What use is a man walking on water if you don't follow in his footsteps?
[ Voor 28% gewijzigd door Mishmash op 02-04-2007 14:11 ]
Je kan hem beter eerst resizen naar 50MB.
50MB is tegenwoordig ook niets meer, maar geeft je wel de zekerheid dat het past
Of wil je eigenlijk weten _hoe_ je kan resizen? Of een manier waarop je zonder te resizen wel je nieuwe kernel kan updaten?
[ Voor 16% gewijzigd door mithras op 02-04-2007 14:14 ]
ext3 is tegenwoordig de standaard voor Opensuse. En helaas: geen LVM.Mishmash schreef op maandag 02 april 2007 @ 14:10:
Wat voor partitie is het? ext2? ext3? toevallig geen LVM gebruikt?
Dit is een systeem dat aan een trage, trage ISDN lijn hangt, anders zou ik niet zo opzien tegen een wipe & reload -- wat, correct me if I'm worng, de manier is om de boot partitie te resizen. Als er een non-destructieve manier is om de boot partitie aan te passen hoor ik het graag, maar liever zie ik nog een mogelijkheid om de update uit te voeren zonder de boot partitie te resizen. Kan dat, ueberhaupt?Of wil je eigenlijk weten _hoe_ je kan resizen? Of een manier waarop je zonder te resizen wel je nieuwe kernel kan updaten?
[ Voor 52% gewijzigd door LePlatDuJour op 02-04-2007 14:19 ]
[ Voor 7% gewijzigd door Kosh66 op 02-04-2007 14:22 ]
Eh, nee, helemaal niet, eigenlijk. Zo ver ben ik nog niet gegaan, met Linux. In /boot staat nu het volgende:Kosh66 schreef op maandag 02 april 2007 @ 14:19:
Installeer je vaak custom-kernels? In dat geval verwijder/verplaats de niet of zelden gebruikte kernels eens. Dan heb je plaats genoeg en hoef je niet de partitie te resizen.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| sibelius:/boot # ls -lia total 8161 2 drwxr-xr-x 4 root root 1024 Mar 12 11:13 . 2 drwxr-xr-x 20 root root 4096 Mar 29 09:11 .. 14 -rw-r--r-- 1 root root 744294 Nov 27 19:33 System.map-2.6.18.2-34-default 12 -rw------- 1 root root 512 Mar 12 11:13 backup_mbr 13 lrwxrwxrwx 1 root root 1 Mar 12 10:59 boot -> . 15 -rw-r--r-- 1 root root 72710 Nov 27 19:38 config-2.6.18.2-34-default 2009 drwxr-xr-x 2 root root 1024 Mar 12 11:13 grub 22 lrwxrwxrwx 1 root root 26 Mar 12 11:13 initrd -> initrd-2.6.18.2-34-default 23 -rw-r--r-- 1 root root 3324167 Mar 12 11:13 initrd-2.6.18.2-34-default 11 drwx------ 2 root root 12288 Mar 12 10:53 lost+found 24 -rw-r--r-- 1 root root 379904 Mar 12 11:13 message 16 -rw-r--r-- 1 root root 86990 Nov 27 19:40 symsets-2.6.18.2-34-default.tar.gz 17 -rw-r--r-- 1 root root 344102 Nov 27 19:40 symtypes-2.6.18.2-34-default.gz 18 -rw-r--r-- 1 root root 100600 Nov 27 19:39 symvers-2.6.18.2-34-default.gz 19 -rwxr-xr-x 1 root root 1761938 Nov 27 19:37 vmlinux-2.6.18.2-34-default.gz 21 lrwxrwxrwx 1 root root 27 Mar 12 11:04 vmlinuz -> vmlinuz-2.6.18.2-34-default 20 -rw-r--r-- 1 root root 1474998 Nov 27 19:33 vmlinuz-2.6.18.2-34-default |
Domme vraag, wellicht, maar wat hiervan zou wegkunnen? De *.gz bestanden?
Een live-cd met GParted loslaten op je hdd en je bent klaar. Mits het goed gaat is het zo non-destructief als het maar kan (anders ben je fucked, zoals bij elk ander partitiemanagement programma).LePlatDuJour269 schreef op maandag 02 april 2007 @ 14:13:
Dit is een systeem dat aan een trage, trage ISDN lijn hangt, anders zou ik niet zo opzien tegen een wipe & reload -- wat, correct me if I'm wrong, de manier is om de boot partitie te resizen. Als er een non-destructieve manier is om de boot partitie aan te passen hoor ik het graag, maar liever zie ik nog een mogelijkheid om de update uit te voeren zonder de boot partitie te resizen. Kan dat, ueberhaupt?
