hij gaf bij mij aan dat het aan de videokaart lag. Daarna heb ik alles uit mijn kast gehaald en geboot met 1 stickje ram, toen deed hij het wel.

Dying is God's way of telling you, you've been FIRED.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, had ik al even op gezocht. Is een beetje lastig omdat ik niet wat voor bios ik heb, ik kan mn computer niet opstarten dus kan het niet zien en dat boekje is natuurlijk ontzettend kwijtgeraakt. Ik denk dat het het volgende is:
Repeating (endless loop) Memory error Check for improperly seated or missing memory.

Maar hoe zou het kunnen dat zomaar ineens allebei mijn geheugenkaarten kapot zouden zijn of verkeerd zouden zitten? Alles draaide gewoon toen het gebeurde. Ik heb ook weinig zin om nieuw geheugen te gaan kopen om dan te checken of dat hetgene is dat kapot is..

• maxtz0r
lijkt mij ook erg sterk, misschien heb je de mogelijkheid om geheugen ergens te lenen of je eigen geheugen in een andere computer te testen.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, kan misschien mn geheugen meenemen naar computerwinkel en vragen of ze het willen testen, maar betwijfel sterk of het daar aan ligt.

• maxtz0r
Ik zou als ik jou was dat wel even proberen en misschien als de mogelijkheid er is je moederbord uit de kast halen en proberen alles aan te sluiten buiten je kast. Zoals ik al zei heeft dit bij mij ook geholpen.

Verwijderd

Topicstarter
Daarnet toch nog even met de geheugenkaartjes zitten proberen, een voor een op de verschillende plekken en ineens na een paar keer ging ie aan! Draaide allemaal weer helemaal gewoon. Na een tijdje bevroor het beeld weer, opnieuw opstarten en deze keer bleef het scherm zwart, nog een keer opnieuw opstarten en nu weer het piepen. Weer eindeloos met de geheugenkaartjes zitten proberen, maar hij blijft piepen bij het opstarten.

Verwijderd

Topicstarter
Niemand een idee wat ik nog kan proberen? :'(

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-05 16:41

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Andere vidkaart, het kan zijn dat je onboard niet gestart wordt

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de oude er weer in zitten, helpt ook al niet. Het zal toch in het geheugen zitten, maar zo raar dat het toch nog gewerkt heeft nadat het probleem zich al had voorgedaan en het het nu weer niet doet. Snap er echt helemaal niets van!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:44

KneoK

Not in a million lightyears

Het is opzich met een beetje logisch nadenken helemaal niet zo moeilijk om uit te sluiten of het aan je geheugen ligt.
Je hebt zelf al wat liggen vogelen met verschillende sloten, maar doe het wat gestructureerder:

Stel je hebt 3 sloten, een nieuwe reep en een oude reep geheugen. Wat je doet is alleen je oude geheugen in bank 1 stoppen. Als 'ie opstart dan kun je kijken of alles stabiel werkt. Werkt het niet stabiel dan stop je 'm in bank 2. Weer testen en desnoods in bank 3.
Hierna doe je precies hetzelfde met je nieuwe reepje.

Tussendoor schrijf je voor jezelf gewoon even precies op wat je opvalt (bank1, reep1: instabiel, bank2, reep1: instabiel etc etc).

Als je zowel met je oude als met je nieuwe geheugen problemen hebt dan zou ik het niet daar zoeken maar dan vermoed ik eerder dat je moederbord aan het instorten is.
Als je nu met 1 reepje continu problemen blijft houden dan weet je dat dat reepje niet goed is.

Als je allebei de reepjes apart getest hebt en je komt erachter dat de boel wel werkt met beide reepjes apart dan ga je verder proberen. Je stopt reep1 in bank1 en reep2 in bank2. Testen, als het instabiel wordt, reep1 in bank1, reep2 in bank3. Zo ga je alle mogelijke combinaties van geheugen plaatsen af en schrijf je tussendoor je bevindingen weer op. Als je nu alle combo's hebt geprobeerd maar het wil nog niet werken met twee reepjes dan kan het aan de combinatie liggen (incompatible reepjes) of aan een rotte geheugencontroller op je moederbord oid.

Wat je ook nog kunt proberen is op te starten zonder geheugen. Als je nu dezelfde pieptonen hoort dan weet je zeker dat je het probleem in het geheugen kunt zoeken (improperly seated, missing of gewoon kapot geheugen zal dezelfde melding geven).

Door het gestructureerd aan te pakken kun je dingen gaan uitsluiten. Als je alleen maar "eindeloos met de geheugenkaartjes gaat zitten proberen" kom je niet snel tot een oplossing.
Je hebt door het plaatsen van een andere videokaart en voeding bijvoorbeeld al uitgesloten dat het daar aan ligt.

Gebruik bij plaatsen overigens geen bruut geweld maar wees er wel zeker van dat je reepjes echt helemaal goed aangedrukt zitten. Kan ook een hoop problemen opleveren (heb ooit pc133 geheugen teruggebracht omdat ik maar 64MB van de 128MB kreeg te zien. Na het derde reepje bleek dat ik ze gewoon niet goed aandrukte).

[ Voor 13% gewijzigd door KneoK op 03-04-2007 15:40 ]

Pagina: 1