The one and only GParted liveCD (slechts 50 MB)
Je kunt trouwens ook zonder problemen je draaiende kernel weggooien om ruimte te creëren (wel een kernel ervoor in de plaats zetten, anders boot ie natuurlijk niet meer
[ Voor 18% gewijzigd door Jungian op 02-04-2007 14:35 ]
0.0
Als je de file vmlinux-2.6.18.2-34-default.gz verplaatst, ben je waarschijnlijk uit de brand geholpen...Domme vraag, wellicht, maar wat hiervan zou wegkunnen? De *.gz bestanden?
Lijkt me sterk dat hij alle 2 de files (dus vmlinux-2.6.18.2-34-default.gz en vmlinux-2.6.18.2-34-default) nodig heeft.
Corrigeer me even als dit niet zo is, ik heb niet zoveel ervaring met SUSE.
[ Voor 42% gewijzigd door Kosh66 op 02-04-2007 15:03 ]
"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME
Je kunt ook gewoon de /boot partitie de vinger geven en niet meer mounten maar gewoon je root gebruiken.Pim. schreef op maandag 02 april 2007 @ 15:22:
Ik met Jungian mee, ik zou een live CD er in doen en met Gparted rezisen. Je kan het wel oplossen met een listige kunstgreep en dan nu uit de brand zijn maar je weet zeker dat dit niet de laatste kernelupdate is en dat het dus een terugkerend probleem is.
Ik ben al jaren geleden afgestapt van het in stukken partitioneren van hd's, je komt altijd ergens plek tekort en dan ben je fucked
God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt
"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME
Sowieso zie ik geen manier om dit probleem op te lossen zonder op de een of andere manier trucjes uit te halen met een resizeprogramma, dan is mijn oplossing nog de minst destructieve
Dit is eerder jouw probleem of het probleem van de distro die jij gebruikt.moto-moi schreef op maandag 02 april 2007 @ 15:24:
Ik ben al jaren geleden afgestapt van het in stukken partitioneren van hd's, je komt altijd ergens plek tekort en dan ben je fucked
Met een distro als Archlinux en Gentoo (en volgens mij zelfs Debian) heb je constant maar één kernel in je /boot staan (tenzij je het zelfs anders wilt) waarvoor 16 MB ruim voldoende is (mijn boot is nu voor 8.9 MB benut, en dat is inclusief 4.6 MB grote fallback kernel). Ubuntu pakt dit bijvoorbeeld anders aan, waardoor je na een jaar meer dan 30 kernels in je /boot hebt staan (waardoor je dus wel op je schijfverbruik moet letten).
Ook wil ik jou bijvoorbeeld wel eens succesvol meer dan een paar maanden Gentoo zien draaien op één partitie zonder massive fragmentatie door het (dagelijks/wekelijks) rsyncen van de portage tree.
0.0
Ennuh..
Is de fileserver van t.net je hip genoeg? Of onze mailserver, of onze databaseserver? Die zijn allemaal op de manier die ik schetste opgezet en daar hebben we echt geen last van traagheidOok wil ik jou bijvoorbeeld wel eens succesvol meer dan een paar maanden Gentoo zien draaien op één partitie zonder massive fragmentatie door het (dagelijks/wekelijks) rsyncen van de portage tree.
losse /boot gewoon niet meer gebruiken. Schuiven met partities gaat uren duren en is eigenlijk niet de moeite waard.
Als Grub in de mbr staat is het, na daadwerkelijk aanmaken van /boot met inhoud op /,slechts een kwestie van /boot/grub/menu.lst aanpassen.
root (hd0,0) zou dan kunnen veranderen in
root (hd0,1) , afhankelijk van hoeveelste partitie jouw / is.
Verder zal je vermoedelijk iets anders moeten wijzen naar je initrd en kernel. Daar moet je dan even /boot voor gaan zetten:
kernel /vmlinuz26 root=/dev/hda3 ro
initrd /initrd26.img
zou worden:
kernel /boot/vmlinuz26 root=/dev/hda3 ro
initrd /boot/initrd26.img
Dit zijn slechts voorbeeldjes en beetje globaal maar geeft denk ik wel een beetje aan waar je op moet letten.
PSN ID: Aapzak
Fragmentatie blijft fragmentatie.moto-moi schreef op maandag 02 april 2007 @ 16:16:
Ik weet niet hoe je fragmentatie voorsteld, maar bij ext2/ext3/xfs etc. is dat lang niet zo kwalijk als bij fat hoor
Ik neem aan / hoop dat dat geen Gentoo-systemen zijn allemaalIs de fileserver van t.net je hip genoeg? Of onze mailserver, of onze databaseserver? Die zijn allemaal op de manier die ik schetste opgezet en daar hebben we echt geen last van traagheid
Is er trouwens een .plan te vinden waarin staat wat Tweakers.net precies gebruikt allemaal atm (of moet ik dan 20 .plans langs
[ Voor 14% gewijzigd door Jungian op 02-04-2007 17:02 . Reden: dat = dan ]
0.0
De hamvraag is natuurlijk of je er last van hebt, en ik denk persoonlijk dat dat wel mee zal vallenJungian schreef op maandag 02 april 2007 @ 16:49:
Fragmentatie blijft fragmentatie.Dat alle hippe filesystems waarmee je Linux/BSD/Solaris etc. mee kunt verblijden hier VEEL minder last van hebben dan *insert MS filesystem* is een ander verhaal. Ik sta ervoor garant dat dagelijks rsyncen van de Gentoo ~x86 tree en film/muziek binnentrekken op één partitie een deftige fragmentatiegraad geeft (first-hand experience
)
Onderin plan: Server- & netwerkstatusmeldingen VIII en http://tweakers.net/stats staat het e.e.a. mbt. uptimeIs er trouwens een .plan te vinden waarin staat wat Tweakers.net precies gebruikt allemaal atm (of moet ik dan 20 .plans langs) ?
En verdere info staat wel in de .plans en gedeeltelijk in reviews: Tweakers.net serverpark
Je merkt zelfs met 30% fragmentatie of meer nog geen reetmoto-moi schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 00:08:
De hamvraag is natuurlijk of je er last van hebt, en ik denk persoonlijk dat dat wel mee zal vallen
NiceOnderin plan: Server- & netwerkstatusmeldingen VIII en http://tweakers.net/stats staat het e.e.a. mbt. uptime
En verdere info staat wel in de .plans en gedeeltelijk in reviews: Tweakers.net serverpark
0.0
Na een jaar Gentoo gedraaid te hebben op 2 partities (/boot en / ) ga je dat toch wel merken. De impact is niet zo groot als op een FAT systeem, maar toch wel merkbaar langere emerge syncs en laadtijden.moto-moi schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 00:08:
[...]
De hamvraag is natuurlijk of je er last van hebt, en ik denk persoonlijk dat dat wel mee zal vallen
In vergelijking tot FAT valt het idd reuze mee, maar merkbaar was het bij mij destijds wel.
Sindsdien gaat de portage-tree hier dus in een andere partitie, van je foutjes leer je. Iets uit die portage boom halen of dat ding updaten gaat nu toch wel wat sneller.
Hangt verder ook nogal van je eigen gedrag af natuurlijk. Vroeger syncte ik rustig 3x per dag, nu zal dat 1 a 2 keer per week zijn.
Maar verder, puike shit.
Wat betreft die boot partities...
Dat verschilt dus erg per distro. In Gentoo heb je aan 16MB ruim voldoende en als je zeker wilt zijn van genoeg ruimte maak je er daar 32MB van. Maar dat is als je er ook gewoon enkel je kernel (of een paar kernels) en je grubje neerknalt.
Sommige andere distros zien dus liever 50MB of meer
[ Voor 17% gewijzigd door Ultraman op 03-04-2007 03:13 ]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Eens. Da's de makkelijkste manier. Even een nieuwe dir in / maken, alles in /boot daarheen kopieren, /boot unmounten en 'de vinger geven' (wat je daaronder verstaat moet je zelf maar bedenken), je nieuwe dir boot noemen en je bootloader config even aanpassen mocht dat nodig zijn.moto-moi schreef op maandag 02 april 2007 @ 15:24:
[...]
Je kunt ook gewoon de /boot partitie de vinger geven en niet meer mounten maar gewoon je root gebruiken.
Nadat ik dat probleem de eerste keer had heb ik 't nooit meer gedaan.Ik ben al jaren geleden afgestapt van het in stukken partitioneren van hd's, je komt altijd ergens plek tekort en dan ben je fucked
That said, maak ik meestal wel een aparte partitie voor /boot
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.